Agressiv unghingst (NH svar)

Sv: Agressiv unghingst (NH svar)

Har du nån gång sett en häst lägga en annan?

Ja,jag har gjort det, och vill aldrig se det igen:(
Den liggande hästen (2 hingstar) hade fullständigt kapitulerat, och fann sig i att den andra hingsten var ute efter att döda. (hade nog skett om vi inte kommit till undsättning)
Hästar i den situationen "stänger av" mentalt och blir passiva, har inget med underkastelse/ledarskap att göra . utan mer en reflex som bytesdjur att koppla bort omvärlden när det blir för mycket

Jo, precis- det är inget som förekommer i en sund flock och absolut inget som man ska använda i sin hantering!

Jag tror mycket väl att man kan lära hästar att ligga- som trick. Då krävs ett redan väl etablerat förtroende mellan häst och tränare. Men att lägga hästen och tro att den gör det för att visa sin underkastelse och trygghet i ens närhet, då är man fel ute...

/Migo

Kopte en hannoverhingst 1,5 ar. han har visat sig vara ett riktigt problem, kastar sig pa folk, stegrar sig, anfaller i Joinup. vad ska jag gora med han

Efter att ha sett bilderna när du sitter på din häst, så tror jag att du har svaret till varför han är ett "riktigt problem".

Det har ar mycket mer TYPISKT svenskt an vad nagonting annat, vad skulle en annan hingst i flocken gora for att stalla en yngre hingst pa plats? Han hoppar upp pa honom, biter., jagar bort och sparkar mot honom, det ar precis det DENNA hingst gor, eftersom han tidigare inte gick med andra hastar sa gor han detta mot de som han ser som sin flock- OSS!

Forsok inte laxa upp mig och forklara for mig vad jag vet och inte vet.

Ni tycker att ligga pa en hast efter MYCKET traning (nar jag nu har tillfallet att trana honom) men vad fan ar det da att RIDA pa en hingst??? Det ar isafall LIKA fortryckande som att sitta pa den nar den ligger!

Med tanke pa nagra av era reaktioner och vad ni skriver efter att ha sett en BILD och att ni ihop med mina bilder drar slutsatsen att jag ar en hemsk tyrran DET ar OKUNSKAP! Ni har INGEN aning om hur mycket TID jag lagt ner pa denna hast!
Jag ar HELT saker pa att endast ett FATAL skulle klara av att ens leda kinder ut ur boxen sa som han var nar vi tog emot honom!

Varfor jag inte svarar fragade nagon av er? Darfor att jag har nog med viktigare saker for mig an att lyssna pa detta.

Vad som ar HEMSKT i hastens syn ar att ha ett bett ihop pressat i munnen och 10 kilo hand som drar ihop nacken pa hasten.

Jag skulle MER an GARNA se vilken tillit hasten har till DIG, du som pastar att jag ar sa hamsk! Om jag vore en diktator sa skulle inte ALLA de hastar jag tranar nu inte samarbeta med mig bade translos fran marken och fran ryggen. om jag tar av din hasts trans, tommar under en travtavling, hoppning, dressyruppvisning eller vad du nu sysslar med, vilken kontroll skulle du ha over din hast?
Fundera pa den saken?

Ja,jag har gjort det, och vill aldrig se det igen:(
Den liggande hästen (2 hingstar) hade fullständigt kapitulerat, och fann sig i att den andra hingsten var ute efter att döda. (hade nog skett om vi inte kommit till undsättning)
Hästar i den situationen "stänger av" mentalt och blir passiva, har inget med underkastelse/ledarskap att göra . utan mer en reflex som bytesdjur att koppla bort omvärlden när det blir för mycket

vad vill du saga mig? Med tanke pa din avtar kan jag direkt saga att du ar den du tar mig for :)

jag fattade inte riktigt vad det du sag som var sa hemskt har med mig att gora?:grin:

Du kan inte så mkt om hästars betéende.
En åring är knappast en hingst.
En vuxen hingst skulle ha fått den att föltugga utan att kröka ett hår på den.
Låt hästen fostras av andra hästar istället o gå på lösdrift.

Kastrera honom omgående!

Alla hingstar är inte monster.

Varifrån kommer denna kastreringshysteri som råder i Sverige?

Har man inte kunskapen att hantera en hingst, eller för den delen en unghäst, kanske man inte ska ha en sådan till att börja med? Och om man nu befinner sig i den situationen - ta hjälp i första hand.

Visst sansar de sig när kulorna ryker, men någonstans ändå känns det som att kastrering har blivit preventivt brukat i masshysteri, och att hingstar betraktas som barnätande monster bara för att de är hingstar?

Är ALLA hingstar så elaka nuförtiden, eller är det bara vi som blivit kassa på hantering? Kan inte undgå att lägga märke till att det är en betydlig skillnad vad gäller kompositionen av hästar i ett svenskt medelstall jämförelsevis med många andra europeiska länder jag besökt på villovägar.

"The important thing is, never to stop questioning" / Albert Einstein

Jag tror att det faktum att ridskolegenerationerna tar över hästbranchen är en stor orsak. Det saknas helt enkelt kunskap.

Dessutom lever föreställningen kvar att hingstar måste hållas isolerade från andra hästar, så även om man är en bra hingstägare kan det vara mycket svårt att hitta stallplats som erbjuder hagvistelse och hästsällskap.

För mig är det klart så att hellre en valack som bemöts med lugn och får gå i flock, än en övervakad hingst som står själv. Självklart är idealet att hingsten får ha kulorna kvar och gå med en polare- så ska jag hålla min, när jag hittar den jag vill ha;)

Det märks så väl när man kommer in i hästkretsar som fostrats utanför ridskolorna: bland skogskörningsgubbarna är det fan inga kedjegrimskaft och uppstressade säkerhetsrutiner runt vissa av hästarna enbart baserat på kulinnehav.

Jag tror inte det sitter i kulorna, det sitter i hur folk särbehandlar dem pga av kulorna. Sen är det klart att det finns speciella individer. Men det gör det av alla kön;)

/Migo

Senast ändrad:

Forsok inte laxa upp mig och forklara for mig vad jag vet och inte vet.

Om jag inte har missförstått saken så var det du som startade tråden och frågade om råd. Då får du nog finna dig i att människor säger vad de tycker. Har haft mga unghingstar och jag har ALDRIG sett dom sätta sig på varandra. Vet inte om kanske dina hingstar har något annorlunda beteende än andra hästar eftersom du anser det vanligt :confused:? Jag dömer dig efter korten du lagt ut och de visade inte på någon träningsmetod som jag skulle vilja utöva. Dels håller jag med alla som sagt att en unghäst inte ska behandlas på det här viset och sen ser man på andra brister. Man ser ju hur du tänker på säkerheten för att ge ett exempel. Linor huller om buller och du själv uppe på hästen. Måtte aldrig någon av mina uppfödningar hamna hos dig! Du kan slå dig själv för bröstet, eller ta åt dig av det folk tycker. Vi har alla olika syn på hästhantering, men det krävs samtidigt att man kan reflektera över vad det själv är man gör som kan bli bättre.

Caballus vettigt skrivet!

linor huller on buller beror pa att jag ej har roundpen eller ridhus/paddock darfor ar han pa lina.
nej det ar inte bara mina hingstar som hoppar pa en annan hast pa ryggen, det gor aven STON. Om du inte ens sett detta sa vad kan man da snacka om med dig?:grin:

Vad var det jag skrev fran forsta borjan? Han ar kopt fran en kvinna som INTE at honom ga med andra hastar, men hos oss gar han nu med en 3 arig unghingst och en aldre vallack, det fungerade inte speciellt bra i borjan eftersom han anfoll de, hoppade pa bade vallacken och hingsten som direkt svarade med att kla upp honom. bu fungerar de utmarkt ihop och aven med oss.

Kan tillagga att det ar ratt sa roligt att hora olika syner pa hantering har.
Kastrationspaniken ar ju alldelles sjuk dessutom nar folk som har bild pa en hast full av remmar och gapande mun av smarta som avtar som sedan pastar att min lek politik i hasthantering skulle vara hemsk! Tillskillnad fran dig sa skulle jag aldrig satta ett bett i munnen pa NAGON hast eller krava nagonting av en hast som inte litar pa mig, och jag har absolut INTE ratten att skara av kulorna pa en annan varelse bara for att MANIPULERA over en annan varelse!

Mina hingstar har aldrig behovt offra sina vardigheter pga kass hasthantering

Vad var det jag skrev fran forsta borjan? Han ar kopt fran en kvinna som INTE at honom ga med andra hastar, men hos oss gar han nu med en 3 arig unghingst och en aldre vallack, det fungerade inte speciellt bra i borjan eftersom han anfoll de, hoppade pa bade vallacken och hingsten som direkt svarade med att kla upp honom. bu fungerar de utmarkt ihop och aven med oss.

Kan tillagga att det ar ratt sa roligt att hora olika syner pa hantering har.
Kastrationspaniken ar ju alldelles sjuk dessutom nar folk som har bild pa en hast full av remmar och gapande mun av smarta som avtar som sedan pastar att min lek politik i hasthantering skulle vara hemsk! Tillskillnad fran dig sa skulle jag aldrig satta ett bett i munnen pa NAGON hast eller krava nagonting av en hast som inte litar pa mig, och jag har absolut INTE ratten att skara av kulorna pa en annan varelse bara for att MANIPULERA over en annan varelse!

Mina hingstar har aldrig behovt offra sina vardigheter pga kass hasthantering

Jösses, snacka om att du talar emot dig själv o inte har en aning om vad du sysslar med! :eek:

Jag undrar igen: Varför startade du den här tråden?? Smygreklam för att få visa hur "duktig" du är på hästar? Hittills har jag inte sett att du har tagit till dig av de kloka svar du har fått, utan du har gått till motattack och framhållit hur förträffligt duktig du är. Men du ville ju få hjälp och råd, var det inte så?? Om nu råden du får handlar om att du måste tänka om och tänka till när det gäller den här hästen, varför tar du inte till dig det?

Livsfarliga o aggressiva ettårshingstar skulle t om jag kastrera :angel:

Nä, du ville nog bara brajda lite.......erkänn :cool:

Hästar sitter inte på varandra, vad är det för nonsens? HINGSTAR som slåss på liv o död hugger varandra antingen mot strupen eller på haserna, haserna tar dom för att konkurrenten inte ska kunna fly. Hingstar sparkas väldig sällan och gör dom det så är det med frambenen.
Du borde lyssna på folk och inte vara så stursk. Jag är inte bäst i världen, håller inte ens på med NH, men jag leder samtliga mina hingstar i bara ett grimskaft, vart jag än går. Inte f-n sätter jag mig på dom.

Caballus vettigt skrivet!

linor huller on buller beror pa att jag ej har roundpen eller ridhus/paddock darfor ar han pa lina.
nej det ar inte bara mina hingstar som hoppar pa en annan hast pa ryggen, det gor aven STON. Om du inte ens sett detta sa vad kan man da snacka om med dig?:grin:

Inte är det fel att använda lina, men sätter du brukar dom talar sitt språk. Nej, jag har ALDRIG sett en någon häst som sitter på en annan. Så om du frågar vad vi två har att snacka om så är mitt svar följande. Ingenting.

Kom hit så selar jag gärna ut utan tömmar åt dig. det enda är nog att du skulle få svårt att stanna innan hästen kutat sin vanliga runda.:p

Jag hoppas för gudsskull att dessa hästar hamna i någin kunnigs händer istället för dina.

Bara det faktum att du försvarar ditt dåliga säkerhetstänkande med att du inte har tillgång till ridhus, paddock eller roundpen gör att man ställer sig frågan om du verkligen vet vad du håller på med? Jag känner många som inte har varken det ena eller andra, men INGEN av dem låter linor ligga slängda runt benen på sina hästar för det. Inte i NÅGON situation! När du tom visar upp det på bild, får du nog acceptera att du framstår som mycket okunnig!

Jag vet inte hur stor erfarenhet du har av vuxna hingstar, men åtminstone av dina inlägg att döma har du dåliga kunskaper alt inte lärt dig något om deras naturliga beteenden, som är baserat på instinkt.

Att du inte har hjälm på dig får stå för dig själv. Kanske har du inget innanför pannbenet att skydda, för jag tolkar iallafall personer som inte bär hjälm i såna här sammanhang som enbart korkade! Speciellt i hanteringen av unga hingstar som man vet har problem.

Jag tror att du gör klokt i att börja skydda din skalle. Hingstar som ogillar och är rädda för sin förare kan bli väldigt farliga. Du lägger själv grunden till framtida problem genom din hantering, och om han ger sig på dig en vacker dag ligger du jävligt illa till. En hingst är extremt känslig för orättvisor och glömmer inte sådant. Han bidar sin tid, och när du märker vad som är på gång är det redan för sent.

Enda sättet att vinna en hingsts respekt och förtroende är att behandla honom respektfullt, och lära honom vad som är rätt och fel. Att sätta sig på en hingst som man först lagt omkull är inte att respektera hingstens natur. Det är bara ren och skär förnedring! Du får ett psykiskt övertag för stunden, men risken är stor att han ger igen nån gång. Det fysiska övertaget får du aldrig. När han blir äldre kanske det psykiska underläget släpper för en kort stund, och då kan han göra slut på dig på ett par sekunder om du har otur. En person kan inte tvinga en häst att ligga kvar på marken som vill resa sig, och hamnar du själv på marken i den situationen blir det inte kul. En kuvad hingst som till slut vågar släppa ut sina aggressioner är inte skonsam, och han kommer den dagen att använda frambenen och tänderna som vapen!

Jag har sett det skrämmande resultatet av en hingsts revansch för åratal av psykisk tortyr. Ägaren skulle hämta honom i hagen, och jag såg omedelbart att något skulle hända. Hingsten stod stel som en staty och bara väntade ut honom. Vilken idiot som helst hade av hingstens ”kroppsspråk” kunnat se att han var spänd som en fiolsträng. Jag varnade ägaren för att gå fram till honom i det läget, man han bara skröt om vilket förtroende hingsten hade som stod där och väntade på honom med öronen framåt. Till saken hör att ingen ville ta den här hingsten i hagen, eftersom han i normala fall försökte skrämmas genom att rusa emot dem med bakåtstrukna öron. Jag hanterade honom sällan, men när jag måste göra det ställde jag mig med ryggen mot och lät honom komma till mig istället. Det fungerade alltid, men ett sånt simpelt drag dög inte åt ägaren. Det var lydnad med underkastelse som gällde! Nu stod hingsten helt stilla mitt i hagen, och när ägaren var tillräckligt nära knockade han honom med frambenen. Han ramlade omkull och på bara några minuter hade han förvandlat sin ägare till ett stort paket köttfärs. Han sparkade, stampade och högg honom över hela kroppen. Han lyfte honom från marken med tänderna, och ena låret högg han sönder så att hela lårmuskeln blottades. Rent hat lyste ut ögonen på hingsten, och han var enbart ute efter att döda. Vilket han definitivt skulle ha lyckats med, om inte en rådig granne hade kommit med geväret.

Det var samma hingst som sedan han var unghingst hade haft ett sådant stort ”förtroende” för sin ägare, att han bla gått med på att lägga sig på marken och låta ägaren sitta över honom! Det tog hingsten runt 8 år att mobilisera styrka och mod att försöka ta kål på sin fiende. Tyvärr blev det hans egen död, men det var nog ändå en välgärning, eftersom han var fullständigt förstörd i psyket…

Ägaren tillfrisknade däremot, och har nu lyckats förstöra ännu en hingst med samma behandling. Somliga lär sig aldrig, och som det ser ut är det bara en tidsfråga tills den här hingsten också släpper lös sin vrede...

forst vill jag saga att jag ar inte nyborjare inom NH, jag har jobbat pa detta sett i 10 ar.

:bow::bow:

Har någon av er andra sett fransmannen Jean-Francois Pignon?? Han va på globen får nåt år sen. Att få ett antal hästar, varav den minsta 2-åring, att lägga sig i ring runt honom, är det typ djurplågeri eller. Eller är det bara TS här som av nån anledning ska halshuggas.
J-F Pignon har en hemsida titta gärna o jämför.:love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama