Agressiv unghingst (NH svar)

Sv: Agressiv unghingst (NH svar)

Det har jag dock aldrig hört.
Jag lärde mig nh för många år sedan på en urtrevlig hingst.

Alla hingstar är inte monster.

Däremot ska man väl inte träna nh på egen hand utan att egentligen kunna det, särskilt inte med en häst som gör som TS häst gör.

Själv klart är inte alla hingstar monster!!!! har en unghingst sj hemma i stallet och han kommer inte att kastreras om ej nödvändigt. det jag menade med detta komentaren (kanske skulle ha specificerat) att dom flesta inte rekomenderar det för dom som ej är erfarna.

Jätte kul att du lärde dej på en hingst!!
men det citatet följdes av :

har man inte en väl grundad kundskap så kan man göra mer skada änn nytta. å andra sidan är det den häst man har får man lära sig snabbt!

:banana:Ta mej på orden jag är en hingst person sj. :banana:

Hm, jag blev vittne till en s k join-up uppvisning häromveckan. Nåt så dumt har jag aldrig sett förut i hela mitt hästliv..

Det gick ut på att man ömsom jagade bort ömsom lockade till sig ett litet vekt sto som blev helt förvirrad och osäker. Visst – i slutet sökte hon kontakt med tränaren men den kontakten var inte byggd på förtroende utan på skräck.

Kan tänka mig att det kan vara direkt livsfarligt att leka denna lek med en unghingst och att man kan förlora möjligheten till ett förtroendefullt förhållande för lång tid framåt.

Man ska aldrig ge sig in i något med en häst som man inte är helt säker på att "vinna" i synnerhet inte med en hingst. Man måste ha reservplaner för alla tänkbara avvikelser från huvudplanen. Så sluta med join-ups. Försök återskapa förtroendet.
HH

Jag kan inte mer än hålla med dig!:bow::bow::bow:

:banana:Ta mej på orden jag är en hingst person sj. :banana:

Ja faktiskt på sätt och vis jag också (men jag kanske inte är sån som föredrar hingstar, jag går på individer) fast många på buke inte tror det:rofl:

Här vill jag lägga in att hingstar inte kan dras över en kam mer än andra i dessa fall, men om man inte är bra på att läsa av hästar ska man kanske se upp med just hingstar och den typen av övningar (som jag inte själv är något för alls f ö)

En mycket dominant hingst kan ta det som signal att strida om rangen och faktiskt mena det, vilket väl är vad man varnar för.

Det finns också mycekt veka hingstar som det finns veka ston och valacker, där är det nog inte svårare än andra, men det gäller att veta hur hästen är och att man bedömt rätt också. Därav varningarna antar jag.

Hm, jag blev vittne till en s k join-up uppvisning häromveckan. Nåt så dumt har jag aldrig sett förut i hela mitt hästliv..

Det gick ut på att man ömsom jagade bort ömsom lockade till sig ett litet vekt sto som blev helt förvirrad och osäker. Visst – i slutet sökte hon kontakt med tränaren men den kontakten var inte byggd på förtroende utan på skräck.

Kan tänka mig att det kan vara direkt livsfarligt att leka denna lek med en unghingst och att man kan förlora möjligheten till ett förtroendefullt förhållande för lång tid framåt.

Man ska aldrig ge sig in i något med en häst som man inte är helt säker på att "vinna" i synnerhet inte med en hingst. Man måste ha reservplaner för alla tänkbara avvikelser från huvudplanen. Så sluta med join-ups. Försök återskapa förtroendet.
HH

Måste :bow::bow: jag med...

KL
Folk tror att hingstar måste "plockas" ner, när det eg är tvärsom, do mär så otroligt känsliga o lyhörda i grunden fast man kanske inte tror det i en viss åldersspann på de flesta.
En unghingst behöver aktiveras, och med det menar jag att dom antingen ska gå i hingstflockar eller TRÄNAS...motioneras så dom får utlopp för den extra energi dom faktiskt har, speciellt om dom börjar på att bli jobbiga då hittar dom på all världens hyss för att bli lugna.

KL
Folk tror att hingstar måste "plockas" ner, när det eg är tvärsom, do mär så otroligt känsliga o lyhörda i grunden fast man kanske inte tror det i en viss åldersspann på de flesta.
.

Jag håller med. Tycker det verkar som hormonerna optimerar intelligensen så att en rätt hanterad hingst kan vara ohyggligt lättlärd. Men de lär sig ju tyvärr fel minst lika lätt!

Vi har alltid ett gäng unghingstar. 2 ggr under alla år har jag blivt utmanad/hotad av en sådan. Då har det räckt med en enda verbal och kroppslig explosion (utan våld) från min sida. Sen har det aldrig hänt mer. Men jag vågar inte ens tänka på vad som kunde ha hänt om jag i stället jagat bort, lockat till, jagat bort, lockat till osv i ett instängt område. Sådana dubbla budskap ger inte hästarna varandra.
HH

Jag håller på med PNH, och där är alla väldigt tydliga med att man inte rekommenderas att hålla på med hingstar förrän man uppnått viss kunskap.
Inte för att de är monster, men för att de är snabba, uppmärksamma och kan ta dominans på väldigt stort allvar. Och man vill ju INTE stå öga mot öga med en häst som på allvar tror att man vill slåss om ledarskapet...
Med en hingst måste man nog vara lite annorlunda, men fraför allt kan det bli farligt om man gör fel, även om hingsten inte menar att vara elak just.

Fast jag känner inte igen det där, trots att jag hanterat en del hingstar.
Då upplever jag snarare ston som mer "jävliga" faktiskt.

Jag har aldrig upplevt att en hingst skulle vara snabbare eller mer uppmärksam, det handlar bara om individer.

Ston måste man vara rättvisa mot- annars kan de bli "jävliga".

Om folk bara inte bossar runt sina hästar- maktutövar- så löser det sig om man "bara" är konsekvent o använder positiv betingning- beröm!!!

Har sett många trådar där man inte kan skilja på godis som belöning eller muta.

det går inte att muta en häst- Nu ska du bla bla bla...- man ger belöningen innan rätt utfört moment o hästen kan då inte koppla ihop vad det vara som den gjorde bra.

Jag ger ingen morot innan de har kissat i hinken:o:rofl: Men kissar gör de- om de nu är kissnödiga. val. brukar ändå klämma ut en skvätt- bara för att få en moris:rofl:

sorry för OT:angel:

Senast ändrad:

Har också alltid haft smågrabbar och nu för tillf'llet har jag en ettårshingst o 2 st tvåårshingstar.
Jag utövar istort sett aldrig någon maktkamp, med lugn o konsekvens kommer man längst..fast en o annan "hurring" och stålöga kan man väl slänga iväg :angel:
Men det är kort o koncist och läggs sällan värderingar i det..det är som punkt slut ;)
Är dom inte intresserade av att vara tillags så får dom åka till kliniken och sen är bolla borta :angel: och då är det oftast som sena tvååringar eller treåringar

ps jag kör aldrig med belöning i form av mat eller mutor...

Kan inte säga annat än att du inte alls förstått vad join-up bygger på. Nämnligen hästarnas egna sätt att hantera en nykomling i flocken. De släpps inte in i en flock med öppna armar. Där stöts de ut direkt och fattar de inte att de ska hålla sig på sin kant innan de blir inbjudna så åker de på hugg och slag.

Join-up bygger på det utan att använda hugg och slag. Det är också utomordentligt att använda på hästar som testar ledarskapet. När väl join-up och signalerna är satta kan man styra upp mycket av problemen utan att behöva gå in i en rundkorall och börja om från början.

Jag körde join-up på min hingst så fort han började fatta baskommandon. Jag har ingen rundkorall men join-up är för mig en mentalitet mer än en specifik handling. Jag kan tala om för min pålle i boxen att han skall hålla avstånd för att sedan bjuda in till närhet, likaväl i en longerlina och numera i hagen.
HH

Ovannämnda hingst kastrerades som 3-åring, är idag 8 och klassad som supersnäll. Hans jämngamla syster har skrämt livet av folk och skickat till sjukhus. Hon är fullständigt ljuvlig att hantera bara hon får rätt signaler och att den som hanterar inte accepterar testandet och inte backar men måste kunna läsa henne. Läser man inte rätt blir det farligt, oavsett häst, och kan resultera i sjukhusresor.

Inte alla hästar behöver join-up. Inte alla människor behöver köra join-up för att etablera ledarskap. Men det finns både häst och människor som behöver det för att kunna komma till kommunikation på ett fungerande plan.

Kan inte säga annat än att du inte alls förstått vad join-up bygger på. Nämnligen hästarnas egna sätt att hantera en nykomling i flocken. De släpps inte in i en flock med öppna armar. Där stöts de ut direkt och fattar de inte att de ska hålla sig på sin kant innan de blir inbjudna så åker de på hugg och slag.

.

Jag vet bara vad jag såg. En känd tränare i ett europeiskt hästland skulle förevisa join-up.. Det gick ut på att ömsöm locka till sig ömsom jaga bort ett vekt ung sto i en liten paddock. Det upprepades ett 20tal ggr. Sen såg stoet ut som hon skulle bryta ihop. Jag och mitt sällskap hade svårt att titta på faktiskt. .Så gör inte hästar i flockar. De jagar bort, ja. Den bortjagade håller sig i en cirkel vars radie efter ett tag blir mindre och efter en tid blir de (för det mesta) accepterade.

MEN hästarna ger inte dubbla budskap. Det är ett mänskligt påhitt. Det kan säkert knäcka en osäker häst, men vad ska det vara bra för?

Jag låter mina hästar fostra varandra i sin stora flock. Sen kommer jag in och vinner deras förtroende. I allmänhet lätt som en plätt. Ibland kan man ngn enstaka gång behöva påminna om att jag är den nya chefen. Men skulle jag köra dubbla budskap metoden är jag helt säker på att några skulle bli hispiga o svårjobbade och några – kanske särskilt ledande unghingstar -skulle kunna få för sig att se det som en utmaning.

Jag vet eg inte alls vad NH står för. Jag har tänkt på det som ett sätt att lära stadsbor ovana vid djur i flock att umgås med ett flockdjur. Kanske är det ett sådant utmärkt koncept men problemen uppstår när man tar till sig enstaka metoder och tricks utan att ta till sig helheten?

Jag vet bara att jag tyckte behandlingen av det lilla stoet var otäck.

.HH

Jag låter mina hästar fostra varandra i sin stora flock. Sen kommer jag in och vinner deras förtroende. I allmänhet lätt som en plätt.

Jag vet eg inte alls vad NH står för. Jag har tänkt på det som ett sätt att lära stadsbor ovana vid djur i flock att umgås med ett flockdjur. Kanske är det ett sådant utmärkt koncept men problemen uppstår när man tar till sig enstaka metoder och tricks utan att ta till sig helheten?

delvis knapplån
Jag håller med dig.
Jag är inte så insatt i NH. Jag har sett Monty Roberts föreställning på Flyinge och läst ett par av hans böcker. Hans föreställning var mer show än ngt annat. Men det är kanske jag som inte är van vid liknande föreställningar. Jag har också en kompis som håler på med detta och har varit på en annan clinic som inte gav så mkt.
Jag har nog kommit fram till att NH är ngt för den som inte är så van vid hästar. Men jag tror inte att man blir så mkt klokare av det. Om man har tillbringat mkt tid med hästar så har man lärt sig hur de fungerar och hur man själv ska göra för att vinna deras förtroende. Det går nog inte att lära sig på ett enkelt sätt. Jag har inte så många hästar men min egen häst har jag haft i flera år. Hon var två år när jag köpte henne. Hon har alltid varit mkt lyhörd för mina önskemål. Hon kan ha sina ideer om vad hon ska göra eller inte men det har aldrig fallit henne in att inte följa det jag ber henne om. Det finns nog inte i hennes föreställningsvärld att protestera.

Jag tror med risk att reta upp ngn att NH många gånger kan vara mer eller mindre farligt. Det kan verka så lätt och det är det för den som är van vid hästar. Men är man inte det kan det lätt bli farligt eller i alla fall mkt joobigt både för människa och häst.

Senast ändrad:

MEN hästarna ger inte dubbla budskap. Det är ett mänskligt påhitt. Det kan säkert knäcka en osäker häst, men vad ska det vara bra för?

Jag håller med om att hästar inte er dubbla budskap.
Läst igenom ditt inlägg en gång till och min tanke är då att det som gjordes var inte direkt korrekt. Som jag förstått det så bjuder man in hästen efter en stund när den börjar visa acceptans (andra kallar det underlägsenhet). Kommer den då in så avslutas det. Det finns dock hästar som är lite tuffare och visar acceptance men när det väl gäller är så dominanta att de inte tar inbjudan och då återupptas "trycket".

Jag låter mina hästar fostra varandra i sin stora flock. Sen kommer jag in och vinner deras förtroende. I allmänhet lätt som en plätt. Ibland kan man ngn enstaka gång behöva påminna om att jag är den nya chefen. Men skulle jag köra dubbla budskap metoden är jag helt säker på att några skulle bli hispiga o svårjobbade och några – kanske särskilt ledande unghingstar -skulle kunna få för sig att se det som en utmaning.

Att låta unghästar gå i stor flock är guld. Har kommit i kontakt med 2års hingstar som gått i stor flock och knappt sett grimma och de var ljuvliga att hålla på med.

Jag håller med och har sagt det i andra trådar. Samhället har gått från ett bondesamhälle byggt på hästkraft till industrisamhälle byggt på maskiner. Det är få förunnat att växa upp på gård och från bröstmjölken lära sig kontak med djur och läsa av dom. Jag kallar det sunnt bonnförnuft och inte NH.

Jag är inte imponerad av Parelli. Jag förstår grundtanken men jag gillar inte att det involveras ett spö. Visst, jag fattar att det är menat som en förlängd arm och kallas "carrot stick". Men i fel händer är det vldigt lätt att den "förlängda armen" förvandlas till det som "spö" står för när frustrationen sätter till.

Själv rider jag inte ens med spö då jag inte behöver det ens för drivning. Har haft spörädda hästar. Min vallack har ridits med spö men har aldrig ens känt vad en sporre är under sina 8 levnadsår. Ett spö har jag inte haft i handen på honom på över två år.

Jag använder longerpisk vid longering men inte som förordas utan den ligger bakom mig och svingar mjukt fram vid behov.

Jag vet bara att jag tyckte behandlingen av det lilla stoet var otäck.

.HH

Ja, efter att ha läst om ditt inlägg förstår jag det.

Senast ändrad:

delvis knapplån
Jag håller med dig.
Jag är inte så insatt i NH. Jag har sett Monty Roberts föreställning på Flyinge och läst ett par av hans böcker. Hans föreställning var mer show än ngt annat. Men det är kanske jag som inte är van vid liknande föreställningar. Jag har också en kompis som håler på med detta och har varit på en annan clinic som inte gav så mkt.

Det jag gillar med Monty är att när han jobbar med hästar på clinics så är det hästar han aldrig jobbat med och där ägare har problem.

Jag har sett parelli clinics och då har förevisaren kommit med egen färdigtränad häst och jag kan bara likna det vid en cirkus uppvisning.
Jag har nog kommit fram till att NH är ngt för den som inte är så van vid hästar. Men jag tror inte att man blir så mkt klokare av det. Om man har tillbringat mkt tid med hästar så har man lärt sig hur de fungerar och hur man själv ska göra för att vinna deras förtroende. Det går nog inte att lära sig på ett enkelt sätt.
:bow::bow::bow:
Jag har inte så många hästar men min egen häst har jag haft i flera år. Hon var två år när jag köpte henne. Hon har alltid varit mkt lyhörd för mina önskemål. Hon kan ha sina ideer om vad hon ska göra eller inte men det har aldrig fallit henne in att inte följa det jag ber henne om. Det finns nog inte i hennes föreställningsvärld att protestera.

Kan bara säga grattis! Jätte grattis!

Min protesterar ibland och jag är glad att han har en egen vilja men han respekterar mig bra och jag honom så jag anser att vi har en fin kommunikation.

Jag tror med risk att reta upp ngn att NH många gånger kan vara mer eller mindre farligt. Det kan verka så lätt och det är det för den som är van vid hästar. Men är man inte det kan det lätt bli farligt eller i alla fall mkt joobigt både för människa och häst.

Visst kan det bli farligt. Visst måste man kunna läsa hästen. Jag har själv backat när en häst inte var det minsta mottaglig för join-up. Jag kan inte påstå att jag satte för mycket tryck på den, Jag hann knappt börja innan den stog framför mig med frambenen i luften. Men detta var också en sådan som jagade folk ur hagen. Det var bara att inse att jag inte var kompetent nog att reda upp situationen genom join-up. Skall tydligen vara jätte trevlig numera.

Håller med du.

Om hästarna inte duttas så mkt med o de får ta nappatag med sina egna, brukar en naturlig respekt o nyfikenhet finnas hos de små. Låt de vara hästar o träna bara det allra mest nödvändiga o inget traggel eller bossande.

Låt de vara hästar o träna bara det allra mest nödvändiga o inget traggel eller bossande.

Visst är det viktigt.
Det är nog bara att konstatera (än en gång) att detta med hästhantering är ngt som tar lång tid att lära sig. Det är lätt att hantera de flesta hästar om man har många års hästvana men ganska omöjligt om man inte har det. Jag är inte riktigt säker på att det framgår om man ser en Monty R show på Flyinge.

Ja hästar läser av en människa blixtsnabbt.
Det går inte att lura dem o tro att man gör helt rätt- de ser igenom fasaden direkt.:bow:

Sen kan man försöka låtsas vara hur kunnig som helst:rofl:

Om hästarna inte duttas så mkt med o de får ta nappatag med sina egna, brukar en naturlig respekt o nyfikenhet finnas hos de små. Låt de vara hästar o träna bara det allra mest nödvändiga o inget traggel eller bossande.

:bow::bow:

Mycket bra formulerat.
För just här ligger problemet. Man kräver, styr, bestämmer trots dålig kunskap.
För vem i hela friden kräver av en förstaklassare att den skall kunna läsa och skriva korrekt??
Ingen.

Varför kräver man då det omöjliga av våra föl och unghästar??
Jo, därför att dom som hanterar begriper inte vart gränsen går mellan fungerar/tveksamt/omöjligt/orkar inte/förstår inte

AM

Jo, därför att dom som hanterar begriper inte vart gränsen går mellan fungerar/tveksamt/omöjligt/orkar inte/förstår inte

Det DÄR är verkligen ett stort problem tycker jag.
Även bland tränare och "duktigt folk".

Bara som exempel i lördags red min man lektion för en tränare som ska vara duktig, håller på med både island och annat.
Hästen är fem år och bara riden sedan i våras.
Det gick bra till en början, men plötsligt gick liksom inget som det skulle. Maken fick inte ordning på sina hjälper och hästen gjorde därmed vad han blev tillsagd, men inte vad som var tänkt.
Och vem får skulden? Lillhästen förståss. Han försöker "ta över" osv. Fast det var uppenbart att ryttaren gjorde fel och hästen bara lydde det. Maken fick instruktion att "banka på" med skänkeln osv... :(
Dessutom var det uppenbart att hästen var helt slut i hjärnan...

Jag blir så förvånad när duktiga människor inte ser såna enkla saker, eller kanske inte funderar på vems fel det KAN vara. Varför är det troligast att det är hästen som jäklas?

Det känns som alla jag träffar på sistone inte kan inse hur kort man måste rida om man kräver en massa tankearbete. Att om allt funkar kalas först, och sen bara kajkar ihop, kan man gissa att den unga outbildade hästen är trött då kanske? Nej, då är man helt oförstående och undrar VARFÖR?

Oj, vad OT..
Men detta tankesätt har jag iaf kommit in på via NH, innan var jag som "dem". "Hästen maskar och latar sig, dummar sig vid lastning och jäklas bara med mig."
VARFÖR tänker så många så???

Men detta tankesätt har jag iaf kommit in på via NH, innan var jag som "dem". "Hästen maskar och latar sig, dummar sig vid lastning och jäklas bara med mig."
VARFÖR tänker så många så???

För att dom inte begriper bättre eller så ids dom helt enkelt inte för det är jobbigare ...Visst finns det korkade lata hästar, men för det mesta så finns det en anledning till varför dom inte beter sig som man vill och det sitter oftast längst ut i "grimskaftet" :angel:

För att dom inte begriper bättre eller så ids dom helt enkelt inte för det är jobbigare ...Visst finns det korkade lata hästar, men för det mesta så finns det en anledning till varför dom inte beter sig som man vill och det sitter oftast längst ut i "grimskaftet" :angel:

:bow::bow::bow:

Och det är definitivt inte i den änden av grimskaftet som sitter i grimman.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama