Aggressiv hund på gård

linnsan

Trådstartare
När jag var ute idag och skulle rida till sandvägen som jag älskar så stannade en man bilen och sa att jag fick inte rida förbi deras gård. Deras hund var nämligen ute och den flög på andra hundar och slogs till döden O_o
Sa att då ska han ju inte ha den lös men han körde bara vidare..

Så, hur hanterar jag detta? Den vägen leder bort till helt fantastiskt fina ridvägar och jag vill verkligen inte ge upp det.. Men jag vill ju inte ha någon hund skadad eller död heller. Givetvis.

Skulle nog egentligen kunna rida runt huset, men då via hans åkrar. Är ju dock inte okej egentligen men borde ju vara det under dessa förutsättningen? Vet dessutom inte om det var stängslat där nu..

Rent lagligt, mer än att säga till, vad kan man göra?

Vet inte om det är samma hund som varit där innan som är otrevlig. Den har sprungit efter och jagat oss vid något tillfälle för något år sedan när jag red där mycket sist. Men jag trodde inte det var riktigt så illa.

När jag var ute idag och skulle rida till sandvägen som jag älskar så stannade en man bilen och sa att jag fick inte rida förbi deras gård. Deras hund var nämligen ute och den flög på andra hundar och slogs till döden O_o

Så, hur hanterar jag detta? Den vägen leder bort till helt fantastiskt fina ridvägar och jag vill verkligen inte ge upp det.. Men jag vill ju inte ha någon hund skadad eller död heller. Givetvis.

Skulle nog egentligen kunna rida runt huset, men då via hans åkrar. Är ju dock inte okej egentligen men borde ju vara det under dessa förutsättningen? Vet dessutom inte om det var stängslat där nu..

Vet inte om det är samma hund som varit där innan som är otrevlig. Den har sprungit efter och jagat oss vid något tillfälle för något år sedan när jag red där mycket sist. Men jag trodde inte det var riktigt så illa.
Åk dit, ta med en vetelängd och be om tillstånd att rida över deras åkrar?

Åk dit, ta med en vetelängd och be om tillstånd att rida över deras åkrar?

Ja jag skulle kunna göra det. Men sen tänker jag även på andra som kanske går förbi med sina hundar ovetandes. Är ju inte riktigt rätt att deras hundar ska bli ihjälbitna och man kan ju inte förbjuda folk att gå på allmänna grusvägar liksom..

För mig är rent allmänt resonemanget att ha en så aggressiv hund lös på ett sätt så att den kommer upp på allmänna vägar och attackera hundar väldigt udda (och knappast lagligt)..

Prata med andra som bor i området eller rör sig där och hör om hur de upplevt det?

De i stallet säger att hunden är otrevlig mot andra hundar. Jag har ju märkt innan att den är otrevlig mot andra hundar. Och säger nu ägaren att den slåss på liv och död och flyger på andra hundar så gör den säkert det.

Vet inte vad det gör för skillnad? :p

JAg hade valt att tala om för ägaren att om hunden anfaller min hund kommer ägaren
1) att bli polisanmäld.
2) få betala dyra veterinärvårdsavgifter eftersom ägaren är ansvarig för vad hunden orsakar.
3) skulle hästen mot förmodan bli rädd och skadas kommer ägaren också att få betala dessa veterinärvårdsavgifter.
Money talks! :D

Ja jag skulle kunna göra det. Men sen tänker jag även på andra som kanske går förbi med sina hundar ovetandes. Är ju inte riktigt rätt att deras hundar ska bli ihjälbitna och man kan ju inte förbjuda folk att gå på allmänna grusvägar liksom..

För mig är rent allmänt resonemanget att ha en så aggressiv hund lös på ett sätt så att den kommer upp på allmänna vägar och attackera hundar väldigt udda (och knappast lagligt)..
Vi har en sån jakthund här i trakten, den forcerar sin hundgård om nån kommer för nära. Tror tyvärr den sortens hundhållning är ganska vanlig :(

• Gilla
Reactions: ptr
JAg hade valt att tala om för ägaren att om hunden anfaller min hund kommer ägaren
1) att bli polisanmäld.
2) få betala dyra veterinärvårdsavgifter eftersom ägaren är ansvarig för vad hunden orsakar.
3) skulle hästen mot förmodan bli rädd och skadas kommer ägaren också att få betala dessa veterinärvårdsavgifter.
Money talks! :D

Ja detta är nog det bästa egentligen. Så får man hoppas han/de tar ansvar..

Funderar även på att ringa och prata med polisen så kanske de kan slå honom en pling? Man får ju trots allt inte ha hundar lösa på ett sådant sätt och har strikt hundägaransvar. Så att han vet om vad hunden gör och säger att folk inte får gå förbi kan ju inte vara riktigt okej, tänker jag..

Jag hade nog slagit polisen en signal, och sedan fortsatt att rida förbi men inte tagit med hundarna på just den turen kanske. Även om det inte är ok att hålla hund så, så hade jag inte tagit någon risk. Det spelar ju mindre roll att han får betala allt om hunden stryker med liksom :crazy:
Jag tycker att det mest låter som att han inte vill att ni rider förbi, men jag hade inte chansat med hundarna med.

Jag hade nog slagit polisen en signal, och sedan fortsatt att rida förbi men inte tagit med hundarna på just den turen kanske. Även om det inte är ok att hålla hund så, så hade jag inte tagit någon risk. Det spelar ju mindre roll att han får betala allt om hunden stryker med liksom :crazy:
Jag tycker att det mest låter som att han inte vill att ni rider förbi, men jag hade inte chansat med hundarna med.

Ja jag kommer nog ringa polisen. Så får han ju lösa det så hunden inte kommer upp på vägen..

Jag förstår såklart hur du tänker och jag kommer ju inte rida förbi med hundarna sålänge hunden är lös ute.. Men sen när jag börjar jobba ordentligt igen så kommer det bli omöjligt att hinna rida, motionera hundar, träna hundar och sen göra annat nödvändigt. Hela grejen med häst och hund förutsätter att de kan motioneras samtidigt..

Hade de andra vägarna haft bättre underlag hade jag aldrig behövt rida förbi. Men tyvärr är dom inte alls lika bra.

Ska kolla om man kanske kan gå i kanten av åkern sålänge..

Jag tänker att "hotet" om att han får betala allt ska avskräcka honom till att hålla koll på hunden. Jag tänkte inte bara knalla förbi och tänka "skitsamma han betalar allt" såklart :D

Ja jag kommer nog ringa polisen. Så får han ju lösa det så hunden inte kommer upp på vägen..

Jag förstår såklart hur du tänker och jag kommer ju inte rida förbi med hundarna sålänge hunden är lös ute.. Men sen när jag börjar jobba ordentligt igen så kommer det bli omöjligt att hinna rida, motionera hundar, träna hundar och sen göra annat nödvändigt. Hela grejen med häst och hund förutsätter att de kan motioneras samtidigt..

Hade de andra vägarna haft bättre underlag hade jag aldrig behövt rida förbi. Men tyvärr är dom inte alls lika bra.

Ska kolla om man kanske kan gå i kanten av åkern sålänge..

Ja, han är ju skyldig att hålla sin hund under uppsikt som om den vore kopplad den här årstiden, men det kan ju iofs bli svårt att hävda om du rider med dina hundar lösa :p

Finns det inga andra rundor att rida?
Jag hade nog inte ridit vid åkern om det är han som äger den, risken är ju att du får en motanmälan tillbaka om han misstänker att det är du som anmält för hunden. Bättre i så fall att gå på @Migo s förslag och kika förbi med en vetelängd och fråga om lov.

Jag tänker att "hotet" om att han får betala allt ska avskräcka honom till att hålla koll på hunden. Jag tänkte inte bara knalla förbi och tänka "skitsamma han betalar allt" såklart :D

Haha, nej, det förstod jag :D Men jag hade aldrig vågat lita på att det hade avskräckt, och det är ju inte säkert att man upptäcker att hunden är ute förrän det är för sent.

Ja, han är ju skyldig att hålla sin hund under uppsikt som om den vore kopplad den här årstiden, men det kan ju iofs bli svårt att hävda om du rider med dina hundar lösa :p

Finns det inga andra rundor att rida?
Jag hade nog inte ridit vid åkern om det är han som äger den, risken är ju att du får en motanmälan tillbaka om han misstänker att det är du som anmält för hunden. Bättre i så fall att gå på @Migo s förslag och kika förbi med en vetelängd och fråga om lov.

Haha, nej, det förstod jag :D Men jag hade aldrig vågat lita på att det hade avskräckt, och det är ju inte säkert att man upptäcker att hunden är ute förrän det är för sent.

Fast nu är ju mina under både uppsikt och lydnad och stör ingen så tror knappast att det jämförs med hundar som inte är det och försöker döda andra djur..

Som jag har förstått det så får hundar absolut vara okopplade. Inne i skog ska de väl helst vara inom koppellängd men uppe på vägen räcker det med att hunden är lydig.

Sen får jag erkänna att jag tränar uppletande, spår osv även nu men tanken med tråden var egentligen inte om vilken tid på året hans hund är lös utan att den är farlig och därför aldrig bör vara lös utan uppsikt och lydnad. Problemet blir ju inte mindre i höst liksom :D

Tyvärr har de andra vägarna inte i närheten av lika bra underlag och nu när hästen är igång mer blir det väldigt svårt och tråkigt.

Hade jag haft bra vägar på andra håll hade jag inte ridit förbi där :)

Fast nu är ju mina under både uppsikt och lydnad och stör ingen så tror knappast att det jämförs med hundar som inte är det och försöker döda andra djur..

Som jag har förstått det så får hundar absolut vara okopplade. Inne i skog ska de väl helst vara inom koppellängd men uppe på vägen räcker det med att hunden är lydig.

Sen får jag erkänna att jag tränar uppletande, spår osv även nu men tanken med tråden var egentligen inte om vilken tid på året hans hund är lös utan att den är farlig och därför aldrig bör vara lös utan uppsikt och lydnad. Problemet blir ju inte mindre i höst liksom :D

Tyvärr har de andra vägarna inte i närheten av lika bra underlag och nu när hästen är igång mer blir det väldigt svårt och tråkigt.

Hade jag haft bra vägar på andra håll hade jag inte ridit förbi där :)

Rymde inte din fd daghund när du var ute och red för några veckor sedan?

Nej, jag menar att just argumentet att det är koppeltvång nu förmodligen inte kommer bita på honom eftersom du rider med dina hundar lösa. Är han av modellen att han kör iväg när du försöker säga åt honom att han inte får ha sin hund utan uppsikt lär han inte bry sig om att du tycker att dina hundar är lydiga nog för att ha dem okopplade förbi hans gård ;)
Sedan ska ju som sagt inte hans hund vara lös oavsett vilken tid det är på året eftersom den enligt hans uppgift är farlig för andra djur, men han verkar ju inte reflektera särskilt över det.

Jag hade nog ändå kört på förslaget fika och dialog först :)

Det jag stör mig på är givetvis inte att de har en hund lös utan att man inte "får" rida förbi för då kanske ens hund blir dödad.

Hade hunden varit trevlig hade jag inte sagt ett pip om det.

Funderar på någon slags försvarssprej om ägaren inte går att prata med..

Rymde inte din fd daghund när du var ute och red för några veckor sedan?

Nej, jag menar att just argumentet att det är koppeltvång nu förmodligen inte kommer bita på honom eftersom du rider med dina hundar lösa. Är han av modellen att han kör iväg när du försöker säga åt honom att han inte får ha sin hund utan uppsikt lär han inte bry sig om att du tycker att dina hundar är lydiga nog för att ha dem okopplade förbi hans gård ;)
Sedan ska ju som sagt inte hans hund vara lös oavsett vilken tid det är på året eftersom den enligt hans uppgift är farlig för andra djur, men han verkar ju inte reflektera särskilt över det.

Jag hade nog ändå kört på förslaget fika och dialog först :)

Men alltså? Hade hans hund smitit och jag hade hittat den hade jag ju inte sagt något? Den daghunden fick absolut inte vara lös mer efter den händelsen. Att olyckor kan hända är en sak. Den hunden hade aldrig tidigare visat sådana tendenser varken hos ägaren eller mig. Att medvetet ha en hund lös som försöker ha ihjäl andra hundar är ju ingen olycka?

Tränar inte du själv jaktapportering och har din labbe lös..?

Jag har inte pratat om förbudstiden alls utan om strikt ägaransvar?

Jag hade som sagt inte brytt mig alls om hunden var trevlig. Detta blir ju inte mindre okej i höst efter "förbudstiden"?

Det är liksom inte viltet jag är orolig för här...

Är han av modellen att han kör iväg när du försöker säga åt honom att han inte får ha sin hund utan uppsikt lär han inte bry sig om att du tycker att dina hundar är lydiga nog för att ha dem okopplade förbi hans gård ;)

Jag rider inte förbi hans gård med okopplade hundar. Jag går förbi med häst och hundar kopplade. Vad det nu egentligen har med saken att göra? Sålänge mina hundar är lydiga och inte lämnar vägen har det ju egentligen inget med saken att göra?

De i stallet säger att hunden är otrevlig mot andra hundar. Jag har ju märkt innan att den är otrevlig mot andra hundar. Och säger nu ägaren att den slåss på liv och död och flyger på andra hundar så gör den säkert det.

Vet inte vad det gör för skillnad? :p

Jag tänkte att om någon annan också fått detta hot från honom, eller kanske till och med upplevt att hunden varit aggressiv/attackerat nån hund osv så kunde ni vara flera som jobbar för att han ska koppla hunden eller stänga in den i en hundgård. Är man flera mot en så blir det nog lättare tänker jag. Har han hotat fler än dig så finns det mer tyngd i ert påstående (det är ju bara ett påstående tills ni har bevis om man ska tänka i kontakt med polisen).

Är det en vägförening som har hand om vägen? Kan du prata med nån ansvarig där? Har han rätt att hindra dig från att rida förbi/gå förbi med dina hundar?

En väg jag rider på är det också en som sagt åt oss att vi inte får rida förbi deras gård. Men vägföreningen säger att vi får men vi ska rida i mitten så vi inte förstör vägen för bilarna. Hur vi nu skulle kunna förstöra vägen mer än tunga lantbruksfordon och bilar som kör lite för snabbt (vi skrittar dessutom alltid lugnt förbi hus och tomter). Men men, vi rider i mitten så kan ingen klaga på det.

Du skriver att du inte får rida förbi deras gård enligt mannen, hur ser det ut förbi deras gård? Är det allmän väg där deras gård ligger på ena sidan av vägen eller är det en gårdsplan du måste ta dig igenom? Enskild väg? Jag tänker främst på allemansrätten och hemfriden, en gårdsplan kan om jag förstått saken rätt tillhöra tomten och då får man inte passera om det finns risk att störa hemfriden.
Någon annan som är kunnig på allemansrätten som kan ge ett bättre svar än jag?

Jag hade försökt att prata med mannen igen, vetelängden som nämndes tidigare är ingen dum idé och sen kan ni kanske tillsammans komma överens om en kompromiss?

Finns det ingen annan väg att ta sig dit? Du kan inte ta en omväg genom skogen på annat sätt?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 388
Senast: Migo
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 135
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka