Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Det som jag blir så tagen av är att man ens nämner "lägg ner hunden för att visa dominans" av en som anser sig som en bra hundmänniska. Jag ser bara en otroligt okunnig hundmänniska göra detta... Jag är absolut ingen hundexpert men jobbar på hunddagis och stöter dagligen på olika problem, aldrig någonsin skulle jag lägga ner hunden för att visa dominans. Har det gått så långt ska man nog sätta sig ner och fundera vad man gjort för fel på vägen.

En hund som inte förstår att den gör fel behöver allt som oftast gå tillbaka några steg i sin utbildning, ofta har den missat vad husses eller mattes "nej" betyder. Alt. har den alltid haft ett nej som inte har slutat vara ett nej trots att hunden med alla kroppsliga tecken visat att den tagit åt sig och förstått. Väljer man att gå på och säga att hunden gör fel är det också otroligt viktigt att backa och visa hunden att "bra att du förstått". Om vi tar ett väldigt lätt exempel så kan man tex. lägga en godis på golvet och när hunden försöker ta den tar man ett steg fram och säger nej. Visar hunden att den förstått och svarar med kroppspråk som "det är lugnt matte, jag ska inte ta den" så backar man givetvis tillbaka det steget man tog frammåt och berömer och om man vill säger man varsågod.

Det jag vill påpeka är att många fel hunden gör i vardagen absolut inte behöver hårda metoder, jag tror att i många av de fallen som du lagt ner din hund egentligen hade behövt ett bra inövat nej, och det hade med stor sanolikhet hjälpt.

Ang. kloklippning på rädd hund är alla olika tvångsmetoder fel, fel, fel. Självklart är detta en form av övergrepp på hunden och för att få göra detta övergrepp ska en tillit jobbas fram först. Lär hunden genom possitiva upplevelser att kloklippning inte är något farligt utan en mysig stund. Varför inte börja med att räkna alla klor med klotången så många gånger i veckan man orkar istället för att alltid ha ett tvång att klippa? Lägg hunden i kloklipparställning (för mig är det med Mini liggandes på rygg mellan mina ben på golvet, huvudet upp mot magen, det har hon tyckt varit gosigt sen hon var liten) och börja med att bara mysa, öka sedan svårighetsgraden, kanske är det att bara ha klotången på bänken brevid? Börja direkt efter den gången du varit hos tex. veterinär för att få dem klippta. Att visa hunden stegvis vad du vill är väl en bra inlärning istället för att dra till med det hemskaste man kan direkt.

Men en sak vill jag säga: Du talar i ett annat inlägg om att man inte ska fömänskliga hunden. Jag skulle vilja säga att man heller inte ska förhundliga människan och tro att människan ens skulle kunna uppnå en fraktion av samma signalkänslighet och timing som en hund. När du lägger dig på din hund så är du inget annat än en människa som fysiskt hindrar din hund från att röra sig. Den känner sig hjälplös och ger därför upp. Det har ingenting med vargars och hundars beteende att göra.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Att påstå att hundar har ett alfa-system, där vi skulle ingå och att hundar är intresserade av att dominera våra hem är också inkompetent.

Ur etologisk synvinkel dödades dominans-snacket för typ 15 år sedan. Hackordningen som Schjelderup-Ebbe tog fram är bara en undersökning av höns som mår dåligt.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Ja jag vet att jag är dum. Men hur gör ex en dominant hund/varg som vill tala om att han bestämmer och den underlägse inte accepterar optiska o verbala signaler?
Ja, han flyger inte på den andre och slåss.
Han ställer sig över den andre och trycker ner djuret. Så dumma är hundar o vargar:

Nej, den ger signaler så att den andra ger sig för att visa att den är undergiven. En hund/varg har nog inte ens fysisk möjlighet att fysiskt trycka ner en annan hund/varg och få den att ligga kvar mot sin vilja.

Jag behöver inte använda nätkasse. Jag tar fram klotången och sätter mig på golvet och hunden lägger sig ner och väntar lungt på att jag ska bli klar.
Men har du en hysterisk hund så är nätkassen ett användbart alternativ.
Hunden kan inte rycka undan och skada sig
Hunden kan inte bitas.
Jobbet blir gjort snabbt och med så lite stress som möjligt.

Min hund biter vid kloklippning och är smått hysterisk ibland. Han biter dock inte som TS hund; min markerar att det är obehagligt, han är inte ute efter att skada och gör inga märken.
Att stoppa honom i en nätkasse skulle säkert göra att han inte skulle bitas, ja. Men dels skulle han fortfarande sprattla med tassarna, och dels kommer jag nog aldrig få honom att känna förtroende under kloklippningen. Han tycker det är jobbigt och är väl osäker, inte sjutton tänker jag då sätta honom i en situation där han är totalt fångad.

Någon som har tips om relevanta artiklar på ämnet dominans/hierarki? (utom den som nämns).
Ja, idag är jag för lat för att fundera på relevanta sökord och sortera artiklar själv om nån har det klart.

Hur får hunden upp benen?
Kassen ligger ju dikt an kroppen, bara benen sticker ut.
Ska han dra in ett ben måste han, för att få plats med skanken lyfta på kroppen och hur kan han lyfta på kroppen utan att ta hjäp av benen?
Ps menar du att du klär på din jycke ?
Klänning och rosett? ;o)))

Viva,
Nerj jag menar idag. Engelsmänen i vissa förorter har för vana att släppa hundarna vind för våg när de åker till jobbet.
Och hundarna vet ungefär när de kommer hem och då masar man sig hem för käk.
Please check http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/article2372125.ece
Om just dessa jyckars inovativa bruk av resurser.

Min lilla har haft overall vid ett par tillfällen. Dels när han varit nyrakad i smällkalla vinter och dels när han har haft längre päls och det varit överdjävligt med kramsnö. Då blir hela han en stor snöboll Det går inte att träna tävlingslydnad med en hund som väger nästan dubbelt så mycket som normalt av alla snöbollar. (Alternativet är då att raka, svårigheten är att tajma in det rakningen i rätt tid så att han inte blir naken vid en köldknäpp)

Viva,
Nerj jag menar idag. Engelsmänen i vissa förorter har för vana att släppa hundarna vind för våg när de åker till jobbet.
Och hundarna vet ungefär när de kommer hem och då masar man sig hem för käk.
Please check http://www.thesun.co.uk/sol/homepage...cle2372125.ece
Om just dessa jyckars inovativa bruk av resurser.

Men du...

Det där en visserligen en Engelsk tidning men artikeln handlar om hundar i Moskva.

Det står Moskva på 6 ställen i artikeln så det går inte att missa - Om man läst den vill säga.

Lösa hundar är inte välkomna i Engelska städer.

När jag sysslade med upphittade och omhändertagna hundar var det inte så väldigt ovanligt att hundar hittats just på bussar och spårvagnar efter att de rymt.

När jag sysslade med upphittade och omhändertagna hundar var det inte så väldigt ovanligt att hundar hittats just på bussar och spårvagnar efter att de rymt.

Nej, de verkar ju gilla det av nagon anledning.
Undrar vad som lockar?

Bara som ett litet tips.
Fixa en nätkasse.
Så stor att jycken rymms.
I med jycken.
Lyft kassen.
Gjorde du rätt sticker nu 4 tassar ut.
Kassens form gör att hundgroppen ligger still, huvudet blir riktat uppåt.
Han kan inte ta spjärn någonstans.
Nu är det en barnlek att lunkt klippa klorna på hunden.

Om du sedan verkligen vill visa vem som bestämmer så är det inte gap o slag som gäller.
Använd din kropp till att trycka ner hunden, håll fast den där ända tills den ger sig. Han visar det genom att slappna av och ligga still.
gäör detta ofta.

Till slut en hundmänniskas liv är alldeles för kort för att ha en dålig hund som inte funkar.

:eek: Det var f*n det vidrigaste jag läst! Det där tipset kan du ju ta och stoppa upp någonstans på dig själv, där det hör hemma! :mad:

:eek: Det var f*n det vidrigaste jag läst! Det där tipset kan du ju ta och stoppa upp någonstans på dig själv, där det hör hemma! :mad:

Vad var det "vidrigaste"?
Att fixera oroliga djur vid behandling?
Kan bara upplysa dig om att det är ett standardförfarande hos bla vetrinärer.
Alternativet är sövning, vilket innebär betydligt större risker.

Att genom mild dominans trycka ner hunden på samma vis som ex. tiken gör med valpen?

eller måhända det

Att jag menar att hundar som inte håller måttet och inte funkar ihop med människor ska tas bort?

Till slut kan jag bara rekomendera att du läser en dagstidning i bland. Då får du dagligen läsa saker som är betydligt vidrigare.

Personligen tycker jag det är betydligt vidrigare att frånta djur deras värdighet.
Att till varje pris behålla älsklingen vid liv bara för att man själv har separationsångest.

Att uppfylla din önskan om att stoppa upp mitt alster i någon av mina kroppshåligheter anser jag vara lite "kinky"
Så dessa övningar får du pyssla med själv,,,privat.
:cool::rofl::rofl:

Viva, jagar inte engelska hundfångare hundar utan skattemärke?
De hundar jag talar om är helt normala skattebetalande familjehundar som släpps ut när familjen går till jobb o skola.
Dessa hundarsamlas i grupper som upplöses framåt eftermiddagen när respektive familjer kommer hem.
Man ser dem inte alltför sällan i villaförorterna.
Ska inte jämföras med de herrelösa hundar man ibland ser.

Fast fixera djuret vid en veterinärbehandling gör man inte för att disciplinera hunden eller för att visa "dominans". Det gör man för att kunna genomföra en veterinärmedicinskt befogad behandling. Vidare brukar det räcka med munkorg för oroliga hundar om det inte är befogat att sedera den. Den "fixation" av djuret som förekommer på normala djurkliniker påminner heller inte det du beskriver i ditt första inlägg, nämligen att man ska lägga sig på hunden tills den ger upp.

Att genom mild dominans trycka ner hunden på samma vis som ex. tiken gör med valpen?

Det har ett flertal gånger nämnts att synen på hundars etologi har förändrats en smula de senaste trettio åren. Jag vet inte hur du ställer dig till detta, men du fortsätter att tala om dominans, hierarki och alfa. Vilka rön stödjer du dig på? Vi människor kan ju inte ens uttala oss tvärsäkert om människors beteenden, varför ska vi då tro att vi kan uttala oss tvärsäkert om hundars beteenden?

Viva, jagar inte engelska hundfångare hundar utan skattemärke?
De hundar jag talar om är helt normala skattebetalande familjehundar som släpps ut när familjen går till jobb o skola.
Dessa hundarsamlas i grupper som upplöses framåt eftermiddagen när respektive familjer kommer hem.
Man ser dem inte alltför sällan i villaförorterna.
Ska inte jämföras med de herrelösa hundar man ibland ser.

Men varför i hela friden länkar du då till en tidning om hundar i Moskva? :D

Engelska hundar har inte skattemärke.
Man betalar inte skatt för hundar här.
(Inte i Sverige heller för den delen)

Jag bor i England sedan 6 år tillbaka och vi har hundar i familjen så jag är väl införstådd vad som gäller här.

Och nej, dessa hundgrupper finns inte i villaförorterna.
Möjligen i din fantasi men inte i verkligheten.

Däremot, för några år sedan uppdagades en historia om en (ensam) JR som hoppade på en buss och åkte med den till en pub. Detta i en by ute på landet.
Det väckte rätt mycket rabalder men fick ett snabbt slut då den vart överkörd. Så det problemet löste sig (sorgligt nog) själv.

Senast ändrad:

Jag undrar om inte landsbygdsbo tänker på "Pongo och de 101 dalmatinerna"?

De ser dessutom ut att ha skattemärke på sig:
A012-101_Pongo_barn_Bkg-480x343.jpg

Vem har talat om att dominera en hund genom att stoppa ner hunden i en nätkasse?
Metoden används idag för att kunna ex. klippa klorna.

Att tiken med milt våld säger ifrån om valpen gör saker hon inte accepterar har nog varje tikägare observerat under valpperioden.
Samma metod använder jag när jag får hem en ny valp.
Med den vuxna hunden behövs sedan bara en arg blick för att hon ska fatta, gör hon inte det så låter jag henne veta det,verbalt utan att skrika. Det funkar bra.

Om du har 4 vuxna hundar och ställer fram en skål med så liten diameter att bara en hund åt gången kan komma åt innehållet.
Ställ ner den med godis i och du får inom ngr sekunder reda på vem som är alfa och om det finnns fler kandidater till den possitionen.
Eller sätter sig jyckarna i en flummig ring och diskuterar fram en lösning tror du?

Katter har en rangordning, hästar har det, vargar har det och så även hundar

Ja tom människor har det.
Både synliog rangordning i form av titlar o förårdnanden men även osynliga i form av deras individualitet.
En del agressiva andra tysta och försynta som jag ;o)))

Vad det gäller hundarna i England må jag vara felunderättad men det ändrar inte det faktum att hundar i grupp interagerar efter samma regler som de flesta högre predatorer.
Och i den frågan har ju inget nytt framkommit.

Jag pratade inte om nätkasse. Jag pratade om att dominera genom att trycka ner och lägga sig på hunden. Jag förstod inte att det var kloklippning som du talade om eftersom det andra alternativet som du nämnde var sedering. Finns det ingen anledning till att bränna pulpan så finns det ingen anledning till sedering.

Men talar vi nätkasse så betvivlar jag att det skulle förekomma på någon som helst normal veterinärklinik.

Jag undrar om inte landsbygdsbo tänker på "Pongo och de 101 dalmatinerna"?

De ser dessutom ut att ha skattemärke på sig:
A012-101_Pongo_barn_Bkg-480x343.jpg

:D Haha. Mycket mojligt.

Alla hundar har maste forresten ha en ID bricka dar man graverar in hunden namn och agarens kontaktuppgifter ifall den skulle vara inblandad i en olycka eller springer bort. (Enklare att veta vart man ska skicka rakningen da :idea:)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 222
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 194
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar