Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Att gå till veterinären för att få hundens klor klippta eller öronneller pälsen kammad eller....
Det är ett bevis för inkompetenta hundägare!!!
Detr är för höge farao ungefär som om du skulle gå till veterinären varje gång din häst ska få hovarna kratsade.
Löjligt.

Sedan, vår lille stolte tibbe, snacka om att förmänskliga hunden.
En hund ska vara en hund!
Acceptera hantering, utan protester. För han ska veta att det inte lönar sig.
En hund som vet sin plats är betydligt mer tillfreds än en hund som är osäker på sin possition.
Men detta är ett modernt problem som uppkommit då folk har just förskt att förmänskliga sina små kelgrisar.

Nu tror väl folk att jag är stenhård med min hund, knappast.
Bortskämd? ja!
Ligger i min koj när vi seglar, i jaktstugan delar vi binge, och hon trivs allra bäst när hon får jobba ihop med mig.
Men hon är till 100% hund!

Jag håller helt med dig om att en hund ska kunna bli hanterad, poängen är att man med din attityd ibland SKAPAR sig problem.

Jag håller med dig om att man inte ska förmänskliga hunden, men det är det ingen i denna tråden som gjort heller. Många hundar har problem vid kloklippning då de antingen inte är vana, inte har förtroende för ägaren eller har utsätts för sådan behandling som du förespråkar.

Jag har haft flera hundar hemma som utsatts för övergrepp vid kloklippning, folk har hängt över de och tvångsklippt klorna. Den ena hunden flyr huset så fort den ser en klotång.. är det verkligen den känslan vi vill förknippa med kloklippning?

Det är bättre att sätta på hunden en munkorg (som man i förväg har tränat på ska betyda avslappning) och klippa klorna i lugn och ro. Klotången kan man gärna klicka in, med hjälp av klicker så hunden tycker att den är något positivt. Tycker man det är otäckt att klippa kan man fila klorna istället.

En sak har du rätt i, att klippa klorna ska vara lika lätt som att klippa sina egna naglar, men det krävs vana och träning från bådas sida. Det är inte bara att sätta upp hunden på borden och klippa och om inte det fungerar trycka ner hunden. Det kan dessutom vara direkt farligt med en stor stark hund som försvarar sig.

Att gå till veterinären för att få hundens klor klippta eller öronneller pälsen kammad eller....

Att påstå att hundar har ett alfa-system, där vi skulle ingå och att hundar är intresserade av att dominera våra hem är också inkompetent.

Ur etologisk synvinkel dödades dominans-snacket för typ 15 år sedan. Hackordningen som Schjelderup-Ebbe tog fram är bara en undersökning av höns som mår dåligt.

Hm..Du menas alltså på fullt alvar att hunden ingår i en sk. platt herarki. Det skulle då betyda att det inte finns varken dominanta tikar eller hundar?
Hundar ingår i det humana samhället ja, men övergår inom ngr veckor ute i skogen till ett vilt beteende där flockbeteende är en realitet.
Kolla bara in de flockar av tamhundar som strövar runt i engelska förorter. Flockarna bildas var morgon och upplöser sig lagom till det att folket kommer hem från jobbet.
I dessa grupper existerar en klar herarki.
Naturligtvis kan en dominant hund i lek lägga sig för en svagare individ. Men i skarpt läge gör den det inte.
Satis.
Du etablerar acceptansen för kloklippning dag 1 när du får hem valpen.
Det ska vara naturligt att jag (ALFA) plockar med päls, tassar o tänder.
Lite småprotester i början men sen lugnar allt ner sig.
Absolut inget övervåld eller gap o skrik. Bara en mild tvingande övertygelse.
"Det blir som jag vill i alla fall"
Gillar hunden dig , gillar han att du tar i honom. börja där.

Kassen är till för extrema fall.

Det kan vara att se om skador eller klippa klor på en hysterisk småhund.
I kassen kan hunden varken skada dig eller sig själv. Han kan inte rycka undan eller sparka.
Han är i praktiken fixerad och det med huvudet riktat uppåt.
Hör med veterinär nästa gång får du se vad han säger om förfarandet.

Satis.
Du etablerar acceptansen för kloklippning dag 1 när du får hem valpen.
Det ska vara naturligt att jag (ALFA) plockar med päls, tassar o tänder.
Lite småprotester i början men sen lugnar allt ner sig.
Absolut inget övervåld eller gap o skrik. Bara en mild tvingande övertygelse.
"Det blir som jag vill i alla fall"
Gillar hunden dig , gillar han att du tar i honom. börja där.

Kassen är till för extrema fall.

I kassen kan hunden varken skada dig eller sig själv. Han kan inte rycka undan eller sparka.

Att vänja en valp vid att få klorna klippta är enkelt, men att vänja en hund som inte gillar kloklippning är svårare. Det finns betydligt mer positivare och säkrare motoder än den du använder dig utav.

Jag vet att veterinärer har tvångsburar ect, men bara för att veterinären har det betyder det inte att det är bra. En vän åkte med sin rottweiler som innan inte hade ngt emot att klippa klorna till veterinären. Väl hos veterinären trycker 4pers ner hunden på bordet medan veterinären klipper. De använde sig utav din metod. Det tog lång tid för kompisen att jobba bort den hemska händelsen sedan.

Dina metoder känns väldigt förlegna och jag ser inte hur man ska kunna bygga en bra relation på den grunden. Hunden är ingen som man måste trycka ner och visa var skåpet ska stå. Hunden är en kompis och kompisrelationer bygger på ömesidigt förtroende.

Dina metoder känns väldigt förlegna och jag ser inte hur man ska kunna bygga en bra relation på den grunden. Hunden är ingen som man måste trycka ner och visa var skåpet ska stå. Hunden är en kompis och kompisrelationer bygger på ömesidigt förtroende.

Framförallt är metoderna förlegna eftersom de bygger på en uppfattning om hundars etologi som numera är starkt ifrågasatt. Alfabegreppet (både när det gäller hund och varg) anses av framstående forskare (t.ex. Coppinger, Worn Christiansen och Mech) som antingen förlegat eller irrelevant.

Landsbygdsbo talar om att vi inte ska förmänskliga hunden, men gör inte han/hon gör precis samma sak när han/hon tillskriver hunden förståelsen av mänskliga begrepp som ledarskap och dominans? Hunden har ju inte något begrepp om det.

Jag förstår inte riktigt. Ska man hänga upp kassen? Eller ska man bara lägga ner hunden i kassen, dra ut benen, snöra ihop där uppe och sedan hålla fast hunden(kassen) och klippa? Eller finns det något speciellt hund-i-kasse-ställ att köpa? Hur gör kassen så att hunden inte kan rycka i benen? Den kan ju fortfarande rycka uppåt, eller?

Jag förstår inte riktigt. Ska man hänga upp kassen? Eller ska man bara lägga ner hunden i kassen, dra ut benen, snöra ihop där uppe och sedan hålla fast hunden(kassen) och klippa? Eller finns det något speciellt hund-i-kasse-ställ att köpa? Hur gör kassen så att hunden inte kan rycka i benen? Den kan ju fortfarande rycka uppåt, eller?

Ja, jag fattar inte jag heller. Min tibbe är hal som en ål och smidig som ormmänniskorna på tv. Enda sättet jag skulle kunna se att man skulle behålla honom i en nätkasse någon längre stund, om man stoppar honom i den för för att "bråka" med honom, är om man är riktigt fet och sätter sig på honom när han är i kassen. Men då blir han ju platt.

I början när jag fick honom (ej valp) skrek han som en mistlur sprattlade som en fisk bara man hade en klotång i handen och var närmare honom är 50 cm. Numer går det att klippa klorna utan större problem, men jag kan inte se hur en nätkasse hade löst problemet, snarare hade det gjort honom riktigt förbannad och då kommer vi ingenstans.

Tänk vad mycket lättare brukshundar som rottweilers och doberman är *s*

Senast ändrad:

*kl*

Det är intressant hur olika man resonerar om hundar och aggressivitet.

Få se om någon har tips för hur jag ska bete mig med min vovve, om jag ska fortsätta som jag gör eller ändra något i mitt beteende.

Min hund är 4, blir 5 i mars. Han är resultatet av en tjuvparning, känner både mamman och pappan varav mamman är en tik som jag hittade på stan, lämnade till djurskyddet, blev fosterhem åt och sedermera hittade ett eget hem åt, där hon oturligt nog belv tjuvparad, fick 12 fina valpar.

Tyvärr så har flera i kullen fått avlviats just pga av psyket, man kan ju då konstatera att det måste komma från föräldrarna.(de har bitit barn och andra i egna familjen)

Mamman är av raserna schäfer/collie/någon jaktsort, vet inte exakt utan detta är vad man kan se.
Pappan är schäfer/New Foundland

Således är min hund stor del schäfer kryddat med en del annat.

Han är jättesnäll och go för det mesta, mot både människor och djur, däremot så har jag märkt redan från tidig ålder att han är ganska feg, han förlitade sig tidigare på vår äldre hanne, som tyvärr dog för snart ett år sedan.

Hugo var när Lus levde ganska neutral vad gällande människor, han brydde sig helt enkelt inte om oss alls, han var mest med sin hundkompis Lus, han var nästan manisk på honom och följde i hans spår jämt.

Hugo förstörde under sin uppväxt nästintill hela huset, han bet sönder soffa, högtalare, skor, kläder osv.. En riktig utmaning som ung och en väldig skillnad från de tidigare hundar jag haft, bägge mina andra hundar har alrig haft sönder saker på det viset som Hugo gjorde, visst, någon toffla kanske rök, men det var allt.

När sen Lus försvann så trodde jag att Hugo inte skulle klara av det MEN det blev som en helt annan hund, han har tagit Lus roll i hemmet, skäller när det kommer bilar på gården osv, något han aldrig gjorde förr, han skällde inte alls när Lus levde.!

Han är mycket mer harmonisk som ensamhund och vi har därför valt att inte skaffa ny.

Däremot så har han ett lite märkligt beteende ibland, han morrar om jag talar om att han gjort fel, tex jagat katterna eller bitit sönder kläder, vilket är det enda han tar nuförtiden, även om det är sällan.

Hade Lus morrat åt mig, då hade jag känt mig såpass säker på att han inte skulle bita att jag verkliugen tillrättavisat honom, en hund ska ju inte morra åt din matte.

Men med Hugo, där känner jag att om jag går på honom, då hugger han säkert mig! Det känns som det i alla fall..

Så, jag vågar helt enkelt inte ta tag i honom då.

Bannar honom muntligt och ber honom gå och lägga sig, vilket han gör, morrandes..

Det är svårt att förklara hur han är, men jag tror att han i ett trängt läge skulle bita, vem det än är... eller jag är nästan säker på det..

Jag låter honom aldrig vara ensam med barn, även om han älskar att leka med ungar, vem vet vad som kan hända om han blir skrämd, för han är rädd av sig, för brorsans ungars lekbilar tex, för hundar ute som skäller på honom, han backar direkt om dom kommer emot honom, han är rädd för hästarna när de tar ut huvudena ur sina boxar, ett tag vågade han inte gå förbi hagen ens, men det har blivit bättre nu, han vågar gå in i stallet numera, förut var det värre med det.

Hur skulle ni göra med en sådan här hund?

Jag har ingen erfarenhet av hundar med svagt psyke, som han verkar ha..
Mina andra har vart stora, buffliga nallebjörnar som vart mkt bra mentalt, möjligtvis lite busiga, men oerhört snälla och jag har aldrig känt att jag har sådan respekt för dom som med Hugo, jag har aldrig behövt tänka mig för hur jag agerar.

Hugo är ju en jätterar hund egentligen som alldeles säkert inte vill någon illa, men han blir i vissa situationer rädd, och jag unbdrar varför det är så.

Han har ju aldrig fått stryk, bott hos oss sedan 12 veckors ålder och uppfödarna är de raraste som finns, så jag kan inte tänka mig att dom vart dumma mot honom.

Han älskar när vi får besök och är mycket förtjust i våra katter..

Vad gör man med en sådan hund för att det ska bli bättre? Går den ens?
Eller får vi bara fortsätta att inte utsätta honom för situationer som kan skrämma honom och orsaka kollision.

Senast ändrad:

Att vänja en valp vid att få klorna klippta är enkelt, men att vänja en hund som inte gillar kloklippning är svårare. Det finns betydligt mer positivare och säkrare motoder än den du använder dig utav.

Jag vet att veterinärer har tvångsburar ect, men bara för att veterinären har det betyder det inte att det är bra. En vän åkte med sin rottweiler som innan inte hade ngt emot att klippa klorna till veterinären. Väl hos veterinären trycker 4pers ner hunden på bordet medan veterinären klipper. De använde sig utav din metod. Det tog lång tid för kompisen att jobba bort den hemska händelsen sedan.

Hundar fungerar dessutom olika. Min rottweiler fungerar utmärkt även på förlegna metoder. Han lyder om "visar var skåpet ska stå"

Min lille rackare, han går bara i baklås och blir etter värre ju mer man "bråkar". Rottweilern som var 37 kilo tyngre och nästan 8 år äldre gav upp efter tre dar.

En hundtränare jag hade ute, som har arbetat med att utbilda folk som arbetar med försvarets hundar sa "det är ingen ide att gå i fysisk konflikt med en sådan hund" som min lilla. Det blir bara värre om man försöker trycka till hunden fysiskt. Det finns andra alternativ att ta till med sådana hundar.

Eller får vi bara fortsätta att inte utsätta honom för situationer som kan skrämma honom och orsaka kollision.

Ja!
Morrningar är avståndstagande och betyder ofta "Ge fan i mig!" eller, som kanske i din hunds fall, "Usch vad äckligt, stick här ifrån!".

Skulle hundens morra, pressa den inte. Be den lugnt och bestämt att "gå och lägg dig" eller liknande. Bli inte arg på hunden, det är i sådana situationer som det smäller i käftarna hos en hund. Låt inte hunden "slippa undan" tillrättavisningen bara för att den morrar, men följ igenom på ett annat sätt. Som sagt, till exempel genom att be den gå och lägga sig.

Min sambos hund är en sådan som kan testa med morret för att se om han slipper undan. När jag säger till honom att han ska gå ner från soffan sjunker han ihop och säger "Moorrr....?". Då är det ingen idé att bli högljudd eller skälla på hunden, det skadar bara våran relation. Jag brukar istället gå och hämta ett koppel och slå om halsen, då tror han att det är promenad-dags och glömmer av att han inte ville gå ner. Inget bråk och inget stök!

Detr är för höge farao ungefär som om du skulle gå till veterinären varje gång din häst ska få hovarna kratsade.
Löjligt.

Det är mitt fel att Ganti inte tkr om det, men jag kan hantera han annars.

.

.

Vari ligger logiken?
Hon har en rottis som det går alldeles utmärkt att klippa klorna på hemma,,så tar hon hunden till veterinären som klipper jyckens klor.
Voffö gör di på dette viset om inte hunden är hysterisk vad det gäller klovård?:rofl::rofl::rofl:

Hunden häns upp i kassen.
Kroppen trycker ner lemmarna utanför nätkassen och av fysiska orsaker stäcks dessa ut.
Hundhuvudet fixeras av kassen uppåt.
När nu hunden rycker åt sig en fot så håller du bara fast och kassen med hund rör sig ndecimeter men tassen hålls ju på plats av dig.

Att lura jycken istället för en rak konsekvent linje , ja visst kan det gå men jag skulle inte lita på en sådan hund

Ja visst och du är nöjd. då är ju allt bra.
Men faktum kvarstår, du har en hund som du är rädd för.

Hunden häns upp i kassen.
Kroppen trycker ner lemmarna utanför nätkassen och av fysiska orsaker stäcks dessa ut.
Hundhuvudet fixeras av kassen uppåt.
När nu hunden rycker åt sig en fot så håller du bara fast och kassen med hund rör sig ndecimeter men tassen hålls ju på plats av dig.

Men medan du håller i den ena tassen du klipper som kommer hunden tråckla upp de tre andra benen och vara halvägs ute ur kassen med resten av kroppen tills du fått klippt klorna på en tass, sen ska du försöka peta ut ett nytt ben genom ett lämpligt hål....
(alla som försökt klä på en hurrta overall vet vad jag menar;))

Kolla bara in de flockar av tamhundar som strövar runt i engelska förorter. Flockarna bildas var morgon och upplöser sig lagom till det att folket kommer hem från jobbet.

På 1800-talet eller? :D

Skämt å sido, England har väldigt strikta lagar vad det gäller lösa hundar.

Eventuella lösa hundar fångas in, oftast av kommunens hundfångare.
Det kostar sedan ägaren en rejäl slant (Tusenlappar pratar vi om) att få tillbaka jycken. I london kostar det 500kr timmen om du inte hämtar hunden inom 2 timmar.

Tro mig, det avskräcker.
De eventuella lösa hundar som finns är sådana som smitit eller som med flit dumpats och de bli inte långvariga på gatan.

Du har nog blandat ihop länder.

Senast ändrad:

Sedan, vår lille stolte tibbe, snacka om att förmänskliga hunden.
En hund ska vara en hund!
Acceptera hantering, utan protester. För han ska veta att det inte lönar sig.
En hund som vet sin plats är betydligt mer tillfreds än en hund som är osäker på sin possition.
Men detta är ett modernt problem som uppkommit då folk har just förskt att förmänskliga sina små kelgrisar

Nej, förmänskligar inte alls tibben, däremot utgår jag hur han fungerar.

Det fungerar inte med hårda tag, blind lydnad, och "veta sin plats" med honom. Han blir ännu mer tvärsemot om man kör med dessa principer.

Däremot funkar det jättebra med positiv förstärkning, få honom med på noterna, ha kul. Då blir han motiverad och lydnaden fungerar.

Med honom får man vara mer som arbetsfördelare, än ledare som kräver blind lydnad.

Han är en jättetrevlig hund, vi upplever inga problem med honom. Förutom då en extremt tovig päls där det är svårt, och gör ont, att reda ut ulltovorna som blir. Lösningen där blev att klippa ner honom, så slipper vi bråka.

Norrland

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 222
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 194
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!