Är min medryttarhäst för dyr?

Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nej, det blir ingen skatt på pengarna, åtminstone inte i den storleksordningen, man betalar inte skatt på bruttoinkomsten utan vinsten och den lär vara nära 0 kr.

Och du, nog för det finns mycket oegentligheter, men inte förstör medryttare/foderhäst marknaden för seriösa hästföertagare. Det är oseriösa företagare som står för den biten. Det är normalt sett rena förlusten att ha medryttare och därmed så behöver man inte skatta, som sakt man skattar inte för bruttoinkomst utan för vinsten/nettoinkomsten.

Edit:

Givetvis kan medryttarmarknaden förstöra för egenföretagare i hästbranschen, men det gör hästägandet också, ska man komma till rätta med den konkurrensen så måste man förbjuda folk att ha egen häst, åtminstone om man inte hyr in hos någon företagare så att alla tvingas köpa tjänster av andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nej, det blir ingen skatt på pengarna, åtminstone inte i den storleksordningen, man betalar inte skatt på bruttoinkomsten utan vinsten och den lär vara nära 0 kr.

Har du inte en enskild firma utan tar pengarna privat skall du ta upp alla inkomster i din deklaration.
Är du näringsidkare ska inkomsterna tas upp i bokföringen och kan kvittas mot utgifterna och således skattar du på eventuell vinst. Dock verkar det inte som att hästägaren till TS:s medryttarhäst har särskilt mycket utgifter för sin häst utan mest inkomster därmed tror jag visst att vinsten kan bli beskattningsbar gott och väl. Du får inte dra av utgifter för varken utrustning eller stall eller övriga hästar då de inte till 100% ingår i verksamheten. Så ditt påstående ställer jag mig tvivelaktig till.

Och du, nog för det finns mycket oegentligheter, men inte förstör medryttare/foderhäst marknaden för seriösa hästföertagare. Det är oseriösa företagare som står för den biten. Det är normalt sett rena förlusten att ha medryttare och därmed så behöver man inte skatta, som sakt man skattar inte för bruttoinkomst utan för vinsten/nettoinkomsten.

Alla som betalar svart inom hästnäringen förstör för hela branschen. Det handlar om moral och att göra rätt för sig. Struntar man i detta på vissa områden smittas andra områden att också ta efter detta och så är ju läget just nu.

Edit:

Givetvis kan medryttarmarknaden förstöra för egenföretagare i hästbranschen, men det gör hästägandet också, ska man komma till rätta med den konkurrensen så måste man förbjuda folk att ha egen häst, åtminstone om man inte hyr in hos någon företagare så att alla tvingas köpa tjänster av andra.

Det här påståendet förstår jag inte alls, du får gärna utveckla vad du menar här. Hur menar du att hästägare förstör för hästbranschen? Fanns det inga hästägare skulle det ju inte finnas någon hästbransch??
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Visst får du dra av utgifter när du redovisar inkomst av hobbyverksamhet. SKV skriver så här i sin aktuella broschyr:
---
Du får göra avdrag för de utgifter du har haft i verksamheten och som du har betalat under inkomståret. Det gäller även om utgiften inte har gett något resultat. Utgifter för t.ex. startavgifter och resor m.m. för deltagande i hästsport är alltså avdragsgilla också för de tillfällen när deltagandet inte har gett några inkomster.
---
och vidare skriver de också
---
Resultatet av varje hobbyverksamhet beräknas för sig. Du får inte dra av utgifter i en hobbyverksamhet från andra tjänsteinkomster eller annan hobbyverksamhet. Kontantprincipen gäller, vilket innebär att det är inkomstårets kontanta inkomster och utgifter som ska deklareras.
---
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Du har fått det hela om bakfoten, man får dra av för utgifter även för en hobbyverksamhet. Här lånar man ut en häst mot att den som lånar tar på sig kostnaderna, det enda tveksamma är stallplatsen, men i princip kan den köras som hobbyverksamhet också.

Svartjobb mm inom hästbranschen är ett problem, men knappast att folk lånar hästar mot att betala för deras uppehälle. Viss man kan börja deklarera för detta men inte blir det någon skatt inte och man får inte göra förlustavdrag för sin hobby.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Ett tillägg, om man har en verksamhet som bygger på att hyra ut hästar till medryttare för att tjäna pengar på det så är det givetvis en verksamhet men så uppfattar jag inte situationen.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Måste inte all inkomst som uppgår till 30 000 momsdeklareras oavsett om man tjänar eller förlorar ekonomisk på hobbyverksamheten?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag vet inte om man ens kan räkna det som inkomst att någon annan betalar hovsagarräkningen för skorna som denne utnyttjar. Ja i princip ska väl allt redovisas men beroende på upplägg så vet vi inte ens om ägaren kommer att se pengarna, medryttaren kanske betalar dem direkt till hovslagaren.

Oavsett om de redovisas eller inte så är slutresultatet det samma, att allt utom stallhyran kan kvittas direkt mot räkningar för hästen och det blir ingen skatt på den biten.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag kan inte se att det skulle innebära tvingande momsregistrering, detta med hobbyverksamhet. Du får gärna länka till den informationen.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Ops missade momsbiten, nej vad jag vet behöves ingen momsredovisning, hobby företagare får inte dra av för momsen ändå.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Det som faktiskt känns värst är att jag betalar för försäkring och stallplats, när det är hennes eget stall:(

Kan ju svara på hur du hade fått göra hos mig


Som medryttare hade du fått betala skoning och de träningar du vill träna.

Som fodervärd dvs du har hästen som din och stallar upp den var du vill hade du fått betala allt även den delen av försäkringen som är veterinärvård. Den delen med värde hade jag stått för.

Jag tycker att du betalar för mkt om du är medryttare
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Många här som säger att det är billigare att köpa egen häst och jag skrattar åt detta påståendet! för 3500kr/mån kan du kanske ha hästen långt ute på landet, ingen försäkrings kostnad är inräknad och knappt ens hovslagaren. Finns ej ens möjlighet att betala av ett ev. hästköp om man betalar 3500kr/mån.
visst det kan finnas billigare hästar än denna att vara medryttare/fodervärd på men jag tycker att du har fått väldigt mycket för dina 3500kr/mån den 7dagen skulle ägaren ta hand om hästen (semester för dig), du har kvar hästen i ett stall där den är känd och du kommer troligen inte att vara några problem att få hjälp av ägaren om du blir t.ex. sjuk.

MEN jag tycker att du ska skriva kontrakt ang. hur ofta ägaren kan rida och hur detta ska kommas överens (t.ex. rmeddela minst 24h i förväg eller dyl) bör också stå antal dagar du har hand om hästen och vem det är som är ansvarig de andra dagarn. vad händer om hästen rymmer ur hagen? vem är ansvarsskyldig då osv.
Du bör veterinär besiktiga hästen innan du tar den ägaren betalar nu och du betalar veterinärbesiktningen då hästen lämnas tillbaka. detta bör göras för att slippa tråkigheter.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Många här som säger att det är billigare att köpa egen häst och jag skrattar åt detta påståendet! för 3500kr/mån kan du kanske ha hästen långt ute på landet, ingen försäkrings kostnad är inräknad och knappt ens hovslagaren.
Var hittar du de många? Jag ser några som menar på att deras kostnader ligger i samma nivå och någon enstaka som säger att de lyckas billigare.
Och du försäkringskostnaden är inräknad här och hovslagare.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Många här som säger att det är billigare att köpa egen häst och jag skrattar åt detta påståendet! för 3500kr/mån kan du kanske ha hästen långt ute på landet, ingen försäkrings kostnad är inräknad och knappt ens hovslagaren. Finns ej ens möjlighet att betala av ett ev. hästköp om man betalar 3500kr/mån.

Fast detta stämmer ju inte riktigt.

Här nere i Skåne så har många eget stall, det behöver inte vara en enorm gård utan det kan bara vara ett hus och ett stall och lite mark.

Sedan beror det på vad för foder du ger, man behöver inte ge det dyraste muslifoder etc etc

Jag har hästarna hemma och jag har kostnader på ca 1600kr/mån hösilage, 788kr/mån havre, ca 200kr/mån betfor, 100kr/mån mineraler och halm ca 800kr/mån. Det ger mig en kostnad för 3488kr/mån för 7st hästar och 3st ponny.

Försäkringarna går på ca 3000kr/månad och hovslagare ca 1200kr/mån (vi verkar unghästarna själva) Totalkostnad för mina hästar är 4998kr/mån.

Uträknat på en häst blir kostnaden för den hos mig 499kr/mån

Och du jag bor 300m från en stor anläggning med tre utebanor och två ridhus varav måtten är

Stora ridhuset 26,5 x 67 m
Lilla ridhuset 20 x 40 m
Utomhus-tävlingsbana 85 x 100 m
Utomhus-träningsbana 30 x 80 m
Utomhus-gamla utebanan 40 x 50 m

Jag har ca 2mil till närmsta stora stad och ca 4mil till Malmö

Så inte behöver man bo långt ut på vischan för att kunna ha häst billigt. Och vi har tagit in inhysingar tidigare och då har priset legat på 1200 för hel.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Håller med, när jag hade min häst inhyrd, var stallhyran inkl. halm/hö ,in utsläpp och fodringar ca 1200, och stallet låg ganska centralt med bussförbindelser från mellanstor stad, så inkl försäkring,kraftfoder,hovslagare kostade min häst max 2000 i månaden.

Ja jag tycker 3500 är galet för att vara medryttare, och ännu mer galet är att du ska betala vet, vård för hennes häst.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Hur får du hovslagare, kraftfoder och försäkring för 800 kr i månaden?

Jag håller med om att 3500 knappast är ett måste för att hålla en häst men jag betalar väl närmre det dubbla för de tjänsterna (600 kr försäkring och 1000 kr var 6/7 vecka för hovslagaren + några hundra för kraftfoder/tillskott) och då är det en islandshäst. Visst har man bara veterinärvård, endast fodrar med hö och mineraler och har hästen barfota så går det nog.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Hur får du hovslagare, kraftfoder och försäkring för 800 kr i månaden?

Jag håller med om att 3500 knappast är ett måste för att hålla en häst men jag betalar väl närmre det dubbla för de tjänsterna (600 kr försäkring och 1000 kr var 6/7 vecka för hovslagaren + några hundra för kraftfoder/tillskott) och då är det en islandshäst. Visst har man bara veterinärvård, endast fodrar med hö och mineraler och har hästen barfota så går det nog.

Se mitt exempel så går det alldeles utmärkt. 499kr/mån betalar jag per häst utslaget
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Håller med tidigare, tycker det är onödigt mkt för att vara medryttare! Bättre att du ber om ett fodervärdsavtal och då att du tar alla kostnader själv, risken finns att det blir billigare. Har haft mina hästar inhyrda och det är aldrig kommit upp i de pengarna! Och det har inte varit stall "långt ut på landet" heller. Mycket beror på vart i sverige det är.. Kan tänka mig att den där kostnaden är rimlig nära större städer...
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Läste du mitt inlägg över huvudtaget? "Visst har man bara veterinärvård, endast fodrar med hö och mineraler och har hästen barfota så går det nog." Det syftar väl mest på de som gör som du, har låg eller ingen livförsäkring, har hästen barfota och inte köper kraftfoder i någon större utsträckning.

Eller menar du att du låter sko en häst, har en vettig liv och veterinärvårdsförsäkring och köper kraftfoder och ändå klarar dig på 800kr i månaden?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Läste du mitt inlägg över huvudtaget? "Visst har man bara veterinärvård, endast fodrar med hö och mineraler och har hästen barfota så går det nog." Det syftar väl mest på de som gör som du, har låg eller ingen livförsäkring, har hästen barfota och inte köper kraftfoder i någon större utsträckning.

Eller menar du att du låter sko en häst, har en vettig liv och veterinärvårdsförsäkring och köper kraftfoder och ändå klarar dig på 800kr i månaden?

Jag klarar mej på den summan också?
Är en av de i tråden som tyckte 3500:- för just en medryttarhäst var väl dyrt. Efersom det finns 'egna hästar' som kostar mindre(kanske ovaligt beroende på var i landet man bor) /eller lika mycket(mest troligt). Nu räknar jag på löpande kostnader, inte inköpspris eller lån på inköpssumman.

Och ja, jag har också en bra vetrinärvård+livförsäkring, helskodd häst som skos hos välutbildad hovslagare var 7-8 vecka. I mitt stall är kanske min häst billigast (försäkringsmässigt nu, pga det är en korsning) men de andras kostnader skenar inte heller iväg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 592
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 261
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp