Är min medryttarhäst för dyr?

Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Att uppfödare inte har dem högt beror ju på att du inte får försäkra hästen i mer än inköpspris.

Sedan så har jag faktiskt motsatt erfarenhet än vad du har att man inte har sin häst så högt A1 försäkrad.

Tror faktiskt inte att många har sina hästar i så hög A1 förutom när de tänker sälja dem, inte de jag känner i vart fall
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Att uppfödare inte har dem högt beror ju på att du inte får försäkra hästen i mer än inköpspris.

Sedan så har jag faktiskt motsatt erfarenhet än vad du har att man inte har sin häst så högt A1 försäkrad.

Tror faktiskt inte att många har sina hästar i så hög A1 förutom när de tänker sälja dem, inte de jag känner i vart fall

Visst får du försäkra en häst i mer än inköpspris, i synnerhet om du föder upp dem, då har du inte ens ett inköpspris. Du får försäkra hästen i fulla värdet, sedan ska du för all del kunna visa på rimligheten i värdet. Inköpspriset är typ en enkel riktlinje, det pekar tydligt på vad hästen var värd vid tidpunkten.

Uppfödare försäkrar inte hästarna högt för det är så dyrt och det lönar sig sällan. Åtminstone de jag hört med har uttryckt de så.

Jag kan bara tala om min erfarenhet när det gäller försäkring och du om din. Vi har troligen helt olika typer av erfarenhet.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Visst får du försäkra en häst i mer än inköpspris, i synnerhet om du föder upp dem, då har du inte ens ett inköpspris. Du får försäkra hästen i fulla värdet, sedan ska du för all del kunna visa på rimligheten i värdet. Inköpspriset är typ en enkel riktlinje, det pekar tydligt på vad hästen var värd vid tidpunkten.

Uppfödare försäkrar inte hästarna högt för det är så dyrt och det lönar sig sällan. Åtminstone de jag hört med har uttryckt de så.

Jag kan bara tala om min erfarenhet när det gäller försäkring och du om din. Vi har troligen helt olika typer av erfarenhet.

Jag vet fler som inte fått ut fulla värdet på sin häst dvs hela A1 vid avlivning med just den kommentaren att hästen inte hade det värdet den var försäkrad i. Folk borde vara medvetna om det så man inte går och slänger pengarna i sjön.

Min erfarenhet gäller iof tävlingsryttare med fler än en häst och uppfödare.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Och nyss var det få som försäkrade i fulla värdet och det gick inte att försäkra avelshästar (avkommorna) för de hade inget försäljningspris. Och få fullförsäkrade sina hästar.

Och nu får folk inte ut fulla värdet på sina fullförsäkrade hästar (som antingen inte gick att försäkra eller inte var full försäkrade). Det går inte ihop liksom. Eller får folk inte ut värdet på sina underförsäkrade hästar? Frågan är väl då om de kan räknas som underförsäkrade.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag vet fler som inte fått ut fulla värdet på sin häst dvs hela A1 vid avlivning med just den kommentaren att hästen inte hade det värdet den var försäkrad i. Folk borde vara medvetna om det så man inte går och slänger pengarna i sjön.

Input: därför bör man kontrollera med försäkringsbolaget, vad de anser att hästen är värd. Kan man inte påvisa att hästen ökat i värde sedan man köpte den, är en tumregel (enligt Agria och Folksam, vilka är de bolag jag pratat med om saken) att det "får" diffa 5000:- mellan försäkringsbelopp och inköp.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag kan tänka mig det finns en del som försöker tjäna pengar på att överförsäkra hästen och sedan få den utdömd relativt snabbt. Kanske inte vanligt men med krisen i hästförsäljningsbranschen låter det inte omöjligt. Det är inte särskilt svårt att förstöra en häst om man nu verkligen vill :(. Förhoppningsvis är det ovanligt, men det är bara att försäkringsbolagen är observanta så de inte uppmuntrar till dumheter.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Kan tänka mig att något sådant ligger bakom. Personligen tycker jag att det är helt ok, fullt rimligt.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Och nyss var det få som försäkrade i fulla värdet och det gick inte att försäkra avelshästar (avkommorna) för de hade inget försäljningspris. Och få fullförsäkrade sina hästar.

Och nu får folk inte ut fulla värdet på sina fullförsäkrade hästar (som antingen inte gick att försäkra eller inte var full försäkrade). Det går inte ihop liksom. Eller får folk inte ut värdet på sina underförsäkrade hästar? Frågan är väl då om de kan räknas som underförsäkrade.

Du köper en häst för 50' och tävlar sedan upp den i klasserna höjer försäkringen till ca 100' och så skadar sig hästen så pass att den döms ut. Du har bevisbördan på dig att visa att hästen är värd beloppet och sedan är det upp till försäkringsbolaget att ta ställning till det. Många sådana fall har fått avslag och du har fått ut det som du köpte hästen för dvs 50'.

Här har du betalt för en försäkring som du inte får tillbaka på!!

Visst kan du försäkra fölen men inte i flera hundra tusen. Meningen med försäkring är inte att du ska tjäna på den om din häst dör!

Och åter igen många av de jag känner har inte fullvärdesförsäkrat sina tävlingshästar just pga att det är för dyrt!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Det spelar egentligen mindre roll vad du skriver här, man måste liksom ha hela bilden. Hur gammal hästen är, när försäkringen höjts, vilka klasser hästen tävlats i, resultatet i dessa klasser och vad en häst med den kapaciteten är värd på öppna marknaden, vad ägaren skickade in för bevis, vad försäkringsbolagets hela motivering var och vad det skulle kosta att köpa en likvärdig häst vid tidpunkten för sista höjningen. Vidare vore det bra att veta vad som sades när man överklagade (för det borde man rimligen gjort om man ansåg hästen lätt var värd 100.000).
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Alla de som du säger inte fått ut tillräckligt med pengar: har de dubbelkollat (läs: pratat) med bolaget innan de "beställde" höjningen?

När jag höjde min förra hästs livvärde (inköp: 7000:-, liv vid inköp: 10.000:-. Höjningen: kanske ett år senare), ringde jag och pratade med bolaget, och frågade dem hur högt livvärde de godkände för min häst (vbl.trav., aldrig varit skadad och bara gått ett par lopp, då riden en distansritt med sikte på ett par till). De höjde liv till 20.000:-, vilket de ansåg var rimligt för hästen. När jag i höstas sålde hästen och flyttade försäkringen till nya ägaren, ringde jag bolaget igen och förklarade att hästen med största sannolikhet inte kommer att tävlas mer (pga köparens ointresse av att tävla). Upplyste dem även om att hästen såldes för 10.000:- (pga rätt köpare). De godkände att livvärdet 20.000:- kvarstår, men sa också att det var rätt att jag ringde dem och kollade upp saken. Nuvarande ägaren (köparen) kunde annars fått problem att behålla hästen försäkrad i det livvärdet.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Problemen med överförsäkring är med all sannolikhet inte för folk som har hästen försäkrad i ett lågt livvärde, sedan är det inte möjligt att ändra i sin försäkring utan att prata med bolaget, hur skulle det gå till?

Om det är/var problem att få ut livbeloppet märker man först när det är dags att ta bort hästen.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Alla de som du säger inte fått ut tillräckligt med pengar: har de dubbelkollat (läs: pratat) med bolaget innan de "beställde" höjningen?

När jag höjde min förra hästs livvärde (inköp: 7000:-, liv vid inköp: 10.000:-. Höjningen: kanske ett år senare), ringde jag och pratade med bolaget, och frågade dem hur högt livvärde de godkände för min häst (vbl.trav., aldrig varit skadad och bara gått ett par lopp, då riden en distansritt med sikte på ett par till). De höjde liv till 20.000:-, vilket de ansåg var rimligt för hästen. När jag i höstas sålde hästen och flyttade försäkringen till nya ägaren, ringde jag bolaget igen och förklarade att hästen med största sannolikhet inte kommer att tävlas mer (pga köparens ointresse av att tävla). Upplyste dem även om att hästen såldes för 10.000:- (pga rätt köpare). De godkände att livvärdet 20.000:- kvarstår, men sa också att det var rätt att jag ringde dem och kollade upp saken. Nuvarande ägaren (köparen) kunde annars fått problem att behålla hästen försäkrad i det livvärdet.

Tror du får försäkra vilken häst som helst upp till 20' utan intyg, så har vi fått i alla fall. Däröver måste man skicka in köpeintyget/kvittot

Här var det frågan om en betydligt högre summa och nog ett av de första fallen där inte hel ersättning betalas ut.

Många tror ju faktiskt att man får ut hela A1 när man triangelmärker också
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Det spelar egentligen mindre roll vad du skriver här, man måste liksom ha hela bilden. Hur gammal hästen är, när försäkringen höjts, vilka klasser hästen tävlats i, resultatet i dessa klasser och vad en häst med den kapaciteten är värd på öppna marknaden, vad ägaren skickade in för bevis, vad försäkringsbolagets hela motivering var och vad det skulle kosta att köpa en likvärdig häst vid tidpunkten för sista höjningen. Vidare vore det bra att veta vad som sades när man överklagade (för det borde man rimligen gjort om man ansåg hästen lätt var värd 100.000).

Den hästen jag vet om var 9år gick svår klass, värdet låg väl på en sådär 250-350' försäkringen var höjd till 150' kr från 70'kr

Papper skickades in från tränare, landslagscoach, resultat etc men nej det gick inte att överklaga!

Höjningen var gjord ca 1år innan skadan.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Det går alltid att överklaga, både till försäkringsbolaget, via ARN och allmän domstol. Det hade inte fungerat om försäkringsbolag kan ensidigt bedöma värdet/skadan eller vad det nu kan vara.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Det går alltid att överklaga, både till försäkringsbolaget, via ARN och allmän domstol. Det hade inte fungerat om försäkringsbolag kan ensidigt bedöma värdet/skadan eller vad det nu kan vara.

De gick så långt de kunde då

Försäkringen ska inte bereda
försäkringstagaren någon vinst utan endast
lämna ersättning för liden skada, även
om försäkringsbeloppet är större. Beräkning
görs utifrån gällande marknadsvärde. Detta
värde fastställs med ledning av inköpspris,
härstamning, avels- och tävlingsmeriter eller
andra meriter.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag ger upp du ändrar uppgifter i varje inlägg. Du känner ingen som tillförsäkrar men flera som inte fått ut beloppet. Det går inte att överklaga men är redan överklagat. Det känsliga som du hittar på efterhand. Det låter helt osannolikt att en domstol skulle anse att en svårklasshäst är värd 70.000 om allt var korrekt. Ska jag tro dig så krävs det att jag får reda på vilket mål det gäller så jag kan läsa domen.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Enligt dom flesta verkar det som att jag gjort en riktigt dålig deal! :(

Jäkligt dålig ja!! Vad händer om ägaren rider sönder hästen? Ska du stå för de vet.kostnaderna också? Kan ju bli svårt att bevisa att du inte har ridit sönder/skadat hästen menar jag. Nä människa dra dig ur omedelbart. Jag betalar inkl allt under 2000:-/mån för min Isl.h som JAG äger och bor strax utanför en storstad.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Undrar om det är stor skillnad på att försäkra halvblod jämfört med islandshäst???

Eller du förstår inte vad jag menar?

En vererinärvårdsförsäkring ersätter ALLA skador upptill det beloppet man valt, det finns antingen 50 000 eller 100 000 kr och om man inte vill betala för den betydligt dyrare högre försäkringen kan man välja till buköppning vilket är den största kostnad man kan ha rent veterinärmässigt!

A1 har inget med vad du kan behandla din häst för. Du kan ha lägsta dvs 10 000 och ha 100 000 eller 10 000 och 50 000 + buk då är du i princip lika skyddad.

A2 är i princip onödigt då den endast faller ut när hästen dör knall fall!!! Och det händer inte så ofta direkt!

Kan ju bara ta skillnaden mellan Paint och Isl.häst. Jag betalar 412:-/per månad för min Isl.h utökad vet.vård 120000:- och 65000:- i liv.

Painten jag hade kostade i utökad vet,vård 120000:- och 45000:- i liv 1263:-/mån

Samma bolag men stooor skillnad, antagligen för att Isl.h är mindre skadebenägen osv än Paint, antar att det är stor skillnad på Hbl. och Isl.h också
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag ger upp du ändrar uppgifter i varje inlägg. Du känner ingen som tillförsäkrar men flera som inte fått ut beloppet. Det går inte att överklaga men är redan överklagat. Det känsliga som du hittar på efterhand. Det låter helt osannolikt att en domstol skulle anse att en svårklasshäst är värd 70.000 om allt var korrekt. Ska jag tro dig så krävs det att jag får reda på vilket mål det gäller så jag kan läsa domen.

Man ska inte skriva på en mobil, den ändrar visst hälften om man inte passar sig

Så här hade jag tänkt mig:

Jag ger upp du ändrar uppgifter i varje inlägg. Du känner ingen som fullförsäkrar men flera som inte fått ut beloppet de försäkrat för. Den reducerade utbetalningen går inte att överklaga men är redan överklagad. Det känns som du hittar på efterhand. Det låter helt osannolikt att en domstol skulle anse att en svårklasshäst är värd 70.000 om alla uppgifter är korrekta och de verkligen motiverar det med att hästen var överförsäkrad. Ska jag tro dig så krävs det att jag får reda på vilket mål det gäller så jag kan läsa domen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 591
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 258
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 852
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp