Är min medryttarhäst för dyr?

Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Läste du mitt inlägg över huvudtaget? "Visst har man bara veterinärvård, endast fodrar med hö och mineraler och har hästen barfota så går det nog." Det syftar väl mest på de som gör som du, har låg eller ingen livförsäkring, har hästen barfota och inte köper kraftfoder i någon större utsträckning.

Eller menar du att du låter sko en häst, har en vettig liv och veterinärvårdsförsäkring och köper kraftfoder och ändå klarar dig på 800kr i månaden?

Mina hästar får havre, betfor, mineraler och fri tillgång till hösilage precis så mycket de behöver (1-3kg havre).

De hästar som rids skos, den som tävlas skos runt om. De andra dvs 2st russ åringar liksom en shettis och unghästarna behöver def inte skor.

Vi har hästarna värdeförsäkrade och blandat mellan 50 resp 100 tkr + buköppning och dolda fel, beroende på vilken träning hästarna är i veterinärvård. Eftersom det är våra egna uppfödningar så står de inte i mer värde än vad de kostat att tillverka resp inköp ponny.

Den häst som är inköpt för tävling står i 45värde + 100vetvård.

Så jo vi klarar oss på dessa summor jag skrivit, jag undrar vad du har för försäkring eftersom du betalar så mkt var månad :crazy:

Man får eg inte ha hästen högre A1 än inköpspriset och vi måste motivera höjningar vilket vi gör inför försäljning tex. Finns ingen anledning att ha hästar i höga livvärde eftersom man kan sätta de pengarna på banken istället. Vi betalar i runda slängar runt 40 000kr/år i försäkringar och det tycker jag är tillräckligt
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tycker också 3500kr som medryttare är dyrt (kanske med undantag om hästen är inkvarterad på ryttarstadion i Stockholm eller liknande). För 800kr får jag typ mat och skoning eller försäkring och då har jag en islandshäst som inte kräver någon större mängd mat och som är billig att försäkra (är dock fullvärdes försäkrad så där kan man dra ner en del) en 100 kr i månaden låter rimligare.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Ja om man nu börjar jämföra med ponnyer och ponnyföl och skippar helskoning så kan det säkert gå ihop. Dina siffror är på inget vis jämförbara med TS häst så ganska irrelevanta för sammanhanget. Jag kan ge mig på att du kan pressa priset ytterligare om du väljer mindre ponnyer, en shettis behöver mindre mat och billiga att försäkra.

Försäkring för ett halvblod (antar att TS tilltänkta häst är i den kategorin att försäkra) är inte ens jämförbara med att försäkra russ. du får dubbla om inte trippla premierna för samma försäkring

Givetvis måste man jämföra med storhästar som är fullvuxna och skos runt om med tanke på det är det som verkar gälla för TS häst.
-----

Min försäkring kostar runt 500kr i månaden, det är högst normalt för en islandshäst som är fullvärdesförsäkrad i hennes prisklass. Visst jag skulle kunna dra ner på försäkringen en del men gratis blir det inte direkt och storhästar kostar undantagslöst minst lika mycket att försäkra (vid samma typ av försäkring och liknade belopp). Nu har priserna på hästar sjunkit drastiskt så att motsvarande häst kostar om man har tur betydligt mindre men det kan ändra snabbt.

Och det finns anledning att ha hästen försäkrad i sitt fulla värde om man bara har en. Skulle jag dra ner till halva livvärdet skulle det väl ta en uppskattningsvis 10 år att samla ihop till det med minskade premier men hade jag haft 10 hästar hade jag kunnat ta bort livförsäkringen helt och haft råd med 1-2 hästar om året för den sparade premien. Har man fler hästar går det mycket snabbare. Hade jag bara kunnat hosta upp pengar till en ny häst utan vidare hade jag inte behövt något livbelopp alls. Allt beror på ens egna förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Ja om man nu börjar jämföra med ponnyer och ponnyföl och skippar helskoning så kan det säkert gå ihop. Dina siffror är på inget vis jämförbara med TS häst så ganska irrelevanta för sammanhanget. Jag kan ge mig på att du kan pressa priset ytterligare om du väljer mindre ponnyer, en shettis behöver mindre mat och billiga att försäkra.

Försäkring för ett halvblod (antar att TS tilltänkta häst är i den kategorin att försäkra) är inte ens jämförbara med att försäkra russ. du får dubbla om inte trippla premierna för samma försäkring

Givetvis måste man jämföra med storhästar som är fullvuxna och skos runt om med tanke på det är det som verkar gälla för TS häst.
-----

i MITT fall, om jag pratar om mej själv nu och inlägget jag gjorde, så har jag en storhäst(dock korsning) medan övriga i mitt stall som jag pratade om har renrasiga halvblod och måste ju i högsta grad vara jämförbara med TS medryttarhäst.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Och folk i ditt stall spenderar i allmänhet 800 kr eller mindre på mat (förutom hö), försäkring (inklusive livvärde som inte är ett skämt i förhållande till hästens värde) och hovslagare (någorlunda kompetent och inte grannen som gick på tappskokurs och därefter skott sina nordsvenskar)?

Vad äter hästarna, vad kostar hovslagaren och framförallt, var får man tag i den billiga försäkringen?

Fast givetvis, har man bara veterinärvård, en symbolisk summa i livvärde och väljer en hög självrisk är det billigt att försäkra, i synnerhet om man inte har A1 utan lägger det i A2. Då kan man nog komma undan med väldigt låga summor per år, men då täcker försäkringen i stort sett ingen ting.

Jag tänker mig en försäkring typ A1 vet med minst 50.000 i ersättningstak och minst 40.000 i livvärde varav hälften i A1. Inköp av 1-2 säckar foder i månaden (alternativt mineraler + havre) och skor runt om var 7/8 vecka av en utbildad hovslagare som åtminstone delvis lever på inkomsterna.

Dvs att man verkligen skor sin häst, att man ger mer än symbolisk mängd foder och att man har en någorlunda försäkring (vilket man definitivt bör ha om man hyr ut hästen eller har den på foder).
 
Senast ändrad:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Ja om man nu börjar jämföra med ponnyer och ponnyföl och skippar helskoning så kan det säkert gå ihop. Dina siffror är på inget vis jämförbara med TS häst så ganska irrelevanta för sammanhanget. Jag kan ge mig på att du kan pressa priset ytterligare om du väljer mindre ponnyer, en shettis behöver mindre mat och billiga att försäkra.

Jag har 7st STORA hästar dvs halvblod och fullblod (som är dyra att försäkra) och tre stycken ponny (två russ och en shettis). De stora hästarna är de som vi föder upp själva och jag använder dem till tävling.

Försäkring för ett halvblod (antar att TS tilltänkta häst är i den kategorin att försäkra) är inte ens jämförbara med att försäkra russ. du får dubbla om inte trippla premierna för samma försäkring

Obs läs ovan!

Givetvis måste man jämföra med storhästar som är fullvuxna och skos runt om med tanke på det är det som verkar gälla för TS häst.

Och det har jag en som faller in under det kriteriet med råge!!

Min försäkring kostar runt 500kr i månaden, det är högst normalt för en islandshäst som är fullvärdesförsäkrad i hennes prisklass. Visst jag skulle kunna dra ner på försäkringen en del men gratis blir det inte direkt och storhästar kostar undantagslöst minst lika mycket att försäkra (vid samma typ av försäkring och liknade belopp). Nu har priserna på hästar sjunkit drastiskt så att motsvarande häst kostar om man har tur betydligt mindre men det kan ändra snabbt.

Vad är din häst försäkrad i? Har du ett högre värde än vad du köpte den för?

Och det finns anledning att ha hästen försäkrad i sitt fulla värde om man bara har en. Skulle jag dra ner till halva livvärdet skulle det väl ta en uppskattningsvis 10 år att samla ihop till det med minskade premier men hade jag haft 10 hästar hade jag kunnat ta bort livförsäkringen helt och haft råd med 1-2 hästar om året för den sparade premien. Har man fler hästar går det mycket snabbare. Hade jag bara kunnat hosta upp pengar till en ny häst utan vidare hade jag inte behövt något livbelopp alls. Allt beror på ens egna förutsättningar.

Precis och fler hästar och eget stall ger en betydligt lägre kostnad per häst och månad! Liksom det blir ännu billigare om du tar eget hösilage då har du bara kostnaderna för press och gödsling.

Och nej jag anser inte att det är så viktigt att ha sin häst i fullvärdesförsäkring, de pengarna kan man ha bättre nytta av. Det viktigaste är faktiskt veterinärvården där många sparar in
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Fast givetvis, har man bara veterinärvård, en symbolisk summa i livvärde och väljer en hög självrisk är det billigt att försäkra, i synnerhet om man inte har A1 utan lägger det i A2. Då kan man nog komma undan med väldigt låga summor per år, men då täcker försäkringen i stort sett ingen ting.

Jag tänker mig en försäkring typ A1 vet med minst 50.000 i ersättningstak och minst 40.00 i livvärde varav hälften i A1.

Här har du ett stort fel!!! A1 bestämmer inte vad du får för ersättning vid veterinärvård. Hoppas verkligen inte du tror att ju högre A1 desto mer veterinärvård för då är absolut inte fallet!!!

Vi har 100 000kr på alla ridbara hästar och alla unghästar har 50 000kr plus buköppningstillägg! Det finns inget som motiverar den högre vet vården om hästarna inte tränas för tävling. Med en tilläggs försäkring för buköppning är allt täckt vad som kostar!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Som sagt hade jag haft många hästar (och en ekonomi att ha många hästar) hade jag inte fullvärdes försäkrat hästen. Hästen är försäkrad i hela 2.000 kr mer än jag köpte henne för i typ det billigaste bolaget (fanns ett par likvärdiga men alla utom agria låg ungefär på det priset) och det fick jag okej för från dem, jag avrundade bara uppåt. Jag kommer troligen att ändra försäkringen till nästa förfallodag och lägga en del i A2, men köper man en ny häst för en ordentlig slant vill åtminstone jag få tillbaks pengarna om det händer något de första åren som också är de mest riskfyllda. Efter ett par år vet man mer vad det är man äger. Det finns som sagt skäl att fullförsäkra men även skäl att helt strunta i försäkring (eller bara teckna en katastrofförsäkring), helt beroende på vad man har för förutsättningar.

Hade jag varit miljonär hade jag inte försäkrat alls (om jag nu inte planerade att sälja), det är billigast i längden om man kan ta en förlust eller stora kostnader vid behov.

Jag vidhåller att man inte kan jämföra dina hästar med TS, det är en helt annan sak att hålla en häst än 10, man har ett helt annat perspektiv på försäkring då. Det är klart att det blir mycket billigare om man inte försäkrar hästen i fulla värdet, men då är den rent krasst bara delvis försäkrad.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Här har du ett stort fel!!! A1 bestämmer inte vad du får för ersättning vid veterinärvård. Hoppas verkligen inte du tror att ju högre A1 desto mer veterinärvård för då är absolut inte fallet!!!

Vi har 100 000kr på alla ridbara hästar och alla unghästar har 50 000kr plus buköppningstillägg! Det finns inget som motiverar den högre vet vården om hästarna inte tränas för tävling. Med en tilläggs försäkring för buköppning är allt täckt vad som kostar!


Nej A1 bestämmer inte summan man kan få ut (och det har jag aldrig påstått) men väl vad man kan få ersättning för, har stött på folk som snålat på den biten och valt begränsad veterinärvård (som vanligen bara ersätter sårskador, benbrott och dyl samt kolik) och de blir inte alltid glada när de inser att det inte är mycket som försäkringen täcker. Det samma gäller begränsad liv, hästen ska i stort sett falla död ner på fläcken eller slå av ett ben för att man ska få ersättning.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Och folk i ditt stall spenderar i allmänhet 800 kr eller mindre på mat (förutom hö), försäkring (inklusive livvärde som inte är ett skämt i förhållande till hästens värde) och hovslagare (någorlunda kompetent och inte grannen som gick på tappskokurs och därefter skott sina nordsvenskar)?

Vad äter hästarna, vad kostar hovslagaren och framförallt, var får man tag i den billiga försäkringen?

Vi har alla samma hovslagare som är mycket kompetent och välutbildad, skor var 7-8 vecka, vi alla har livvärde på försäkringarna som speglar hästens värde-ja, och en av oss har även tillägg för buköppning. Alla hästar äter mineraler och väldigt måttlig mängd betfor. En äter även liten skvätt kraftfoder. Vårt hö är såpass bra att inget kraftfoder mer än detta behövs.
Så ja folk i mitt stall spenderar i allmänhet runt 800 per månad i dessa kostnader..

Du får ju tro vad du vill, men det är jag som betalar så jag borde ju veta...
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Och vad har hästarna för försäkring och i vilket bolag? Och vad kostar hovslagaren?

Och äter inte hästarna kraftfoder så kan du väl rimligen inte påstå att kraftfoder ingår eller hur? Så den är förutsättningen existerar inte och sparar in minst ett par hundralappar eller så.

Tro och tro, talar du om vad hästarna har för försäkring och i vilket bolag så är det lätt att kolla upp om det kan stämma.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Och vad har hästarna för försäkring och i vilket bolag? Och vad kostar hovslagaren?

Och äter inte hästarna kraftfoder så kan du väl rimligen inte påstå att kraftfoder ingår eller hur?

Förr åt min kraftfoder och ingen betfor, skillnaden var inte precis enorm. Vi har som sagt ett tillräckligt bra hö och slipper därför handla tilläggsfoder i större mängder. Jag räknar dock betfor till kraftfoder..
Försäkring i folksam och hovslagaren kostar mellan 1000-1200 beroende på sommar/vinter eller annat. Hästen är livförsäkrad och har en bra vetrinärvårdsdel.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Tro och tro, talar du om vad hästarna har för försäkring och i vilket bolag så är det lätt att kolla upp om det kan stämma.

Nu får du väl lägga ner ändå?
Jag ljuger faktiskt inte om att det verkligen finns storhästar med liv och vetförsäkring som är helskodda och inte kostar skjortan.. Punkt.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Räknar man på 1000 kr per skoning och var 7:de vecka (lite tätare intervall än vanligt men inga tappskor eller vinterskoning inräknat) så kostar din hovslagare i snitt 620 kr per månad. Räknar vi att mineraler + betfor kostar 80 kr så har du 100 kr i månaden kvar till försäkring. (52 veckor /7 veckor = antalet skoningar per år )*1000/12 månader)

Så frågan kan preciseras, var försäkrar man ett halvblod för 100 kr i månaden både A1 vet och en hyfsad livförsäkring?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nu får du väl lägga ner ändå?
Jag ljuger faktiskt inte om att det verkligen finns storhästar med liv och vetförsäkring som är helskodda och inte kostar skjortan.. Punkt.

Jag tror inte du ljuger, du har nog bara inte räknat på det och egentligen kontrollerat vad det kostar. Jag förväntade mig faktiskt att du hade en hovslagarkostnad på runt 800 och inte 1000 per gång, då hade det funnits lite mer pengar över till försäkring.
 
Senast ändrad:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nej A1 bestämmer inte summan man kan få ut (och det har jag aldrig påstått) men väl vad man kan få ersättning för, har stött på folk som snålat på den biten och valt begränsad veterinärvård (som vanligen bara ersätter sårskador, benbrott och dyl samt kolik) och de blir inte alltid glada när de inser att det inte är mycket som försäkringen täcker. Det samma gäller begränsad liv, hästen ska i stort sett falla död ner på fläcken eller slå av ett ben för att man ska få ersättning.

Undrar om det är stor skillnad på att försäkra halvblod jämfört med islandshäst???

Eller du förstår inte vad jag menar?

En vererinärvårdsförsäkring ersätter ALLA skador upptill det beloppet man valt, det finns antingen 50 000 eller 100 000 kr och om man inte vill betala för den betydligt dyrare högre försäkringen kan man välja till buköppning vilket är den största kostnad man kan ha rent veterinärmässigt!

A1 har inget med vad du kan behandla din häst för. Du kan ha lägsta dvs 10 000 och ha 100 000 eller 10 000 och 50 000 + buk då är du i princip lika skyddad.

A2 är i princip onödigt då den endast faller ut när hästen dör knall fall!!! Och det händer inte så ofta direkt!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Det är nog mig du syftar på med dessa 800 du nämner hela tiden:)

Jag skrev att jag hade stallhyra på 1200 , men att min häst kostade max 2000 i månaden.

Ja det stämmer, han åt betfor,havre , och mineraler, dock inte så mkt då höet alltid var mkt bra:)
Skoningen kostade 800 var 8e vecka, och så hade jag bara vetvårdsförsäkring.

Har även haft häst hemma hos en kompis, med eget hö,halm och havre , då kostade det min aldrig över 1000 kronor i månaden, gav då även litet bidrag/stallhyra till el/hagar osv:)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Undrar om det är stor skillnad på att försäkra halvblod jämfört med islandshäst???

Det är billigare med islandshäst, vilkoren är de samma. Tror att Svealand har en speciell Islandshäst försäkring men antar att skilnaden inte är stor.

Eller du förstår inte vad jag menar?
Jag tror snarare att du inte förstår vad jag säger.
En vererinärvårdsförsäkring ersätter ALLA skador upptill det beloppet man valt, det finns antingen 50 000 eller 100 000 kr och om man inte vill betala för den betydligt dyrare högre försäkringen kan man välja till buköppning vilket är den största kostnad man kan ha rent veterinärmässigt!

Här har du fel, dels finns det begränsningar i försäkringen och dels finns det olika veterinärvårdsförsäkringar. De flesta bolag har dels den fulla (som inte är så full när allt kommer omkring) och dels begränsad som ersätter vissa skador. Jag har även sett veterinärvård riktad mot trav/galopphästar.

Alla veterinärvårdsförsäkringar täcker upp till maxbeloppet (men flertalet har självrisk). Du behöver inte förklara det igen, jag vet det och har aldrig skrivit motsatsen, förstår ärligt talat inte vart du fått det ifrån.


A1 har inget med vad du kan behandla din häst för. Du kan ha lägsta dvs 10 000 och ha 100 000 eller 10 000 och 50 000 + buk då är du i princip lika skyddad.
Jo vi har båda två konstaterat det vid ett par tillfällen, det börjar bli tjatigt.

A2 är i princip onödigt då den endast faller ut när hästen dör knall fall!!! Och det händer inte så ofta direkt!

Jo jag tror jag skev det (kallas hos vissa bolag begränsad liv). Helt onödig är den inte. Den täcker om du behöver avliva hästen pga yttre våld och kolik också, den är begränsad men har en viss nytta i synnerhet om hästen är kärnfrisk men råkar ut för en olycka.

Du måste dock skilja på A2 veterinärvård och A2, det är nog här du tappar bort mig. Det finns alltså både A2 liv och A2 vet, bolagen har lite olika namn på dem dock.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Vore intressant att veta vad det är för häst ts pratar om, behöver inte alls handla om ett halvblod:)

Kan lika gärna vara en c-ponny, som arab eller shire, man kan ju tävla och träna med andra raser än halvblod=D

Vore också intressant att veta om hästägaren annonserat om detta eller om ts frågat om detta.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Det är nog mig du syftar på med dessa 800 du nämner hela tiden:)

Jag skrev att jag hade stallhyra på 1200 , men att min häst kostade max 2000 i månaden.

Ja det stämmer, han åt betfor,havre , och mineraler, dock inte så mkt då höet alltid var mkt bra:)
Skoningen kostade 800 var 8e vecka, och så hade jag bara vetvårdsförsäkring.

Har även haft häst hemma hos en kompis, med eget hö,halm och havre , då kostade det min aldrig över 1000 kronor i månaden, gav då även litet bidrag/stallhyra till el/hagar osv:)

Jo man kan få ihop billiga lösningar också, och har man bara veterinärvård och en billig hovslagare så går det, men tar man det som exempel så ska man nog påpeka att hästen inte har livförsäkring, det är den som är dyrast.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 592
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 261
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp