Är min medryttarhäst för dyr?

Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Fåna dig inte, det folk hänger upp sig på är snarare att det fortfarande är stallägarens häst som går och nöter på mark, gnager på boxinredning eller liknande och inte en inackordering, så uppstallningskostnaden är inte riktigt jämförbar på det viset, tycker jag.

Fåna mej ?

Ursäkta men jag visste inte att folk med egna stall hade häst så att ANDRA ska kunna nyttja dem som man vill ???


Alla andra ! SÅ om TS hade flyttat hästen och således blivit fodervärd på hästen så hade allt vart guld och gröna skogar ÄVEN om de tom ENLIGT MEJ skulle innebära en försämring för TS (Allt ansvar, alla kostnader - försäkring, ta hand om hästen alla dagar i veckan osv)

Då tycker jag TS kan göra så (fråga om att ha hästen på foder) å sen flytta hästen så kan hon ju återkomma om det hela är så mkt billigare och bättre sen.
Självklart så får hon ju dessutom ingen utrustning med hästen för den behöver ju stallägaren till sina övriga hästar så hon måste ju även införskaffa det !
Jättebilligt och jättebra !
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Fåna dig inte, det folk hänger upp sig på är snarare att det fortfarande är stallägarens häst som går och nöter på mark, gnager på boxinredning eller liknande och inte en inackordering, så uppstallningskostnaden är inte riktigt jämförbar på det viset, tycker jag.

Jag tycker visst att det är jämförbart. Varför skulle det vara skillnad på kostnader för slitage mm i eget stall jämfört med stallhyra för slitage i någon annans stall?

Om jag som har eget stall skulle ha en inackordering, tycker du då att min medryttare skulle betala mindre än inackorderingens medryttare bara för att det är mitt stall?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Fåna mej ?

Alla andra ! SÅ om TS hade flyttat hästen och således blivit fodervärd på hästen så hade allt vart guld och gröna skogar ÄVEN om de tom ENLIGT MEJ skulle innebära en försämring för TS (Allt ansvar, alla kostnader - försäkring, ta hand om hästen alla dagar i veckan osv)

Då tycker jag TS kan göra så (fråga om att ha hästen på foder) å sen flytta hästen så kan hon ju återkomma om det hela är så mkt billigare och bättre sen.
Självklart så får hon ju dessutom ingen utrustning med hästen för den behöver ju stallägaren till sina övriga hästar så hon måste ju även införskaffa det !
Jättebilligt och jättebra !

Det är inte guld och gröna skogar att ha en häst själv eller ha den på foder. Om det blir sämre eller bättre beror på vad man vill ha ut av sitt hästeri. Vill man ha det bekvämt och bekymmerslöst och kunna dra så fort det hettar till samt är ointresserad av att lära sig om foder så jovisst då är det praktiskt. I min värld så vill den som ger sig in på att sköta en häst 6 dagar i veckan lite mer intresserad än så men visst det kan variera.

Jag tycker det är att utnyttja TS just för att man ska betala allt men inte kunna påverka. Nu vet vi inte vad ägaren egentligen tänkt sig. Det kanske blir perfekt men risken finns också att ägaren lägger sig i allt från hur man binder upp och borstar hästen via hur man rider hästen, vilken tränare man rider för, vilka tävlingarna man ställer upp i och så vidare. Ägaren kan i värsta fall kräva att rida på väldigt olämpliga dagar med kort varsel (trist att komma till stallet för att rida hästen på en träning eller man ska träna dagen efter) eller så kanske det fungerar bättre.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag håller med dig, dessutom får man kanske räkna på att ägaren faktiskt står och håller en boxplats som hon istället kunde hyrt ut och fått in lite pengar på. Har inte läst tråden jätte noggrant men man kanske ska kolla på vad det är för häst med som ts rider. En skogsmulle som knappt kan grunderna- fine, då är det för dyrt. En riktig läromästare/tävlingshäst som ts verkligen kan utvecklas med- nej då är det ett helt ok pris.

Nu när ts får stå kvar i stallet innebär det ju faktiskt att hon får tjänster som kanske inte skulle ingått i ett annat stall, en hästägare som bryr sig om hästen och faktiskt kan ta den en dag då och då ifall det ts har något annat för sig.
Och om hästägaren är duktig så får ju ts dessutom chansen att lära sig en hel del om hon har tur, både inom hästskötsel och ridning.

Och bara för att man är fodervärd betyder det ju inte att det inte finns en ägare som lägger sig i. Läser ganska många trådar här om folk som lämnar iväg sina hästar, där dom bestämt vad hästen ska äta, hur ofta den får ridas, när den ska skos, vilken hovslagare den ska ha etc etc...
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

För att vara medryttarhäst tycker jag det är för dyrt. Men jag tycker inte du är medryttare. Du betalar för stallplatsen i hästagarens eget stall, du betalar för vet och en massa annat. Då är man fodervärd, inte medryttare. Tycker du ska prata med ägaren om att skriva kontrakt om fodervärd om du vill vara det, annars tycker jag du ska leta en annan medryttarhäst. Du blir utnyttjad som "medrytare" när du ju egentligen inte är det tycker jag. I mina ögon är en medryttare som hjälper till med hästen och har den som sin egen vissa dagar i veckan. Alltså rider, fixar med foder, mockar, kollar att hästen är okej. Betalar eller inte betalar, men betalar inte för samma saker som en fodervärd gör.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Faktum kvarstår: I detta fall verkar det som att TS blir utnyttjad av stallägaren och att hon betalar ett överpris för att vara medryttare på hästen i fråga, sett till vad TS får ut av det.

Alla begriper vi väl att det inte är gratis att hålla häst bara för att man har den hemma...
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag håller med dig, dessutom får man kanske räkna på att ägaren faktiskt står och håller en boxplats som hon istället kunde hyrt ut och fått in lite pengar på.

Nu verkar det ju som att medryttaren inte har något val, hon får inte flytta hästen utan hästägaren ska prompt ha kvar hästen i stallet. Då kan jag tycka att man inte tar så mycket betalt, inte för en medryttare.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nu när ts får stå kvar i stallet innebär det ju faktiskt att hon får tjänster som kanske inte skulle ingått i ett annat stall, en hästägare som bryr sig om hästen och faktiskt kan ta den en dag då och då ifall det ts har något annat för sig.

Det är rena spekulationer. I det tänkta avtalet så ska TS ta hand om hästen 6 dagar i veckan. Och sedan är det väl den stora frågan om man vill ha en hästägare som bryr sig och hur hästägaren bryr sig.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag håller med dig, dessutom får man kanske räkna på att ägaren faktiskt står och håller en boxplats som hon istället kunde hyrt ut och fått in lite pengar på.
Nu vet jag inte om så är fallet men de pengar som ägaren skulle kunnat få in om hon hyrt ut stallplatsen ska väl rimligtvis inte TS stå för. Det är ju ett val hästägaren har gjort, delvis för att själv kunna fortsätta nyttja hästen.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

*knapplån*

Jag ser inte det underliga i upplägget. TS har blivit erbjuden en deal att ha hästen som sin 6 dagar i veckan mot en summa per månad. TS har accepterat. Sedan är det väl egentligen inte mer med det? Antingen så tycker man att det är värt pengarna (och tackar ja) eller så tycker man att det är för dyrt (och då tackar man nej alt. försöker förhandla ner priset).

VAD som ingår i priset är ju egentligen egalt, men självklart är det inte gratis att ha sin egen häst i sitt eget stall.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tror att ägaren ser dig som fodervärd, medan du kallar dig medryttare.

Om tanken är att du ska vara fodervärd tycker jag att ni ska skriva kontrakt. Om tanken är att du ska vara medryttare anser jag att det är för dyrt. Eller oxå är det bara jag som aldrig har varit med om ett sånt upplägg... I min värld betalar inte en medryttare för allt runt hästen, som foder, veterinärkostnader mm, det gör ägaren. Medryttaren betalar en summa som blir till hjälp för ägaren att kunna tillgodose hästens omvårdnad. Men, som sagt, det är i min värld!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag ser inte det underliga i upplägget. TS har blivit erbjuden en deal att ha hästen som sin 6 dagar i veckan mot en summa per månad. TS har accepterat. Sedan är det väl egentligen inte mer med det? Antingen så tycker man att det är värt pengarna (och tackar ja) eller så tycker man att det är för dyrt (och då tackar man nej alt. försöker förhandla ner priset).
Jo, visst är det väl i slutänden så - take it or leave it. Men för att ha litet referenser till sitt tyckande - om dealen är värd pengarna eller inte - så är det väl inte så konstigt om TS frågar runt efter input från andra som genom den här tråden?
Sen tycker jag ändå att upplägget i sig är litet ovanligt genom sin omfattning och uppenbarligen har det i mångas ögon litet slagsida. En medryttare, eller fodervärd som det i praktiken väl snarare handlar om här, som står för så stor del av hästens kostnader och arbete har nog i de flesta fall större frihet och förfogande över hästen än i den deal som TS beskriver.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Gällande om 3500:-/månad är dyrt eller inte för att vara medryttare 6 dagar/vecka så kan jag jämföra med att i Göteborgsregionen så ligger ett ganska vanligt medryttarpris på mellan 100-150:-/dag man rider. Sen finns det givetvis extremer åt båda håll men denna nivå är rätt vanlig. Ska man rida 6 ggr i veckan landar det ju i så fall på mellan 2500:- - 4000:-. Dock har jag aldrig hört talas om att man är "medryttare" på en häst 6 dagar i veckan. Har man hästen mer än ägaren brukar det nog kallas delfodervärd, och har man hästen hela veckan (vilket TS ju i praktiken har, bara att hon har fullservice på hästens vilodag) så är man normalt sett fodervärd och då ska man ju givetvis ta hästens hela kostnader (möjligtvis undantaget försäkringskostnaden).

Nu har jag ingen som helst aning om vilken nivå TS är på i sina kunskaper varken gällande hästskötsel eller ridning, och i vilken omfattning stall-/hästägaren kan stötta henne, men jag kan mycket väl tänka mig att jag som hästägare skulle kunna tänka mig att låna ut min häst till någon som kanske inte är fullt så kunnig som jag egentligen hade krävt, om förutsättningen var att hästen skulle stå kvar i mitt stall så att jag kunde behålla viss kontroll över situationen. Detta skulle jag i så fall se som att jag gav en oerfaren ryttare en chans att lära sig att ta ansvar för en häst under kontrollerade former och inte som någonting som motiverade att fodervärden skulle få rabatt på priset jämfört med vad en annan inockorderad häst hade fått betala.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nu verkar det ju som att medryttaren inte har något val, hon får inte flytta hästen utan hästägaren ska prompt ha kvar hästen i stallet. Då kan jag tycka att man inte tar så mycket betalt, inte för en medryttare.

Nu står det ju faktiskt i ursprungsinlägget att ägaren hade planerat att lämna ut hästen på foder så det är kanppast något som inte skulle vara förhandlingsbart. Men jag kan inte se att TS överhuvudtaget varit intresserad av att flytta hästen och det är väl tveksamt om det verkligen skull minska månadskostnaden avsevärt.

Väldigt många verkar tycka att TS borde få tillgång till hästen för en betydligt mindre summa än vad som täcker kostnaderna. Varför skulle i så fall ägaren få för stor fördel av att ha kvar hästen i stallet? Det kan ju faktiskt vara så att ekonomin är en viktig anledning till beslutet.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nu brukar kostnaden för att vara medryttare hänga ihop med stallhyran och den var inte så värst hög här, man får sällan ut full kostnadstäckning av medyttare som tanken är här (minus kapitalkostnader).
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

För att ägaren har full kontroll över hästen samt kommer att rida själv.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nej, det stämmer, men som jag också påpekade så brukar man inte ha medryttare 6 dagar i veckan.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tycker det låter alldeles för dyrt.

Ägaren kan inte ta hand om sin häst själv och vill att du tar hand om den 6 dagar i veckan. Vem är det som gör vem en tjänst egentligen?

Jag tycker att det är ganska tydligt att hon utnyttjar dig i detta fallet.
Sen tycker jag inte att det är fel att betala som medryttare, men inte så mycket som i ditt fall, speciellt när du gör så många sysslor också.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

TS:
Om du bestämmer dig för att anta "erbjudandet": Se till att få kvitto på varenda krona du betalar till hästägaren. Du betalar ca 42000 kronor per år till denne vilket innebär att hon SKALL ta upp detta som en inkomst av hobbyverksamhet i sin deklaration och betala ca 15000 kronor i skatt på dessa. Gör hon inte det, vilket inte är några problem om det inte finns några kvitton som styrker detta, har du bidragit till att stödja den "svarta marknaden" som är väl utbrett (tyvärr) inom hästnäringen. Denna marknad förstör för seriösa hästföretagare och elitryttare som tjänar sitt levebröd på sin hästverksamhet.
Bara ett tips för att få en bättre och rättvisare hästnäring i Sverige. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 592
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 261
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp