Är min medryttarhäst för dyr?

Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

En stor del av att vara ägare/fodervärd är att själv kunna bestämma, att kunna byta stall om man inte trivs eller hittar något bättre, att kunna bestämma vad hästen ska äta, vilka täcken man ska ha på eller inte ha på. Man kan sko hästen en vecka tidigare om man ska tävla och den har slitna skor eller skjuta på det en vecka om något kommer i mellan. man kan planera hur man ska lägga upp träning och tävling, skaffa sig medryttare mm. Som ägare kan man också få också göra det svåra valet mellan att ta bort hästen, försöka rehabilitera och ta med sin egen situation i avgörandet.

Du betalar i storleksordningen att ha en egen häst, du får det kanske bekvämt och kanske inte behöver bekymra dig om hovslagare, foder mm eller så är det just det du vill göra. Personligen skulle jag blivit tokig om någon annan skulle bestämma och jag betala, det går liksom hand i hand.

Nu vet jag inte vad du får göra och inte får göra, men tänk dig för vad du egentligen vill och vad det innebär i frågor som beslut om foder, hovslagare etc och om du kommer att känna dig övervakad och styrd, det kan vara en stor nackdel att ha hästen kvar där den står, hur avtalet än ser ut blir det på ägarens villkor.

En sak är säkert ägaren gör en perfekt deal.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

*kl*

Skriv ett kontrakt på vad som gäller, annars står ord mot ord om det blir tjafs om något.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Ja för de e ju HELT GRATIS att ha eget stall :eek:

Men Ts skriver ju att hon betalar torv, hö, foder och allt det andra utöver. Så det är 1000 kr hon betalar för att ha boxen bara. (som kallhyra) Som jag tolkar det. Och då tycker jag det är lite snålt av ägaren faktiskt. Särskilt om ägaren rider hästen själv ibland.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag förstår inte varför detta skulle vara att försöka utnyttja medryttaren.

Ägaren har planer på att lämna ut sin häst på foder och har då möjlighet att hyra ut en ledig stallplats. I stället dyker det upp en person som vill vara medryttare. Denne erbjuds disponera hästen 6 dagar i veckan mot att stå för de kostnade det medför, hästen kan bli kvar i stallet och ägaren erbjuder sig dessutom att ta hand om den på den "ridfria" dagen. Jag antar att ägaren dessutom är beredd att hjälpa till med stöttning om det behövs - annars faller en hel del av mitt resonemang, men inte allt. Med stöttning menar jag både med råd och kunskap och rent praktiskt som att ta hand om hästen någon extra dag t ex om medryttaren åker bort en helg eller blir sjuk.

För mej låter detta i alla fall som något som skulle kunna vara en riktigt bra deal för alla parter (inklusive hästen), i synnerhet om medryttaren inte har haft egen häst/foderhäst tidigare. Hästen disponeras i princip som "sin egen" men det finns erfaren backup att tillgå i all det där som kan vara skitjobbigt med första hästen. För den som har lite erfarenhet och kan bedömma om och i så fall hur hästens foderstat kan behöver justeras, har kontakt med bra hovslagere och veterinär, klarar att avgöra om ett varmt ben/en öm rygg behöver veterinärbehandling, om sadeln ligger OK och allt annant som i alla fall jag tyckte var rätt jobbigt i början.

Dessutom brukar det ju alltid vara lite strul med en häst som flyttar innan den funnit sig tillrätta och det funkar med hagkompisar och liknade. Med det här upplägget slipper ägeren utsätta sin häst för det, medryttaren/fodervärden slipper det eftersom hästen blir kvar i sitt gamla stall.

Varför ska ägaren, förutom att stå för skötsel 1 dag i veckan, dessutom anses ha någon slags skyldighet att bidra ekonomiskt till den som disponerar hästen bara för att den blir kvar i stallet? Det framgår ju ganska tydligt att det är just kostnaderna för hästen som ägeren vill ha ersättning för, inget annat. Om medryttaren inte har något intresse av eller ekonomi för att disponera häst på heltid är det förstås ingen bra deal, men det gör inte till något försök till utnyttjande från hästägerens sida.

Om jag hade planer på att skaffa häst igen och gillade hästen skulle jag se detta som ett supertillfälle!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Du menar halvfodervärd då hoppas jag ?
För om jag lånar ut en häst står jag enbart för försäkringen INGET annat och självkklart står fodervärden för allt annat ! I mina fall då det vart relevant tom för egen utrustning.

Ja givetvis menar jag halvfodervärd, my bad. Halvfodervärd = halvakostnaden - försäkring. Helfodervärd = alla kostnader - försäkring
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Det här beror ju mycket på vad du själv tycker är en bra deal eller inte. Vill du ha många dagar med hästen och tycker det är bra att inte ha någon stor bestämanderätt, t.ex. att behöva bry sig om hovslagare/foder osv, så kan det vara en bra deal. För egen del hade jag dock blivit galen på att inte få bestämma vad mina pengar går till. Jag tycker mao inte det är någon bra deal oavsett om du varit medryttare eller fodervärd.

Vad gäller medryttare så har du förvisso en del frihet, i den mån att du får rida hästen som du vill flera dagar i veckan och dessutom får tävla. Däremot känns det lite väl krystat att du ska betala för allt gällande hästen fastän du inte får bestämma något (t.ex. byta stall/hovslagare m.m.).

Vad gäller foderhäst så är priset mer lagom. Som fodervärd brukar man dock få flytta hästen och bestämma en hel del, det är liksom vad som ingår. Men det får du inte. Dessutom borde ägaren rimligtvis inte komma dit och rida på din fodervärdshäst.

Det finns väl ett tredje alternativ också, att ni helt sonika bara har kommit fram till ett avtal som passat "er båda" och att ägaren bara kallar dig för medryttare. Något måste du väl kallas.

I alla fall så hade jag tagit upp detta med ägaren och hoppats på att kunna komma fram till en ny överenskommelse (glöm isof inte att skriva avtal!), tycker ägaren inte det är någon bra idé så kanske det är mer värt att söka efter en annan medryttar-/foderhäst.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

vad menar du med att hästen står i hennes stall?
Du betalar väl ingen stallhyra i hennes EGNA stall??

Tycker inte du ska betala försäkring..
Dessutom tycker jag att du ska heta fodervärd och inte medryttare...

En medryttare är enligt MIG en som kommer och rider hästen.
Min medryttare får rida hur mycket hon vill (jag är gravid) och hon betalar inte en enda krona, hästen kostar mig 2500/mån exl. försäkring.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Glömde skriva att oavsett vem som rider hästen så är de ja som fixar all skötsel runt hästen så som mockning, höpåsar, sopar, stalltjänster osv..
Hon behöver inte alltid fixa hästen själv heller..
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

KL!


Det låter snarare som att du är fodervärd och hon medryttare..Med allt vad det innebär med ansvar osv.
Skulle definitivt rekomendera att skriva ett kontrakt om du vill fortsätta ta hand om hästen. Bara så ni vet vart ni står om det händer något.

En fodervärd, tycker jag ska betala stallplats, men en medryttare...nej, och def inte i hästägarens egna stall..

Jag själv har egen häst och kommer knappt upp i din månadskostnad ens under tävlingssäsong. Vissserligen är han billig i drift men..ja..
 
Senast ändrad:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

vad menar du med att hästen står i hennes stall?
Du betalar väl ingen stallhyra i hennes EGNA stall??

Tycker inte du ska betala försäkring..
Dessutom tycker jag att du ska heta fodervärd och inte medryttare...

En medryttare är enligt MIG en som kommer och rider hästen.
Min medryttare får rida hur mycket hon vill (jag är gravid) och hon betalar inte en enda krona, hästen kostar mig 2500/mån exl. försäkring.

Jo! Jag betalar stallhyra åt hennes häst i hennes EGNA stall
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Men då är det väl inte svårare än att du säger tack och hej och söker en annan medryttarhäst, eller sätter dig ner med ägaren och formulerar ett kontrakt som ni båda är nöjda med.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Men då är det väl inte svårare än att du säger tack och hej och söker en annan medryttarhäst, eller sätter dig ner med ägaren och formulerar ett kontrakt som ni båda är nöjda med.

Ja såklart:)Me eftersom jag inte har någon egen erfarenhet eller riktigt vet hur det "brukar" vara, så tänkte jag att jag skulle fråga er här först;)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Ja såklart:)Me eftersom jag inte har någon egen erfarenhet eller riktigt vet hur det "brukar" vara, så tänkte jag att jag skulle fråga er här först;)

Jag kan bara säga såhär. Du har, utifrån det du skriver, HELA det ekonomiska ansvaret för hennes häst, utan bestämmanderätt mer än att du får rida. Bara det skulle få mig att dra öronen åt mig. Jag har aldrig hört talas om ett sådant upplägg, t o m när man lämnar bort hästen på foder brukar det vara ägaren som står för försäkringen och man skriver att fodervärden är bara ansvarig för skador mm som uppstår under fodervärdens vård. Men du är tydligen ansvarig för allt du.

Hur gör ni om hästen blir halt nästa vecka? Är det du som ska betala hela hältutredningen, alt. självrisken på en försäkring som inte ens står i ditt namn men som du tydligen ska betala?

Även jag reagerar på priset och tycker att du blir utnyttjad, men det är upp till dig om du vill betala dom pengarna. Men det som jag reagerar starkast på är att jag tycker att du ger dig in i ett juridiskt minfält. Jag skulle aldrig, aldrig vara med på något sådant, speciellt inte om allt inte var nerskrivet i minsta lilla detalj på papper och underskrivet av båda.
 
Senast ändrad:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nu verkar ju alla här vara överens om att du blir utnyttjad och att det är en dålig deal för dig, men vad hade du gjort om alla vi tyckte att du hade det bra?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Ja för de e ju HELT GRATIS att ha eget stall :eek:

Fåna dig inte, det folk hänger upp sig på är snarare att det fortfarande är stallägarens häst som går och nöter på mark, gnager på boxinredning eller liknande och inte en inackordering, så uppstallningskostnaden är inte riktigt jämförbar på det viset, tycker jag.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Egentligen spelar det ingen större roll hur det "brukar" vara. Du och hästägaren kan skriva vad ni vill i ett kontrakt er emellan, bara ni är överens. Det som kan vara bra att tänka på är vad som ska gälla om det värsta ni kan tänka er händer, och skriva in det i kontraktet. Ni får helt enkelt ta ett snack och komma överens om hur ni vill ha det, eller så kommer ni till den slutsatsen att ni inte kommer överens och då får ni hitta andra lösningar (t.ex. hästägaren skaffar en fodervärd och du skaffar en annan häst att vara medryttare eller fodervärd åt).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 592
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 261
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp