Är min medryttarhäst för dyr?

Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

jag skrev ett inlägg tidigare i tråden att som medryttare så är inte summan okey nej, men som fodervärd är den det...sedan känns det lite som det blivit en missuppfattning mellan ägaren och ryttaren om vad som gäller. Kanske vet inte ägaren att medrytteri inte är samma som fodervärd eller så kanske TS missuppfattat det också. Jag själv hade en gång en ryttare som var delfodervärd men denne kallade sig själv medryttare fastän det stod delfodervärd på kontraktet. Den tjejen förstod inte riktigt begreppen imellan fodervärd och medryttare och jag tror det är många som inte riktigt har koll på det också (jag har i dagsläget en medryttare och denne betalar inget)

Men vad betalar en delfodervärd? Jag vet vad medryttare och fodervärd är:) Men delfodervärd?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Vad en delfodervärd betalar beror på hur ofta den har hästen. Halvtid = halva kostnaden, två dagar i veckan = 1/7del av kostnaden. I min värld betalar fodervärden hälften av hästens kostnader bortsett från försäkringen.


Att du ska stå för ALLA hästens kostnader och "bara" var medryttare med en ägare som ska rida när h*n känner för det är i mina ögon inte ok. Du blir utnyttjad...
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Vad en delfodervärd betalar beror på hur ofta den har hästen. Halvtid = halva kostnaden, två dagar i veckan = 1/7del av kostnaden. I min värld betalar fodervärden hälften av hästens kostnader bortsett från försäkringen.


Att du ska stå för ALLA hästens kostnader och "bara" var medryttare med en ägare som ska rida när h*n känner för det är i mina ögon inte ok. Du blir utnyttjad...

håller med dig där i hela inlägget..för mig låter detta som ngt slags fodervärdsavtal. Dessutom ska ägaren vara med och betala om denne ska vara med och rida hästen.

Till TS, kallar ägaren detta för att vara medryttare så ta ett snack o säg att det är fodervärdsavtal. Vill ägaren inte lyssna, så sulle jag råda dig att sluta och leta efter annan häst.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Okey, jag vet inte riktigt vad jag skall säga att jag är helt plötsligt, medtyttare/delfodervärd/fodervärd? Men eftersom ägaren alltid har sagt medryttare har jag också sagt det. Men såklart tyckt at det var konstigt, men har inte riktigt kunnat bestämma mig för vad jag är eftersom jag alldrig hört någon med samma "bestämmelser" som jag.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

håller med dig där i hela inlägget..för mig låter detta som ngt slags fodervärdsavtal. Dessutom ska ägaren vara med och betala om denne ska vara med och rida hästen.

Till TS, kallar ägaren detta för att vara medryttare så ta ett snack o säg att det är fodervärdsavtal. Vill ägaren inte lyssna, så sulle jag råda dig att sluta och leta efter annan häst.

Men egentligen, Om jag betalar vad jag nu gör och har dom syslor som jag har. Så vad spelar det egentligen för roll vad jag kallas? eller har jag fel? ;)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Men egentligen, Om jag betalar vad jag nu gör och har dom syslor som jag har. Så vad spelar det egentligen för roll vad jag kallas? eller har jag fel? ;)

Nej du har helt rätt. Det spelar ingen roll alls vad du kallas :) Vad som spelar roll är om du själv tycker att det är värt att betala de pengarna du gör för den dealen du har.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nej du har helt rätt. Det spelar ingen roll alls vad du kallas :) Vad som spelar roll är om du själv tycker att det är värt att betala de pengarna du gör för den dealen du har.

Ja precis vad jag tänkte:) Det var så många som började ordna om jag var medryttare eller fodervärd så jag blev nästan lite osäker;)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Vad en delfodervärd betalar beror på hur ofta den har hästen. Halvtid = halva kostnaden, två dagar i veckan = 1/7del av kostnaden. I min värld betalar fodervärden hälften av hästens kostnader bortsett från försäkringen.

Att du ska stå för ALLA hästens kostnader och "bara" var medryttare med en ägare som ska rida när h*n känner för det är i mina ögon inte ok. Du blir utnyttjad...

Du menar halvfodervärd då hoppas jag ?
För om jag lånar ut en häst står jag enbart för försäkringen INGET annat och självkklart står fodervärden för allt annat ! I mina fall då det vart relevant tom för egen utrustning.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Ja det är det vi menar, men eftersom jag betalar försäkring också. Det känns som min deal är en liten blandning. Betalar som om jag ägde hästen men rider och fixar i stallet som en medryttare ;) hihi
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Längst upp till höger i ett inlägg ser du vem svaret är till (den vars svarsknapp "du" valt) så i corzettes fall var svaret till doleron :)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Längst upp till höger i ett inlägg ser du vem svaret är till (den vars svarsknapp "du" valt) så i corzettes fall var svaret till doleron :)

Jo jag såg det, men jag tänkte att jag kunde svara
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Tänkte bara så att du vet, vissa blir helt rabiata om man tar fel ;)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tycker du blir uttnytjad om du är medryttare.

Men det jag tycker är värst med dealen du och ägaren har är att du betalar försäkringen. Det är inte okej. Det är ägaren som får ut på försäkringen om det händer något därför ska även den betala för försäkringen.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Vad som benämns som medryttare och vad som kallas fodervärd har ingen betydelse, det viktiga är vad båda parter kommer överens om. Är båda nöjda så är det inget problem. Jag tycker det är konstigt att säga att du utnyttjas när du kallas medryttare medan avtalet är helt i sin ordning om du kallas fodervärd! Ni har ett avtal, du betalar och tar hand om hästen 6 dagar i veckan, ägaren en dag i veckan. Hade du kallat det för fodervärdsavtal istället, kan man se det som en bonus att du faktiskt får hjälp med hästen en dag i veckan (ägaren är "medryttare").
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Hästens ägare har helt klart gjort en väldigt bra deal. Du däremot tycker jag har blivit lite lurad. Först får du rida hästen gratis i några veckor och när du vill fortsätta så blir det på sådana premisser. Jag gissar att du inte hade sökt dej till det stallet alls om du hade vetat från början att det skulle bli så dyrt?

Jag tycker inte att en medryttare ska betala veterinärvård om det inte är medryttaren som genom slarv eller annan oaktsamhet har gjort att en skada har uppkommit. En fodervärd däremot har ett helt annat ansvar. Dels för hästen men också för alla kostnader som kan uppstå. Blir hästen sjuk så har en fodervärd ändå skyldighet att ta hand om hästen och betala all veterinärvård men en fodervärd har också friheten att rida hästen hur den vill, tävla och lägga upp träningsschema. En medryttare har inte den friheten utan där bestämmer ägaren hur hästen ska ridas och hur träningsschemat ska läggas upp. En medryttare kan också avsäga sig om hästen blir sjuk eller skadad och denne inte kan rida då det är för ridningen som denne kommer. En fodervärd får ta hand om hästen oavsett vad.

Vad står det egentligen i ert kontrakt? Har du kontrakt på stallplatsen också? Hur lång uppsägningstid har du?
Jag hade nog sökt mej till ett annat ställe.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Hästens ägare har helt klart gjort en väldigt bra deal. Du däremot tycker jag har blivit lite lurad. Först får du rida hästen gratis i några veckor och när du vill fortsätta så blir det på sådana premisser. Jag gissar att du inte hade sökt dej till det stallet alls om du hade vetat från början att det skulle bli så dyrt?

Jag tycker inte att en medryttare ska betala veterinärvård om det inte är medryttaren som genom slarv eller annan oaktsamhet har gjort att en skada har uppkommit. En fodervärd däremot har ett helt annat ansvar. Dels för hästen men också för alla kostnader som kan uppstå. Blir hästen sjuk så har en fodervärd ändå skyldighet att ta hand om hästen och betala all veterinärvård men en fodervärd har också friheten att rida hästen hur den vill, tävla och lägga upp träningsschema. En medryttare har inte den friheten utan där bestämmer ägaren hur hästen ska ridas och hur träningsschemat ska läggas upp. En medryttare kan också avsäga sig om hästen blir sjuk eller skadad och denne inte kan rida då det är för ridningen som denne kommer. En fodervärd får ta hand om hästen oavsett vad.


Vad står det egentligen i ert kontrakt? Har du kontrakt på stallplatsen också? Hur lång uppsägningstid har du?
Jag hade nog sökt mej till ett annat ställe.

Jag hade absolut inte trott att det skulle bli så dyrt när jag började provrida och bestämde mig!
Vi har inte skrivit något kontrakt, jag får säga upp mig när jag vill. Men jag måste vara i hennes stall.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Det som faktiskt känns värst är att jag betalar för försäkring och stallplats, när det är hennes eget stall:(
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tycker faktiskt inte att du behöver hänga upp dig så mycket på vad pengarna går till. För din del handlar det väl fortfarande om vad du får för dina pengar? Att få ha en häst som sin egen och få tävla när du vill tex. Många medryttare är ganska styrda i vad de får och inte får göra med hästen.

Jag har eget stall och det är inte billigare än att stå inhyrd hos stall i närheten, snarare tvärtom. Visst blir de löpande utgifterna per häst och månad mindre, men ska jag räkna in kostnader för stall, redskap, hagar, ridbana, frakt av foder & strö mm blir det allt annat än billigt. Jag förstår egentligen inte varför man ska anse att det är gratis bara för att man har häst i eget stall.

Oavsett vad ägaren har för kostnader för hästen så kan det vara en superdeal att få ha hästen som sin egen för 3500 kr i månaden. Allt beror på vad det är för häst och hur hela upplägget passar dig. Jag vet ridskolor som hyr ut hästar på halvtid och det kostar betydligt mer än vad du betalar per dag. Å andra sidan kan det nog vara relativt enkelt för dig att hitta något annat till en lägre kostnad eftersom jag tror att de flesta tar mindre betalt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 592
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 261
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp