Är min medryttarhäst för dyr?

Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Som du beskriver situationen så låter det som om du egentligen är fodervärd till hästen. Då ska ni ha ett ordentligt kontrakt om vad som gäller. både vem som ska stå för vad (försäkring, veterinärvård, hovslagare o.s.v) det ska också stå om ägaren ska ha tillgång till hästen (alltså om hon ska få rida den när det faktiskt är du som betalar för den).
Om allt detta är iordning så tycker jag INTE att det är dyrt. för då har du ju faktiskt hästen som din egen, plus att du får ledigt en dag i veckan.

Om DU tycker att det är för dyrt och för mycket jobb, då får du helt enkelt be om att få bli medryttare istället - va där och rida färre dagar, och alltså betala mindre. Detta medför ju också att ägaren får större inflytande över hästen och rider den när du inte är där.
Bara ni är helt överrens om vad som gäller så är det ju okej. rätt pris e ju vad nån är beredd att betala.... lite krasst uttryckt...
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Hej!:)
Det är så här: För en månad sen kom jag till ett nytt stall och fick låv att prova rida ägarens häst några veckor för ev. att jag senare skulle bli medryttare. Jag gilade hästen jätte mycket och bestämde mig att jag ville bli medryttade:) Hon blev glad eftersom hon annars hade blivit tvungen att lämna iväg henne på foder.

Jag skall vara i stallet 6 dagar i veckan och då göra allt, rida, fodra, mocka, höpåsar...osv. Och detta kostar mig 3500kr/mån, den summan är alltså precis vad hästen kostar i månaden med: Stallplats, foder, vet., hovslagare, halm, torv, försäkring....

Jag trodde inte alls att det skulle vara så dyrt att vara medryttare!:o
Jag känner att jag gör allt arbete för hästen 6ggr i veckan kunde inte det varit betalningen för min ridning? Ja kunde lika gjärna ägt hästen!

Eller vad tycker ni? Är det så här det skall vara?

Aldrig i livet att jag hade betalat 3500;- i månaden för att vara medryttare. Fodervärd, javisst då är det DIN häst under fodervärdsperioden & då skulle jag kunna betala dom pengara. Men skulle nog bytt stall då för annars kan det vara lätt hänt att ägaren lägger sig i mer än nödvändigt.

Ang att du ska betala veterinärkostnader, det är faktiskt inte din häst & inte heller ditt ansvar som medryttare att lägga ut för dom kostnaderna, då kan du ju lika gärna köpa en egen häst om du vill betala veterinärfakturor.

Mitt tips är att dra sig ur det här, finns många andra trevliga hästar, & ägare som inte är pengakåta. Det kostar att ha häst, den som skaffade häst borde ha varit medveten om det innan man lurar medryttare på pengarna för att man själv inte har råd, nej usch för vissa som har häst!!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

jag tycker att det är påtog för dyrt, det är bara en smart ägare som får in pengar och får hästen skött på samma häst, du förlorar bara på det. men om vi ska se det åt andra hållet blir det i princip din häst och du slipper ha koll på alla räkningar och pengar.

själv har jag tvärtom tar handdom en häst och betalar inget :):bump:
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Står du i hennes stall eller det stallet hon har hästen inackorderad i?

Har hon eget stall så tycker jag att hon tar på tok för mycket pengar.
Inte ens mina tre hästar kostar så mycket per månad tillsammans.

Stallet är ju knappast gratis bara för att man har eget. Jag tycker inte alls att det är en orimligt hög månadskostnad för en häst oavsett om den står i eget stall eller är inackorderad.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Du betalar alldeles för mycket!!!
Som medryttare ska du betala lite som hjälp till skoning, slitage på utrustning och för el som utnyttjas i stall, fikarum mm.

Alla andra kostnader ska hästägaren stå för, såsom försäkring, veterinär, foder, stallplats mm.

Det låter som om det är billigare för dej att ta en annan häst på foder eller köpa en egen.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

knapplån

Som många andra skrivit - om det är för dyrt kan bara du avgöra. Ägaren vill ha den summan, antingen betalar du eller så letar du en annan medryttarhäst. Kan du påverka ägaren att sänka priset så är det ju bra men det är ju inget du kan kräva precis.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Tack för alla tankar!
*Den 7:e dage då jagär ledig ifrån stallet rids inte hästen, men ägaren mockar och fodrar.
*Vet. kostnader betalar jag!
*Hästen står i hennes eget stall, men jag betalar stallplats/boxplats för hästen som om vi var inakordering, 1000/mån för boxplats!
*Stallet ligger på landet

Med dom tankar ni har haft känner jag att det faktiskt är dyrt! Eftersom stallet är just hennes eget och ligger på landet osv....


Vars går dom andra 2500.- direkt till ägaren eller täcker det hästens foder och skoningar?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag hade aldrig gått med på de förhållandena, tycker det låter som du blir utnyttjad å de grövsta :crazy:

Men det är ju ägaren som sätter priset, helt klart, så känner du att det är för dyrt skulle jag råda dig att leta efter en medryttarhäst med lite schysstare avtal.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

För den prislappen skulle jag inte vara medryttare.
Min häst kostar ca 3500-4500:-/månaden; stallplats 2750:- inkl täckesbyte, hovis 650:-, träning 480:- (120:-/gång), försäkring 144:-, mineraler 300:-. Hovis och mineral varannan månad, nån träning mindre de helger jag åker på att jobba. Så tillkommer de kostnader som sprids ut över året (bl.a. vaccinering, avmaskning + träckprov), de gånger jag tar ut en annan och dyrare tränare, E.T., utrustning. Och så sparas det så mycket pengar som möjligt, till bufferten. Utslaget på hela håret blir det förstås en rätt bra bit dyrare att ha en egen häst. För att inte tala om kostnaderna som blir om hästen skadar sig, vilket jag peppar peppar har sluppit. Men för mig är skillnaden värd de pengarna; jag bestämmer och lägger upp som jag vill, jag avgör vem som ska rida och när, jag har ansvaret.

Å andra sidan, med tanke på hur mycket du "har" hästen, är det ganska rimligt. Jag kan tycka att några hundringar borde dras av, med tanke på att ägaren rider ibland och att du "bara" har 6 dagar i veckan (veckan har ju 7 dagar). Jag kan emellertid tycka att när man har ansvaret för hästen så många dagar i veckan, är det snarare delfodervärd än medryttare det handlar om.
Har ni något kontrakt? Vem betalar om hästen blir sjuk/skadad? Vem betalar extra utgifter (utrustning som behöver köpas/bytas ut, E.T. om behovet dyker upp, o.s.v.) ? Vem betalar vaccinationer och avmaskning, kontroll av munhålan och tänderna (vilket ju ändå är rätt regelbundet återkommande kostnader) ?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Här i Sthm skulle 3500 för att ha en foderhäst vara ett pangpris!.

Beror väl på VAR i stan man är. I min värld är det tokdyrt o jag har aldrig behövt betala så mkt under mina x antal år i denna stad (men jag förstår också av andra trådar i ämnet att jag är lyckligt lottad).

Ts, i min värld är du utnyttjad. Sedan dyker ju alltid frågan upp..vad får du göra? Tävla? Träna på bortaplan? Om du anser någon utrystning eller dyl är fel..hur stor 'makt' har du?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Tack för alla tankar!
*Den 7:e dage då jagär ledig ifrån stallet rids inte hästen, men ägaren mockar och fodrar.
*Vet. kostnader betalar jag!
*Hästen står i hennes eget stall, men jag betalar stallplats/boxplats för hästen som om vi var inakordering, 1000/mån för boxplats!
*Stallet ligger på landet

Med dom tankar ni har haft känner jag att det faktiskt är dyrt! Eftersom stallet är just hennes eget och ligger på landet osv....

Alltså, det här låter inte som en bra deal för din del.
Inte om du är medryttare. Det låter som nån sorts konstig fodervärds-deal. Som medryttare har jag aldrig hört talas om att man ska betala stallplats för hästen, inte veterinärkostnader heller. Nu har jag inte haft någon medryttarhäst som blivit skadad de få perioder jag haft såna, men möjligtvis en skada som var pga att jag orsakat den. Okej.
Men om hästen skadar sig i hagen? Vem betalar då? Är hästen försäkrad? Ska du betala försäkringen också? Kommer hästägaren att låta dig betala fakturor för hästvård och sen reglera med sitt försäkringsbolag och behålla pengarna själv? (ursäkta, men det låter lite som att ägaren gärna vill ha pengar. Jag kan ha missuppfattat)
Vem ersätter eventuellt trasiga täcken/träns/grimmor/om det behövs ny sadel osv?

Jag tycker att du ska be att i så fall få ett fodervärdskontrakt och betala stallplats och det andra själv direkt.
Vill du inte ha hela det ansvaret (som det ändå verkar som att du har) och vara låst i så många dagar hade jag letat efter en annan medryttarhäst om jag var du.

Jag har mina två i ett stall på landet, en på lösdrift, en uppstallad med fullskötsel och foder. Jag betalar inte så mycket som du gör. (Islandshästar så de är iofs rätt små, b- och c-ponny, och stallet är utan kollektivtrafik men är helt underbart för hästarna)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

EDIT: Såg nu att TS betalar veterinärkostnader. Gäller det alla sådana? Även jobbiga/dyra/långdragna behandlingar och utredningar, eventuell klinikvistelse?
Och resten då? Om hästen behöver en ny sadel, och allt annat jag nämnde tidigare?

Jag tycker att det låter som en fodervärdsdeal, fast med mindre frihet (för din del) än de flesta med foderhäst har. Tänker på att ägaren förväntar sig att få rida själv ibland, när det passar.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Som sagt betalar jag allt vad hästen kostar regelbundet. Så 1000:-/mån för boxplats 2500:-/mån för Foder (mineraler, musli, hö, morötter, vitamin), hovis, vet, halm, torv, stallplats, försäkring... Men jag betalar inte för utrustning (om jag inte själv vill ha något eget) Jag får tävla om jag vill:)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

jag tycker att ägaren kan stå för försäkringen iallafall. och så tycker jag inte att du ska betala 1000 kr i kallhyra för stallet eftersom hon ändå har eget stall och har på så sätt möjligheten att iaf ha kvar hästen hemma istället för att skicka bort den. Men att du står för resten tycker jag skulle vara en bra deal.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

tycker inte att det är ett rimligt pris, att du som medryttare ska stå och betala veterinärkostnader för någon annans häst..
ne det går verkligen inte ihop, en annan sak hade det vart med fodervärdsavtal.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

jag tycker att ägaren kan stå för försäkringen iallafall. och så tycker jag inte att du ska betala 1000 kr i kallhyra för stallet eftersom hon ändå har eget stall och har på så sätt möjligheten att iaf ha kvar hästen hemma istället för att skicka bort den. Men att du står för resten tycker jag skulle vara en bra deal.

Men hon är ju medryttare på hästen, inte fodervärd.
Varför ska hon stå för foder, veterinärkostnader, hovslagare, torv, försäkring osv osv? En medryttare är ju inte som en fodervärd.
Ts hade kanske kunnat hitta en fodervärdshäst att ställa i annat stall för en billigare peng än att vara medryttare på det här stället.

Nej TS, det här låter inte som en bra deal alls- förutom för hästägaren.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

jag skrev ett inlägg tidigare i tråden att som medryttare så är inte summan okey nej, men som fodervärd är den det...sedan känns det lite som det blivit en missuppfattning mellan ägaren och ryttaren om vad som gäller. Kanske vet inte ägaren att medrytteri inte är samma som fodervärd eller så kanske TS missuppfattat det också. Jag själv hade en gång en ryttare som var delfodervärd men denne kallade sig själv medryttare fastän det stod delfodervärd på kontraktet. Den tjejen förstod inte riktigt begreppen imellan fodervärd och medryttare och jag tror det är många som inte riktigt har koll på det också (jag har i dagsläget en medryttare och denne betalar inget)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Enligt dom flesta verkar det som att jag gjort en riktigt dålig deal! :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 592
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 261
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp