Är min medryttarhäst för dyr?

Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag ger upp du ändrar uppgifter i varje inlägg. Du känner ingen som tillförsäkrar men flera som inte fått ut beloppet. Det går inte att överklaga men är redan överklagat. Det känsliga som du hittar på efterhand. Det låter helt osannolikt att en domstol skulle anse att en svårklasshäst är värd 70.000 om allt var korrekt. Ska jag tro dig så krävs det att jag får reda på vilket mål det gäller så jag kan läsa domen.

Du får tro precis vad du vill men de hästar jag har runt mig och de jag känner är alla tävlingshästar i hög prisklass och nej de går inte att fullförsäkra dem om man skall ha några pengar över.

Och vi hade alla våra hästar fullvärdesförsäkrade TIDIGARE, dock inte nu då det inte är ekonomiskt försvarbart att lägga mer än de 65 000kr/år vi gjort tidigare. Nu är alla sänkta istället och har ett lågt livvärde och störst vetvården!

Och nej det ärendet jag tänker på var länge sedan innan de skrev om sina villkor, för det vet du väl att de gör stup i kvarten?? De överklagade men fick till svar att det kunde man inte gör då de tagit ett beslut. Idag står det i deras villkor att man kan överklaga men så var det inte då!

Och du skall inte vara så tvärsäker på att en domstol tar upp ett sådant här ärende öht.

Hästen var för övrigt en ft häst och de har väldigt stor skillnad på värde, den var dessutom inköpt för en betydligt lägre summa från början.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Kan ju bara ta skillnaden mellan Paint och Isl.häst. Jag betalar 412:-/per månad för min Isl.h utökad vet.vård 120000:- och 65000:- i liv.

Painten jag hade kostade i utökad vet,vård 120000:- och 45000:- i liv 1263:-/mån

Samma bolag men stooor skillnad, antagligen för att Isl.h är mindre skadebenägen osv än Paint, antar att det är stor skillnad på Hbl. och Isl.h också

Det är jag fullt medveten om med tanke på att vi har både ponny(Russ och Shetland) och det allra dyraste att försäkra fullblod och importer!!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Man behöver inte prövningstillstånd i tingsrätten så ja jag är tvärsäker på att den domstol tar upp det om man bara driver ärendet. Det kanske inte är värt det, men när du säger att "De gick så långt de kunde då" så är det underförstått att man åtminstone tagit det till lägsta rättsliga instans, eller att man har noll koll och bara gissar.

Vad som står i villkoren är likgiltigt, vad jag vet kan man inte avtala bort att någon stämmer en, inte ens ett försäkringsbolag.

Och så ytterligare en uppgift, målet är så gammalt att det inte har relevans längre? Jag trodde vi diskuterade försäkringar i nutid. Du kan inte ha så väst många exempel på lager om du behöver dra upp så gamla historier. Hur gammal den nu är.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Man behöver inte prövningstillstånd i tingsrätten så ja jag är tvärsäker på att den domstol tar upp det om man bara driver ärendet. Det kanske inte är värt det, men när du säger att "De gick så långt de kunde då" så är det underförstått att man åtminstone tagit det till lägsta rättsliga instans, eller att man har noll koll och bara gissar.

Vad som står i villkoren är likgiltigt, vad jag vet kan man inte avtala bort att någon stämmer en, inte ens ett försäkringsbolag.

Och så ytterligare en uppgift, målet är så gammalt att det inte har relevans längre? Jag trodde vi diskuterade försäkringar i nutid. Du kan inte ha så väst många exempel på lager om du behöver dra upp så gamla historier. Hur gammal den nu är.

Vad är det du inte förstår???

Det går visst att förhandla bort tvister, det är bara att skriva in det i avtalet svårare än så är det inte. Du godkänner avtalet och säger det att de har sista ordet och att deras ord inte går att överklaga så kan du banka huvudet blått om du vill driva det vidare. Avtal är avtal!

Visst har det relevans eftersom samma regel finns även idag!!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nja det jag inte förstår är att du ändrar förutsättningarna i varje inlägg och tar upp exempel som är så gamla att de inte har någon relevans såsom det hände nyligen.

Jag kan givetvis inte säga hur det varit för alla bolag i alla tider men för närvarande så kan du överklaga beslut i alla försäkringsbolag och det har varit så under många år. Och att det någonsin gått att avtala bort att möjligheten att överklaga beslut till allmän domstol, ARN eller försäkringsnämnden har jag inte hört talas om. Du kanske kan visa på någon källa. Det finns saker man inte får/kan avtala bort enligt lag.

I och för sig spelar det mindre roll då det i dagsläget går att överklaga och därmed är ditt exempel totalt irrelevant.
 
Senast ändrad:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nja det jag inte förstår är att du ändrar förutsättningarna i varje inlägg och tar upp exempel som är så gamla att de inte har någon relevans såsom det hände nyligen.

Jag kan givetvis inte säga hur det varit för alla bolag i alla tider men för närvarande så kan du överklaga beslut i alla försäkringsbolag och det har varit så under många år. Och att det någonsin gått att avtala bort att möjligheten att överklaga beslut till allmän domstol, ARN eller försäkringsnämnden har jag inte hört talas om. Du kanske kan visa på någon källa. Det finns saker man inte får/kan avtala bort enligt lag.

I och för sig spelar det mindre roll då det i dagsläget går att överklaga och därmed är ditt exempel totalt irrelevant.

Det är väl självklart att en sådan sak är lätt att avtala bort. Du godkänner ju försäkringsvillkoren och står det i dem så är det det som gäller.

Har du helt missat alla fall med barn där man dragit tillbaka försäkringar eller att det inte går att försäkra på senaste tiden??? Har ju varit uppe medialt enormt mycket. Där även ersättningar inte betalats ut!

Och jag tror att det inte är så lätta att driva en sådan sak mot ett försäkringsbolag..
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

När påstod jag att det var lätt????
Och nej du kan inte avtala bort allt, det finns en hel del regleringar på det området. Hade det gått hade vi inte haft ett enda ärende i ARN rörande RYAN AIR mfl bolag.

Att det inte går att försäkra för allt är en helt annan historia. Och inte har jag hört att det skulle röra sig om rätten att överklaga, vad har du fått de ifrån?
 
Senast ändrad:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Vilken jobbig tråd:( Och ändå sitter man och läser...

Skulle kunna slänga ut frågan - har jag köpt ett par för dyra skor? Och få exakt samma debatt... (från några tior till flera tusen).

Det är dyrt att ha häst. Man kan komma billigare undan beroende på diverse omständigheter.

Håller med de som sagt något liknande:
Är du nöjd med situationen? Trivs och utvecklas du med din medryttarhäst? Har du råd, och är du villig att betala det du gör?
I så fall är svaret nej - din medryttar häst är inte för dyr för dig.

Är du tveksam och känner dig utnyttjad. Har du egentligen inte råd. Tycker du inte att det är värt det?
I så fall Ja - din medryttarhäst är för dyr för dig.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Håller med de flesta, är du medryttare är det för mycket. Skulle du däremot vara fodervärd är det helt ok. Men med egen häst skulle det bli betydligt dyrare än 3500/ mån.
Vet däremot många fodervärdar som inte står för veterinärkostnader, det har ägarna stått för.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Men med egen häst skulle det bli betydligt dyrare än 3500/ mån.

Det är ju inte säkert dock. För många som har egen häst är det betydligt billigare än för TS. TS betalar dessutom redan det mesta för hästen, vad är det för övriga kostnader du tänker på som gör att det absolut blir dyrare?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Tja stallhyran är ju väldigt individuell då men i mitt fall så är den 2900 och det är väl ganska medelpris?
Skoning 500 / mån
Försäkring 1000/ mån
Träningar? För min del 1200/ mån
Ev bensinkostnader till stall/ träningar/ tävlingar
Licens
Tävlingsavgifter
Tja det är ju mina utgifter iof men jag tror definitivt att det blir VÄLDIGT svårt att komma under 3500 man äger häst
Övriga kostnader kan vara från 0- hur mycket som helst om hästen inte håller sig frisk och om utrustningen går sönder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tror inte det hade blivit så mycket dyrare i just TS fall, eftersom hon redan verkar betala för det mesta. Jag reagerade mest på hur du uttryckte dig; att det skulle bli dyrare med en egen häst, för det behöver absolut inte vara så.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Oj, vad du analyserar ord! Är det alltid såhär på bulefalos?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 591
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 258
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 852
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp