Är min medryttarhäst för dyr?

Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

I det bolag jag har finns det inga reservationer för behandlingar i vererinärvårdsförsäkring. Du har antingen 50 eller 100 och då kan du behandla hur mkt du vill upp till dessa belopp.

A1 påverkar inte detta ett enda dugg. Du kan ha hästen i 10 eller 100 A1 det spelar ingen roll!!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nja ponny är det nog inte, de flesta skriver nog ponny då och likaså om man har en mastodonthäst som shire eller ardenner. Vi kan nog räkna med att det är en storhäst av något slag.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

I det bolag jag har finns det inga reservationer för behandlingar i vererinärvårdsförsäkring. Du har antingen 50 eller 100 och då kan du behandla hur mkt du vill upp till dessa belopp.

A1 påverkar inte detta ett enda dugg. Du kan ha hästen i 10 eller 100 A1 det spelar ingen roll!!

Hur ska jag få dig att förstå att jag fattat att A1 inte har med maxbeloppet att göra? Det påverkar bara vilka behandlingar man kan göra och vad man kan behandla (A1 är den mest täckande). Jag har inte ens påstått att det har det utan det är du som läser in det gång på gång trots att jag dementerar. Funkar det här kanske?

JAG VET ATT TYPEN AV FÖRSÄKRING (t ex A1 eller A2) INTE HAR MED MAXBELOPPET ATT GÖRA
JAG VET ATT TYPEN AV FÖRSÄKRING (t ex A1 eller A2) INTE HAR MED MAXBELOPPET ATT GÖRA
JAG VET ATT TYPEN AV FÖRSÄKRING (t ex A1 eller A2) INTE HAR MED MAXBELOPPET ATT GÖRA
JAG VET ATT TYPEN AV FÖRSÄKRING (t ex A1 eller A2) INTE HAR MED MAXBELOPPET ATT GÖRA

Kan vi släppa det eller vill du förklara några gånger till?

Och du vilket bolag har du som inte har några reservationer för vad man kan behandla (och vilka behandlingar de bekostar)? Det skulle vara bra och veta för framtida behov, alla de stora har likartade begränsningar. Typ de ersätter inte stelkramp om man inte vaccinerat, har begränsningar på behandling av lösa benbitar, tandvård, behandling för dräktighet mm, man måste ha godkännande för att göra magnetröntgen etc. Det mesta ersätts dock.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

avundas dina möjligheter!

Kan ju ta en av mina hästar som exempel:

Hon äter för ca 1500kr/mån (inte dyraste müsli fodret utan vanlig kraft dock ganska dyrt hö i år i och med förra årets super dåliga skörder), försäkringen kostar 1000kr/mån, hovslagaren kostar ca 500kr/mån. Då är ingenting med stallets omkostnader inräknade det vill säga el, spån, slitage osv.

jag såg att försäkringen var inräknad lite senare i tråden men jag kan ändå inte förstå folk som säger att det är billigare att köpa egen häst.
jag håller absolut med att detta inte var den billigaste foder/medryttarhästen men det är ju upp till var och en vad man är villig att betala.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

avundas dina möjligheter!

Kan ju ta en av mina hästar som exempel:

Hon äter för ca 1500kr/mån (inte dyraste müsli fodret utan vanlig kraft dock ganska dyrt hö i år i och med förra årets super dåliga skörder), försäkringen kostar 1000kr/mån, hovslagaren kostar ca 500kr/mån. Då är ingenting med stallets omkostnader inräknade det vill säga el, spån, slitage osv.

jag såg att försäkringen var inräknad lite senare i tråden men jag kan ändå inte förstå folk som säger att det är billigare att köpa egen häst.
jag håller absolut med att detta inte var den billigaste foder/medryttarhästen men det är ju upp till var och en vad man är villig att betala.

Förra året var rekord skörd här nere. Han jag köper hösilage av blir nog inte ens av med sitt till i år.

Och det är ju bara att se på alla annonser på blocket om hösilage till salu.

Det beror ju på var du bor?

Försäkring på 1000kr/måna :eek: Jisses det hade jag aldrig betalt för någon häst. Har aldrig haft någon häst fullvärdesförsäkrad faktiskt men det beror ju på att vi alltid har haft många hästar och då blir det för dyrt.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

De flesta som har bara en (hobby)häst har den nog fullvärdesförsäkrad. Och då är det nog mer regel än undantag att hamna på runt 1000 kr/månad i försäkringspremie.

Vi hade hästarna hyresfritt, men hade ändå för få för att komma riktigt billigt undan (med större balar grovfoder kommer man ju t ex billigare undan än vad vi gjorde med 170 kgs balarna). För den svåre hamnade foderkostnaderna på 2500 kr/månad, för halvbloden runt 1000-1500 kr.

Det blir alltså runt 2000-2500 kr bara för mat och försäkring, tillkommer skor och övrigt, jag ser inte alls det som otroligt att hamna runt 3500 kr i eget stall, mest beroende på hur billigt man kan komma undan med strö och foderinköp.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Hur ska jag få dig att förstå att jag fattat att A1 inte har med maxbeloppet att göra? Det påverkar bara vilka behandlingar man kan göra och vad man kan behandla (A1 är den mest täckande). Jag har inte ens påstått att det har det utan det är du som läser in det gång på gång trots att jag dementerar. Funkar det här kanske?

Kan vi släppa det eller vill du förklara några gånger till?

Och du vilket bolag har du som inte har några reservationer för vad man kan behandla (och vilka behandlingar de bekostar)? Det skulle vara bra och veta för framtida behov, alla de stora har likartade begränsningar. Typ de ersätter inte stelkramp om man inte vaccinerat, har begränsningar på behandling av lösa benbitar, tandvård, behandling för dräktighet mm, man måste ha godkännande för att göra magnetröntgen etc. Det mesta ersätts dock.

Lösa benbitar har jag aldrig haft något problem med att få ersättning för, liksom behandling under dräktighet.

Och fotfarande skriver du att A1 påverkar vilka behandlingar du får och nej det gör det inte!!! Har du en A1 så har du fullt skydd och det var den som diskuterades!!!

Magnetröntgen ersätter de halva kostnaden för! Viss tandvård likaså!

Man har en och samma veterinärförsäkring oavsett vilket belopp du har hästen försäkrad i.

Och håll dig till en sansad nivå är du snäll i dina inlägg
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

De flesta som har bara en (hobby)häst har den nog fullvärdesförsäkrad. Och då är det nog mer regel än undantag att hamna på runt 1000 kr/månad i försäkringspremie.

Vi hade hästarna hyresfritt, men hade ändå för få för att komma riktigt billigt undan (med större balar grovfoder kommer man ju t ex billigare undan än vad vi gjorde med 170 kgs balarna). För den svåre hamnade foderkostnaderna på 2500 kr/månad, för halvbloden runt 1000-1500 kr.

Det blir alltså runt 2000-2500 kr bara för mat och försäkring, tillkommer skor och övrigt, jag ser inte alls det som otroligt att hamna runt 3500 kr i eget stall, mest beroende på hur billigt man kan komma undan med strö och foderinköp.

Det är det jag menar. Det är inte omöjligt att ha hästar billigt. Sedan beror det på var man står, som i ett grannstall betalar en tjej endast 900kr för allt dvs foder och box mot att hon släpper ut deras hästar på helgerna.

Att säga som vissa här att det är omöjligt är fel.

Jag får ju allt billigare genom stora inköp, många hästar rabatt på försäkringar etc
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag lutar mer åt att de som skriker att 3500 kr (har jag fel nu?) är på tok för mycket för att ha en häst som sin så många dagar i veckan. Själv kan jag tänka mig att det är rent självkostnadspris.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag skriver inte att försäkringsbolag inte ersatte lösa benbitar utan att de har regleringar kring dem, det är behandlingar för att få hästarna dräktiga som inte ersätts från de flesta bolag, inte att vårda dem under dräktighet. Jag undrar fortfarande vilket bolag du har som ersätter allt och inte har begränsningar. Och nu håller du dessutom med att de inte ersätter all tandvård och inte all magnetröngen. Olika bolag har olika policys och villkor, däremot har jag inte sett ett enda som inte har begränsningar och tydligen inte ditt heller.

Och återigen jag vet hur maxbeloppet fungerar, nu är det 10:de gången eller så du försöker förklara något du uppenbart vet mindre än jag om.

Man har ett max ersättningsbelopp på vald veternärvårdsförsäkrning och man har ett livvärde (om man har en livförsäkring).
Det som kan ersättas specificeras i försäkringsvillkoren. Livvärdet har inget med max veterinärvårdserättnign att göra över huvudtaget.


Och jag säger det samma, det är så himla trist när folk gång på gång påstår jag skrivit något jag dementerat och förklarar detsamma gång på gång. Det är inte undra på att man lackar ur på att bli idiotförklarad gång på gång.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag har hästarna hemma och jag har kostnader på ca 1600kr/mån hösilage, 788kr/mån havre, ca 200kr/mån betfor, 100kr/mån mineraler och halm ca 800kr/mån. Det ger mig en kostnad för 3488kr/mån för 7st hästar och 3st ponny.

Försäkringarna går på ca 3000kr/månad och hovslagare ca 1200kr/mån (vi verkar unghästarna själva) Totalkostnad för mina hästar är 4998kr/mån.

Uträknat på en häst blir kostnaden för den hos mig 499kr/mån

Så inte behöver man bo långt ut på vischan för att kunna ha häst billigt. Och vi har tagit in inhysingar tidigare och då har priset legat på 1200 för hel.

Du menar att 7 halvblod och 3 ponnyer kostar dej 500 kr i månaden ???
Äter dina hästar inget hösilage ? Om jag räknar på att ditt hösilage kostar 1 kr/kg (för att göra det enkelt) så blir det 1600 kg hösilage, i Sthlm väger en "vanlig" hösilagebal allt mellan 320 (torrt hösilage) och säg så mkt som 350 kg (blötare = mer VATTEN = ge mer hösilage ist) men iaf vi räknar på 350 kg = 4 hösilagebalar i månaden. 1600kg / 7 halvblod = 228,5 per häst och månad. 228,5 / 30 dagar = 7,6 kg hösilage / dag... Menar du att dina ponnyer sen går utan hösilage för de har jag nu inte räknat med...

Bara DÄR föll hela din beräkning så resten tänker jag inte ens kommentera...

MEN Jag ställer gärna upp unghästar på helinackordering hos dej, men jag har nog krav på att den ska ha fri tillgång på hösilage och inte bara 7-8 kg... Så du kanske kommer va tvungen att ta mer än 1200 av mej då ?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Hon skrev för EN häst, läs ordentligt , och jag fattar inte hur du kan tro dig veta att hennes hästar kostar mer än vad hon skriver.


Är ju helt urspårat tycker jag, ni sitter och skäller på varandra om vad andras hästar kostar, det vet väl för sjutton den som äger hästen och inte någon vilt främmande person på internet:)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tror inte du ljuger, du har nog bara inte räknat på det och egentligen kontrollerat vad det kostar. Jag förväntade mig faktiskt att du hade en hovslagarkostnad på runt 800 och inte 1000 per gång, då hade det funnits lite mer pengar över till försäkring.

Nej det var längesen jag räknde och kontrollerade exakta siffror, men lite hum har man ju eftersom man betalat ungefär detsamma under de senaste tio åren. Bara för det satte jag mej ner och räknade på hovslagare/betfor/mineraler/försäkring på MIN häst vilket landade på 831 kr per månad. :p Så så himla fel ute var jag inte...
Försäkring av ren halvblodshäst med liv har såklart dyrare månadskostnad, men de JAG har i 'mitt' stall vågar jag säga inte kommer upp i över det dubbla(1600 som hävdas) ändå. Mer rimligt till tusenlappen nånstans. Men nu pratar vi ju bara om såna löpande kostnader och ina oförutsedda saker som självklart brukar kunna dyka upp.

MEN nu har vi riktigt bra hö och slipper dyra kraftfoderkostnader, även till hästar i full tävlingskondis, även till hästar av svårfödd karaktär.

Det enda jag försöker säga fortfarande : är att det verkligen finns hästar som inte behöver kosta tusentals kronor i de löpande kostnaderna, men man ska ju såklart vara beredd på oförutsedda utgifter och annat.
Och jag tycker verkligen fortfarande att de där 3500 för medryttare är väl dyrt, när en egen häst normalt KAN kosta därikring också. (Om man bortser från inköpspris/lån till inköp, vilket jag redan skrivit.)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Hon skrev för EN häst, läs ordentligt , och jag fattar inte hur du kan tro dig veta att hennes hästar kostar mer än vad hon skriver.


Är ju helt urspårat tycker jag, ni sitter och skäller på varandra om vad andras hästar kostar, det vet väl för sjutton den som äger hästen och inte någon vilt främmande person på internet:)

:bow:
tio
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Hon skrev för EN häst, läs ordentligt , och jag fattar inte hur du kan tro dig veta att hennes hästar kostar mer än vad hon skriver. Är ju helt urspårat tycker jag, ni sitter och skäller på varandra om vad andras hästar kostar, det vet väl för sjutton den som äger hästen och inte någon vilt främmande person på internet:)

NEJ hon skrev detta

Ursprungligen postat av rubytoo
Jag har hästarna hemma och jag har kostnader på ca 1600kr/mån hösilage, 788kr/mån havre, ca 200kr/mån betfor, 100kr/mån mineraler och halm ca 800kr/mån. Det ger mig en kostnad för 3488kr/mån för 7st hästar och 3st ponny.

Försäkringarna går på ca 3000kr/månad och hovslagare ca 1200kr/mån (vi verkar unghästarna själva) Totalkostnad för mina hästar är 4998kr/mån.

Uträknat på en häst blir kostnaden för den hos mig 499kr/mån


Så inte behöver man bo långt ut på vischan för att kunna ha häst billigt. Och vi har tagit in inhysingar tidigare och då har priset legat på 1200 för hel.

DVS 499 kr PÅ EN HÄST !!!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

*kl*

Jag tycker också att 3500kr mån känns mycket för medryttare.. Men man kan ju inte säga att det är billigare med egen häst, för det är ju väldigt olika.

Jag betalar i försäkring 211kr/mån (A1 vet vård 120 000+ 15 000 liv)
Hovslagare 800kr var 7-8 vecka
Stallhyra inklusive spån, hö, betfor, mockning in- utsläpp 450kr/mån då hästarna går inne. Inget under betesperioderna.
Det blir alltså runt 1100/mån under vinterhalvåret.

Min häst är Haflinger, och jag tycker försäkringen är känns hyffsad billig. Men haflinger kanske räknas som en relativt frisk ras och jag har lågt livvärde (inköpssumman).

Stallhyran är jag otroligt bortskämd med. Vet inte riktigt hur det kan gå runt för dem, men stallägaren vill inte att jag betalar mer. Det är bekanta till mig och innan jag köpte egen häst höll jag igång deras. Jag mockar åt mig och deras hästar om jag hinner före, men oftast mockar de innan jag är där.Jag tar in och utsläpp när de inte kan men det är ytterst sällan.

Hur mycket en häst kostar per månad är ju väääldigt olika. Vart man bor, kontakter, typ av häst mmm... Jag har insett att jag har väldigt låg månadskostnad för att vara hästägare. Men ts kankse inte har samma möjligheter. Och hon kanske inte heller vill ha det ansvaret som man har som hästägare.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Du menar att 7 halvblod och 3 ponnyer kostar dej 500 kr i månaden ???
Äter dina hästar inget hösilage ? Om jag räknar på att ditt hösilage kostar 1 kr/kg (för att göra det enkelt) så blir det 1600 kg hösilage, i Sthlm väger en "vanlig" hösilagebal allt mellan 320 (torrt hösilage) och säg så mkt som 350 kg (blötare = mer VATTEN = ge mer hösilage ist) men iaf vi räknar på 350 kg = 4 hösilagebalar i månaden. 1600kg / 7 halvblod = 228,5 per häst och månad. 228,5 / 30 dagar = 7,6 kg hösilage / dag... Menar du att dina ponnyer sen går utan hösilage för de har jag nu inte räknat med...

Våra balar väger 400-480kg gör av med ca 4-5st/mån. De har fri tillgång så de får vad de äter upp. Uträknat på papper blir det mellan 9-15kg beroende på vikten på balen jag får hem. När det är kallt blir det mer och när det är som nu mindre liksom det är mindre på sommaren när gräset kommer.

Jag köper upp för ett helt år så jag måste räkna ut kostnaderna utslaget vad det kostar mig per år och månad! TS halten är väldigt hög så det är närmare hö.

Har du samma kostnader för dina unghästar vinter som sommar?? Observera att jag räknat på ett år och slagit ut kostnaderna.

Ponnyhästarna äter ca 2-3kg vardera och får halm blandat eftersom hösilaget är mkt bra värden i och vill inte riskera fång på dem.

Jag lovar de får precis det de behöver och är runda och fina.

Bara DÄR föll hela din beräkning så resten tänker jag inte ens kommentera...

MEN Jag ställer gärna upp unghästar på helinackordering hos dej, men jag har nog krav på att den ska ha fri tillgång på hösilage och inte bara 7-8 kg... Så du kanske kommer va tvungen att ta mer än 1200 av mej då ?

Som sagt har du inte riktigt räknat rätt, dessutom är det rätta att räkna på vecka dvs 7dagar och inte 30
 
Senast ändrad:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nu är det så att den mest variabla kostnaden (om man bortser från hö som inte är med i beräkningen) just försäkringen.- Har man sin häst försäkrad i fulla värdet och det är exempelvis ett ordinärt halvblod så kostar bara det någonstans mellan 600 och 1200 i månade eller så och då pratar vi inte om de högre prisklasserna, då är det bokstavligt talat svindyrt. På det har alla inte perfekt hö så man hamnar man lätt på ett par säckar foder i månaden och vips är du uppe i ganska ansenliga summor i fasta kostnader. Jag skulle vilja påstå att de flesta betalar någonstans mellan 1000 och 3000 för försäkring, hovslagare, kraft och mineraler i månaden för en stor häst och några hundra billigare för en ponny eller travare (som sällan har något livvärde att tala om).
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Nyfiken på vad du menar på fulla livvärdet? Är det inköpssumman du nu menar?

Och jag känner inte speciellt många som har full livvärde i A1. Och då menar jag hästar som både kostat mkt i inköp och egna uppfödningar som kanske skulle inbringa stora värden om de skulle säljas.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Fullt värde är rimligen vad hästen är värd knappast något konstigt. En enkel måttstock är inköpspriset.

De flesta jag känner har hästen försäkrad, kanske inte i fulla värdet men något åt det hållet. De jag vet inte normalt fullförsäkrar hästar är uppfödare, ridskolor och andra som har många hästar. Dyrare hästar är heller sällan fullt försäkrade.

Den typiska fullvärdesförsäkrade hästen (eller i vart fall försäkrad till kanske 75% av värdet) är hästar med ägare som har en eller ett fåtal hästar med att värde under 75-100.000 eller så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 591
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 258
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 852
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp