Adventspynt

Guldaskig

Trådstartare
På söndag är det första advent och jag blev så fantastiskt sugen på att adventspynta lite! Hur pyntar ni? Bomba tråden med bilder, jag vill bli inspirerad :)

Sv: Adventspynt

Jag pyntar med allt mitt julpynt redan nu.
Idag har jag faktiskt börjat med mitt pyntande :)

Jag har adventsstjärnor i alla fönster, byter ut alla blommor mot julstjärnor och hyacinter.
Har en "julig" löpare på vardagsrumsbordet och en julduk på köksbordet.
Har julplädar och julkuddar i soffan.
Några små tomtar och i år blir det nog även en liten julgran lite längre fram.
Adventsljusstake på köksbordet och om jag hittar någon fin som är rund eller 4 kantig så blir det en sån till vardagsrumsbordet.
Sen lite småpynt här och där.
Orkar dock inte byta till några julgardiner (det är så förbannat jobbigt att stryka) så det får bli dem befintliga.
Men mina gardiner är vita eller linnefärgade så det passar bra ändå :)

Jag adventspyntar mycket sparsamt. Lysande adventsstjärnor i de flesta fönster, kanske någon julblomma (har köpt amaryllisar men de hoppas jag inte slår ut ännu), lite extra ljusstakar etc. Har plockat massor med kottar som jag tänkt göra något med, kanske en girlang. Pyntet kommer upp i helgen så jag har ännu inga bilder att visa.

Julpynta kommer jag nog göra till luciahelgen eller i veckan efter. Då blir det gran och lite tomtar. Jag har kikat på några tomtar som jag tänkt köpa. Har inte så mycket sånt annars, vill inte att det blir för plottrigt.

Inga bilder, det är för tidigt än, är ju inte första advent ;)
Sätter upp adventsljusstakar eller lysande julstjärnor i alla fönster (ok, inte i alla, bara 8, halva huset är oinrett och har ingen el framdragen....) och that's it. Jultomtar kommer fram dagen innan julafton, men eftersom jag ska fira med mamma blir det ingen framplockning av mina iår. De förökar sig dock friskt i väntan på att få komma fram något år. Ja, jag har tomtesamlarmani :D
Syr en julduk, men den är nog, kanske, klar till nästa år. Eller året efter det. 240x130. STOOOOOR. :)
Har även tyg till julgardiner, men har inte fått tummen ur och sy dem än. På typ 4 år. Lat? Jag kallar det oinspirerad, men de blir säkert fina när jag gör dem :)

Jag har nästa helg fullplanerad, men var ledig idag vilket resulterade i att julpyntandet började! Jag har tvättat 4 fönster inkl foder och smygar. Valde hallen uppe och köksingång och kök idag, där det syns mest. Så där hänger stjärnor/står ljusstakar, men bara stjärnorna lyser än ;) Plus att mina enda rena julgardiner (i köket) är uppsatta. Tänkte ta ett fönster varje dag i veckan så är snart alla gjorda.

Himla mysigt!!

Jag har redan pyntat lite i torpet. :D Hittade lite julpynt, turligt nog sånt som jag passar in perfekt! Två halmbockar hamnade i ett fönster. I ett annat fönster hänger en guldstjärna med många uddar. Sen hittade jag en ljusstake för 4 ljus i keramik med tomtar samt en vanlig adventsljusstake som man kan pynta. De står framme och väntar på ljus och pynt. :)

Sen gjorde jag även egna blomsterdekorationer med hyacinter, amaryllis och tazetter. :) Krukorna är arvegods och det är pyntat med mossa, kanelstänger, silverkulor på nålar och rött band.
img_7651_527c1029e087c32540da2bb1.jpg

Nu är det bombnedslag lite överallt pga rivning av en vägg, annars hade jag tänkt göra ett utomhusarrangemang också. I en emaljerad hink i cremevitt hade jag velat ha en liten en med sparsmakat pynt.

Superfint! Måste vara roligt att göra iordning nu äntligen.

Kul att höra hur alla andra gör, ser fram emot bilder i helgen. Mitt julpynt kommer inte fram än men några adventsljusstakar och sånt funkar ju nu.

Allt mitt pynt råkade i ett flyttkaos hamna i en stad 25 mil bort och jag hinner inte få hit det. Så i år får jag improvisera. Det enda som hade hamnat i lådor här hemma var faktiskt adventsljusstaken till fönstret och en stjärna samt en julduk och ett par krukor.

Jag tänkte sätta upp adventsljusstake och stjärnor i fönsterna, ta fram julduken, arrangera adventsljus (blockljus med siffror på en bricka som ska fyllas upp med något fint) och pynta en 1,5 m hög palm som står i vardagsrummet med en ljusslinga och glitter i mängder i avsaknad av julgran :D och så har jag köpt hyacinter och julstjärnor som ska ställas fram, det är viktigast av allt. Doften :love:

Låter som du får ihop det trots allt! Låter roligt med "julgranen", bild på den sen tack :D

Jag har kommit på att jag nog ska pryda mitt tredje fönster (bor i en etta ;) ) med en adventsstjärna på fot. Har sett flera stycken som ser riktigt fina ut till ett bra pris.

Jag drar fram allt på en gång, orkar inte göra det i omgångar.
Ska göra det på fredag eftersom jag jobbar helgen, kan nog fota lite då :)

Tycker tråden ska ha lite mer bilder! ;) Måste dock rädda benet på en av dessa bockar av okänd ålder och härstamning. Flaggan tillhör inte pyntet, den får nog flytta till nån annan vrå. :p
IMG_7773_zps50328acd.jpg

Jag pyntar sparsmakat, har så liten lägenhet så det lätt skulle bli plottrigt annars...

Detta är uppe iallafall:
8faaf8a8567a11e3b59a0ebb7344746f_8.jpg

012_50bf81b39606ee44cedcb7a6.jpg

I helgen ska två stjärnor upp i fönstren också :)
59676_10151112583986841_714174785_n_50c1b2929606ee53191bcf7d.jpg

Gör även små ljusbrickor varje år med kryddor som luktar gott; stjärnanis, kanelstänger, nejlikor och så torkade apelsiner, använder det år efter år :)

Har man det i tättslutande burkar så håller det doften sjukt bra! Sen ser det fint ut :)

Annorlunda granar är ska inte föraktas! Jag minns när den limegröna mcn var parkerad i vardagsrummet och fick agera julgran med led-belysning och kulor. Fungerade fint :D

Jag hängde upp min stjärna redan för ett par veckor sen (allmän brist på lampor) och mer än så lär det nog inte heller bli. Skulle vara om jag äntligen fick tag i kongerökelse (underbar norsk julrökelse) här i Sverige men det ser bistert ut.

Jag tänkte sätta upp adventsljusstake och stjärnor i fönsterna, ta fram julduken, arrangera adventsljus (blockljus med siffror på en bricka som ska fyllas upp med något fint) och pynta en 1,5 m hög palm som står i vardagsrummet med en ljusslinga och glitter i mängder i avsaknad av julgran :D och så har jag köpt hyacinter och julstjärnor som ska ställas fram, det är viktigast av allt. Doften :love:

En julpalm är inte fy skam! Vi hade en jättefin julfikus ett år :D

Jag satte precis upp min julgran. Är första gången sen jag flyttade hemifrån som jag har en julgran, och jag satte upp den nu för att jag inte kunde låta bli. (Älskar julen, tycker det är så mysigt och jag ska ju bort den 18:e dec, så jag måste ju hinna njuta av min gran innan! :D).
20131126_234142_LLS.jpg

Ert julpynt hemma! *Bildtråd*

Nu har det varit första advent och de flesta har säkert julpyntat lite :D

In med bilder på ert pynt! Lite pysseltips och annat mysigt uppskattas också :)

Sv: Ert julpynt hemma! *Bildtråd*

Jag har bara en bild från i år än så länge, på mitt ljusfat. :)

b985e87d-6177-420e-a084-8ded032272d6_zps7fbf5747.jpg

Liknande trådar

Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 300
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 522
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 622
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?