Adventskalendertråden 2020

Mina luckor gav detta idag:
FCDF1458-509A-4914-A8D7-E9F3D4ED86AA.webp

Dagens Skincity är en gammal kompis, Klairs Supple Preparation Toner. Hands down den bästa tonern jag använt, mild och återfuktande. Funkar bra när man överdrivit användning av retinol... har jag hört :angel: :D
Jag har verkligen inte alls koll på hudvård direkt men har ju samma kalender som du. Använde retinolserumet (Medik8) igår kväll och då blev huden väldigt röd på sina ställen, så satte på det där lugnande fuktserumet från Make p:rem som vi fick häromdagen efteråt - hoppas det inte förstörde något att använda båda :o
Dagens toner lät bra.
Om jag analyserar min hud rätt så är den lite känslig och lätt för att bli torr framförallt i pannan och runt munnen, men samtidigt också lätt att få små blemmor/röda prickar på panna, näsa och runt mun.

Jag har verkligen inte alls koll på hudvård direkt men har ju samma kalender som du. Använde retinolserumet (Medik8) igår kväll och då blev huden väldigt röd på sina ställen, så satte på det där lugnande fuktserumet från Make p:rem som vi fick häromdagen efteråt - hoppas det inte förstörde något att använda båda :o
Dagens toner lät bra.
Om jag analyserar min hud rätt så är den lite känslig och lätt för att bli torr framförallt i pannan och runt munnen, men samtidigt också lätt att få små blemmor/röda prickar på panna, näsa och runt mun.

Var försiktig med retinolen och vänj in huden (gör alltså inte som jag gjorde, 1% retinolserum både morgon och kväll kontinuerligt direkt :angel: det gjorde ONT). Dvs ett par gånger i veckan en gång per dag till att börja med (serumet från Medik8 är inte så starkt heller, 0,3%). Det var jättebra att du följde upp med fuktserumet, jag använder alltid fuktserum efter retinolserum.

Klairs toner är helt underbar också (den ska ju på innan serumet/serumen). Kom ihåg att använda solskydd på dagen när du använder retinol bara (alltså inte bara de dagar du använder det utan alltid, de flesta aktiva serum gör huden känslig för UV-ljus).

Edit: Om du gillar Make P:rem och Klairs kan jag verkligen rekommendera att kolla upp mer K-beauty. Jag har sådana produkter som grund (rengöring, toner, fuktkräm osv) och använder tex Paula's Choice, Dermaceutic, Ole Henriksen, Peter Thomas Roth och Medik8 för aktiva ingredienser som retinol och vitamin C samt exfoliering.

Var försiktig med retinolen och vänj in huden (gör alltså inte som jag gjorde, 1% retinolserum både morgon och kväll kontinuerligt direkt :angel: det gjorde ONT). Dvs ett par gånger i veckan en gång per dag till att börja med (serumet från Medik8 är inte så starkt heller, 0,3%). Det var jättebra att du följde upp med fuktserumet, jag använder alltid fuktserum efter retinolserum.

Klairs toner är helt underbar också (den ska ju på innan serumet/serumen). Kom ihåg att använda solskydd på dagen när du använder retinol bara (alltså inte bara de dagar du använder det utan alltid, de flesta aktiva serum gör huden känslig för UV-ljus).
Tack för tips! Då gjorde jag rätt i alla fall :D Läste också på skincity att de rekommenderade 2 gånger i veckan i början, tror jag håller mig till det :p
Just det, det där med solskydd låter bekant! Har en dagkräm med SPF i så ska ta och använda den.

Tack för tips! Då gjorde jag rätt i alla fall :D Läste också på skincity att de rekommenderade 2 gånger i veckan i början, tror jag håller mig till det :p
Just det, det där med solskydd låter bekant! Har en dagkräm med SPF i så ska ta och använda den.

Klairs UV Essence är en helt underbar SPF. Den är lite meckig att få tag på i Sverige men finns ibland på Tradera. Det är den enda kräm med hög SPF som min hud tål fullt ut (jag reagerar ofta på krämer med hög SPF). Dr Ceuracles SPF är också bra men är inte tillräckligt återfuktande för mig (men jag är en extrem torris).

Klairs UV Essence är en helt underbar SPF. Den är lite meckig att få tag på i Sverige men finns ibland på Tradera. Det är den enda kräm med hög SPF som min hud tål fullt ut (jag reagerar ofta på krämer med hög SPF). Dr Ceuracles SPF är också bra men är inte tillräckligt återfuktande för mig (men jag är en extrem torris).
Jag är också känslig för för mycket SPF i ansiktet. På sommaren har jag dock kört EWYs Face Mousse som ett extra lager över min vanliga hudkräm och den verkar jag tåla utan problem :)

Jag är också känslig för för mycket SPF i ansiktet. På sommaren har jag dock kört EWYs Face Mousse som ett extra lager över min vanliga hudkräm och den verkar jag tåla utan problem :)

Jag tål den men jag tycker inte om känslan av den. Klairs UV Essence går in som en vanlig fuktkräm, jag är faktiskt imponerad.

Oh du kommer alltid med så bra tipps, ska helt klart kolla upp denna då jag hatar vanlig solskydd och jag måste ha det när det är sol ute.

Liknande trådar

Tjatter Har jag missat årets tråd, eller? :cautious: Jag har beställt min första kalender idag! Det blev en chokladkalender från AD70, som jag...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
50 994
Senast: Elendil
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
72 087
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
203
Senast: zassoo
·
Mat Om ni bakar, vad ska ni göra för gott inför jul? 🤩 Jag tycker listan på allt gott jag vill göra bara ökar varje år 😂 Mina planer är *...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
4 760
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"