Abort gränsen kan komma sänkas

Jaha ett slags mirakel ja då är jag med.

Nej det vet jag inte om jag tror på och fortfarande så löser det inte situationen för de som blir våldtagna och inte har preventivmedel för att de inte planerat att ha sex.
Fast måste det verkligen vara ett mirakel? Om man klarar av att skapa konstgjorda livmödrar så borde man ju i så fall klara av att fixa det perfekta preventivmedlet.

Fast nu känner jag att det börjar bli lite väl OT :)

Nej jag tycker att man bör tänka så redan idag. Man använder ju inte abort som ett preventivmedel utan vill man inte bli gravid så skyddar man sig. Sedan eftersom inga preventivmedel idag är 100% säkra så kan man ju såklart ha otur och abort används som nödlösning.

Eftersom det är mycket tankar och spekulationer här i hur det kan bli så småningom med en teknologi som går framåt såpass mycket att man kan skapa barn utanför modern eller hålla barn vid liv som endast skulle vara någon vecka gammal, så är väl min tanke då att man har kommit så långt även inom området preventivmedel att man på ett effektivt sätt som är säkert och utan biverkningar kan skydda alla kvinnor som inte planerar barn att skaffa barn. Och jag ser inte hur ett sådant preventivmedel skulle göra undantag för våldtäkter (I mitt huvud så är inte utvecklade preventivmedel någon ny slags kondom iaf som måste bäras av mannen). Hur dessa preventivmedel kommer se ut och fungera vet ju inte jag såklart, men jag tänker ändå att det ska vara något som är såpass väl utvecklat att vem som helst kan använda det och att det ska vara enkelt att använda.
De som inte har råd då?

Och hur kan något som har som syfte att göra något onaturligt med kroppen vara utan biverkningar? Jag tror att det kommer ta betydligt längre tid och vara bra mycket mer avancerat än att skapa en fungerande kropp på konstgjord väg. Där har vi ju redan kommit en bra bit...

Att få fram läkemedel utan biverkningar är nog betydligt svårare än att hålla folk vid liv. Speciellt preventivmedel, som har i syfte att påverka kroppen till något onaturligt.
Fast redan nu kan man skräddarsy viss medicin enligt patientens DNA just för att minska bla biverkningar och öka medicinens verkningsgrad. Och det är bara början. Skräddarsydd medicinering är något som vi bara sett början på.

Vad menar du med onaturligt? Är det hormonella preventivmedel du tänker på då?

Fast redan nu kan man skräddarsy viss medicin enligt patientens DNA just för att minska bla biverkningar och öka medicinens verkningsgrad. Och det är bara början. Skräddarsydd medicinering är något som vi bara sett början på.

Vad menar du med onaturligt? Är det hormonella preventivmedel du tänker på då?
Ja, jag tänker hormonella. Kan säkert dyka upp annat, men den säkraste varianten med minst biverkningar bör ju bli någon sort som på något vis återskapar sånt som redan finns i våran kropp. T.ex varianten att "låta kroppen tro att den redan är gravid".

Det är såklart inte omöjligt, men det är ju skillnad på mediciner, som oftast motverkar något som är fel i kroppen och ska "ställa det till rätta" och preventivmedel som ska "sätta kroppen ur balans" och snarare gå ifrån det naturliga.

De som inte har råd då?

Och hur kan något som har som syfte att göra något onaturligt med kroppen vara utan biverkningar? Jag tror att det kommer ta betydligt längre tid och vara bra mycket mer avancerat än att skapa en fungerande kropp på konstgjord väg. Där har vi ju redan kommit en bra bit...

Det kanske är gratis då? Och jag vet inte hur man kan skapa preventivmedel utan biverkningar. Jag vet inte ens hur man skapar dagens preventivmedel.
Ska jag fråga dig hur man skapar ett barn i en konstgjord livmoder? :p
Det här är ju bara tankar om hur det kanske kan se ut i en framtid där kvinnan längre inte behöver vara gravid för att ett par ska kunna skaffa ett barn. Då menar jag att jag hoppas att utvecklingen även gått framåt såpass mycket på preventivmedelsfronten. Och jag förstår inte varför det skulle vara så mycket mer avancerat att få fram något utan biverkningar, vi vet ju inte ens vilken kapacitet teknologin har vid den tidpunkten, kanske är plättlätt då.

Om jag inte har undersköterskeutbildning, bör jag inte diskutera rätten till fri sjukvård då, heller?

Nej, jag anser inte att det har någon betydelse.

Det ansågs nog ganska orealistiskt för inte alltför längesen att vi skulle kunna prata med vem som helst, var som helst på jorden, med hjälp av en liten bärbar plastbit och ett par knapptryck. Eller för den delen flyga till andra sidan jorden på några timmar. Bara för att det känns orealistiskt idag betyder det inte att det kommer vara det i framtiden. Det behöver inte vara långt in i framtiden heller.
Jo om du visste skillnaden på ett foster i vecka 7 och ett i vecka 22 så tror jag med stor sannolikhet att du skulle förstå det osannolika med att försöka rädda ett missfall i vecka 7.

Ja, jag tänker hormonella. Kan säkert dyka upp annat, men den säkraste varianten med minst biverkningar bör ju bli någon sort som på något vis återskapar sånt som redan finns i våran kropp. T.ex varianten att "låta kroppen tro att den redan är gravid".

Det är såklart inte omöjligt, men det är ju skillnad på mediciner, som oftast motverkar något som är fel i kroppen och ska "ställa det till rätta" och preventivmedel som ska "sätta kroppen ur balans" och snarare gå ifrån det naturliga.
Redan nu har man börjat ta små stapplande steg för att skräddarsy medicin med ens DNA som grund. Där har vi bara sett början.

Jo om du visste skillnaden på ett foster i vecka 7 och ett i vecka 22 så tror jag med stor sannolikhet att du skulle förstå det osannolika med att försöka rädda ett missfall i vecka 7.
I dagsläget, ja. Det är ju inte så att jag inte förstår att det är någon skillnad, jag förstår bara inte varför skillnaden ska påverka rätten till abort. Möjligheten att rädda ett foster är en annan sak och vi har ju redan kunnat sänka den gränsen, varför skulle vi inte kunna sänka den ytterligare i framtiden?

Redan nu har man börjat ta små stapplande steg för att skräddarsy medicin med ens DNA som grund. Där har vi bara sett början.
Absolut, och det är ju jättebra! :) Dock tror jag som sagt att det är skillnad på medicin som ska göra kroppen "bra och funktionell" och medicin som ska göra kroppen "dålig och ur funktion".

Nej jag tycker att man bör tänka så redan idag. Man använder ju inte abort som ett preventivmedel utan vill man inte bli gravid så skyddar man sig. Sedan eftersom inga preventivmedel idag är 100% säkra så kan man ju såklart ha otur och abort används som nödlösning.

Eftersom det är mycket tankar och spekulationer här i hur det kan bli så småningom med en teknologi som går framåt såpass mycket att man kan skapa barn utanför modern eller hålla barn vid liv som endast skulle vara någon vecka gammal, så är väl min tanke då att man har kommit så långt även inom området preventivmedel att man på ett effektivt sätt som är säkert och utan biverkningar kan skydda alla kvinnor som inte planerar barn att skaffa barn. Och jag ser inte hur ett sådant preventivmedel skulle göra undantag för våldtäkter (I mitt huvud så är inte utvecklade preventivmedel någon ny slags kondom iaf som måste bäras av mannen). Hur dessa preventivmedel kommer se ut och fungera vet ju inte jag såklart, men jag tänker ändå att det ska vara något som är såpass väl utvecklat att vem som helst kan använda det och att det ska vara enkelt att använda.
Du fattar vad jag menar eftersom jag gav exempel på vilka situationer jag syftade på. Jag har inte sagt att man ska använda abort istället för preventivmedel utan undrade över din tro att preventivmedel kan lösa allt som aborter löser.

Det mirakelpreventivmedlet du tänker på måste helt enkelt fungera i efterhand liknande ett dagen-efter-piller för annars om det skulle vara något som verkar förebyggande eller under sexet:

Ska barn i unga tonåren som ännu inte är sexuellt aktiva och inte ens har tänkt på det också ta dessa mirakelpreventivmedel så att de inte blir gravida om de utsätts för en våldtäkt?

Ska människor som inte planerar ha sex överhuvudtaget också ta detta mirakelpreventivmedel så att de inte blir oönskat gravida vid en våldtäkt?

Gaytjejer ska de också ha detta mirakelpreventivmedel så de inte blir gravida om någon våldtar dem?

Så det måste vara något slags dagen-efter-grej och det är fortfarande inte garanterat att alla skulle få det i tid.

Som du själv sa i ett tidigare inlägg dock:

:)
Ja? Även då handlar det ju om något "positivt" för kroppen. Det blir ju ganska ointressant att diskutera om alla svar är "det finns säkert en lösning i framtiden". Om du läste sammanhanget så var det en hypotetisk frågeställning, inte ett hypotetiskt svar.

I dagsläget, ja. Det är ju inte så att jag inte förstår att det är någon skillnad, jag förstår bara inte varför skillnaden ska påverka rätten till abort. Möjligheten att rädda ett foster är en annan sak och vi har ju redan kunnat sänka den gränsen, varför skulle vi inte kunna sänka den ytterligare i framtiden?
Det är säkert inte omöjligt att den sänks ytterligare om man klarar av att rädda ännu tidigare födda barn. Men så lågt som till vecka 7 är inte troligt.

Så du tycker det är helt okej att man kan abortera och rädda foster/barn i samma vecka? Du ser inget dilemma i det?

Mirakel kan man väl kalla det mesta som inte finns idag men som kan komma i framtiden. Precis som att saker vi kan göra idag skulle ses som ett mirakel för folk som levde innan oss.
Utvecklingen går snabbt och jag har svårt att tro att det på just preventivmedelsfronten skulle stanna av när allt annat gått framåt såpass att man kan skapa barn i en konstgjord livmoder. Vid det laget tror jag säkert att man har löst ofrivilliga graviditeter på ett bra sätt.
Jaha det var optimistiskt och du slipper förstås ta ställning i abortfrågan om du tänker dig att allt löser sig automatiskt genom att ingen någonsin blir gravid mot sin vilja men jag tvivlar på att det går så lätt.

Det är säkert inte omöjligt att den sänks ytterligare om man klarar av att rädda ännu tidigare födda barn. Men så lågt som till vecka 7 är inte troligt.

Så du tycker det är helt okej att man kan abortera och rädda foster/barn i samma vecka? Du ser inget dilemma i det?
Nej, jag ser det snarare som ett framsteg att man kan rädda de önskade barnen i ett tidigare skede än tidigare, en "bonus" så att säga.

Jag ser dock inte varför man då måste ta ett kliv bakåt genom att sänka abortgränsen, då det för mig är två skilda saker som inte alls behöver hänga ihop. Låt de som önskar få sina för tidigt födda barn räddade den medicinska hjälp de behöver, men fortsätt låta de som inte önskar barn få genomgå abort.

För mig behöver de två olika sakerna inte krocka.

Nej, jag ser det snarare som ett framsteg att man kan rädda de önskade barnen i ett tidigare skede än tidigare, en "bonus" så att säga.

Jag ser dock inte varför man då måste ta ett kliv bakåt genom att sänka abortgränsen, då det för mig är två skilda saker som inte alls behöver hänga ihop. Låt de som önskar få sina för tidigt födda barn räddade den medicinska hjälp de behöver, men fortsätt låta de som inte önskar barn få genomgå abort.

För mig behöver de två olika sakerna inte krocka.

Och jag ser det som ett enormt moraliskt och etiskt dilemma. Och inte ett dugg okej.

Absolut, och det är ju jättebra! :) Dock tror jag som sagt att det är skillnad på medicin som ska göra kroppen "bra och funktionell" och medicin som ska göra kroppen "dålig och ur funktion".
Jag förstår inte riktigt varför det måste göra kroppen "dålig och ur funktion"? Först är du så långt fram i tiden att man kan rädda ett missfall i vecka 7 men man kan inte ha ett preventivmedel som inte gör kroppen dålig och ur funktion?

Sen tex cellgifter är också dåligt för kroppen men det räddar liv ändå. Jag har lite svårt för din uppdelning av medicin faktiskt.

Jaha det var optimistiskt och du slipper förstås ta ställning i abortfrågan om du tänker dig att allt löser sig automatiskt genom att ingen någonsin blir gravid mot sin vilja men jag tvivlar på att det går så lätt.

Vad har min ställning i abortfrågan med att göra hur preventivmedel kanske kommer se ut i framtiden?
Jösses. Tvivla på du, det jag har skrivit är inte direkt något som jag framfört som fakta utan det är bara tankar på hur det kanske kan komma att se ut en dag då vår teknologi blivit mycket mer avancerad än idag...
Jag är gärna optimistisk till preventivmedels utveckling.

Vad har min ställning i abortfrågan med att göra hur preventivmedel kanske kommer se ut i framtiden?
Jösses. Tvivla på du, det jag har skrivit är inte direkt något som jag framfört som fakta utan det är bara tankar på hur det kanske kan komma att se ut en dag då vår teknologi blivit mycket mer avancerad än idag...
Jag är gärna optimistisk till preventivmedels utveckling.
Hela tråden handlar ju om abort?

Så när du tog upp ett 100% säkert preventivmedel som ett alternativ till abort i framtiden är det lätt att tolka det som att du antingen undviker att ta ställning genom att tänka bort att oönskade graviditeter skulle existera eller att du är anti-abort.

Senast ändrad:
:bow::bow:

Ett par behöver ju inte utsätta kvinnan för en graviditet för att få biologiska barn. Man leasar en indisk livmoder, de är en mycket lukrativ branch, dock ej för kvinnorna som går med på att föda någon annans barn.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 405
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.