Abort gränsen kan komma sänkas

Varför? Vi verkar ju vara på väg åt det hållet, varför är det ointressant att se vad som kan hända i framtiden? Varför ska vi i så fall ändra på något nu, bara för att sjukvården utvecklats?

Nej, jag är inte insatt i ett fosters utveckling, för jag är inte intresserad. Jag ser inte varför det ska påverka min rätt till att ha en åsikt om min rätt till abort?
Jag har inte skrivit det är ointressant bara att det är orealistiskt.

Det brukar vara en fördel att vara påläst om det man diskuterar om. Då skulle det kanske vara enklare att se varför en gräns på v7 är orealistisk jämfört med en på vecka 21.

Och jag syftade på om (eller snarare när) utvecklingen går såpass långt att fostren kan hållas vid liv på konstgjord väg från väldigt mycket tidigare än idag.

Då hoppas och tror jag att i så fall även preventivmedel har blivit mer effektiva och säkra när utvecklingen går såpass långt. Kanske har vi vid det laget 100% säkra preventivmedel!
Även information och undervisning om sex och fortplantning.. Finns ju för sjutton vuxna människor som fortfarande av någon anledning tror att man kan ha "säkert sex" genom att mannen drar sig ur innan utlösning och blir förvånade när det visar sig att kvinnan blivit gravid :cautious:

Jag tycker att sakens kärna är hur man definierar livsduglig. Utan att ha en väldigt klar definition av vad det innebär är det ju helt omöjligt att diskutera.

Tex. Om fostret inte kan andas själv är det då livsdugligt?

Om inte så många år kommer det vara möjligt att odla fram foster utanför kvinnans kropp. Om då definitionen på livsdugligt är att det går att hålla liv i fostret om man använder all tänkbar teknologi och vetenskap kommer det innebär att det är livsdugligt så fort sperman når ägget!

Då hoppas och tror jag att i så fall även preventivmedel har blivit mer effektiva och säkra när utvecklingen går såpass långt. Kanske har vi vid det laget 100% säkra preventivmedel!
Även information och undervisning om sex och fortplantning.. Finns ju för sjutton vuxna människor som fortfarande av någon anledning tror att man kan ha "säkert sex" genom att mannen drar sig ur innan utlösning och blir förvånade när det visar sig att kvinnan blivit gravid :cautious:
Amen!
Förhoppningsvis blir detta en icke fråga med bättre och säkrare preventivmedel.
Det är ändå så att vissa ppiller som skrivs ut till unga kvinnor har alldeles för dåligt skydd mot graviditet då de är väldigt fertila.

Detta har jag själv råkat ut för och valde att behålla efter mycket om och men och undersökningar för att kolla att det var ett friskt foster. Under tiden jag var gravid med min upptäckte en annan bukefalist att hon var gravid trots pstav och hamnat förbi abort gränsen.

Exakt, och varför skulle den utvecklingen stanna upp?
Jag har försökt att förklara för dig att det är en enorm skillnad på vecka 22 och vecka 7 och varför det är osannolikt att man kommer gå under vecka 12.

Så gott som alla spontana missfall innan vecka 12 beror på något fel på fostret. Det är inte livsdugligt. Därför är det tveksamt om man verkligen går under den gränsen.

Kommer man så långt att man kan rädda foster i vecka 12 så har man kommit så långt inom medicinen att man säkert har tillgång till konstgjorda livmödrar och då behöver ingen kvinna vara gravid överhuvudtaget om hon absolut inte vill.

Men menar du att om utvecklingen går så långt så istället för aborter ska man se till att inte bli gravid?

Det löser ingenting för de som blir våldtagna och gravida av det för att våldtäktsmannen inte använde preventivmedel.

Eller för de som preventivmedlet inte fungerar för eller de som inte kan använda det för de är känsliga mot något ämne i det eller att det har för stora biverkningar för dem så de fortsätter använda sådant som inte är 100% säkert.

Men menar du att om utvecklingen går så långt så istället för aborter ska man se till att inte bli gravid?

Det löser ingenting för de som blir våldtagna och gravida av det för att våldtäktsmannen inte använde preventivmedel.

Eller för de som preventivmedlet inte fungerar för eller de som inte kan använda det för de är känsliga mot något ämne i det eller att det har för stora biverkningar för dem så de fortsätter använda sådant som inte är 100% säkert.
Jag tolkar @Riru som så att man kommit på ett p-medel som fungerar för alla utan biverkningar och som är 100% säkert och som man kan använda tills man vill bli gravid.

Utopin vore det. Och låt oss hoppas på att vi kommer så långt!

Jag kan säga utifrån egen erfarenhet att det är inget kul att bli gravid trots att man äter ppiller och jag är väldigt glad över att det upptäcktes så tidigt att jag hade chans att få göra ett val.

Edit: blev visst någon form av dubbelcitat

Jag tolkar @Riru som så att man kommit på ett p-medel som fungerar för alla utan biverkningar och som är 100% säkert och som man kan använda tills man vill bli gravid.
Jaha ett slags mirakel ja då är jag med.

Nej det vet jag inte om jag tror på och fortfarande så löser det inte situationen för de som blir våldtagna och inte har preventivmedel för att de inte planerat att ha sex.

Och jag syftade på om (eller snarare när) utvecklingen går såpass långt att fostren kan hållas vid liv på konstgjord väg från väldigt mycket tidigare än idag.
Om vi når det stadiet kommer ännu fler aborter att genomföras då det inte längre finns någon som helst anledning att genomgå graviditeter och heller ingen anledning att föda upp foster som inte är genetiskt perfekta. Varför lägga ner tid och pengar på ett foster som lider av någon form av handikapp? Det är bara att skaka fram en ny cellklump och spola ner det misslyckade försöket i avloppet. O_o

Fast då är det väl ingen abort heller utan bara ett litet missöde i labbet ... :idea:

Om vi når det stadiet kommer ännu fler aborter att genomföras då det inte längre finns någon som helst anledning att genomgå graviditeter och heller ingen anledning att föda upp foster som inte är genetiskt perfekta. Varför lägga ner tid och pengar på ett foster som lider av någon form av handikapp? Det är bara att skaka fram en ny cellklump och spola ner det misslyckade försöket i avloppet. O_o

Fast då är det väl ingen abort heller utan bara ett litet missöde i labbet ... :idea:
Därav 12 veckor gräns. Detta kommer nog regleras på internationell nivå i framtiden precis som kloning

Jag har inte skrivit det är ointressant bara att det är orealistiskt.

Det brukar vara en fördel att vara påläst om det man diskuterar om. Då skulle det kanske vara enklare att se varför en gräns på v7 är orealistisk jämfört med en på vecka 21.
Om jag inte har undersköterskeutbildning, bör jag inte diskutera rätten till fri sjukvård då, heller?

Nej, jag anser inte att det har någon betydelse.

Det ansågs nog ganska orealistiskt för inte alltför längesen att vi skulle kunna prata med vem som helst, var som helst på jorden, med hjälp av en liten bärbar plastbit och ett par knapptryck. Eller för den delen flyga till andra sidan jorden på några timmar. Bara för att det känns orealistiskt idag betyder det inte att det kommer vara det i framtiden. Det behöver inte vara långt in i framtiden heller.

Eller för de som preventivmedlet inte fungerar för eller de som inte kan använda det för de är känsliga mot något ämne i det eller att det har för stora biverkningar för dem.

Nej jag tycker att man bör tänka så redan idag. Man använder ju inte abort som ett preventivmedel utan vill man inte bli gravid så skyddar man sig. Sedan eftersom inga preventivmedel idag är 100% säkra så kan man ju såklart ha otur och abort används som nödlösning.

Eftersom det är mycket tankar och spekulationer här i hur det kan bli så småningom med en teknologi som går framåt såpass mycket att man kan skapa barn utanför modern eller hålla barn vid liv som endast skulle vara någon vecka gammal, så är väl min tanke då att man har kommit så långt även inom området preventivmedel att man på ett effektivt sätt som är säkert och utan biverkningar kan skydda alla kvinnor som inte planerar barn att skaffa barn. Och jag ser inte hur ett sådant preventivmedel skulle göra undantag för våldtäkter (I mitt huvud så är inte utvecklade preventivmedel någon ny slags kondom iaf som måste bäras av mannen). Hur dessa preventivmedel kommer se ut och fungera vet ju inte jag såklart, men jag tänker ändå att det ska vara något som är såpass väl utvecklat att vem som helst kan använda det och att det ska vara enkelt att använda.

Att få fram läkemedel utan biverkningar är nog betydligt svårare än att hålla folk vid liv. Speciellt preventivmedel, som har i syfte att påverka kroppen till något onaturligt.

Jaha ett slags mirakel ja då är jag med.

Nej det vet jag inte om jag tror på och fortfarande så löser det inte situationen för de som blir våldtagna och inte har preventivmedel för att de inte planerat att ha sex.

Mirakel kan man väl kalla det mesta som inte finns idag men som kan komma i framtiden. Precis som att saker vi kan göra idag skulle ses som ett mirakel för folk som levde innan oss.
Utvecklingen går snabbt och jag har svårt att tro att det på just preventivmedelsfronten skulle stanna av när allt annat gått framåt såpass att man kan skapa barn i en konstgjord livmoder. Vid det laget tror jag säkert att man har löst ofrivilliga graviditeter på ett bra sätt.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 405
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.