Abort gränsen kan komma sänkas

:bow::bow:

Ett par behöver ju inte utsätta kvinnan för en graviditet för att få biologiska barn. Man leasar en indisk livmoder, de är en mycket lukrativ branch, dock ej för kvinnorna som går med på att föda någon annans barn.
Hörde att Indien börjar fundera på att införa förbud för surrogatmödrar för utlänningar.

Jag förstår inte riktigt varför det måste göra kroppen "dålig och ur funktion"? Först är du så långt fram i tiden att man kan rädda ett missfall i vecka 7 men man kan inte ha ett preventivmedel som inte gör kroppen dålig och ur funktion?

Sen tex cellgifter är också dåligt för kroppen men det räddar liv ändå. Jag har lite svårt för din uppdelning av medicin faktiskt.
Jag ser det nog så att en väl fungerande kropp i fertil ålder ska kunna bli gravid. Det är ju trots allt så den "ska" fungera. Genom preventivmedel påverkar vi kroppen så att den inte alls kan bli gravid.

Jag ser liksom inte graviditet som en sjukdom, cancer är nog snäppet sämre än en graviditet för kroppen, även om alla mediciner inte är bra heller. ;) Men hänger du med på hur jag tänker då? Preventivmedel ska motverka en normal och "bra" kroppsfunktion, medan cellgifter tar död på en livsfarlig sjukdom.

Hela tråden handlar ju om abort?

Så när du tog upp ett 100% säkert preventivmedel som ett alternativ till abort i framtiden är det lätt att tolka det som att du antingen undviker att ta ställning genom att tänka bort att oönskade graviditeter skulle existera eller att du är är anti-abort.
Den tolkningen har inte jag alls gjort. Jag tolkade det så att @Riru menade att man skulle slippa göra abort då behovet helt enkelt inte skulle finnas.

Förstår faktiskt inte riktigt hur du kan ha fått det till anti-abort. :confused:
Det var ju bara ett drömscenario i den bästa av världar.

Jag ser det nog så att en väl fungerande kropp i fertil ålder ska kunna bli gravid. Det är ju trots allt så den "ska" fungera. Genom preventivmedel påverkar vi kroppen så att den inte alls kan bli gravid.

Jag ser liksom inte graviditet som en sjukdom, cancer är nog snäppet sämre än en graviditet för kroppen, även om alla mediciner inte är bra heller. ;) Men hänger du med på hur jag tänker då? Preventivmedel ska motverka en normal och "bra" kroppsfunktion, medan cellgifter tar död på en livsfarlig sjukdom.
Fast om man blir ofrivilligt gravid är det väl ingen bra kroppsfunktion? Det är ju först om man vill bli gravid som det är bra?
Jag tror inte jag hänger med riktigt.

Glömde: en kondom påverkar väl inte kroppen negativt? Eller är all form av förhindrande av graviditet påverkan på en frisk fertil kropp?

Hela tråden handlar ju om abort?

Så när du tog upp ett 100% säkert preventivmedel som ett alternativ till abort i framtiden är det lätt att tolka det som att du antingen undviker att ta ställning genom att tänka bort att oönskade graviditeter skulle existera eller att du är är anti-abort.

Ja den handlar om abort, som lett till att handla om abort i en framtid där man kan hålla foster vid liv där de inte ännu ens kan räknas som foster, eller tom skapas i en konstgjord livmoder. Och det är där framme som jag är och diskuterar preventivmedel, inte imorgon eller nästa vecka där den enda utveckling man kan se framför sig kanske är ett nytt dagen-efter-piller.
Att du tolkat mina inlägg så fel är ju olyckligt.

Den tolkningen har inte jag alls gjort. Jag tolkade det så att @Riru menade att man skulle slippa göra abort då behovet helt enkelt inte skulle finnas.

Förstår faktiskt inte riktigt hur du kan ha fått det till anti-abort. :confused:
Det var ju bara ett drömscenario i den bästa av världar.
Ja jag skrev det som ett av alternativen så det var ju också delvis den tolkningen jag gjorde.

Ett väldigt drömlikt scenario med tanke på det som togs upp tidigare men visst får man drömma.

OK

Hur långt vill du dra det?

En person som skadas svårt i en trafikolycka - ska vi linda in den personen också och låta den dö. Bara för att det skulle kosta pengar att rehabilitera?
En cancerpatient - ska vi inte behandla utan bara lindra smärta innan döden?
Det är OK bara den blir kramad lite medan den dör?

Vem ska vi vårda och vem ska vi låta dö, utan att hjälpa dem?

Det kokar ju ner till just det - vilka resurser är en människas liv värt?

Som sagt, jag kan inte i min hjärna förlika mig vid att låta barn - människor - få självdö. En människa ska få vård, om livet går att rädda.

Det sker redan idag att man inom sjukvården hjälper människor att dö på ett så lindrigt sätt som möjligt. Även fast man kan hålla liv i dem. Vem vet, botmedlet mot sjukdomen kanske finns om en månad men man håller ändå inte liv i människor hur som helst. Man bekostar inte vilka behandlingar som helst även om de kanske kan rädda liv.

De flesta av oss kommer självdö. Det är hemskt att tänka på att barn dör öht men de flesta av oss kommer självdö och den dag det är dags för mig hoppas jag att jag kommer få hjälp med den lindring sjukvården kan erbjuda och det känslomässiga stöd mina nära kan erbjuda. Om jag inte har någon kvar hoppas jag att någon inom sjukvården kan erbjuda känslomässigt stöd också.

Just den här frågan är svår, men det går inte att komma ifrån att två individers rättigheter ställs mot varandra och jag kan inte köpa att ett fosters rätt till liv ska gå före en kvinnas (eller flickas) liv eller hälsa. Jag tänker mig även att det känslomässigt är helt olika att genomgå en abort jämfört med att föda fram ett oönskat "barn" som ska räddas med alla medel och eventuellt drabbas av diverse permanenta hälsoproblem för att om det överlever placeras i ett familjehem och kanske adopteras bort.

Jag tänker mig att kvinnor kan tänkas ta till diverse metoder för att slippa föda fram oönskade barn. Jag tror inte heller att jag vill leva i ett samhälle där man nekar abort för att fostren eventuellt, en gång av hundra, kan räddas med intensiva insatser. Jag tror nämligen att synen på kvinnor skulle förändras, till det sämre. Jag tror att samhället skulle börja betrakta kvinnor som då inte "kan" gå 21 veckor "för barnets skull" kommer ses snett på. Kvinnor har ingen skyldighet att upplåta sina kroppar som kuvöser och jag tror att det finns risk för en sådan syn på kvinnor om man väljer att fokusera på fostret.

Ett väldigt drömlikt scenario med tanke på det som togs upp tidigare men visst får man drömma.

Och att inga kvinnor skulle behöva vara gravida för att kunna skaffa barn är inte ett drömscenario?
Varför är det bara er sida av diskussionen som är korrekt och allt annat är "drömmar och mirakel"? Ni är ju framme i tiden där man bör ha kommit väldigt långt inom många områden men ändå så är bättre preventivmedel omöjligt.. Jag tror inte vi kommer någonvart.

Ja den handlar om abort, som lett till att handla om abort i en framtid där man kan hålla foster vid liv där de inte ännu ens kan räknas som foster, eller tom skapas i en konstgjord livmoder. Och det är där framme som jag är och diskuterar preventivmedel, inte imorgon eller nästa vecka där den enda utveckling man kan se framför sig kanske är ett nytt dagen-efter-piller.
Att du tolkat mina inlägg så fel är ju olyckligt.
Men har du ens läst mina inlägg om problemen med ditt framtidsscenario?

Det känns inte riktigt så.

Fast om man blir ofrivilligt gravid är det väl ingen bra kroppsfunktion? Det är ju först om man vill bli gravid som det är bra?
Jag tror inte jag hänger med riktigt.

Glömde: en kondom påverkar väl inte kroppen negativt? Eller är all form av förhindrande av graviditet påverkan på en frisk fertil kropp?
Sett ur kroppens perspektiv (alltså inte vilja, helt enkelt hur kroppen är skapad och tänkt att fungera) är det en normal kroppsfunktion, det skulle jag inte kalla cancer.

Kondom påverkar inte (bortsett från allergier, men det räknar jag inte in). Dock tror jag att det är större chans att få fram 100%-igt skydd från insidan, men jag kan ju ha fel.

Och att inga kvinnor skulle behöva vara gravida för att kunna skaffa barn är inte ett drömscenario?
Varför är det bara er sida av diskussionen som är korrekt och allt annat är "drömmar och mirakel"? Ni är ju framme i tiden där man bör ha kommit väldigt långt inom många områden men ändå så är bättre preventivmedel omöjligt.. Jag tror inte vi kommer någonvart.
Men läste du mitt inlägg? Det handlar ju också om att man måste få tillgång till preventivmedlen och i tid.

Att till exempel inte alla är intresserade av förebyggande preventivmedel är en sak som kan ha flera orsaker och då måste det finnas en lösning efteråt som måste komma i tid.

Ingen har väl sagt att bättre preventivmedel är omöjligt? Du ser ingen skillnad i att vi går framåt i utvecklingen och att vi framöver kommer kunna hålla liv i ännu mindre foster utanför livmodern jämfört med 100% säkra preventivmedel som alla har fri tillgång till?

Jag är allmänt tveksam till att något inom medicin någonsin kommer att vara 100%-igt. Oavsett om det gäller att hålla foster levande eller mediciner eller preventivmedel.

Därför är det skillnad, det ena handlar om fortsatt utveckling, det andra om något som är idiotsäkert och aldrig kan gå fel.

Men har du ens läst mina inlägg om problemen med ditt framtidsscenario?

Det känns inte riktigt så.

Ja det har jag, och det går ju knappast svara på hur det ska lösas i framtiden när man inte ens vet vad vi kommer ha för möjligheter. Allt jag menar är att vid den tidpunkten där det skulle kanske vara olagligt med abort, aborträtten sänks extremt mycket, eller möjligt att skapa barn i en konstgjord livmoder (känns som jag upprepar mig i vartenda inlägg nu..) så har man nog löst det problemet med oönskade graviditeter så att aborter inte skulle behövas.

Ja det har jag, och det går ju knappast svara på hur det ska lösas i framtiden när man inte ens vet vad vi kommer ha för möjligheter. Allt jag menar är att vid den tidpunkten där det skulle kanske vara olagligt med abort, aborträtten sänks extremt mycket, eller möjligt att skapa barn i en konstgjord livmoder (känns som jag upprepar mig i vartenda inlägg nu..) så har man nog löst det problemet med oönskade graviditeter så att aborter inte skulle behövas.
Ok jag tror inte riktigt på att det skulle fungera så men då lämnar vi det så då. Agree to disagree och hela den biten.

Men läste du mitt inlägg? Det handlar ju också om att man måste få tillgång till preventivmedlen och i tid.

Att till exempel inte alla är intresserade av förebyggande preventivmedel är en sak som kan ha flera orsaker och då måste det finnas en lösning efteråt som måste komma i tid.

Ja denna utveckling handlar säkert om en bättre kondom eller ett bättre dagen-efter-piller. Är det det enda man kan tänka sig så förstår jag att det låter ogenomförbart.

Jag ger upp :wtf:

Ja denna utveckling handlar säkert om en bättre kondom eller ett bättre dagen-efter-piller. Är det det enda man kan tänka sig så förstår jag att det låter ogenomförbart.

Jag ger upp :wtf:
Nej det har jag inte skrivit??? Som sagt så känns det inte som att du läst.

Men varsågod.

Det sker redan idag att man inom sjukvården hjälper människor att dö på ett så lindrigt sätt som möjligt. Även fast man kan hålla liv i dem. Vem vet, botmedlet mot sjukdomen kanske finns om en månad men man håller ändå inte liv i människor hur som helst. Man bekostar inte vilka behandlingar som helst även om de kanske kan rädda liv.

De flesta av oss kommer självdö. Det är hemskt att tänka på att barn dör öht men de flesta av oss kommer självdö och den dag det är dags för mig hoppas jag att jag kommer få hjälp med den lindring sjukvården kan erbjuda och det känslomässiga stöd mina nära kan erbjuda. Om jag inte har någon kvar hoppas jag att någon inom sjukvården kan erbjuda känslomässigt stöd också.

Just den här frågan är svår, men det går inte att komma ifrån att två individers rättigheter ställs mot varandra och jag kan inte köpa att ett fosters rätt till liv ska gå före en kvinnas (eller flickas) liv eller hälsa. Jag tänker mig även att det känslomässigt är helt olika att genomgå en abort jämfört med att föda fram ett oönskat "barn" som ska räddas med alla medel och eventuellt drabbas av diverse permanenta hälsoproblem för att om det överlever placeras i ett familjehem och kanske adopteras bort.

Jag tänker mig att kvinnor kan tänkas ta till diverse metoder för att slippa föda fram oönskade barn. Jag tror inte heller att jag vill leva i ett samhälle där man nekar abort för att fostren eventuellt, en gång av hundra, kan räddas med intensiva insatser. Jag tror nämligen att synen på kvinnor skulle förändras, till det sämre. Jag tror att samhället skulle börja betrakta kvinnor som då inte "kan" gå 21 veckor "för barnets skull" kommer ses snett på. Kvinnor har ingen skyldighet att upplåta sina kroppar som kuvöser och jag tror att det finns risk för en sådan syn på kvinnor om man väljer att fokusera på fostret.
Fast redan nu är det ju så efter v22.

Sen att någon själv vill dö (man kan avsäga sig rätten till livsuppehållande insatser) för att man är gammal och/eller svårt sjuk är något helt annat än att vägra ge ett barn livsuppehållande insatser där man vet att det kan få ett fullt normalt liv.

Är det så att man nu kan börja rädda för tidigt födda barn redan i vecka 21 till ett normalt liv, ja då har man antagligen ett problem.

Sett ur kroppens perspektiv (alltså inte vilja, helt enkelt hur kroppen är skapad och tänkt att fungera) är det en normal kroppsfunktion, det skulle jag inte kalla cancer.

Kondom påverkar inte (bortsett från allergier, men det räknar jag inte in). Dock tror jag att det är större chans att få fram 100%-igt skydd från insidan, men jag kan ju ha fel.
Jag tror vi ser för olika på kroppen. Och jag hänger nog inte riktigt med i ditt resonemang.

Det finns mediciner som gör kroppen dålig för att man skall bli frisk. Det är tydligen okej.
Preventivmedel som förhindrar en oönskad graviditet är dåliga för kroppen och inte naturliga och därför inte okej.

Ja vissa preventivmedel kan man få tråkiga biverkningar av och det är väl det som tanken med skräddarsydda mediciner skall i princip eliminera.

Jag är ledsen men jag har svårt för ditt resonemang (även om jag tror jag förstår din grundidé)
För min det så anser jag att alll medicin påverkar kroppen på ett eller annat sätt. Vissa på ett bra sätt och vissa på ett mindre bra sätt men tanken med medicinerna är ju i grund och botten samma. Man vill förhindra något som är värre än att inte ta dom.

Det går väl att lösa förvisso, ta bort att socialstyrelsen ska ha något att säga till om oavsett när/varför aborten sker. Tex om något fel upptäcks vid rutinultraljudet och kvinnan vill göra abort, då borde det kunna bokas in redan samma/nästa dag (om kvinnan vill). Vet inte hur lång handläggningstid socialstyrelsen har men gissar att den är nån vecka iaf.

Inte bara för fel vid rul då, utan oavsett varför man vill göra abort (typ de som ångrar sig sent, upptäcker det sent osv).

Kanske göra kub för alla som vill oavsett ålder, upptäcker man skador redan där så har man ju gott om tid på sig att besluta om ev abort.

Förutsätter bla att kvinnan vill göra undersökningen, inte utsätter sitt foster för fortsatt fara genom missbruk.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 401
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross