Sv: å vad arg jag blir!hund i bilen!!!
*KL*
Precis som andra skrivit så är det mycket beroende på hund, bil och situation. Jag är inte på något vis för att lämna hundar i bilar eller någon annanstans där de kan få problem med värmen. Jag är inte för någon annan sorts djurplågeri heller, eftersom det är vad det är att utsätta hunden för något som plågar den.
När jag jobbar (på ridskola) och har lektioner sitter min dsg-tik ibland i bilen, även nu på sommaren. Parkerar den då i skuggan med bakluckan helt öppen, alla fönster på glänt för att få lite luftgensomströmning och en filt hängande över halva buren som hon kan "gömma sig bakom", av fler anledningar än solen. Beroende på vilken tid på dagen det är hinner det ibland bli sol där bilen står de sista 15-20 minuterna, men efter att ha studerat henne noga väljer jag ändå att ha henne där.
Alternetiven är att
1. Ha henne hemma själv, vilket hon inte tycker är superkul. Säg att jag jobbar 4 timmar, varav 2 timmar är lektionstid (när jag inte har lektioner är hon med mig) och 15 minuters resväg till och från jobbet. Det ger 4,5 timmar hemma. Inte optimalt enligt mig.
2. Ha henne någon annanstans på jobbet, i bur eller instängd i något rum. Svalt och skönt, men ger en orolig hund som gnäller, går runt och inte vill slappna av.
I bilen däremot är hon lugn, sover och verkar inte överdrivet sugen på att gå ur när jag kommer. ÄVEN om sista minutrarna varit i solen. Aldrig har jag sett henne flämta, gå runt eller visa minsta tecken på obehag, i så fall skulle jag omedelbart ta henne därifrån och aldrig göra om det.
Även i andra situationer märks det att hon är väldigt värmetålig. Vist kan hon bli lite loj när det är 30 grader varmt, men ändå föredrar hon att vara ute i solen framför att vara inne eller i skuggan. Mammas hund däremot, stor, mörk och värmekänslig, skulle jag aldrig komma på tanken att lämna på ovanstående vis ens i fem minuter.
Ursäkta långt inlägg, men jag tycker att man måste ta hänsyn till varje situation innan man dömer. SJÄLVKLART blir jag också illamående av ilska, sorg och avsky när jag hör om hundar som lämnats att dö eller i alla fall påverkas av varma bilar, men bil + hund på sommaren är inte automatiskt lika med djurplågeri.
Ullis