å vad arg jag blir!hund i bilen!!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare milles mamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 4 483
Sv: å vad arg jag blir!hund i bilen!!!

Jag tycker inte att det är ett dugg synd om personen, däremot är det jättesynd om hundarna, och sorgligt att den ena (eller kanske t.o.m. båda...) fick betala med sitt/sina liv. Hur kan man "glömma" att man har hundar i bilen? Hur hade personen tänkt lösa det med hundarna under dagen för att de skulle slippa sitta i en varm bil medans personen jobbade??

Stackars hundar... :(

*OT*
Vad är det för hund du har som avatar? Den ser ganska välgödd ut?

Hej!
Du är inte den första att reagera på den bilden.
Grejen är den att jag inte har en aning om hur den har kommit dit. Det var en kompis som fixade mitt medlemsskap här, och jag trodde att den där bilden kommer upp automatiskt för alla om man inte byter den tills någon frågade om det var min hund.

Jag har inte ehller en susning om hur man får bort den, eller byter :confused:

Skapligt välgödd är den ja... nog den mest överviktiga hund jag någonsin har skådat.

Hehe, jo det tyckte jag också, men jag ville vara snäll ifall det nu var din hund.

Min kusins golden blev förra sommaren "kvarglömd" i bilen av hennes svärfar. En av den sommarens varmaste dagar och naturligtvis klarade sig inte hunden. Hon var död efter någon enstaka timme.

Dessutom var det var kusinens bil som hunden dött i. Hon kunde aldrig sätta sig i den bilen igen. Jag förstår henne.

Efter detta är jag extremt försiktig (läs nojig) med att lämna mina hundar i bilen. Men i bland är det ju nödvändigt att ha dem med sig och då försöker jag leta reda på skugga samt ha fönster och ev dörrar öppna.

Sen ska man inte krossa glasrutor till höger och vänster. Det finns faktiskt bilar där AC:n funkar även när de inte körs!! Alla hundar som sitter i en bil på sommaren lider inte.

??? Jag har aldrig hört talas om en bil där ac:n kan köras utan att motorn är igång.. Ac kompressorn drivs ju av en rem som drivs av motorn.... Men det finns nog bilar där kupéfläkten kan köras fast nyckeln inte sitter i bilen. Om det är riktigt varmt ute (kanske 20-25 grader och sol) så blir det ju inte speciellt svalt i bilen ändå.... För inget kyler den luften...

finns företag som säljer AC som drivs av egen kraft. alltså kan man ha den igång fast bilen är helt avstängd. det är dyrt men helt klart finns det!

Min kusins golden blev förra sommaren "kvarglömd" i bilen av hennes svärfar. En av den sommarens varmaste dagar och naturligtvis klarade sig inte hunden. Hon var död efter någon enstaka timme.

Dessutom var det var kusinens bil som hunden dött i. Hon kunde aldrig sätta sig i den bilen igen. Jag förstår henne.

Efter detta är jag extremt försiktig (läs nojig) med att lämna mina hundar i bilen. Men i bland är det ju nödvändigt att ha dem med sig och då försöker jag leta reda på skugga samt ha fönster och ev dörrar öppna.

men usch! :crazy: fy fan vad tragisk död för hunden. och stackars din kusin. jag hade verkligen mått piss efter det :cry: för att inte tala om hur svärfaren måste ha mått!!

Den sisita idioten är inte född än och kommer aldrig att bli..Det verkar som det aldrig tar slut detta med att låta hunden sitta i bilen på sommaren!

Man tror ju efter alla skriverier att människor fattar,men nejdå..går ett par veckor in på sommaren,sen kommer första dödsfallet..

Är bara ett par år sen en hund dog i värmeslag här i min stad..

Tror även det var samma år som någon försökte vara snäll mot sin hund..Ville inte låta den sitta i bilen...Knöt fast den i dragkroken...Och glömde bort den när dom åkte..Ja,den dog!

Undrar om folk byter bort hjärnan mot varor när dom går in på affären,och lämnar hund i bilen..

KL

Tycker inte ett dugg synd om folk som "glömmer" sina hundar i bilen och de dör, dock tycker jag grymt synd om hundarna! Tänk vilken vidrig död!!!!!

KL

Tycker inte ett dugg synd om folk som "glömmer" sina hundar i bilen och de dör, dock tycker jag grymt synd om hundarna! Tänk vilken vidrig död!!!!!

Men var har jag skrivit någonstans om att jag tycker synd om folket som glömmer hunden i bilen?

*KL*

Precis som andra skrivit så är det mycket beroende på hund, bil och situation. Jag är inte på något vis för att lämna hundar i bilar eller någon annanstans där de kan få problem med värmen. Jag är inte för någon annan sorts djurplågeri heller, eftersom det är vad det är att utsätta hunden för något som plågar den.

När jag jobbar (på ridskola) och har lektioner sitter min dsg-tik ibland i bilen, även nu på sommaren. Parkerar den då i skuggan med bakluckan helt öppen, alla fönster på glänt för att få lite luftgensomströmning och en filt hängande över halva buren som hon kan "gömma sig bakom", av fler anledningar än solen. Beroende på vilken tid på dagen det är hinner det ibland bli sol där bilen står de sista 15-20 minuterna, men efter att ha studerat henne noga väljer jag ändå att ha henne där.

Alternetiven är att

1. Ha henne hemma själv, vilket hon inte tycker är superkul. Säg att jag jobbar 4 timmar, varav 2 timmar är lektionstid (när jag inte har lektioner är hon med mig) och 15 minuters resväg till och från jobbet. Det ger 4,5 timmar hemma. Inte optimalt enligt mig.
2. Ha henne någon annanstans på jobbet, i bur eller instängd i något rum. Svalt och skönt, men ger en orolig hund som gnäller, går runt och inte vill slappna av.

I bilen däremot är hon lugn, sover och verkar inte överdrivet sugen på att gå ur när jag kommer. ÄVEN om sista minutrarna varit i solen. Aldrig har jag sett henne flämta, gå runt eller visa minsta tecken på obehag, i så fall skulle jag omedelbart ta henne därifrån och aldrig göra om det.

Även i andra situationer märks det att hon är väldigt värmetålig. Vist kan hon bli lite loj när det är 30 grader varmt, men ändå föredrar hon att vara ute i solen framför att vara inne eller i skuggan. Mammas hund däremot, stor, mörk och värmekänslig, skulle jag aldrig komma på tanken att lämna på ovanstående vis ens i fem minuter.

Ursäkta långt inlägg, men jag tycker att man måste ta hänsyn till varje situation innan man dömer. SJÄLVKLART blir jag också illamående av ilska, sorg och avsky när jag hör om hundar som lämnats att dö eller i alla fall påverkas av varma bilar, men bil + hund på sommaren är inte automatiskt lika med djurplågeri.

Ullis

Jag o min familj var i Italien för att gå på en marknad. Vi passerade en parkering och där stog en familj brevid sin bil, inuti bilen satt en liten vit lurvig sak (bichon frisé?). Familjen lämnade bilen med hunden kvar, utan något fönster nerdraget -
(det var typ 40 grader vart!!!!!)
Vi var där i säkert minst 3 timmar, och när vi går tillbaka passerade vi ju parkeringen igen. Familjen som vi såg innan, stog utanför sin bil och grät, den lilla hunden hade dött av värmeslag:cry:

Man blir fan så jävla förbannad när nåt sådant händer ett oskyldigt djur, bara sådär :cry:
Ägarna lärde sig nog en läxa (hoppas jag!!)

Varför reagerar inte omgivningen redan då, när man ser vad som är på G, istället för att bara låta hunden plågas till döds? Jag blir lika förbannad på förbipasserande som uppenbarligen inte bryr sig att hunden lider som jag blir på de okunniga ägare som utsätter sina hundar för detta lidande. Varför gjorde ni inget när ni såg att de lämnade hunden? T.ex informerade dem om vad som skulle hända...

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 285
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 244
Senast: Inte_Ung
·
L
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
4 093
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 820
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka