Vi brukar ge ordentligt med lugnande först, överdosering är inget vi är rädda för i detta läget. Hellre för mycket än för lite.
När djuret är trött läggs en infart i ett blodkärl. Ibland, beroende av ev sjukdom/ålder/mängd lugnande, kan det vara lite svårt att hitta ett kärl men det brukar djuret inte märka eftersom den fått så mycket lugnande.
I det här läget märker inte djuret om ägaren väljer att lämna rummet.
Man provar alltid att infarten sitter som den ska med att spola lite koksaltlösning genom den.
Där jag jobbar ger vi alltid en dos narkosmedel sen, samma som man ger vid operation. Jag kontrollerar hur djuret sover genom att försiktigt peta lite vid ena ögat, på ögonlocket. Är den reflexen borta är djuret medvetslös och då ger jag den sista injektionen. Jag ger alltid för lite mer än jag tror djuret väger, för att inte ge för lite.
Ibland drar djuret några djupa suckar, men det är bara kroppen som reagerar, djuret märker inget av det då den är medvetslös.
När jag ser att andningen upphört kontrollerar jag igen reflexen på ögonlocken samt lyssnar efter hjärtslag. Jag berättar för djurägaren att det är tyst och inga hjärtslag hörs.
Om inte djurägaren ska ta med kroppen hem så låter jag dom sitta kvar ifred så länge dom behöver. När ägaren gått kommer veterinär in och kollar reflexer, slemhinnor (som vid det här laget blivit blåaktiga pga att djuret inte andas) och lyssnar ordentligt efter hjärtslag. Detta då endast veterinär får dödförklara (något jag även berättar för djurägaren).
När djuret är dödförklarat tar jag bort infarten ur blodkärlet och sätter en liten linda runt (som efter blodprov) om det behövs.
Jag hanterar alltid djuret med största försiktighet och värdighet, då jag vill att det är så mitt djur behandlas när det är dags.
Djuret packas i en säck, färg beroende på om den ska kremeras separat eller ej, och hos oss läggs den i frysbox. Det brukar bli så att djuret ligger på samma sätt som när den rullar ihop sig för att sova hemma.
Vi registrerar alla kremeringar direkt i datorn, så kremeringsfirman kommer och hämtar när det börjar bli fullt eller tidigare om det är separatkremering.
De som inte kremeras separat kremeras ihop med andra djur och askan från dom sprider kremeringsbolaget själva på en minnesäng.