å vad arg jag blir!hund i bilen!!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare milles mamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 4 483
M

milles mamma

en jag knappt känner tog med sin hund till jobbet och glömde den i bilen när det var ca 24grader och sol,hur f n kan man glömma sin hund i blien!!! tycker inte synd om henne! men det gör alla anda som känner henne! varför ska man ta med hunden i bilen när man ska jobba när det är jätte varmt och sol??? jag fattar det bara inte! låt hundar vara hemma på sommaren när det är varmt,det är väl bättre än att dom dör i en överhättad bil!! mina hundar är hemma när min sambo jobbar ca 7timmar ,jag ca 3timmar,även om jag hade jobbat heltid så hade dom fått vara hemma med mat och vatten än att sitta i en bil och dö. tycker verligen synd om hunden...usch att människor inte fattar! men en del måste till varje pris ha med sig hundarna i bilen överallt. men alla tycker att det e så himmla synd om henne, usch jag hatar denna personen just nu! tycker synd om hunden inte om henne!

Sv: å vad arg jag blir!hund i bilen!!!

Jag vill lägga mig ner och gråta när jag läser/hör/ser sånt här.

Vad är det för fel på folk? Vad är det FÖR FEL???

Det pratas hur mycket som helst om folk som "glömmer" sina hundar i bilen. Ändå händer det igen och igen och igen. Jag fattar det inte.

Älskar folk inte sina djur? Tänk att lämna sin älskade hund i bilen och komma tillbaka, och hitta en död eller döende bästa vän. Vad tänker hundägare som lämnar sina hundar på det sättet? Vill de leva med skulden att ha dödat sin hund på det vidriga sättet för resten av livet?

Stackars, stackars, stackars djur! :cry: :cry: :cry:

*OT*
Vad är det för hund du har som avatar? Den ser ganska välgödd ut?

tycker det är konstigt att folk kan lämna sina hundar (och ibland även barn) i en bil när det är så varmt att dom själva inte står ut att sitta kvar i den :confused: kan någon förklara detta underliga fenomen?

Tar man med hunden i bilen till jobbet, så tror ju inte man glömmer den. Då är man väl väl medveten om att hunden är där den är.

tycker det är konstigt att folk kan lämna sina hundar (och ibland även barn) i en bil när det är så varmt att dom själva inte står ut att sitta kvar i den :confused: kan någon förklara detta underliga fenomen?

lite OT
:o Jag kan mycket väl lämna mina hundar i bilen, trots att det är varmt ute.. men detta med lite planering bakom hur jag ställer bilen (och ja kan vara i princip i direkt solsken).. de har det faktiskt svalare däri än utanför.. fastän jag kanske suttit och svettats fram (solar plexus på allt utom framrutor)

Antar att det inte var riktigt detta du menade, men vill bara inflika att det inte alltid behöver vara riktigt så illa som det ser ut.. är dock fullt medveten om att det finns idioter så att det räcker och blir över som lämnar djur/barn i gassande sol utan att ens veva ner nåt fönster (inte för att det kanske hjälper ett smack, men visar ju på att tanken inte ens har slagit dem) :eek:

lite OT
:o Jag kan mycket väl lämna mina hundar i bilen, trots att det är varmt ute.. men detta med lite planering bakom hur jag ställer bilen (och ja kan vara i princip i direkt solsken).. de har det faktiskt svalare däri än utanför.. fastän jag kanske suttit och svettats fram (solar plexus på allt utom framrutor)

:eek:
Hoppas du inte menar allvar...
En parkerad bil i solgass är ingen plats för hundar, punkt slut!

jo faktiskt... det blir inte varmt, betydligt svalare än i skuggan! om man öppnar på rätt ställen.. och med solar plexus.. självklart gör jag ju inte detta bara för att jag kan, alltså åker ut och ställer mina hundar i bilen nånstans och tar spårvagnen ifrån och är borta hela dagen.. utan behöver jag in och handla och har hundarna med, ja då går jag in och gör det.. hundarna andas lugnt och stilla och det är svalt hos dem.. lämnar dem hellre däri än binder upp utanför bilen där det är betydligt varmare

Det finns idioter till allt!!

Skulle personligen aldrig kunna glömma hunden i bilen:mad: Lämna hunden hemma om man vet att man har ärenden att göra och måste lämna hunden i bilen när det är så varmt ute som det är nu!

lite OT

Antar att det inte var riktigt detta du menade, men vill bara inflika att det inte alltid behöver vara riktigt så illa som det ser ut.. är dock fullt medveten om att det finns idioter så att det räcker och blir över som lämnar djur/barn i gassande sol utan att ens veva ner nåt fönster (inte för att det kanske hjälper ett smack, men visar ju på att tanken inte ens har slagit dem) :eek:

Hoppas du inte menar allvar:eek::eek: Det är sådan som du som gör att många stackars hundar dör i bilar av värmeslag...." jo men jag ställde ju bilen i skuggan....det var ju ingen sol när jag gick...jag vevade ju ner rutorna.osv"

Hundar tål inte värme som människan...vilket inte verkar gå att pränta in hos vissa människor:mad: Jag blir så arg, en så lätt sak att undvika och ändå lämnar människor hundar i varma bilar!

Men om du, som du skrev, svettas fram i bilen så är det ju lika varmt i HELA bilen. Dessutom blir den stillastående bilen het väldigt fort eftersom luften står mer stilla i en bil än utanför (oavsett om man öppnar rutorna eller inte, oavsett om det är vindstilla eller inte). Gör dina hundar en tjänst, byt tankebanor

Utan att ha några åsikter om hur du hanterar dina hundar även om jag aldrig hade gjort som du så ska jag påminna dig om att du faktiskt riskerar att få rutan sönderslagen om någon går förbi och ser hunden i bilen även om den inte ser döende ut. Jag skulle själv vara kapabel att åtminstone ringa polisen om jag såg det. Många resonerar ju liksom jag att det är bättre att göra något och riskera att få skäll än att skita i det och kanske låta djuret dö en plågsam död. Nu kanske du har ett sätt som funkar men det är inte alla som vet...

jo faktiskt... det blir inte varmt, betydligt svalare än i skuggan! om man öppnar på rätt ställen.. och med solar plexus.. självklart gör jag ju inte detta bara för att jag kan, alltså åker ut och ställer mina hundar i bilen nånstans och tar spårvagnen ifrån och är borta hela dagen.. utan behöver jag in och handla och har hundarna med, ja då går jag in och gör det.. hundarna andas lugnt och stilla och det är svalt hos dem.. lämnar dem hellre däri än binder upp utanför bilen där det är betydligt varmare

Jag har också solar plexus. Att tro att det skyddar mot värmen, ja då är man fel ute. Visst skyddar det lite, men inte så man kan ställa sin bil i solen mm. Handla, ja en liter mjölk skulle jag på min höjd springa in och köpa.

Hur du kan skriva att det inte blir varm, är för mig en gåta.

Jag har ett förslag:
Nästa gång sätter du en termometer fram vid dig och en vid hundarna. sedan kollar du båda när du går och när du kommer tillbaka. Om de fortfarande ligger på en acceptabel temperatur när du kommer tillbaka till bilen så är det väl okej men om temperaturen höjs under tiden du är borta tycker jag att hundarna ska stanna hemma. Tänk på att en behaglig temperatur för människan kan vara outhärdlig för hunden. när det är uppåt 30 grader här får min hund bada i älven varje eller varannan timme och däremellan ligger hon utslagen i skuggan under de varmaste timmarna. Hon börjar visserligen bli en äldre dam med sina åtta år men även äldre hundar tycker det är jobbigt med hettan.

Jag satt kvar i bilen för inte så länge sedan när föraren skulle in i affären för att köpa mjölk.. satt i ca 10 min.. och det blev stekhett i bilen. Jag kan inte förstå hur du kan resonera som du gör. Hundar ska inte sitta kvar i bilen när det är hett ute. Så är det bara.

Nu orkar jag inte svara er alla.. Jag har haft bil med mycket mörkt tonade rutor, i den var det skillnad på temp fram och bak, men den hade jag aldrig ställt någonstans med hund i.. nuvarande med solar plexus är det enorm skillnad.. men jag kanske får tydliggöra (vad jag menade med lite planering)lite, självklart måste det ju vara öppet också men ställer jag baken mot solen, öppnar fönstrena fram och har luckan halvöppen så att solen inte kommer direkt in i bilen så är det faktiskt svalare inne än ute i skuggan.. Självklart kan jag ta och mäta åt er, om det nu blir någon mer sommar.. Men om det nu är omöjligt att det inte blir för varmt undrar ju jag varför ingen av mina hundar gör en minsta antydan till flämtning, varken när jag går eller när jag kommer tillbaka, de ligger med stängd mun och andas lugnt och stilla.. och som sagt, det handlar ju inte om att jag åker iväg och ställer min bil på en öppen parkering och tar spårvagnen därifrån och blir borta en hel dag

Att jag kan svettas fram beror oftast på att solen då legat direkt på mig framifrån, men bak är det betydligt svalare utan flämtande hundar, men vad vet jag kanske är mina hundar som inte är som alla andra:devil: Enda gången de flämtar i bilen är när bilen stått hemma på parkeringen och värmts upp genom framrutan en hel dag och då handlar det om första 500-1000m innan AC:n är fullt igång

Ska väl tilläggas att jag självklart väljer skugga framför sol, om det finns (ja trots längre sträcka att gå eller vad det nu kan tänkas vara)

Det där med att krossa en ruta köper jag fullt ut, hade jag också gjort utan att tveka om hunden såg minsta medtagen ut!

*KL*

Det är helt otroligt att folk lämnar sina hundar i bilen.. Det är ok enligt mig att lämna hunden om man tvärkutar in på macken och köper tidningen men då handlar det om en minut, och inte en längre stund.

Sen att man tror att det är ok att ha hunden i skuggan förstår jag mig inte på, det är ju fortfarande lika varmt ute ??

Jag läste detta i en utav hundböckerna jag har:

Kl
08.30
Yttertemp: +14 grader.Skugga. Temp i bil: + 19 grader

09.30
Yttertemp: +18 grader.Skugga. Temp i bil: +38 grader.

10.30
Yttertemp: +20 grader.Skugga. Temp i bil:+ 47 grader.

11.00
Yttertemp: + 20 grader.Sol. Temp i bil: + 52 grader.

12.00
Yttertemp: + 25 grader.Sol. Temp i bil: + 62 grader.

13.30
Yttertemp: + 25 grader.Sol. Temp i bil: + 85 grader.

För er som är intresserade av källhänvisning så är det Marie Söderström Lundberg, på Norsholms Djursjukhus som kommit fram till dom här svaren.

Blir så arg när jag ser/hör om sånt här. :mad: Har ett praktexempel från förra helgen. I en bil utanför köpcentrumet satt en hund i en bil och flåsade och var orolig. MYCKET varmt o endast en springa i ett fönster. Bredvid stod en bil med 2 hundar i bagaget. (Hundarna i burar) Där hade man ÖPPNAT bakluckan helt. Vi stod kvar vid bilen med den varma hunden o väntade på ägaren o höll koll på hunden så den ej fick värmeslag lr nått. När hon kmr, det första hon säger är, "VA FAAN!? HAR MÄNNISKAN INGET VETT!? LÄMNA HUNDARNA I BILEN MED ÖPPEN BAKLUCKA!?"

:devil::devil::devil::devil:

när det är uppåt 30 grader här får min hund bada i älven varje eller varannan timme och däremellan ligger hon utslagen i skuggan under de varmaste timmarna.
Fast olika hundar är olika känsliga för värmen. Min chihuahua är extremt värmetålig. Nu när det var som varmast sprang hon omkring i mina föräldrars trädgård och lekte, rotade runt bland växtligheten och hade allmänt roligt. När hon hade fått nog av det la hon sig på altanen och solade! Min andra hund, som är en Jack Russell-terrier, å andra sidan låg i skuggan på altanen och tyckte att värmen var lite jobbig. Själv är jag värmetålig och klarar mycket innan jag tycker att det blir jobbigt, sambon å andra sidan tycker att det är alldeles för varmt om det är över 20 grader! Vi är alla olika individer. Min chihuahua hade jag kunnat lämna i bilen medans jag sprang in och handlade och hon hade inte brytt sig ett pip, men jag hade aldrig lämnat JRT.

Sen ska man inte krossa glasrutor till höger och vänster. Det finns faktiskt bilar där AC:n funkar även när de inte körs!! Alla hundar som sitter i en bil på sommaren lider inte.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 244
Senast: Inte_Ung
·
L
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
4 093
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 820
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka