A-fil till häst?!

Sv: A-fil till häst?!

Har läst att egentligen ska alla människor vara laktosintoleranta men pga. att vi tagit till oss boskap och använt mjölk i kosten så har det fört till att dagens människor kan spjälka laktosen. .

Tycker att det borde det inte vara något liknande hos djuren. Att de i vuxen ålder har utvecklat en laktosintolerans. Ifall det är så så borde man kunna ge fil till häst utan större problem. Sen är det väl som med alla individer att vissa är känsligare för vissa saker n andra.

Hur menar du? Jag tycker att du säger emot dig själv men det kanske är jag som inte förstår?

Nej nej, klart att inte bekvämligheten ska styra foderstaten i första hand, men att blöta och fixa utan att hästen äter upp det är det ju ingen mening med, och med tanke på att många hästar, inklusive min egen, mår bra utan betfor är det inte lönt att hålla på och propsa tycker jag. Resultatet blir bara att även minerlaerna ligger kvar i krubban och det vill man ju inte.

Jag är medveten om att man gett betfor länge och en del ser det som en själklarhet. Men det är knappast något grundläggande behov en häst har att den just måste ha i sig betfiber, även om det kan vara välgörande för magen. En del av hästarna äter betfor mitt stall, men inte mina eftersom jag inte tycker det är nödvändigt. Det jag menade när jag sa "mode" (lite dåligt ordval kan jag medge) var att väldigt många fodrar med betfor utan att tänka på varför utan bara för att alla andra gör det. Det är ju knappast bara betfiber som är bra för magen.

Ja, alla vuxna hästar är laktosintoleranta i den bemärkelsen att de saknar enzymet laktas. Laktosen spjälkas istället av mikroberna i grovtarmen, men det märks ju inte så mycket på hästar som det gör hos människor.

Hur menar du? Jag tycker att du säger emot dig själv men det kanske är jag som inte förstår?

Oj då, :o det blev lite fel när jag formulerade om en av mina meningar.

Ska stå:

"Tycker att det borde vara något liknande hos djuren. Att de i vuxen ålder har utvecklat en laktosintolerans. Ifall det är så så borde man kunna ge fil till häst utan större problem. Sen är det väl som med alla individer att vissa är känsligare för vissa saker än andra."

Tack för att du sa ifrån! :)

Oj då, :o det blev lite fel när jag formulerade om en av mina meningar.

Ska stå:

"Tycker att det borde vara något liknande hos djuren. Att de i vuxen ålder har utvecklat en laktosintolerans. Ifall det är så så borde man kunna ge fil till häst utan större problem. Sen är det väl som med alla individer att vissa är känsligare för vissa saker än andra."

Fast nu tänker/skrev du väl fel ändå... det jag kursiverat...
OM de nu är laktosintoleranta så betyder det väl att de INTE tål laktos?! Och i sånna fall borde man INTE kunna ge en häst fil.

Eller tänker JAG fel nu? *snurrig*

Handlar det om laktosintolerans så får man väl ge låglaktos eller laktosfri fil, och då blir det dyrt vill jag lova om det är en häst som ska ha det ;)

Jag fick inte heller ihop det men trodde att det var jag som inte förstod. Filmjölk kan väl inte vara bra att ge?

Fil och yoghurt innehåller väldigt låga mängder laktos. Därför kan laktosintolleranta människor äta det. Då borde väl också en häst kunna det om det fungerar på ett liknande sätt. :)

Fil och yoghurt innehåller väldigt låga mängder laktos. Därför kan laktosintolleranta människor äta det. Då borde väl också en häst kunna det om det fungerar på ett liknande sätt. :)

Fil och yoghurt innehåller hälften så stora mängder laktos som mjölk.

*kl*
Är det bra elelr är det dåligt att ge fil? Ska ge min probiotika, blandar det nu i betfor, men hörde man kunde blanda det i fil, farligt? elelr bara dåligt?

2,5% säger mig ingenting. Du skrev mycket små mängder eller liknande. Jag kollade det på sjukvårdsupplysningens sida. Jag tycker att hälften av någonting låter ganska mycket. Men det är möjligt att det är ofarligt. Det kan jag inte uttala mig om. Vad grundar du det på att man kan ge hästar filmjölk regelbundet?

Vad grundar du det på att man kan ge hästar filmjölk regelbundet?

Har inte sagt något om att ge regelbundet utan försökte bara svara på frågan om alla hästar var laktosintoleranta och om man överhuvudtaget skulle använda det, även om det var för ett par dagar.

Nej, alla laktosintoleranta kan INTE äta yogurt. Dom klarar heller inte av läkemedel som innehåller laktos. Så det stämmer inte alls att alla klarar av det.

När jag jobbade som hästskötare i Italien, fick jag tips av en veterinär att ge fil när hästen åt sitt bajs!

För att bajsen skulle bli mer osmaklig. Inte för att fixa magen

Har inte skrivit att alla kan äta det. Bläddra tillbaka lite så ser du att jag skrev att många kunde det...

Fil och yoghurt innehåller väldigt låga mängder laktos. Därför kan laktosintolleranta människor äta det. D

Kan vi? Jag är laktosintolerant och jag kan inte äta särskilt mycket fil och youghurt, även om det är lite större mängder än t.ex. grädde. Så sådär väldigt låga laktosmängder är det inte. I låglaktosig filmjölk är laktoshalten mindre än 1%.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka