A-fil till häst?!

Sv: A-fil till häst?!

Han får nog med hö...lovar dig...han ser inte ut som ett benrangel...

Om hästen får tillräcklgit med HÖ (grovfoder) har inte så mycket med att göra hur den ser ut i hullet... utan hur den mår i magen och psykiskt (de behöver ett visst antal timmar att tugga per dygn för att inte bli psykiskt stressade).

....inte för att bli elak eller så men har du hört talas om tumregeln1kilo på varje 100kilo hästen har?!

Det där är ingen REGEL! Det är en absolut MINIMI mängd man ska ge en häst om den överhuvudtaget ska fungera i magen - och det är 1kg TS (torrsubstans) det gäller vilket motsvarar ca 1.2kg hö (mer beroende på ts-halten om det gäller silage).
Regeln (rekommendationen) är att ge 1.5-2kg TS grovfoder (dvs ca 1.8-2.5kg i hö) per 100kg häst eller allra helst fri tillgång - då mår de som bäst både fysiskt och psykiskt.

Nu är det ganska milt väder och han får såpass han behöver just nu...men vid vintertider så får han mera upp till 10 kilo hö...

Vad har det milda vädret med det att göra? Menar du att den fortfarande har GRÄS i hagen att äta också? I så fall kan 6kg hö vara okej just nu och sen i vinter, när det inte finns gräs längre, 10kg.
En fråga till - står hästen på halm? I så fall kan den ju få lite till grovfoder därifrån och då kan dina 6kg vara okej.

Jag hänger mig inte upp på något. Jag bara svarar så som jag fått lära mig av lärare och veterinärer...

Han är både och...vid mycket stillastående är han ibalnd lite hård och i rörelse lite lösare.

Öka högivan som många föreslagit, fungerar inte det kan du ju prova att räkna in foderjäst också. Det hjälpte min ena hästs mage jättebra :)

Tillgodose ja, men inte själva reglera om de får för mycket eller för lite.

Håller med andra om att 6 kilo är i minsta laget. När en häst äter i vilt tillstånd spenderar de ungefär 17 timmar /dygn till att beta. Fast du kanske har hästen i gräshage fortfarande? :)

Han kan reglera sitt behov av salt och mineral intag...
...jupp han går fortfarande i gräshage...

Jisses...vilken diskussion det
blev med hög puls och hackning på varandras
åsikter och synpunkter...
...dessutom tycker jag tråden
har tappat sitt ursprung. :angel:
Men i alla fall....min häst har
varken någon inre stress eller
psykisk stress...eller nåt
annat ni har påstått.
För att återgå till det ursprungliga
frågan som faktiskt handlade om A-fil.
Och inte hur väl utfodrad min häst är.
Som om alla går tillbaka till början och
läser min usprungliga fråga
så jag kan få svar på den.
För det är faktiskt det här vad den
här tråden handlar om och inte
vilket hull min häst har...:banana::bump:
:D Tack så mycket på förhand!!!:rofl:

...hade bara varit skönt att hitta något som
typ jämnar till hans tarmfunktion...
...:D

Jag har inte orkat läsa allting en gång till. Men jag minns din första fråga som mycket diffus och i stort sett omöjlig att svara på.
Om det är detta du vill ha svar på så är det ganska komplicerat med hur hästens tarmar fungerar. Det är den frågan som alla försöker hjälpa dig med. Så att hänvisa tillbaka till ursprungsfrågan vilket du gör i ditt senaste inlägg kommer du nog inte så långt med.
För att hästen ska få en jämn tarmfunktion måste den bla få tillräcligt med grovfoder. Vilket står i de svar du förkastar.

Man måste verkligen inte ge betfor, mina hästar äter ingen eftersom jag tycker det är besvärligt och mitt sto tyckte inte om det. Det är bara något som blivit mode och någon form av standard i vissa delar av sverige, medan när vi köpte vårt sto från bollnäs var de helt frågande när vi undrade om de inte fodrade med betfor. "Nää våra hästar har inte problem med magen.." sa de. Betfor är ju bara ett fodermedel bland alla andra. Du behöver inte ge A-fil för att ersätta betforn, även om de båda sägs vara bra för magen. Vi ger bara ny bakterieflora med fil eller probimin om det uppstår probem eller om någon häst måste få starka mediciner, vilket de vääldigt sällan gör.

:angel: Så din egen bekvämlighet skall gå för hästens välbefinnande då??

Mode :eek: De senaste 30år då!!! Betfor ger man i väldigt många länder och har givit det under en väldigt många år! Så att det är något mode i att ge betfor är bara rent skitsnack.

Det är väldigt bra att ge betfor till häst och att man inte skulle ge det uppåt landet stämmer inte, det har nog bara med okunskap att göra

Tyvärr verkar detta vara en tjej som inte vet någonting alls om foder. Det finns gott om småtjejer som anser att just deras häst kan en massa saker som vanliga hästar inte kan. I det här fallet har vi en häst som kan läsa en foderanalys och sedan själv räkna ut hur mycket mineraler den ska ha. Det är bara att gratulera TS till tidernas mest begåvade häst.
När jag läste igenom hela tråden såg jag att många redan föreslagit mer grovfoder, och det är självklart också mitt råd. Men nu vill TS ha svar om A-fil så jag gör ett försök.
Hur många dl kan man ge? Hur många som helst, ge en matsked eller en hink, du får inte bättre tarmfunktion på hästen ändå.
Hur många gånger om dagen?Hur många som helst, varför inte fri tillgång? Din häst kan själv räkna ut hur mycket den behöver.
Är det något speciellt att tänka på? Ja. Att det ges när tarmfloran slagits ut tex vid medicinering
Finns det något man inte ska blanda med för att hästen blir sjuk? Ja, Gift, spik, golfbollar m.m.

Han får nog med hö...lovar dig...han ser inte ut som ett benrangel...
....inte för att bli elak eller så men har du hört talas om tumregeln1kilo på varje 100kilo hästen har?!
Nu är det ganska milt väder och han får såpass han behöver just nu...men vid vintertider så får han mera upp till 10 kilo hö...:smirk:

Men hömängden styr inte bara näringsintaget.
Tänk dig att du själv skulle äta vitamintabletter, all annan näring du behöver äter du i form av välling eller liknande, då får du i dig allt du behöver. Du skulle kunna bli jättetjock på en sådan diet, men tarmen skulle inte få arbeta tillräckligt och då skulle du få ont i magen. För en häst är det ännu viktigare att tarmen får arbeta än det är för oss människor.
Har du ett hö med väldigt höga värden kan du ju komplettera med halm om han äter det, men finns det mycket gräs i hagen är det ju ingen fara ännu.
Tumregeln du hänvisar till gäller som redan påpekats 1 kg TS, och det är det absolut minsta du får ge enligt djurskyddslagen. Det är alltså inte en rekommenderad mängd utan en gräns för vad som är svält.

Jag hänger mig inte upp på något. Jag bara svarar så som jag fått lära mig av lärare och veterinärer...

Jag tror så här - vi har lärt oss samma sak men tolkar dem olika. ;) (för övrigt så är veterinärer ofta inte alls så kunniga vad gäller foderdelen - det vet jag av egen erfarenhet... ibland har de tummen mitt i handen vad gäller den biten!)
Jag tänker att så himla små mängder varken gör från eller till i foderstaten och du tänker att det kan nog röra till foderstaten en del... Olika hur man tänker och tolkar saker o ting. Kan inte säga att jag är den som har rätt heller... Det är bara min tolkning av litteratur och annan fakta jag läst på.
(Spelar ingen större roll men om någon riktigt kunnig (HH?) läser detta kan ni ju hjälpa oss i denna fråga - spelar ett par dl lusernpellets och 1-2dl linfrön så stor roll näringsmässigt i en hästs foderstat? En häst som är större än en liten shettis iaf...)

För att återgå till det ursprungliga
frågan som faktiskt handlade om A-fil.
Och inte hur väl utfodrad min häst är.
Som om alla går tillbaka till början och
läser min usprungliga fråga
så jag kan få svar på den.
För det är faktiskt det här vad den
här tråden handlar om och inte
vilket hull min häst har...

Men din fråga gällde ju vad du ska ge din häst för att MAGEN ska fungera/hålla igång. Det är DET vi försöker förklara till dig!
Det har ingenting med hur din hästs HULL är... Att vi rekommenderar dig att ge hästen mera hö är för att MAGEN ska fungera bättre, för det är faktiskt det bästa du kan göra i nuläget: att öka den lilla högivan! Det ger mer fibrer i magen, fibrer ger mer goda bakterier och får tarmarna att jobba bättre och därmed fungerar magen bättre. ;)

A-fil ska du glömma helt, tycker jag. Inte alls lämpligt att ge en häst! Finns en massa annat för det ändamålet om nu inte mera hö skulle hjälpa.

Kalla mig småtjej om ni så vill
men min fråga riktade sig till
såna som har erfarenhet av att
ge eller inte ge häst a-fil. :angel:
jag är inte överlägsen någon, jag
söker ren information om den
fråga jag har ställt.
Tacksam för trevliga svar. :love:

Jag tycker det är en fantastisk egenskap, att man kan erkänna att man inte kan allt utan istället fråga om hjälp, att kunna ta emot hjälp det är inte att vara en "småtjej" utan att vara en ansvarsfull hästägare som vill lära sig!

Jag ska försöka ge dig ett konkret svar om A-filen, jag har använt A-fil till min första ponny då han alltid blev dålig i magen vid installningen efter sommaren, då fick jag det som en rekomendation från en vetrinär som förklarade att ph-balansen hade rubbats och genom att tillföra bakterier så kunde man återställa den, precis som vi människor gör, när vi i oroliga i magen så lugnar ju oftast fil, iallafall min mage ;)

Iallafall, men det är ju för att rätta till balansen i magen, att ge A-fil konstant tror jag inte är att rekommendera även om jag heller inte tror att det är direkt skadligt, vet inte om hästar, som människor kan vara laktosintoleranta? Så om du söker ett alternativ till betfor för att du tex ger mineraler som hästen inte äter upp, eller för att du har en foderstat där betforen är en viktig del i den totala energinivån så tror jag att det kan vara bättre att byta foderstat och till ett foder där betfor inte behövs.

Men om du, som min första ponny, har en häst som är dålig i magen och vill ge a-fil som ett medikament så finns det idag, tillskillnad från då jag hade min första ponny massa, massa bättre och effektivare alternativ till a-fil, som foderjäst eller speciellt foder (jag har använt ett superbrafoder, pm om du vill ha namn osv) som du kan ge istället.

Och varför många frågar om hull, foder, energiförbrukning osv, massa frågor helt enkelt, är ju för att helheten ofta är svaret till många problem! Hästen är sjukt komplicerad, det är en levande varelse som vi tvingat in i en värld som inte liknar dess naturliga alls, därav skapar den behov som den inte hade från början och vi försöker uppfylla dessa behov men saker vi gjort "iallatider" är inte alltid rätt, olika forskning leder till olika svar och därför får du också många olika svar av många olika människor, bl a av några här.

Men, lyssna, läs och och för guds skull fortsätt fråga så tror jag att du kommer hitta den informationen du sökte, och förmodligen lite till ;)

Hoppas att det löser sig med foderproblemen!

Om du tycker att sex kilo hö är tillräckligt så kanske du kan ge din kuse lite halm att tugga på.

Mitt vbl sto, i ungefär samma storlek som din, äter 15 kilo hö om dan.
Bara en liten parantes..

Kalla mig småtjej om ni så vill
men min fråga riktade sig till
såna som har erfarenhet av att
ge eller inte ge häst a-fil. :angel:
jag är inte överlägsen någon, jag
söker ren information om den
fråga jag har ställt.
Tacksam för trevliga svar. :love:

Har inte vi gett dig normala, trevliga svar på din fråga? :confused:
Vem har sagt nåt om att vi upplever dig som "småtjej"? (har missat det i så fall)

Jag tycker att de flesta av oss gett dig just "ren information om den fråga du ställt". Vänligt men bestämt. Men du verkar inte vilja ta emot den?

Är alla hästar det?
Isåfall så är ju frågan om man ska använda några mjölkprodukter i foderstaten överhuvudtaget, även om det bara är för ett par dagar, reagerar de olika starkt precis som människor?

Jag tror så här - vi har lärt oss samma sak men tolkar dem olika. ;) (för övrigt så är veterinärer ofta inte alls så kunniga vad gäller foderdelen - det vet jag av egen erfarenhet... ibland har de tummen mitt i handen vad gäller den biten!)
Jag tänker att så himla små mängder varken gör från eller till i foderstaten och du tänker att det kan nog röra till foderstaten en del... Olika hur man tänker och tolkar saker o ting. Kan inte säga att jag är den som har rätt heller... Det är bara min tolkning av litteratur och annan fakta jag läst på.

Därför förlitar jag mig inte bara på en persons svar utan frågar olika personer som jag vet att jag kan lita på inte bara hittar på svar för att verka smarta (har varit med om sånna personer förr, bla. vet :crazy: ) samt läser det jag kan hitta. :)

Vet inte hur de små mängderna påverkar olika foderstater. Jag tänkte bara på de tillfällen jag räknat foderstater och sett hur en liten mängd av ett foder kan påverka värdena ganska mycket. Men det är ju klart, foderstaten man räkar ut stämmer inte ju inte alltid, hästen kanske tar upp mer/mindre än man räknat på så ingenting är exakt. :p

Är alla hästar det?
Isåfall så är ju frågan om man ska använda några mjölkprodukter i foderstaten överhuvudtaget, även om det bara är för ett par dagar, reagerar de olika starkt precis som människor?

Fil och yoghurt innehåller mindre mängder laktos eftersom kulturerna/bakterierna äter laktosen för att bilda mjölksyra för att göra mjölken sur. Därför kan många som är laktosintoleranta som reagerar på mjölk äta fil och yoghurt i måttlig mängd.

Har läst att egentligen ska alla människor vara laktosintoleranta men pga. att vi tagit till oss boskap och använt mjölk i kosten så har det fört till att dagens människor kan spjälka laktosen. Utanför Europa är det väldigt vanligt med laktosintolerans hos vuxna eftersom mjölk inte är så vanligt i kosten efter 4-5 års ålder.

Tycker att det borde det inte vara något liknande hos djuren. Att de i vuxen ålder har utvecklat en laktosintolerans. Ifall det är så så borde man kunna ge fil till häst utan större problem. Sen är det väl som med alla individer att vissa är känsligare för vissa saker n andra.
Men som tidigare nämt så finns det ju bättre alternativ att ge till hästar än fil. :)

(Vet inte om det var svar på din fråga men det var ett försök iaf. :p )

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka