A-fil till häst?!

Sv: A-fil till häst?!

Betforets egenskaper med att hålla igång magen är
det jag vill åt. :)

Säg det med en gång då! :p

Den effekten kan du få genom att ge linfrön (hela linfrön, som inte är krossade elelr i pelletsform, ska kokas eller stöpas innan utfodring!) ett par dl om dagen. ;) Men börja med mindre första dagarna - kanske 0.5-1dl så hon inte blir lös i magen av den plötsliga tilldelningen av linfrö...

Sen är det så att det som i BETFOR ger den där bra effekten för magen är FIBRERNA och det finns inga som helst fibrer i A-fil. Så du hade verkligen inte fått DEN effekten av filen... Däremot är all alsga grovfoder (hö,silage, halm, lusern) fiberrikt o hålelr igång magen! Kanske skulle du pröva med lite lusern OCH linfrön?? (för massor med hö får väl hästen redan?)

Senast ändrad:

Säg det med en gång då! :p

Den effekten kan du få genom att ge linfrön (hela linfrön, som inte är krossade elelr i pelletsform, ska kokas eller stöpas innan utfodring!) ett par dl om dagen. ;) Men börja med mindre första dagarna - kanske 0.5-1dl så hon inte blir lös i magen av den plötsliga tilldelningen av linfrö...

Sen är det så att det som i BETFOR ger den där bra effekten för magen är FIBRERNA och det finns inga som helst fibrer i A-fil. Så du hade verkligen inte fått DEN effekten av filen... Däremot är all alsga grovfoder (hö,silage, halm, lusern) fiberrikt o hålelr igång magen! Kanske skulle du pröva med lite lusern OCH linfrön?? (för massor med hö får väl hästen redan?)

Linfrö är ju inte alls likt betfor. Det innehåller ju 3 gånger så mycket smb.rp., 9 gånger så mycket fosfor, 3 gånger så mycket magnesium och bara 1/4 av kalciumet. Energin stämmer ganska bra överens men det är ju det hela. Om man ersätter med linfrö så måste man ju räkna om hela foderstaten för att inte få fel på mineralämnena och proteinhalten.

Väljer man sen att ge lusern också så kommer ju hästen att få ett rejält överskott av protein och bli tjock (vet inte vad det är för typ av häst men iaf.).

Men om din häst normalt sett inte har problem med magen behövs egentligen inget specifikt för att hålla igång magen, motion och ordentligt med grovfoder håller magen i trim iaf. Du kan fodra med bara hö och ev mineraler om du så vill, men du måste naturligtvis kontrollera att hästen får i sig allt den behöver.

Linfrö är ju inte alls likt betfor. Det innehåller ju 3 gånger så mycket smb.rp., 9 gånger så mycket fosfor, 3 gånger så mycket magnesium och bara 1/4 av kalciumet. Energin stämmer ganska bra överens men det är ju det hela. Om man ersätter med linfrö så måste man ju räkna om hela foderstaten för att inte få fel på mineralämnena och proteinhalten.

Väljer man sen att ge lusern också så kommer ju hästen att få ett rejält överskott av protein och bli tjock (vet inte vad det är för typ av häst men iaf.).

Men snälla nån - hon ville ju ha nåt som, liksom betfor, "håller igång magen" och inte att ersätta näringsmängden från betfor till nåt likvärdigt. Då skulle väl visst lite lusern (fiberrikt) och linfrön (lindrar i magen och är väldigt fiberrikt, och milt laxerande osv) kunna ersätta betforen på det viset!
Detta handlar ju dessutom om väldigt små mängder som inte spelar speciellt stor roll ur näringssynpunkt... Nu vet jag inte hur mycket betfor TS har gett innan men min tanke var att bara tillsätta nån/några dl lusernpellets och linfrön för MAGENS skull. Ger inte särskilt mycket ur näringssynpunkt - i synnerhet med tanke på att de inte ens tillgodogör sig näringen ur hela linfrön (de passerar hela genom magen och ger bara den goda effekten för att hålla igång magen).

Hon ville ersätta den ja, men om man väljer ett foder som har andra värden måste man reglera om hela foderstaten. Då blir det inte bara en ersättning utan ett nytt foder som gör att kanske den andra kraftfodergivan får ändras även den, kanske man tom. behöver ett annat mineralfoder som komplement.
Om man, som du förslår, ger lite varje dag av ett foder som har för stora/små värden så blir ju det ett ganska stort överskott/underskott i längden.

Jag vet att inte hästen tillgodogör sig all näring som finns i linfröna, men de värdena jag skrev är de värdena som hästen kan ta upp av vad jag fått reda på.

Hästen i fråga är
en varmblodsvalack på 17 år
som är i både gott hull och i
god kondition.
Han väger
455 kg är 153cm i manken...
...äter 6kilo/dag...har fri tillgång till
mineraler och saltsen...
...äter Mustang orginal...1 kg/dag...
...hans tarmfunktion/ är sådär när han
är stillastående...men väldigt
riklig när han rör sig...
...hade bara varit skönt att hitta något som
typ jämnar till hans tarmfunktion...
...:D

Hur blir han i magen? Lös eller hård?

När min blev lös i magen av foderbytet så la jag till foderjäst. Det tycker jag har fungerat bra. Men om du väljer att ta bort betforet helt och hållet så får du se till så att näringsbehovet täcks av de andra fodermängderna. :)

6 kg hö låter lite. Jag tror att han skulle få bättre fart i tarmen vid vila om du ökade högivan.

HAr du verkligen sett över din foderstat ? Ganska lite hö ger du och sedan, varför FRI tillgång på mineraler egentligen ?

Fri tillgång på mineraler är ingen bra idé. De hästar som tycker de smakar gott äter på tok för mkt medan en del knappt rör dem och får brister. Hästar klarar inte ens att reglera sitt eget saltintag. Mycket bättre att räkna lite på vad den behöver och ge den det i fodret. Vill du ha magen igång bättre är det nog en bra idé att ge mer grovfoder.

Hur blir han i magen? Lös eller hård?

När min blev lös i magen av foderbytet så la jag till foderjäst. Det tycker jag har fungerat bra. Men om du väljer att ta bort betforet helt och hållet så får du se till så att näringsbehovet täcks av de andra fodermängderna. :)

Han är både och...vid mycket stillastående är han ibalnd lite hård och i rörelse lite lösare.
Tack för råden och tipsen ska kolla över ordentligt

6 kg hö låter lite. Jag tror att han skulle få bättre fart i tarmen vid vila om du ökade högivan.

Han får nog med hö...lovar dig...han ser inte ut som ett benrangel...
....inte för att bli elak eller så men har du hört talas om tumregeln1kilo på varje 100kilo hästen har?!
Nu är det ganska milt väder och han får såpass han behöver just nu...men vid vintertider så får han mera upp till 10 kilo hö...:smirk:

Tumregeln är snarare 1-2 kilo torrsubstans per 100 kilo häst, dvs masn räknar bort vattnet i höet. SÅ enligt den regeln är nog vintergivan på 10 kg ok. De behöver ju inte bli beniga bara för att de får för lite hö, däremot kan de få problem med magen, precis som du oroar dig för. En häst kan ju hålla sig tjock på några få kilon hö om man istället ger den kraftfoder, men det betyder ju inte att allt är bra.

HAr du verkligen sett över din foderstat ? Ganska lite hö ger du och sedan, varför FRI tillgång på mineraler egentligen ?

Foderstaten hästen har är verkligen översedd...:)
Han har fri tillgång mineraler och salt för att han
har haft det sedan ganska
länge tillbaka och för att han
föredrar hellre mineralsten
istället för mineraler i tillsammans
med kraftfoder...detta är en
ganska kräsen herre.
Sen så kan en häst tillgodose
sina egna behov av mineraler
och salt om dom får fri tillgång. :D

Jag måste bara flika in här då min häst hade förstoppningskolik förra måndagen:(
Han är en kille på 16 år och har inte haft några som helst problem med detta tidigare.
Rådet jag fick av min veterinär va att ge 1 dl proviva blåbärssoppa dagligen för att hålla igång magen på honom:)
Eftersom tarmfunktionen blir lite nedsatt när dom blir äldre så hjälper det till att ställa balansen till rätta i tarmarna:) Detta ger jag tillsammans med kraftfodret och han gillar det:bump:

Hoppas du får bukt på problemet så din häst slipper ha ont i magen.

Jag måste bara flika in här då min häst hade förstoppningskolik förra måndagen:(
Han är en kille på 16 år och har inte haft några som helst problem med detta tidigare.
Rådet jag fick av min veterinär va att ge 1 dl proviva blåbärssoppa dagligen för att hålla igång magen på honom:)
Eftersom tarmfunktionen blir lite nedsatt när dom blir äldre så hjälper det till att ställa balansen till rätta i tarmarna:) Detta ger jag tillsammans med kraftfodret och han gillar det:bump:

Hoppas du får bukt på problemet så din häst slipper ha ont i magen.

Tack så mycket. :)

Sen så kan en häst tillgodose
sina egna behov av mineraler
och salt om dom får fri tillgång. :D

Tillgodose ja, men inte själva reglera om de får för mycket eller för lite.

Håller med andra om att 6 kilo är i minsta laget. När en häst äter i vilt tillstånd spenderar de ungefär 17 timmar /dygn till att beta. Fast du kanske har hästen i gräshage fortfarande? :)

Hon ville ersätta den ja, men om man väljer ett foder som har andra värden måste man reglera om hela foderstaten. Då blir det inte bara en ersättning utan ett nytt foder som gör att kanske den andra kraftfodergivan får ändras även den, kanske man tom. behöver ett annat mineralfoder som komplement.
Om man, som du förslår, ger lite varje dag av ett foder som har för stora/små värden så blir ju det ett ganska stort överskott/underskott i längden.

Hur mycket skillnad kan ett par dl lusern (ca 120g = ca 1mj/10g smbrp) och 1-2dl hela linfrön göra i en foderstat? För mig så lite att det inte har nån betydelse...
Däremot om hon behöver ersätta en ganska stor mängd betfor näringsmässigt kan det bli alldeles för lite och fel foder att byta ut till.
Nu gällde det bara för att ge nåt som håller igång magen... 1-2dl linfrön skulle jag aldrig ens näringsmässigt räkna in i en foderstat och inte heller så lite lusern. (kanske till en liten shettis men inte annars)

Jag vet att inte hästen tillgodogör sig all näring som finns i linfröna, men de värdena jag skrev är de värdena som hästen kan ta upp av vad jag fått reda på.

Oavsett hur det nu är (människor tar iaf inte upp näringen ur dom och jag är ganska säker på att inte helelr hästar gör det, vi har haft en diskussion om det här en gång) så tycker jag iaf inte att 1-2dl linfrön, till hästar större än 200kg iaf, spelar nån större roll ur näringssynpunkt. Förstår inte varför du hänger upp dig så på det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka