Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Betforets egenskaper med att hålla igång magen är
det jag vill åt.![]()
Säg det med en gång då!
Den effekten kan du få genom att ge linfrön (hela linfrön, som inte är krossade elelr i pelletsform, ska kokas eller stöpas innan utfodring!) ett par dl om dagen.Men börja med mindre första dagarna - kanske 0.5-1dl så hon inte blir lös i magen av den plötsliga tilldelningen av linfrö...
Sen är det så att det som i BETFOR ger den där bra effekten för magen är FIBRERNA och det finns inga som helst fibrer i A-fil. Så du hade verkligen inte fått DEN effekten av filen... Däremot är all alsga grovfoder (hö,silage, halm, lusern) fiberrikt o hålelr igång magen! Kanske skulle du pröva med lite lusern OCH linfrön?? (för massor med hö får väl hästen redan?)
Linfrö är ju inte alls likt betfor. Det innehåller ju 3 gånger så mycket smb.rp., 9 gånger så mycket fosfor, 3 gånger så mycket magnesium och bara 1/4 av kalciumet. Energin stämmer ganska bra överens men det är ju det hela. Om man ersätter med linfrö så måste man ju räkna om hela foderstaten för att inte få fel på mineralämnena och proteinhalten.
Väljer man sen att ge lusern också så kommer ju hästen att få ett rejält överskott av protein och bli tjock (vet inte vad det är för typ av häst men iaf.).
Hur blir han i magen? Lös eller hård?
När min blev lös i magen av foderbytet så la jag till foderjäst. Det tycker jag har fungerat bra. Men om du väljer att ta bort betforet helt och hållet så får du se till så att näringsbehovet täcks av de andra fodermängderna.![]()
6 kg hö låter lite. Jag tror att han skulle få bättre fart i tarmen vid vila om du ökade högivan.
HAr du verkligen sett över din foderstat ? Ganska lite hö ger du och sedan, varför FRI tillgång på mineraler egentligen ?
Jag måste bara flika in här då min häst hade förstoppningskolik förra måndagen![]()
Han är en kille på 16 år och har inte haft några som helst problem med detta tidigare.
Rådet jag fick av min veterinär va att ge 1 dl proviva blåbärssoppa dagligen för att hålla igång magen på honom![]()
Eftersom tarmfunktionen blir lite nedsatt när dom blir äldre så hjälper det till att ställa balansen till rätta i tarmarnaDetta ger jag tillsammans med kraftfodret och han gillar det
Hoppas du får bukt på problemet så din häst slipper ha ont i magen.
Tack så mycket.![]()
Sen så kan en häst tillgodose
sina egna behov av mineraler
och salt om dom får fri tillgång.![]()
Hon ville ersätta den ja, men om man väljer ett foder som har andra värden måste man reglera om hela foderstaten. Då blir det inte bara en ersättning utan ett nytt foder som gör att kanske den andra kraftfodergivan får ändras även den, kanske man tom. behöver ett annat mineralfoder som komplement.
Om man, som du förslår, ger lite varje dag av ett foder som har för stora/små värden så blir ju det ett ganska stort överskott/underskott i längden.
Jag vet att inte hästen tillgodogör sig all näring som finns i linfröna, men de värdena jag skrev är de värdena som hästen kan ta upp av vad jag fått reda på.