A-fil till häst?!

Xoya

Trådstartare
Undrar lite om någon har lite
råd att ge angående att ge A-fil till häst.
Min häst gillar inte betfor och då jag
gett upp försöken att fodra med det i kraftfodergivorna.
Så har jag hört att man kan ge A-fil till
häst.
Det jag undrar är.
1. Hur många dl kan man ge i en fodergiva med kraftfodret?!
2. Hur många gånger om dagen?!
3. Är det något speciellt man ska tänka på när man fodrar med A-fil?!
4. Finns det något som man inte ska blanda A-fil med i fodergivorna så att hästen kan bli sjuk?!
:bump:
Tack på förhand!!!​

Sv: A-fil till häst?!

Fast det brukar man, mig veterligen, bara ge som en kur för magproblem, inte kontinuerligt i en foderstat.

Vad är ditt syfte med att ge det?

Jag undrar också syftet med det, eftersom egentligen krävs det ganska många liter per dag för att ge någon effekt alls. Om man vill åt nyttobakterier, är faktiskt probiotica tillskott långt mycket effektivare. Där krävs kanske 1-2 msk per dag vilket motsvarar mellan. 5-15 l A-fil beroende på hur stor dos man ger.

A-fil minns jag att jag brukade fa ge min ponny nar han blev dalig i magen av ensilage. Men har aldrig hort att man har det ist for betfor. Betfor haller ju magen igang, fil lugnar.

Det här svaret har jag hittat på en fråga till en agronom ang fil till häst:

Du har helt rätt i att vuxna hästar är laktosintolleranta, det vill säga de saknar enzymet laktas som spjälkar mjölksockret laktos. Föls bukspottskörtel bildar dock laktas och laktaset omvandlar laktosen till glukos och galaktos.

Förmågan att bilda laktas avtar hos hästen med åren för att helt ha försvunnit vid fyra års ålder. Hos vuxna hästar passerar laktosen tunntarmen ner till tjocktarmen utan att brytas ner och kan om man utfodrat med stora mängder ställa till problem som till exempel diarré.

Har ju själv hört att det ska vara bra att ge dom fil:confused:

Har bara vart med om att folk gett fil till sina hästar i samband med kolik. Och då är ju diarre inte helt fel att få ;)

Har bara vart med om att folk gett fil till sina hästar i samband med kolik. Och då är ju diarre inte helt fel att få ;)

Fast ordet "kolik" är en benämning på alla slags magbesvär (även diarréer) - inte bara då hästen har förstoppningskolik.

Det finns bättre saker att ge en kolikhäst än fil! Beroende på vilken slags kolik det handlar om...

Jag tror nog du vet vad jag menade, samt alla andra. Och en utav de vanligaste orsakerna är faktiskt förstoppning.

Jag har bara gett fil i samband med att hästarna ska få i sig medicin som annars inte slinker ner så lätt :)

Men aldrig hört att man ger det som "foder" dagligen...

Men som andra frågat, i vilket syfte ska du ge det?
Fil=bakterier, och inget särskilt enegigivande för en häst, om hästen inte vill äta betfor kanske du kan pröva ett annat foder där du slipper ge det som komplement?

:bump: Tack för alla svar. :)
Syftet i sig var att kanske kunna ge
A-fil istället för betfor. Då hästen inte vill
äta betfor. :D
Har hört från andra att dom matat sina
hästar som inte velat äta betfor med
A-fil istället.
Men jag har nu efter jag läst alla inläggen
med information att det är nog bäst att låta bli
och ge A-fil. :bow:

Men som andra frågat, i vilket syfte ska du ge det?
Fil=bakterier, och inget särskilt enegigivande för en häst, om hästen inte vill äta betfor kanske du kan pröva ett annat foder där du slipper ge det som komplement?

Vet du något foder på rak arm som innehåller
betfor?!
Tack på förhand med svar. :)

Är betforen till för att binda samman den andra foderstaten (om du har mineraler eller annat pulver) eller bara bukfyllnad?

Är betforen till för att binda samman den andra foderstaten (om du har mineraler eller annat pulver) eller bara bukfyllnad?

Vet inte riktigt hur du menar... Men det är iaf inte bara bukfyllnad, det ger näring! Dess bra egenskaper är fiberinnehållet som är bra för hästens matsmältning och det innehåller bra energi (men även lite protein o annat).
Och ja, betfor är ofta ett bra val att använda om man behöver ha nåt att blanda mineraler/pulver/mediciner i - det är smakligt och den blöta konsistensen gör att det är lätt att blanda i saker i den utan att hästen kan pilla bort mineralerna eller vad det nu är.

Betfor är ett bra krfatfoderval om man behöver tillföra extra energi i foderstaten och/eller ge något som är bra för magen - men det är inget man MÅSTE ge som en del tror.

Hittade denna förklarning till vad betfor är och vad det är bra för:
" Betfor är en restprodukt från sockerframställning. Betfor är inte något särskilt fodermedel, det är ingen råvara utan en foderprodukt. Det som är, är att man har resterna från sockerbetan, när man tillverkar socker strimlar man sockerbetan och därefter när man utvunnit sockret har man betfibern kvar och den blandar man då med melass. Och då har man betfor. Melass är också en restprodukt från sockerframställningen.

Man ska ge betfor därför att det har en god dietisk verkan. Det ökar smakligheten så till exempel en häst som har foderleda tycker om det och sen så för att ge hästar medicin och mineralfoder så kan man blanda i det. Sedan är det ett energirikt basfoder. När man utvecklar detta med dietisk verkan så när du får fodersmältningsproblem, rubbningar, på en häst tar man bort allt kraftfoder men man ger fortfarande betfor till en häst. Också bra vid grovfoderbyten därför att den stabiliserar tarmfloran. "

(källa: http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/betfor.html)

Jag uttryckte mig snabbt och fel.
Jag menade om betforen hade något näringssyfte i foderstaten, alltså binda samman så det blev en komplett foderstat, men jag själv har använt betfor till att ge hästar som bara får mineraler så de får upplevelsen av att de faktiskt får något i krubbansom smakar gott.

Ifall hon också använt det i samma syfte behöver hon ju inte ersätta det med något men hr det använts som ett viktigt komplement i en foder stat kanse hon kan testa något annat foder som ger samma kompletta näringsinnehåll men som inte innehåller betfor.

ibland går det för snabbt på tagentbordet och det blir saer man inte menar, hoppas ni förstod nu vad jag menade. ;)

Man måste verkligen inte ge betfor, mina hästar äter ingen eftersom jag tycker det är besvärligt och mitt sto tyckte inte om det. Det är bara något som blivit mode och någon form av standard i vissa delar av sverige, medan när vi köpte vårt sto från bollnäs var de helt frågande när vi undrade om de inte fodrade med betfor. "Nää våra hästar har inte problem med magen.." sa de. Betfor är ju bara ett fodermedel bland alla andra. Du behöver inte ge A-fil för att ersätta betforn, även om de båda sägs vara bra för magen. Vi ger bara ny bakterieflora med fil eller probimin om det uppstår probem eller om någon häst måste få starka mediciner, vilket de vääldigt sällan gör.

:angel: jisses...meningen med att ge A-fil till
min häst var kanske att det skulle kunna ersätta betforet i stället...
...jag är inte så kunnig i all den här djungeln med foder. :rofl:
Betforets egenskaper med att hålla igång magen är
det jag vill åt. :)

Jag ger extra foderjäst till mitt sto för att hon ska vara fin i magen (hon får betfor också, men jag kan inte ge mera) fast då är det mera b-vitaminen och biotinen jag vill åt (känslig mage).

Fiber finns det ju bra med i hö om det är det du vill komma åt..

Annars får du läsa foderanalyser och försöka hitta ett foder som har ungefär samma värden som betfor om du bara vill ha ett substitut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka