4 åring som kissar på sig

Mirre

Trådstartare
Våran 4 åring kissar på sig dagligen.
Vi har försökt allt, verkligen allt känns det som, för att få honom att sluta.
Men han bryr sig inte. Han lovar och lovar att hålla sig torr (han kan mycket väl) men sedan kissar han på sig igen. Igår sade jag till honom att gå och kissa, han gick in i badrummet och ställde sig mitt framför toaletten och kissade på sig. :crazy: Sedan skyllde han på att "jag kissade på mig för att det går" ?! :crazy:

Han ljuger och tror att inte vi ska se det.
Går inte att få ett ärligt ord ur honom. Jag är så less på det här nu, ingenting vi gör fungerar ju. Har skrivit om det förut vet jag, men nu är ideerna slut. Han gör lika hos oss, hos pappan, på dagis (även om det inte är lika mycket där).

Vad tusan gör man? BVC?
Han KAN ju hålla sig torr, men han verkar helt enkelt inte bry sig. Han försöker inte ens. Har pratat med honom om det 123455322gr, känner mig som en papegoja som bara upprepar allt om och om igen. Det enda man får av det att han tydligt visar att han inte lyssnar, gör miner, håller på med annat, vänder ryggen mot en osv. Han beter sig precis som att det enda som betyder något är han själv, allt annat skiter han i.

Sv: 4 åring som kissar på sig

Nu vet jag inte hur pedagogiskt rätt det är... Men jag hade satt på honom blöja. Då inser han förhoppningsvis att det inte bara är att kissa på sig och sen är det bra. Antagligen kommer det vara pinsamt att ha blöja när man är så stor och han anstränger dig mer för att slippa den sen?

Som sagt, pedagogiska belägg saknas... ;)

Jag hade slutat tjata på honom. Kanske han slutar om han själv får komma till insikt utan att vuxna skäller på honom...

Sen hade jag haft ganska täta toalettrutiner, så att han inte blir så jättekissnödig. Kanske vara rumpan bar hemma? Inte lika kul att kissa rakt på golvet?

Belöna på nåt kul sätt varje gång han kissar på toaletten (gör kisslista med guldstjärnor t.ex.)

Var inte så jättesnabb med att byta våta kissbyxor. Inte så att han ska gå med blöta byxor länge, men inte heller så att de genast dras av heller.

Till skillnad från dig är jag ganska övertygad om att det faktiskt inte är sp enkelt att barn kissar på sig bara för att de kan. Jag har själv en son som haft svårt att känna exakt när han är kissnödig och därför kissat på sig oftare.

Jag har gjort tvärtom, inte gjort en stor affär av det och sedan istället berömt när han kissat på toa. Man kan även prova med att ge stjärnor för varje gång de kissar rätt och då låta dem välja något när de samlat en viss mängd stjärnor. Tror mer på det än att tjata, hota och straffa.

Precis. Sen hade jag kollat upp UVI också. Och så finns den som sagt barn som av olika orsaker inte riktigt känner av när de behöver kissa före det är för sent.

Nu vet jag inte hur pedagogiskt rätt det är... Men jag hade satt på honom blöja. Då inser han förhoppningsvis att det inte bara är att kissa på sig och sen är det bra. Antagligen kommer det vara pinsamt att ha blöja när man är så stor och han anstränger dig mer för att slippa den sen?

Som sagt, pedagogiska belägg saknas... ;)

Vi har testat det, flera gånger tom.
Han vill inte ha blöja, men sätter man på en så går han inte på toa alls.
För då behöver han inte (enligt honom själv då)

Vi har provat kissschema, vi har belönat, gett konsekvenser, pratar, skällt, bönat och bett. Allt. Inget fungerar. Åtminstone känns det som att inget fungerar.
Han känner när han är kissnödig, han kan stå och studsa nästan för att han är så kissnödig. Ändå får man tjata honom till toa. Han säger själv att han känner det också, och han kan vara torr hela tiden på dagis och sedan kissa på sig när han kommer hem. Eller vara torr i flera dgr och sedan börja om igen.

Men sluta tjata då! Sluta ge konsekvenser och vara arg! Det om något gör barnet otrygg, och det kommer inte att göra att han vill börja kissa på toa. Försök hålla stenhårt på kisschema och var positiva. Ingorera då han kissar i byxorna. Bit dig i tungan om du vill tjata eller skälla.

Håll på så i några månader.

Alla fyraåringar fixar inte det där. Viljan måste komma inifrån barnet och inte genom tjat och gnat.

Jag skulle tvärtom säga: Släpp det.

Satt på blöja om det är okej för honom. Det är okej att ha blöja. Sätt iaf på blöja så han inte förstör vinterkläderna.

Ta ett antal veckor. Sluta bråka och hinta. Hjälp honom med blöjan/byta kläder och låtsas som ingenting.

Bajsar han på toaletten?

När ni landat lite efter några veckor utan bråk så ge någon liten uppgift. Snabba dig att kissa på toaletten innan vi går ut och... Eller snabbt så är det lördagsgodis sen osv. Så att det blir en situation där barnet gör det frivilligt och inte hinner protestera.

För en del spelar det ingen roll att de kissar på sig, det är kanske någon slags mognad. Det är inte jättevanligt men förekommer regelbundet och nästan bara pojkar. Nästan.

Den dagen han fixar det och känner att han har kontroll kommer du se att han är stolt. Dvs han har inte strulat för att jävlas utan för att han inte klarade det bättre.

Gå till en doktor.
Vissa barn mognar inte i blåsan så att de kan sluta att kissa på sig på egen hand.
De kan behöva medicin.
Att då lägga skuld på barnet kan vara förödande.

Så snälla hjälp barnet i stället för att ställa krav.

Alltså, vi skäller och gapar inte på honom hela tiden.
Absolut inte. Jo bajsar på toa gör han tack och lov.
När han går på toa så berömmer vi. Likaså på dagis.

Låter som att det kan vara något sådant då.
Men ja, vi kör på det och bara låta det vara.
Tilläggas kan att han slutade med blöja när han var två.

Ni kan ju påminna om att gå och kissa innan ni går ut, åker iväg eller annat.
Gör det gärna till en gemensam ritual.
Nu så skall vi alla gå och kissa innan vi åker, du med.
Med litet planering så kan man få det att hålla faktiskt.

Jag tror inte det handlar om kissningen alls. Får känslan av att något är det han vill säga som är för knepigt för en liten kille. Och att ni är arga på honom gör inte saken bättre.
Så fråga honom om ALLT ni kan komma på, det behöver inte vara något svårt eller hemskt egentligen men ett problem för honom. Kompisar, mardrömmar, mat han inte vill äta, är grannen dum, någon på dagis, super någon släkting, är trädet utanför hans rum otäckt, får hans syskon mer tid (enligt honom alltså - det är hans upplevelse som gäller).
Ungen är inte elak för han kissar på sig - bara att du tänker så gör mig ledsen. Eftersom ni har kollat fysiska fel så återstår någon form av känsla.

Vad ledsen jag blir av att läsa hur du skriver om din son :(

Han är 4 år gammal och du tror på allvar att han kissar på sig för att jävlas med dig!?

Det låter som om ni behöver få hjälp med er relation. En psykolog kanske kan hjälpa?

Håller med Luff och Line_n ....

Sen kanske det låter "värre" än det är IRL för att TS skriver i affekt, man kan ju faktiskt vara gräsligt trött och less som förälder.

Mitt liv är då verkligen inte det alla dagar och särskilt när orken tryter är det lätt att det låter sjuttio gånger värre än det är, om jag beklagar mig ....
Går allting smidigt och enligt plan är det såklart lätt att känna sig som "Suerwoman knows it all!" men sen jag fick barn är jag mer ödmjuk, ibland står man där som ett mä-hä och begriper inte hur det gick till/vad man ska ta sig till.... "allt ordnar sig" är faktiskt en sanning men man kan ju bli tokig innan man är där. ;)

Senast ändrad av en moderator:

kl

Får man hoppa in och ställa en enkel fråga?

Hur gamla var erat barn när h*n slutade med blöja på natten?

Alltså, vi skäller och gapar inte på honom hela tiden.
Absolut inte. Jo bajsar på toa gör han tack och lov.
När han går på toa så berömmer vi. Likaså på dagis.

Låter som att det kan vara något sådant då.
Men ja, vi kör på det och bara låta det vara.
Tilläggas kan att han slutade med blöja när han var två.

Mitt barnvaktsbarn var i samma ålder som ert barn med samma problem, med henom upplevde jag det som en kontrollgrej. Hen var den enda som kunde kontrollera sin blåsa och kisseriet, och det kändes som att det gav henom trygghet och stabilitet i livet att kunna kontrollera det själv, att ingen annan kunde göra det åt henom.

Jag hade slutat tjata... När hen blir äldre kommer hen inte vilja kissa på sig, för det är ruskigt pinsamt. Låt hen ta det i sin egen takt och uppleva att det är han som kontrollerar sin egen kissning, inte du eller någon annan.

Kanske värt att fundera på....

Mat, sömn och toalett är de klassiska sakerna som vi inte kan kontrollera och det blir konfliktområdena.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 384
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar