372 dgr dräktighet,nån som slår?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare armaani
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 7 299

armaani

Trådstartare
r jag unik här eller kommer det inget föl!Snälla ni som har haft eeller har ston som gått över länge berätta!!

Sv: 372 dgr dräktighet,nån som slår?

För några år sedan hade vi ett sto som gick 7 v över tiden, fölet föddes tyvärr dött. Vi kollade henne när hon gått 5 v över tiden och då levde fölet enl. veterinär, vill inte skrämma upp dig, men det är min erfarenhet av när det är så långt över tiden.

Alternativt kan ditt sto kanske vara skendräktigt?

Jag har haft en på 376 dygn för några år sedan...ut kom det ynkepynkligaste föl jag någonsin fött upp....dock gick det hela bra och han växte på sig!!!

//Tina

Min tanta är nu inne på 359 dygn... Men du väntar alltså också fortfarande ?

"Alla helgona fölet" gick väl länge ? Kommer inte ihåg hur många dygn dock...

HalyBaily var det som hade ett sto som gick 388 dagar förra året. Det kan man kalla lääänge

Mitt sto gick 387-388 dagar förra året (endast en seminering )
Födde ett litet föl som vägde hälften av normalvikt. Överlevde.

Jag har för mig att Dimmans hade ett sto som gick över väldigt länge förra året, över 370 dygn.
För att inte tala om Heras megavaka med Lilla Lucky härom året...

Det finns ett connemarasto som heter Hagens Nike, hon gick över VÄLDIGT länge 2000.

Minns inte exakt men jag tror det var 6 eller 8 veckor. Den hette iaf Wait for Me :love:

Den överlevde med andra ord.

Det finns ett connemarasto som heter Hagens Nike, hon gick över VÄLDIGT länge 2000.

Minns inte exakt men jag tror det var 6 eller 8 veckor. Den hette iaf Wait for Me :love:

Den överlevde med andra ord.

T o m 9 veckor tror jag.

Har inte numret av connemaranytt här, minns bara att det var en halv evighet! :eek:

Tack för svar, det är alltid intressant att höra från andra även om det ibland känns oroande.Vet skall hit idag och vacc en annan häst, skall be henne titta på Zorina men hon tyckte per tel att det inte var ngt att oroa sig för ,menade att dräktigheten ibland kan stanna upp en period och att fölet helt enkelt inte är klart.Vi får väl se..

tt sto gick över tiden med 6 veckor. Efter 5,5 vecka kom veterinären ut för att kolla så att hon fortfarande var dräktig och i så fall om allt stod rätt till.

Han puttade på fölet flera ggr men fick ingen reaktion. Jag fick oder om att longera min gamla märr 2 ggr om dagen och se till så att hon var i rörelse för att väcka upp fölet.

Veterinären sa oxå att vi inte skulle räkna med att fölet skulle klara sig, ev var det så gott som dött i magen redan... :cry:

Tre dagar efter kom Lilla Lucky, liten som ett ponnyföl och klen var hon oxå. Men hon var pigg och tuff, snabbt uppe på benen!!! :)

Tycker verkligen att du ska få en veterinär till att titta & känna på ditt sto. Inte minst för din egen sinnesfrid!

Hur kul är det att gå & vänta på ett föl som kanske aldrig kommer?
Jag är då glad att jag har plockat ut veterinär som undersökt mitt sto när jag varit osäker & gått och väntat...

Båda gångerna har hon varit skendräktig/tom. Hade grämt mig väääldigt mycket om jag gått och väntat flera månader över tiden, på ett föl som aldrig fanns där... :(

Det var likadant för mig. Veterinärerna sa att det var normalt och ville INTE komma ut & känna på stoet. Trots att jag ringde flera gånger och bad dem. Ringde flera olika.
Tillslut fick jag tag på en i Norge som ville komma ut. En jättego, trevlig veterinär! :bow:

Tycker absolut att man ska ta hjälp och kolla!
Själv skrev jag här på bukefalos för några år sedan, när mitt föl gått några veckor över tiden, och frågade... Flera svarade då att det är ett dåligt tecken när de gått så länge över tiden... Mitt sto närmade då sig en månad över tiden.. Det svar jag fick var att när de gått över tiden så länge är ofta ngt fel och de föds svaga. Jag tog ut vet som undersökte, han sa att fölet levde och att det var bara att vänta... Han trodde att jag kanske hade räknat fel på veckorna, trots att jag förklarade att jag hade koll, suck... Fölet föddes efter drygt ett år, svagt, och dog efter några minuter. Jag var där och gjorde vad jag kunde... I år hade min väninna ett sto som gått flera veckor över tiden, till slut visade det sig att fölet låg i felläge och att fölet inte kunde komma ut. Stoet fick akutsnittas med dött föl. Vet kände att det var fel direkt vid undersökning. Stoet kommer troligen klara sig, men har haft en mkt svår infektion och har fått kraftig behandlng med antibiotika. Visst det kan gå bra, som flera gett ett exempel på här, men att de går länge över tiden innebär dock ofta att ngt är fel och att fölet går tillbaka i utvecklingen. Mitt råd är att du ska ta all proffesionell hjälp du kan! Lycka till!

Min har iaf ett levande föl i sej då den rör på sej i magen...

Nu dygn 361 och hon börjar väl kanske se mer "klar" ut....

Nope inget alls... Men börjar bli slappare i korset men de är nog inte dags under den här helgen heller... Men vi har iaf sett fölet göra rörselser så den lever iaf... Men börjar även här bli lite trötta på väntan ! Och vi som hade tänkt betäcka om .... Suck

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: cili
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka