30-års kris?!

Minna86

Trådstartare
Jag tror jag har en 30-års kris, även om jag bara är 27 år. Min fråga är väl egentligen hur man hanterar det och hur man ska veta om det bara är hjärnspöken eller en "verklig" känsla?

Dels tycker jag det är hemskt att bli äldre eftersom jag (antagligen) inbillar mig att man skall vara och prioritera på ett sätt som jag inte vill. Jag ser hur mina vänner lever sitt liv och känner mig längre och längre ifrån det på många plan. Däremot när jag pratar om detta med dom så säger de ju att ålder spelar ingen roll utan man gör det man vill och är den man är oavsett och det stämmer antagligen. Ibland är jag helt med på det dom säger, ibland har jag panik;)

En annan del är mitt liv och min relation. Jag börjar se mer och mer av min mamma i mitt agerande och det är något jag kämpat hela mitt liv med att undvika. Jag är osäker på om jag det är meningen att jag skall vara i en relation och framförallt min nuvarande med tanke på hur jag beter mig (inte jämnt självklart men ibland). Jag älskar min sambo men jag har svårt att komma fram till om jag älskar honom tillräckligt eller om förhållanden blir på detta sätt efter många år (varit tillsammans i 9½ år).
Samtidigt hatar jag att vara singel om jag verkligen tänker efter men samtidigt glider jag in i någon romantiserad bild av det hela som kan kännas väldigt lockande.
Jag funderar på att be min sambo om parterapi men jag vet att han är starkt emot det så det kommer bli svårt.

Detta att jag fortfarande vill ha barn lika lite som när jag var tonåring är också skrämmande. Har väl halvt om halvt räknat med att jag skulle ändra mig när jag blev äldre men frågan är hur gammal jag ska bli innan den ändringen kommer? Detta spelar inte så stor roll för mig men för min sambo och min relation har det väldigt stor betydelse. Nu är ju min sambo en kille så han är ju inte beroende av sin ålder för att få barn som en kvinna är men jag vill ändå inte "lura" honom.

Köpte för ett år sedan vårt drömhus efter många års letande och har två hundar som kräver väldigt mycket (pga sjukdomar) vilket gör en separation väldigt ångestfylld. Även om jag helt klart inte är 100% lycklig nu så är frågan om jag verkligen blir lyckligare utan allt det som fyller största delen av mitt hjärta och min fritid nu?

Har tänkt prata med min mormor eller min moster om detta eftersom de känner min mamma och mig väldigt bra och är om inte annat fyllda av livserfarenhet...

Mycket text, hoppas någon har orkat läsa och kan komma med några goda råd.
 
Sv: 30-års kris?!

Ja du ...jag är 50 + och drar mig inte för nånting...ingen kan bestämma över min personlighet och man måste inte "vara" nåt speciellt vid nån speciell ålder , å 27 är ju bara barnet .....fast ärligt så tyckte jag det var jobbigt vid just 27 själv , känns som nån gräns till moget . Men sen glömde jag bara bort det och livet blir bara bättre o bättre :)
 
Sv: 30-års kris?!

Jag tror jag har en 30-års kris, även om jag bara är 27 år. Min fråga är väl egentligen hur man hanterar det och hur man ska veta om det bara är hjärnspöken eller en "verklig" känsla?

Hur ska man veta om det är hjärnspöken eller en "verklig" känsla frågar du, och då svarar jag: dina känslor är verkliga känslor. Ålders/mognadskriser kommer sällan vid en exakt ålder utan de har mer med livssituationen att göra.

I din ålder är det kanske så att andra människor nu verkar gå in i en annan livsfas och "stadga sig" vad man nu menar med det. Du vet inte om du vill ha barn, du vet inte om du vill fortsätta i den här relationen. Inte alls konstigt att ställa sig sådana frågor när man köpt hus och alltså knutit sig till varandra lite hårdare än förut, och omgivningen kanske börjar fråga när barnen ska komma.

Förhållanden går upp och ned. Så är det. I de flesta fall går det att förbättra relationen om båda parter vill lägga ned jobb. Men man får också väga in att båda parter har rätt att vara sig själva - terapin gör varken dig eller din partner till en annan person. Ni bara får verktyg att tala om era olikheter och kanske hitta kompromisser som ni kan leva med.

Om man inte mår bra kan det vara skönt att tala med någon utomstående, få hjälp att sortera i tankarna. Så kan det klarna så småningom vad som är rätt för dig att göra.

Lycka till med allt!
 
Sv: 30-års kris?!

Jag tror jag har en 30-års kris, även om jag bara är 27 år. Min fråga är väl egentligen hur man hanterar det och hur man ska veta om det bara är hjärnspöken eller en "verklig" känsla?

Dels tycker jag det är hemskt att bli äldre eftersom jag (antagligen) inbillar mig att man skall vara och prioritera på ett sätt som jag inte vill. Jag ser hur mina vänner lever sitt liv och känner mig längre och längre ifrån det på många plan. Däremot när jag pratar om detta med dom så säger de ju att ålder spelar ingen roll utan man gör det man vill och är den man är oavsett och det stämmer antagligen. Ibland är jag helt med på det dom säger, ibland har jag panik;).

Känner igen mig i denna del av ditt problem. Jag ville inte bli äldre, undvek om möjligt att fira mina födelsedagar. Och det var för att jag var över 30 och inte i närheten av vad jag tyckte man skulle ha vid den åldern. Dvs förhållande och ev barn. Tyckte inte jag var vuxen trots ett extremt ansvarsfyllt jobb, bostadsrätt och häst.

Tog för mig ett par år att komma igenom, men senaste halvåret har jag kommit fram till vad JAG vill, och inte vad jag tyckte jag borde ha velat. Och det är inte förhållande och barn (men kommer passa, umgås med och skämma bort syskonbarnen :D). Det jag vill ha är vänner, resor och djur. Jag gillar att ha mycket fritid, att inte behöva planera. Att själv välja mellan att sitta i soffan en ledig dag eller gå en promenad. Att planera en del resor utan att behöva ta hänsyn till andra.

Fundera över vad DU vill med DITT liv. Vill du ha din sambo kvar så tycker jag det är ok att göra lite kompromisser, men du ska kunna leva med dem. Och känn inte att du måste stressa med att komma fram till vad du vill, det är en process.
 
Sv: 30-års kris?!

Jag har haft 30-årskrisen i flera år, är 29 nu.

Jag är helt säker på att jag aldrig vill ha barn, så den biten slipper jag. Men resten? Jag känner inte att jag är rädd för att bli äldre men jag känner att jag är rädd för att åren bara ska gå utan att jag gör nåt av dem. Att jag ska vakna upp en dag när jag är 45 och inse att jag fortfarande bor i en hyresetta och funderar på om jag kan leva med nån annan än mig själv i en relation. Att jag fortfarande inte vet hur man ska lägga upp pensionssparande och att jag bara har drömmar och visioner om hur livet ska bli men inte lyckats genomföra.

Jag känner också att jag fortfarande inte har koll på sånt man "ska" kunna när man är vuxen. Tex vara kapabel att sköta ett hus, orka med utlandsresor utan att tycker själva arrangerandet är för jobbigt, bjuda hem vänner på finare middagar, ha koll på fondsparande och annan långsiktig ekonomi, kunna inreda ett hem fint och trivsamt...

Jag har haft några förhållanden i vuxen ålder, men jag tröttnar och trivs inte. Jag har inte lyckats träffa nån där jag känner att det klickar på de flesta plan. Min förra var jag jättebra vän med och vi hade alltid roligt ihop, men ingen passion. Min nuvarande är mer som en förväxt tonåring än en man och han är nöjd med att spela dataspel, äta snabbmat och godsaker och har inga som helst problem med att sitta stilla och se tiden passera. Frågan är om jag vill leva så? Jag vill varken vara utan passion eller vardagstrevnad.

Däremot har jag iaf lyckats skaffa mig ett hyfsat välbetalt jobb och kunnat se till att jag har råd att ha häst. Så det är jag ju iaf lite stolt över...

Jag har tyvärr inga tips, men jag lider med dig...
 
Sv: 30-års kris?!

Hej!
Jag är 35 och är inte i närheten av vad jag trodde att man är vid denna åldern, när jag var yngre. Jag är som jag är och tänker inte ändra mig så länge jag mår bra. Men jag tror att det viktigaste är att fråga sig själv om man mår bra och om man inte gör det, varför mår jag inte bra och sedan göra något åt det.
Jag tror att det är väldigt vanligt att förhållanden där man träffats så tidigt i livet som ni (18?) tillslut blir ifrågasatta av någon part. Det behöver ju inte vara ett dåligt förhållande, men tror att frågan om det ska vara så här, är vanligare än om man gått igenom seperationer och haft olika relationer.
Jag tror att du skulle må bättre om du berättade för din sambo att du fortfarande inte känner att du vill ha barn. Då får han en ärlig chans. Och ditt samvete blir lättare. För mig är det oerhört viktigt att känna att mitt liv är bra. Som jag skrev i en annan tråd, jag har bara ett liv. Ett. Det måste vara bra. Inte duga. Utan bra.

Lycka till!
 
Sv: 30-års kris?!

Jag hade istället världens 25-årskris. Trodde att jag vid den åldern skulle vara "vuxen", med allt vad det innebär. Istället för att ha allt ordnat vid 25 bröt jag istället förlovningen ca ett halvår tidigare och funderade på vad jag skulle göra i livet.
En vecka innan 25 insåg jag att man inte alls behöver, borde eller kommer att vara vuxen vid en viss ålder, och sedan den insikten har jag inte nojat en enda gång över åldern. Fyllde 30 för två månader sedan och kände absolut ingenting över det. :)
 
Sv: 30-års kris?!

Jag tror att om jag hade bott kvar i Sverige hade jag haft en rejäl 30årskris vid det här laget (är snart 28). Många av mina svenska vänner som är i ungefär samma ålder är gifta med hus, barn, fast jobb osv. Och jag tror att det hade stressat mig väldigt mycket; att jag hade satt någon konstig press på mig själv att vara på ett visst "vuxet" sätt vid en viss ålder.
Men det finns ju inte bara ett sätt att vara vuxen på. Det finns hur många sätt som helst! Jag har nära vänner i alla åldrar (från 20 till 55 år), och de har verkligen visat mig att man får vara precis hur man vill i precis vilken ålder man vill. Det finns också fler sätt att ha relationer på än det "gamla vanliga" sättet.
Jag tror det är bra, TS, att ifrågasätta sina livsval på det sättet du gör nu. Gör man inte det tror jag det finns en risk att "vakna upp" om x antal år och undra "hur hamnade jag här?".
 
Sv: 30-års kris?!

Svarar alla...

Jag verkar ha ett vanligt problem iaf ;)

Ska nog verkligen försöka få iväg gubben på lite samtal med proffs. Visst kostar det en massa pengar (hans argument emot) men är ändå betydligt billigare än att flytta isär. Och sen göra väldigt klart för honom att jag verkligen inte kan lova att det blir några barn och sen får han ta ställning till det.

När jag läser era svar blir jag dock väldigt upplyft av en sak. Jag är faktiskt precis där jag alltid föreställt mig att jag skulle vara. Har ett bra jobb som jag trivs fantastiskt med, har rest och har ett underbart hus. Så jag har inget av ångesten "jag trodde jag skulle gjort detta och detta nu". :)

Just att min sambo är mitt enda förhållande i vuxen ålder är ju underbart samtidigt som det gör att det gror tvivel, precis som Tingeling skriver. Jag har ju inget att jämföra med! Inte kan jag prata med mina kompisar heller eftersom de inte har varit tillsammans så länge med sina killar.

Kanske ska slänga in en annan sak oxå... Jag är väldigt förtjust i min kollega och jag undrar hur mycket det spelar in. Det är väldigt lätt att bara se goda sidor hos någon man inte bor ihop med. Men är inte alla killar väldigt lika på många plan vilket ger att gräset inte är grönare på andra sidan?
(Jag är inte kär i kollegan och skulle aldrig kunna vara tillsammans med honom pga åldersskillnaden, han är bara skitsnygg och är en underbar person).
 
Sv: 30-års kris?!

Så bra att du känner att du är där du vill i livet ändå.
Det är bra att fokusera på det positiva :)
Ang din kollega, så tror jag att det är helt normalt att fundera lite om gräset är grönare eller inte. Det är ju bara ett bevis på att ditt känsloliv existerar :)
Men jag tror att om man väljer att gå ur en relation, så ska det vara pga att man inte vill leva i den relationen och inte pga att man vill byta till någon bättre, då är nog risken att man gör fel val.
Hoppas ni hittar en lösning som passar er båda!
 
Sv: 30-års kris?!

Jag har / haft också en 30 årskris, jag är 28 :)

Jag har gått en treårig högskoleutbildning där avslutet blev lite uppskjuten pga barnafödande och även en rätt tung och långvarig förlossningsdepression :( .
Efter att dottern kom så började jag fundera över vad jag ville med livet och sådär, yrket var jag inte alls lika säker på längre.

Det känns som att jag vid det här laget "borde" ha ett fast och välbetalt jobb. Vid närmare eftertanke är det som ni skriver, en sak jag tidigare trott att jag skulle ha när jag är så här "gammal".
Det stressar mig också väldigt mycket när både bekanta och halvbekanta frågar om jag inte studerat klart snart och börjat jobba...

Jag har ett stabilt förhållande, en dottern på 1½ år, häst(ar) och är inne på mitt andra hus. Vi har precis flyttat hit och håller på och bygger åt hästarna, det kunde inte ha blivit bättre!
Depressionen börjar komma under kontroll.

Så långt är livet underbart, jag har allt jag kan önska mig, förutom ett vettigt betalt jobb. Och det där med avsaknaden av jobb stressar mig mer än jag vill erkänna tror jag..
 

Liknande trådar

Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 391
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 757
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 349
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 444
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp