3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Ja det undrar jag också. Starttiden är ju inte inkl mättning och veterinären som jag förstod det.

Jag fick iaf dag nr 2 så jag hinner åka dit och reka lite :D

Är det en nackdel att starta bland de sista? det är över 70 starter men de är fördelade på två dagar.

Glömde.. jag har strukit diplom eftersom han ej är tillräkligt riden och jag vill inte stressa honom. Däremot så hoppas jag förstås på bra poäng då han rör sig mycket bra och dessutom hoppar bra (iaf enl min egna amatörsmässiga bedömning). Exteriören har jag ingen aning alls om vad han kommer att hamna på. synd att de inte har kelighetspoäng för där hade han fått högsta poäng direkt. En underbart trevlig häst är vad han är!
 
Senast ändrad:
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

*KL*

Hoppar oxå in i tråden här, har en treåring som skall visas i Uddevalla 17- 20 maj, om vi nu kommer iväg... :cool: Just nu känns det som om ALLT går snett. Insittningen som från början var beräknad till i höstas är ännu inte gjord pga. att hästen var mycket känsligare än jag beräknat, ägnat vintern åt det nu. Våren skulle vi åka runt och löshoppa i olika ridhus samt miljöträna, då landar illvilliga baciller in i stallet och vi kan inte åka någonstans. Penicillinkur. Löshoppat har hon visserligen gjort en hel del men här har vi bara naturfärgade bommar och inget ridhus. Försökte även lämna bort på inridning men var försent ute och allt var fullt, hittar till slut en tjej som är duktig nog att hjälpa mig med inridningen och nu hittar jag hästen igår med en svullen has... Jag ger snart upp!!! :eek:
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

*kl*
Nu börjar det närma sig! Hur går det för er alla? Ligger ni bra till med förberedelser o träning?

Uppdatering från mig o MIN Tiger :love: (köpte honom 19/4 på hans treårsdag :) ) Han ska visas på Plönninge (Halmstad) söndagen den 13 maj.

Jag har löshoppat honom (under tränarbeskydd :D) två gånger nu eftersom det är jag som ska visa honom. Innan har tränaren o mamma fixat det. Men tja, jag hoppas han kommer vilja hoppa med mig oxå :D Ska på en generalrepetition på lördag den 28/4 på samma ställe där han ska visas.

Visning vid hand går sisådär, han ser lite sur ut i traven :( Mamma hävdar att han bara är uppmärksam på mig och förhoppningvis så tittar han väl runt lite på visningen så öronen kommer fram. Ser ju tråkigt ut annars även om det inte är pga tjurighet. Ska nog springa utan spö iaf, han blir lite lessen annars o tror inte han gör nog :D

Kondisen blir det väl bättre o bättre med. Travar lätt vid sidan när jag cyklar. 1.5 km vända o 1.5 km hem i trav inga problem. Under ryttare klart jobbigare så det är korta pass som gäller. 20 min på fält eller 25-30 min max i skogen i lite backar brukar det bli, med skritt vid hand innan o efter. Som handhäst längre med trav i backar.

Körningen går kanon. Typ inkörd :D Travar mkt fint framför vagn o det var aldrig ngra bekymmer. Tränaren är lyrisk över hans temperament. Ska ut hela gänget till helgen o köra en sväng i skogen sedan ser vi inkörningen som färdig.

Mamma har fixat matchande hjälmar (:D) och tröjor. Tiger har nytt träns med fixad nosgrimma (aachenöglan bortplockad av sadelmakare) och nya, tillräckligt långa tyglar. Jag har fixat till snabbhakar av en pelhamdelta så det bara är att knäppa på tyglarna efter hoppningen (Rekomenderas!!). Tiger blev nyskodd runt om igår så han kommer ha gått knappt 3 veckor med de nya skona. Han slapp dessutom ringskon (hovskada från hagen 5 jan) för hoven har läkt jätttefint! Hans vet var där o såg den oxå och var mkt imponerad :) Han är mätt sedan innan till 148.0 cm och veterinärintyget på hovskadan skulle hon skicka om det blir ngt prat om det.

Så för oss känns det rätt bra :)
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Inga som ska visa i jönköping? 19-20 maj.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

För oss går allt toppenbra!

Första uppsittningen var 4 januari, och sedan dess är han riden 22 gånger nu. Inga som helst problem (peppar, peppar) - det är fantastiskt!

Han kan länga och korta sig i alla tre gångarterna, och jag kan reglera takt och tempo riktigt bra med tanke på hans ålder. Han har väldigt lätt för att spåra, och lägger utan problem jämna volter. Jag är förvånad över hans balans.

Löshoppning började vi med redan förra året, och i år har vi hoppat kanske 6-7 gånger. Rent spontant skulle jag kanske vilja ha lite mer tryck i sprången, men han ligger fint över bommarna och hoppar glatt 1,30 utan att ens snudda hindret. Och roligt är det - han brukar galoppera runt och hoppa igen utan att jag ber honom om det.

Visning vid hand går jättebra, däremot vill han inte snygga till sig i uppställningen, utan länger och sänker huvudet i stället (precis som om han ville ha en puss :love: )...

Exteriört sett är han ganska liten, och hela höger framben är något utåtvridet just nu eftersom han breddar sig.

Mentalt sett är han en riktig cooling. Det finns nog inte mycket som kan stressa honom inte. Igår kom de in med frontlastare i ridhuset för att flytta hinder, och han brydde sig inte ett dugg.

Det ska bli spännande att se poängen! Hoppas jag inte blir alltför besviken om det blir dåliga poäng.

MVH
Okeanos
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Min 3-åring är riden i alla gångarter och söker sig lite neråt nu,ett tag slog hon mkt med huvudet. Löshoppningen går kanon,han ser avsprångspunkten hyfsat,kommer hon fel så tar hon längdhopp eller kortar sig ett extra steg.
Är det vetundersökning/mätning innan eller efter man visat hästen?
Vad kollar de mer på? hovar,ben?
Ska ni ha helvita schabrak,eller är det nån nsygg passpoal runtom?
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Hej!

Id-kontroll och mätning först, sedan löshoppning och visning för hand, därefter frivilligt ridprov (men utan godkänt ridprov kan din häst inte få diplom).

De kollar typen, benställning, hur hästen rör sig, hur den hoppar, m.m. Se www.asvh.se.

Jag tänker köra helvitt på schabrak och skydd - det blir så snyggt mot hans vita bläs och ben...

MVH
Okeanos
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Hej!

Id-kontroll och mätning först, sedan löshoppning och visning för hand, därefter frivilligt ridprov (men utan godkänt ridprov kan din häst inte få diplom).

De kollar typen, benställning, hur hästen rör sig, hur den hoppar, m.m. Se www.asvh.se.

Jag tänker köra helvitt på schabrak och skydd - det blir så snyggt mot hans vita bläs och ben...

MVH
Okeanos

Har för mig att det är rörelser i frihet innan löshoppningen också.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

*kl* Vad roligt att det känns bra för en del av er andra oxå :bump:

Stämmer att det är gångarter i frihet innan löshoppningen, sker i ringen inna de lägger upp hinder.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Här kommer rapport och resultat från vårat treårstest i Tingsryd(är väl årets första eller?)

Precis som jag trodde så förvandlades min keliga nallebjörn till kung när han kom fram... Hans självförtroende ligger på topp han tycker att han är såååå snygg och vill gärna tala om det för alla :crazy:

Löshoppningen gick kanon :bump: han skötte sig perfekt och gjorde inget fel utan hoppade som han aldrig gjort något annat (även här är hans självförtroende på topp). De höjde och breddade på alla håll tills de inte fick höja eller länga mer och inte en gång han rörde bommarna eller kom fel :love: Och det bästa av allt han skötter allt helt själv det är bara att smacka så fixar han det. Till skillnad från många andra som jagades över med piskorna :mad:

Han fick kritiken Teknik och förmåga: God rytm, säker taxering, god ryggverk och benteknik mkt spänstig

Temprament och allmänt intryck: Orädd och energisk

Poängen blev 9-9 (bästa poäng av alla hästar denna dagen)och 47 p och diplom om vi gjort ridprovet(men han vart ju skadad hela hösten och vintern så vi hann inte) nu blev han iaf klass 1

Gångarterna blev det sämre med och han har bättre än de 667 som han fick. Gångartsdommaren var väldigt snål på alla hästar och eftersom det mest var hopphästar så var han väl trött på att inga blänkare kom så han drog ner på alla kändes det som.

På typ fick han 8-8
Huvud och hals 7-7

Så jag är såå nöjd över min hopptalang :love: Nu ska jag bara hitta en bra ryttare till honom så att han får visa sin talang på 4 års championatet.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Va roligt, det låter suveränt. Grattis på er!!:banana:
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Tackar!

Jag är så nöjd med honom och han är verligen en häst man lägger märket till och det är kul att äga en sådan häst :D många kom fram och sa att de tyckte han var så fin :love:

Så nu vill jag ju betäcka mamman med samma hingst igen för jag vill ha ett sådant sto också :love:
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

kl.
lite snabba frågor om testet.
visst ställer man upp med knopparna MOT domaren ?? eller är de tvärtom..
Hur är de o visa hingst..ska man ha kedja på dom eller räcker de med tyglar i bettet ?(ponny om de skulle va nån skillnad).
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Alltid manfria sidan mot domaren, dvs knopparna från.

Inga krav på kedja vad jag vet, ta de som du tycker är lättast (jag tycker tyglar).

Ska din visas sen eller kastreras?
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

ah vad bra..manfria sidan mot domaren.jag hade tänkt göra tvärtom för o visa knopparna :angel: :D

Vill helst visa med tyglar men läste något om kedja på hingstar... men de kanske är hantering på platsen o inte i själva visningen..

min kommer visas som hingst sen blir de nog kastrering. Igår pucklade han på kompisen så nu får dom gå i skilda hagar.
Stona brunstar så tror han fick ett allmän hormonknäpp.

visar ingenting mot oss när vi rider eller hanterar honom.

vad visar ni i för nosgrimmor ??
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Öh.. eh.. vad sa du man skulle göra :angel:

Det hade jag ingen aning om och för våran del så kollade de inte ett skvatt på honom när jag ställde upp för de var redan klara med bedömningen, det kändes som om de bedömde honom när han stod still vid löshoppningen typ. Jag hörde iaf de säga.. vad tycker vi om denna häst då?...sedan en massa mummel.

Jag ställde iaf upp honom mot utgången (eftersom han tycker om att spana på andra hästar och då ställer han upp sig fint) vilket visade sig då vara helt korrekt eftersom den knoppade sidan kom bort från domaren.

Något jag tycker är konstigt är varför de inte ger poäng 10 i hopp när de inte har något negativt att komma med och de ej kan höja mer trots att han lätt hoppat 20 dm till och dessutom kommer rätt varje gång. Ingen häst fick 10 finns det något speciellt skäl till det? någon som vet?
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Har du snygga knoppar så kanske du får pluspoäng :D

Många hingstar leds/visas ju med kedja så de kanske är latta att ställa upp o så även utan tyglar men jag känner mig helt handikappad om jag inte har två tyglar. Tur min pojk (dock väldigt mkt valack :) ) är snäll o ställa upp.

Jag har ett snyggt ridträns som jag köpte med aachengrimma men lämnade in till sadelmakaren så han fick ta upp sömmen o plocka bort aachenfästet som jag ändå inte kommer använda. Tycker man ska visa i engelsk sålänge det är visning för hand. Absolut inte remont om nu inte hästen är väääldigt fin i det (har inte sett ngn...). Aachen ser för mkt ut, den nedre remmen är ju ändå onödig när man inte rider (ponny) och ett tomt fäste gillar jag inet. Pullar kan väl gå...

Dock rider/körs han alltid med remont eller pullar eftersom han inte är helt tillfreds med bettet ännu och jag vill inte ha en engelsk som ligger över tänderna då.
 

Liknande trådar

G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 310
Senast: Gifted
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 219
Senast: -moa-
·
S
Islandshäst Jag sitter just nu och funderar och planerar på hur jag ska gå tillväga för att ha en fullt ridbar häst som är klar för bedömning till...
2
Svar
31
· Visningar
3 113
Senast: Sassa
·
N
Distans För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: Nero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp