Träning inför bedömning sommaren 08!

Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Öhhh hon är 5 år när hon rids in.. och du har ditt sätt att tycka vad en bra inridning är och jag min.. vad säger att du har rätt och jag fel?

Jag känner nog min häst bättre än du och vet vad hon klarar och inte klarar av:mad:

Nu lämnar jag tråden tänker inte sitta här och ta skit från dig!
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Jag håller helt med er andra om vilan.
Min unghäst (nu 4år) "reds in" i våras (kunde start, stopp, svänga, ridas ut själv samt 4olika gångarter någorlunda) och fick sen vila HELT i 2mån.
han gick i stoooor hage med en stor flock och när jag tog hem honom och började igångsättningen var han en helt annan häst.

Han va pigg och framåt, lyhörd, ambitiös och allt det vi lärt oss innan vilan satt perfekt!
Han har verkligen vilat sig i form och mognat något otroligt!

så vilan är behövlig!
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Ursäkta mig, men jag uppfattade det som att din häst fyllde fyra nästa år, eftersom det var fyraårings-visningar det pratades om i den här tråden. Hemskt ledsen för den missen!

Dessutom har jag inte skrivit ngn skit alls, du har missuppfattat tonen helt. Jag har bara uttryckt mina åsikter.


Det bästa är väl att ta kontakt med tränaren som du ska skicka hästen till och fråga denne hur h*n vill ha hästen när den kommer? Denne kanske tycker att din idé är suverän, alt. så vill h*n att den ska vilat mer, ridits mindre, ridits mer?
För att få en bra visning så är det ju mycket som ska klaffa, och det brukar proffsen vara himla bra på!
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

:bow::bow::bow::bow:

(Om jag bockar och bugar inför detta inlägg betyder det väl inte att jag kastar skit på någon?...)
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

*kl*

Vill bara tipsa om en avelsvisarkurs som annonseras på SIFs hemsida nu:

07-09-28 Avelsvisarkurs
Vestur inbjuder till kurs på Östads Säteri, Sjövik i Alingsås med instruktörerna Vignir Jónasson och Johan Häggberg, teoretisk och praktisk kurs i visning och förberedelse av hästen inför avelsvisning.

- Gå till sidan så finns en inbjudan att ladda ner!
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Skulle gärna ha gått på detta!! Men det är nog lite för långt ner för mig. Dyker det upp något liknande lite närmare dalarna då ska jag absolut vara med!!
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Du får ju delta utan häst, det kanske är enklare. Det är ju namnkunniga instruktörer för området om man säger så ...
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

vilken underbar tråd!
har precis köpt mig ett islandssto som har varit hos tränare och han tyckte absolut att det var en häst att visa.
hon är nu 9år och väntar föl till april så det blir inget nästa år men -09 då hoppas jag hon är där.
har en kompis som är utbildad B-tränare så hon får nog hjälpa mig med träning och jag hoppas att jag kan övertala henne att göra själva visningen:idea: ;)
men man behöver ju alla tips och ideer framför allt till inför visningen.
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Nu har jag sakteligen börjat rida min unghäst. Det har gått jätte bra hittills, inga bock språng eller andra konstigheter. Jag har bara suttit på henne ca 10ggr och av dessa ca 4ggr alldeles själv, utan hjälp av varken mäniska eller häst. Arbetsgången har gått från att bli ledd i hagen, utanför hagen, en bit på vägen, ensam i volten och ensam ridas ut från gården en kortis.
Jag har dock stött på ett litet problem, hon vill inte gå ifrån gården/kompisarna. Hon är absolut ingen feg eller harig häst utan en mycket självständig sak! Om jag hoppar av och leder henne knallar hon på som vanligt. Sist provade jag att leda henne från gården (när jag insåg att vi inte kom så långt ridandes) hoppade upp och red hem. Det gick jätte bra, hon hade fin bjudning och start och stopp funkade super!

Nu till min fundering. Ska jag sitta kvar på ryggen och "tvinga" henne att gå, eller ska jag leda bort henne och rida hem?? Jag vill inte att hon ska lära sig att hon kan få som hon vill men samtidigt vill jag inte pressa henne för mycket :crazy: Jag vill ju att hon ska tycka att allt är kul.
Jag har aldrig använt spö på henne, ska jag prova det eller är det bäst utan?
Hur mycket vågar man pressa en unghäst? Hon är ju inte rädd, bara fånig känns det som. Hon har ett fantastiskt psyke, inte rädd för fan själv! Hon är alltid lugn och stressar aldrig upp sig.

TIPS :bow:
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Det här vill jag också ha råd och tips om... min kille är likdan nämligen!
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Man kan ju undvika att hamna i situationen där man så att säga "misslyckas", dvs istället för att först försöka rida bort och hoppa av när det går dåligt kan man i början gå bort och rida hem. Senare när hästen har fått bättre förståelse för alla hjälper och är mer van att ha en ryttare på ryggen kan man trappa upp med att leda kortare och kortare bit.
I all träning är det ju bäst att försöka planera övningarna så att risken för konflikter och misslyckanden (både för dig och hästen) blir så små som möjligt.
När det gäller pisk rekommenderar jag att ha det på unghästar eftersom de ofta har lättare att förstå en dutt med pisken på rumpan än skänkelhjälper. Hur mkt Du skla kräva av hästen i varje situation är svårt att säga det är så individuellt.
 
Sv: Träning inför bedömning sommaren 08!

Igår gjorde jag ett nytt försök. Denna gång med pisk och lite mer bestämd. Det gick faktiskt jätte bra. När hon började krångla sa jag Nej, gjorde halt, lät henne fundera lite och manade framåt i rätt riktning. Fick kanske göra så 3-4 ggr sen va det frid och fröjd! Hade hunden med oxå som "draghjälp" :)
Hon krånglar ju inte så mycket utan hon försöker bara svänga av vägen och gå tillbaka.
När vi vände och gick hem igen blev hon jätte pigg och travade på som om hon va hur van som helst med ryttare på ryggen :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 106
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp