3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Nästa fråga, angående ryttarens klädsel...

Hur brukar det se ut med ryttarklädsel?

Om vi utgår från att jag både visar och rider själv, och inte äger ett enda tävlingsplagg sedan tidigare, hur hade ni gjort?
Hade ni köpt in kavaj, plastrong och hela kitet för detta eventuellt enda tillfälle, eller hade ni satsat på något lite mer "allround"?

Jag äger bruna ridbyxor, svarta ridskor (modell finare, faktiskt!:D ) och svarta shortchaps. Ingen finare mörk överdel...

Jag måste alltså i vilket fall som helst införskaffa ljusa ridbyxor och något till överkroppen. Även nya shortchaps/stövelskaft ser det ut som...:angel: Så på sätt och vis känns det ju som att jag lika gärna kan shoppa loss ordentligt när jag ändå håller på, eller hur?

MEN, man visar väl inte hästen i kavaj?
Då måste jag alltså skaffa en mörk tröja också, och då kanske jag likagärna kan rida i den så slipper jag ha flera plagg "på hyllan" efteråt...

Eller hur hade ni resonerat i frågan?:o
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Benskydden behöver egentligen alltså bara tas av när man visar vid handen?
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Man visar inte i kavaj iaf, så mkt vet jag :)

Jag visade ponny i mina vanliga visningskläder (de rids ju inte) dvs svart tajt t-shirt och gråa manchesterbyxor av typ "kavajbyxe-modell" eller vad man nu ska säga :D svarta ridskor, marinblå "dresyrhjälm" o svart spö.

Vad står det om ridning eg? Ska ni rida i kavaj o hela kittet eller?
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Du ska nog inte ha dem vid ID-kontroll/mätning heller fast det är ju först så det är ju inte så mkt att ta av då.
Nä, det förutsatte jag att man inte har...:D
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Klädproblemet löst...

Ett tillägg i årets reglemente säger att kavaj skall användas under ridprovet.

Hur hittar man en kavaj som rymmer E-kupa och en i övrigt ganska kraftigt nedbantad kropp utan att specialbeställa?:angel:

Det var lättare när man var jämnfet, då var det bara att ta en stor storlek...:D
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Nu kommer mer frågor medan jag sitter o läser igenom Råd & Anvisningar 2007.

Man får ha benskydd vid lösgaloppen, tänker ni ha det? De visas ju först för hand (utan skydd) o sedan om jag inte fattat fel så är det direkt gångarter i frihet (främst galopp) på samma plats. Läge att slänga på skydden på den skodda ponnyn då eller strunta i det? Jag är så rädd för skodda hovar o nakna ben :crazy:
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Jag vet inte riktigt hur jag kommer att göra med benskydd faktiskt...

Just nu känns det som att det är överflödigt, det gäller lösgalopp och lite hoppning vid ett enda tillfälle, och hon kommer ju knappast att vara broddad i maj.

Men samtidigt kanske den nya situationen gör henne extra taggad och "flyktig", och att hon därigenom tappar kontrollen över sina ben.

Hur hon känns vid ridning i maj vet jag ju inte nu, hon kanske blir jättestadig och fin.:)

Så idag säger jag nog så här:
Jag tar med benskydd, och så får situationen på visningsplatsen visa om jag sätter på dem eller inte.
Men det kan ju ändra sig fram till dess...;)
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Jo, det ÄR säkert överflödigt. Hittills har min pojke betett sig väldigt världsvant och kontrollerat när han vart borta. Vid hoppningen blir det dock skydd runt om (som alltid) och även vid lösgaloppträning men det känns kanske lite dumt att fippla med det mellan visning för hand o lösgalopp...
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Tror inte det är några problem att ha skydd på. Först är det ju veterinär och mätning = inga skydd.
Sedan går man ju in på banan och innan dess kan man ju slänga på skydden. För det är väl lösgalopp och hoppning först. När det är avklarat är man kvick och slänger av skydden inför exteriörbedömningen och gångarter vid hand.

Så det enda man gör inne i bedömningsringen är ju att slänga av dem, och det går nog snabbt!
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

När jag visade ponny för ngt år sedan var gångarter i frihet direkt efter (samma plats o domare o så) gångarter vid hand? Får fråga pållens uppfödare, hon som håller i det hela hon borde ju veta :D
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Jag har aldrig visat nån häst så jag har inga egna erfarenheter. Men jag var och tittade på treårstestet förra våren (halvblod) och då visade de skritt och trav för hand, efter lösgalopp och löshoppning....

Kanske är olika för ponny och häst då?
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Någon som kan ge lite tips och råd på saker att tänka på vid visning på 3 års-testet? Något som ex kan vara extra viktigt att tänka på?
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Har kollat runt på lite olika ställen på Buke om det finns mer tips på andra saker när det gäller 3 års-testet men inte hittat något konkret (jag kanske har letat lite dåligt).
Som sagt, är det någon som har tips på att tänka på vid visning på 3års-test?
Har ni tips på vad man kan använda för ex schampo? eller andra bra grejer/medel för att visa en bra och fin häst på testet?
Hur är det med hovskägget, ska man klippa bort det?
Skor eller utan skor?
Kom gärna med så mycket ni kan.:banana:
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Har kollat runt på lite olika ställen på Buke om det finns mer tips på andra saker när det gäller 3 års-testet men inte hittat något konkret (jag kanske har letat lite dåligt).
Som sagt, är det någon som har tips på att tänka på vid visning på 3års-test?
Jag har också letat lite efter gamla trådar, men hittade inga så jag startade denna. Så varsågod och använd den!;)

Har ni tips på vad man kan använda för ex schampoeller andra bra grejer/medel för att visa en bra och fin häst på testet??
Jag är inte så mycket för "kemisk skönhet", utan satsar på att fodra och träna väl under lång tid istället. Rätt foderstat gör ju rätt mycket för hårremmen och det allmänna välbefinnandet.

Jag kommer såklart att bada och göra min häst fin inför visningen, men jag kommer att använda mitt vanliga schampo (har fn 4S, tror jag..) och min vanliga pälsglans (Foxfire!) i man och svans. Ingen pälsglans på kroppen!!:eek:

Hur är det med hovskägget, ska man klippa bort det?
Ja, det tycker jag. Jag brukar alltid hålla kronränder och hovskägg vältrimmat, även till vardags.
Skor eller utan skor?
Vet inte än.
Hon är skodd nu, för att kunna gå broddad på vintern, och skor kan ju göra lite extra för steget så de kanske får sitta kvar in i maj...
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Har kollat runt på lite olika ställen på Buke om det finns mer tips på andra saker när det gäller 3 års-testet men inte hittat något konkret (jag kanske har letat lite dåligt).
Som sagt, är det någon som har tips på att tänka på vid visning på 3års-test?
Har ni tips på vad man kan använda för ex schampo? eller andra bra grejer/medel för att visa en bra och fin häst på testet?
Hur är det med hovskägget, ska man klippa bort det?
Skor eller utan skor?
Kom gärna med så mycket ni kan.:banana:

Jag kommer väl tvätta min pojk. Har ngt vanligt schmpoo, tvättar enbart till utställning, inte ridtävlingar. Precis som pinky säger så ger en bra foderstat, lagom med träning o utevistelse och en harmonisk häst en fin hårrem. Har alltid (varje borstning) pälsglans i svansen för att inte slita på den. Inte pälsglans ngn annanstans för min del, absolut inte pälsen :eek:

Hovskägget ska inte röras på renrasiga ponnyer sv "naturras" (kommer inte på vad de brukar säga) dvs NF, connemara o dyl. Jag klipper kronranden jämn dock. Stora hästar ska allt väck tycker jag men de brukar ju heller inte ha så mkt. Inte min nv connemarakille heller iosf ;)

Skor runt om. De ska gå en skoning innan testet o skos ca 10 dagar innan testet som optimalast. Inga gamla sletna skor på sniskan! Man skor dem runt om för att förbättra gång o muskler, för en unghäst som gått barfota hela livet blir det träning i sig bara av att gå med tugna skor på fötterna. Därför bäst om man som sagt ger dem minst en skoning på sig att ställa om sig och låta skorna ge ngn effekt. Jag skulle aldrig våga sko första gången veckan innan testet ex... I princip alla hästar tar nog ut stegen mer om de är skodda och dessutom behöver man ju aldrig oroa sig för att de ska bli ömma när man tränar innan.

Min blev skodd bak pga skada 5/2. Ska skos om 12/3 dvs 5 veckor efteråt och blir då skodd runt om. Tanken var att typ här sko honom runt om första gången men nu ändrade ju skadan lite. Förhoppningsvis kan han gå 7 veckor med den skoningen (beror på hur hoven växer), då blir det lagom med 13 dagar kvar till testet. Men skadan går ju för så vi få pilla lite så det passar ;)

Får dock se hur länge han ska vara skodd sedan. Har kanon bra fötter annars o är inte mkt öm men vi har mest grusvägar o ngn direkt träning på dem vill jag inte ha oskott.
 
Sv: 3-årstest för varmblodiga ridhästar.

Jag tror du ska låta dem sitta kvar tills över testet. Då behöver du ju aldrig bekymra dig om vilket underlag du måste träna på.
 

Liknande trådar

G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 310
Senast: Gifted
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 219
Senast: -moa-
·
S
Islandshäst Jag sitter just nu och funderar och planerar på hur jag ska gå tillväga för att ha en fullt ridbar häst som är klar för bedömning till...
2
Svar
31
· Visningar
3 113
Senast: Sassa
·
N
Distans För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: Nero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp