Vi hade en period från 2-2,5 där inga kläder skulle tas på. Hon har också alltid haft svårt med nya kläder, tar lång tid innan nya kläder duger och kan användas.
Vi testade all möjligt, lät henne välja mellan två olika plagg, ville hon inte välja så valde vi föräldrar. Två ggr fick hon åka naken till förskolan, då hade hon legat på golvet och varit hysterisk i ca 30 min. Tvång gick absolut inte.
Vi köpte rutinkort för alla morgonrutiner och gick igenom tillsammans varje morgon och kväll för att förbereda. Där var både kläder och ytterkläder med.
På morgonen följde vi korten och när det var dags för kläder så sa jag att hon fick 5 minuter sen var det dags att ta på sig och att jag väntade på henne på tex trappan tills dess. Allt för att hon skulle känna sig i redo och inte bli tvingad. Dom dagar det inte funkade fick hon åka utan kläder. På förskolan var det inget snack om det eftersom alla andra barn hade kläder/jacka/vantar.
För oss var det en fas, hon får fortfarande vissa val, men nu funkar dom flesta kläderna och alternativ finns. Upplever att det vände på en dag och jag tror det släppte snabbare då vi inte pressade men ändå satte ramar som funkade för våran vardag. Att bråka och tvinga har aldrig funkat för oss utan bara förvärrat.