3-åring som vägrar kläder

Har svårt att förstå hur du menar nu? Så mitt barn kan inte välja mellan den röda och den blåa tröjan? Hur skulle det vara samma som att köra bestraffning?

Upp till en viss ålder förstår de inte konsekvenstänket. Vad innebär det att svara röd kontra blå? Att välja blå innebär att man inte får ha röd tröja förräns imorgon kan de inte ta in.
 
Det är fruktansvärt jobbigt att ha på sig plagg som irriterar hela tiden och irritationen inte försvinner. Svårt att förstå för den som inte kan identifiera sig med det. Kommer ihåg hur jag som barn tvingades ta på mig extremt obekväma strumpbyxor som var noppriga och kliade och kastade ner det störde mig hela dagen och gjorde mig lättirriterad. Den irritatuonen försvann inte hur arga mina föräldrar än blev.
 
Upp till en viss ålder förstår de inte konsekvenstänket. Vad innebär det att svara röd kontra blå? Att välja blå innebär att man inte får ha röd tröja förräns imorgon kan de inte ta in.
Vaklen hon gör är här och nu ja.För att slippa bråk och att jag kör över henne får hon välja sina kläder och hon är nöjd med det. Hon får också välja ost eller korv på mackan, det tror jag dom flesta barn får.
Eller menar du att du bestämmer allt över ditt barn för att det skapar ångest? Hur ska barnet då någonsin lära sig att välja om det inte får ha en egen vilja?
 
Min dotter avskydde att köpa kläder. Hon måste ha känner obehag inför att behöva prova kläder. Bara känslan. Så ja det är inte lätt. Jag gnuggade ofta min dotters kläder precis innan hon tog dem på sig så de blev lite värma och mjuka. Använd absolut inte element de gör kläderna stela men det kan gå att stryka dom. Lite olika för olika barn.
 
Det är fruktansvärt jobbigt att ha på sig plagg som irriterar hela tiden och irritationen inte försvinner. Svårt att förstå för den som inte kan identifiera sig med det. Kommer ihåg hur jag som barn tvingades ta på mig extremt obekväma strumpbyxor som var noppriga och kliade och kastade ner det störde mig hela dagen och gjorde mig lättirriterad. Den irritatuonen försvann inte hur arga mina föräldrar än blev.
Fast här pratar vi i stort sett alla plagg.
 
Vaklen hon gör är här och nu ja.För att slippa bråk och att jag kör över henne får hon välja sina kläder och hon är nöjd med det. Hon får också välja ost eller korv på mackan, det tror jag dom flesta barn får.
Eller menar du att du bestämmer allt över ditt barn för att det skapar ångest? Hur ska barnet då någonsin lära sig att välja om det inte får ha en egen vilja?

Nej men jag försöker minska valen genom att säga ”ska vi dricka mjölk”. För han är 3, vid 5 kommer jag ge fler val.
 
Nej men jag försöker minska valen genom att säga ”ska vi dricka mjölk”. För han är 3, vid 5 kommer jag ge fler val.
"Ska vi dricka mjölk?" går att svara nej på. "Ska vi dricka mjölk eller vatten?" ger utrymme att bestämma vilket men inte svara nej. Ja och nej frågor på något som ska göras fungerar inte med barn som lätt säger nej, därför ger ett val känslan av att själv bestämma.

Och nu såg jag moderatorn inlägg och väljer att inte posta mer :)
 
Fast här pratar vi i stort sett alla plagg.
Ja absolut, jag försöker bara belysa känslan. De flesta har någon erfarenhet av extremt obekväma plagg. För vissa barn är de flesta plagg obekväma. Den känslan går inte över. Många här i tråden pratar om gränser. Men för barnet är det inte trots och ovilja att lägga ifrån sig en iPad. Det är en känsla av ett klädesplagg som irriterar. När det väl slutat irritera och blivit varmt och följsammt ska man byta till stela kalla kläder. Kläderna är givetvis mjuka men barnet upplever det inte så. Det handlar inte om att välja en blå eller röd tröja.
 
Min 3åring är inte så sugen på att sitta inne själv så jag klär på mig och går ut på altanen. Då åker jackan på. Oftast räcker det med att prata ”jag vet att du inte vill, jag hör dig men du får inte välja”. Jag drar inte på kläder eller släpar barnet men jag kan hindra honom från att springa därifrån.

Och jag avleder, avleder avleder och avleder.
”Jag kommer först ” funkar på 98 sv 100 scenarion.

Och går jag bet ber jag mer rutinerade personer om tips.
Fast om så enkla medel som att gå ut på altanen innebär att barnet tar på sig jackan och följer med så har man som jag ser det inte ens ett problem. Inte heller om det fungerar att tävla. För de här barnen handlar det om ångest. Jag tror, hoppas iallafall, att ingen skulle lämna någon eller låtsas tävla med någon som har ångest över det hen begär?!
 
Fast om så enkla medel som att gå ut på altanen innebär att barnet tar på sig jackan och följer med så har man som jag ser det inte ens ett problem. Inte heller om det fungerar att tävla. För de här barnen handlar det om ångest. Jag tror, hoppas iallafall, att ingen skulle lämna någon eller låtsas tävla med någon som har ångest över det hen begär?!

Jag kommer inte sitta inne en vinter för att barnet inte vill. Att ge barnet så många val och så mycket bestämmanderätt tror jag skapar ångest hos barnet. De kan inte hantera det.
Ett rakt val är oftast enklare.
 
Jag kommer inte sitta inne en vinter för att barnet inte vill. Att ge barnet så många val och så mycket bestämmanderätt tror jag skapar ångest hos barnet. De kan inte hantera det.
Ett rakt val är oftast enklare.
Du kan inte förstå att det inte handlar om val och bestämmanderätt? Det här handlar inte om val överhuvudtaget och ser man det ifrån det hållet, dvs. man har ingen aning om vad man egentligen svarar på utan tror att det handlar om normal testning, dvs. en utvecklingsfas, så förstår jag svaren för visst, för många val kan skapa ångest hos barn men det här handlar inte om val utan om något helt annat.
 
Jag kommer inte sitta inne en vinter för att barnet inte vill. Att ge barnet så många val och så mycket bestämmanderätt tror jag skapar ångest hos barnet. De kan inte hantera det.
Ett rakt val är oftast enklare.
Det är inte ångest över valmöjligheten som är problemet. Det har ingenting med bestämmanderätt om barnet upplever obehag av kläderna. Så starkt obehag att bara vissa kläder fungerar. Det är inte trots och det handlar inte om eller förmycket eller för lite valmöjligheter. Om du är rädd för spindlar och tvingas sova i ett rum med en stor spindel i ett terrarium och du får välja i vilken hörna du vill ställa sängen då är det inte valmöjligheten som är problemet.
 
Du kan inte förstå att det inte handlar om val och bestämmanderätt? Det här handlar inte om val överhuvudtaget och ser man det ifrån det hållet, dvs. man har ingen aning om vad man egentligen svarar på utan tror att det handlar om normal testning, dvs. en utvecklingsfas, så förstår jag svaren för visst, för många val kan skapa ångest hos barn men det här handlar inte om val utan om något helt annat.

Hur vet du vad det handlar om? Då det funkar med alla andra än föräldrarna skulle jag kalla det klassisk testning.
 
Det är inte ångest över valmöjligheten som är problemet. Det har ingenting med bestämmanderätt om barnet upplever obehag av kläderna. Så starkt obehag att bara vissa kläder fungerar. Det är inte trots och det handlar inte om eller förmycket eller för lite valmöjligheter. Om du är rädd för spindlar och tvingas sova i ett rum med en stor spindel i ett terrarium och du får välja i vilken hörna du vill ställa sängen då är det inte valmöjligheten som är problemet.

Så nu är det inte en diagnos utan en fobi barnet har? Fobi mot alla sorts kläder ävdne lager 2?

Ver du hur jag fick hjälp med min fobi? KBT, definitionen av rak och bestämd behandling. Jag fick kontrollera situationen men hade inget val om den skulle ske eller ej.
 
Jag pratar inte om fobier. Jag pratar om obehag som inte släpper bara för att du har en valmöjlighet. Du har uppenbarligen inte stött på det här problemet i verkligheten och då kanske du bör sluta ge råd.
 
Jag pratar inte om fobier. Jag pratar om obehag som inte släpper bara för att du har en valmöjlighet. Du har uppenbarligen inte stött på det här problemet i verkligheten och då kanske du bör sluta ge råd.

Du jämställde det med en spindelfobi, därav mitt svar. Att jag inte håller med dig innebär inte att jag inte upplevt det.
Vad är ditt råd till ts? Hitills har jag intr läst nåt handfast råd?
 
Går det att resonera med honom vid ett oladdat tillfälle?
Jag hade enorma bekymmer med att klä min dotter när hon var yngre och hon kördes ofta naken till förskolan (i kapprummet alternativt i bilen på parkeringen var det inga bekymmer att klä på, där ville hon inte vara naken). Jag vet att jag vid ett tillfälle frågade henne om hon hade några tankar på hur vi kunde göra för att slippa bli så osams morgonen därpå eftersom jag inte tyckte om det och inte heller trodde att hon tyckte om det - det var jobbiga situationer för oss båda. Hon kom med ett för mig just då märkligt förslag som innebar att hon skulle flytta olika saker till olika ställen och efter det sätta på sig. Jag trodde inte ett smack på det men bekräftade henne och vi gjorde en deal. Morgonen efter så flyttade hon sina saker och klädde sedan på sig kläder som vi innan kommit överens om! Jag var typ i chock, men gjorde ingen grej av det i stunden utan vi åt bara frukost och for iväg. Senare på eftermiddagen konstaterade vi tillsammans att vi båda var nöjda med morgonen.

Vi har under åren haft våra klädfighter men det där lärde mig mycket om hur hon fungerar och om hur jag kan hjälpa henne (och mig...) att slippa hamna i strider i onödan.

Dock var hon nog lite större än 2,5, kanske 3,5. Det jag menar är att barnet antagligen tycker att situationerna är minst lika jobbiga som föräldern och att det kan vara värt att lyssna på barnets förslag när en har kört fast. Såklart innebär inte det att gå med på orimliga, skadliga saker.
 
Hur vet du vad det handlar om? Då det funkar med alla andra än föräldrarna skulle jag kalla det klassisk testning.
För att det är tydligt i det Ts skriver. Hade det fungerat smärtfritt för barnet att någon annan klädde på hade det varit en annan sak, det är inte vad Ts förmedlar att det är.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 790
Senast: Lingon
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 616
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 342
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 742
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp