3-åring som vägrar kläder

Nu svarar du inte på frågan. Utgångspunkten var att erbjuda det ena eller det andra, barnet valde och var nöjd. Det var ett sånt upplägg du vände dig emot när du ursprungligen citerade @Emelie381.

Din invändning var att det var ångestskapande för barn att gör val. Men om det är vad som fungerar så är väl det ett bra sätt? Om barnet väljer att inte ha kläder är inte min uppfattning att det fungerar, det hade jag nämligen inte presenterat som ett valbart alternativ.

Va? Jag svarade Emilie att ge alternativ inte är bästa lösningen alltid, då barn inte förstår konsekvensen fullt ut och insikten om att de valt fel kan bli väldigt ångestskapande. Det kanske funkar nu, barnet sätter på sig röda tröjan men när den inser att den ville ha den blå blir barnet ledset.

Att barnet svarar "inga kläder" när du erbjuder röd eller blå är inget ovanligt scenario?
 
När sonen var 2.5 hade vi problem att klä på och av honom. Han sov så hårt att vi en period klädde på och av honom när han sov.

När konflikten lagt sig lite och han blev lite äldre kunde han få två val om varje plagg. Leggings med fina mönster ville han tex. helst ha då. Nu funkar mjukare jeans också.

Till fsk åkte han under den värsta perioden vagn i åkpåse och det var han ok med. Vi hade massor av andra konflikter att lägga energi på, tro mig.
På fsk ville han inte klä av sig ytterkläderna själv utan ha hjälp. Där funkade det att vänta ut honom. Pedagogerna peppade honom till att vilja själv också.

I vintras började fsk med att ha pictogram i hallen över vilka plagg som barnen behövde ha på sig den dagen. När vi skulle gå hem så uppfann vi en lek, vi la kläderna på golvet och lappen för var plagg på plagget. När plagget satt på så satte sonen upp lappen på tavlan igen.

Nu fyller han strax 4 och har en tid kunnat själv gå till garderoben och välja vilka kläder som han vill ha. Han går gärna runt i bara kalsonger hemma och det är ok för oss sålänge vi inte ska ha besök.
Vi kan resonera och prata om vädret, hur det känns och vad för kläder han behöver när vi går ut. Behövs det så öppnar vi dörren och känner efter.
Just klädbiten har lugnat ner sig med åldern, även om det kändes hopplöst ett tag.

Rent generellt har han alltid haft svårt att avsluta aktiviteter och hantera förändringar.
Vi förbereder genom att tala om att saker ska ta slut, extra roliga saker flera gånger. Länge sa vi "hejdå" till lekplatser för att markera avslut. Oftast har han varit mer ok ju mer vi talat om avsluten innan de kom.
Han har egna ritualer ibland som han vill göra, flytta lappen med sitt namn från Här till Ledig på fsk som exempel.

Första gången på barngjympan bytte han om där. Inga andra barn gjorde det. Men han ville göra det resten av terminen. Jag tror att han finner en trygghet i att göra saker på samma sätt och sålänge det fungerar ändrar vi inte bara för att. Gudarna ska veta att jag också föredrar att göra saker på mitt sätt, att jag blir besviken när saker inte blir som jag tänkt. Men som vuxen förstår jag konsekvensen av att inte ta den varma jackan som hindrar mina rörelser och de varma skorna som gör att jag inte kan springa lika fort. Som 4år börjar sonen förstå också. När han var 2.5, inte alls.

Kanske inte att jag kommer med så mycket konkreta tips till ts, men jag tycker själv att det är skönt att få höra om andra viljestarka barn.

Ni har löst det på ett kanonbra sätt. Barnet är påklätt och problemet har inte lämpats över på förskolan. Sådana strategier tror jag vi alla får ta till. För mig är innebörden ändå att barnet har tagit på sig kläder vilket var vad du ville. Hen har inte gått naken eller suttit hemma hela vintern.
Avledning och kringgående är oftast enklaste metoden.

Jag tror inte nån här menar direkt konflikt varje gång utan att ja, det kan behövas andra tillvägagångsätt men i slutändan blir det som föräldrarna har bestämt.
 
Va? Jag svarade Emilie att ge alternativ inte är bästa lösningen alltid, då barn inte förstår konsekvensen fullt ut och insikten om att de valt fel kan bli väldigt ångestskapande. Det kanske funkar nu, barnet sätter på sig röda tröjan men när den inser att den ville ha den blå blir barnet ledset.

Att barnet svarar "inga kläder" när du erbjuder röd eller blå är inget ovanligt scenario?

Jag undrade vad som skulle vara ett bättre sätt än att ge val, om val fungerar. Men då håller du med om att man kan ge val om barnet kan förhålla sig till konsekvensen av valet ?

Det kan vara ångestskapande med valmöjligheter, men behöver inte vara det? Lät inte så i dina tidigare svar nämligen, t.ex:

Enligt psykologer så kan barn inte göra såna val. Att erbjuda det skapar bara oro och ångest. Det är lika konstigt som ”då får du intr se tv ikväll”.

Att barnet svarar "inga kläder" när du erbjuder röd eller blå är inget ovanligt scenario?

Nej det händer aldrig. Nu ger vi förvisso betydligt större valmöjlighet än så då vi låter barnet välja innekläder fritt, frukost fritt mm. Funkar klockrent för oss. Barn är olika.
 
Jag har hört om barn med liknande bekymmer där ylleplagg har förenklat "fighten" då de tydligen skulle vara mer bekväma att ha på sig. Alltså inte de gamla stickiga varianterna utan tunnare sådana där det inte sticker ut vasst ludd. Jag hittade ett underställ i det materialet som är så mjukt att det knappt verkar kännas att ha på sig. Kan det vara värt att titta på såna lösningar? De ska ju kunna reglera temperaturer bra enligt vad jag hört/läst. Jag är inte så hemma på materialet själv tyvärr.
 
Jag har försökt detta lite men han är nog för liten än. Skriker mest "JAG VILL INTE!!" :angel: Till hösten är han 3,5 och då kanske vi kan resonera på ett annat plan.

Tuff situation men jag tror som du skriver absolut att det blir lättare i höst när han är 3,5! Har absolut haft mycket krångel med påklädning med barnen, speciellt i 2,5-3-årsåldern, men mer på nivån att man säger ”okej då åker vi utan kläder” och sen har de insett ute på trappan att det nog är trevligt med kläder ändå. Men det jag tycker har blivit lättare någon gång efter treårsåldern är att de börjat förstå konsekvenser på ett helt annat sätt, t.ex. ”om jag inte klär på mig fryser jag”, ”om jag inte borstar tänderna kan det bli hål i tänderna” ”om jag slår någon gör det ont på den/personen blir arg”. När de är 2,5 ger de liksom blanka katten i om man säger att de får hål om man inte borstar tänderna och fortsätter skrika ”neeeeeejjjj!!”, medan man kan resonera på ett helt nytt sätt med en 3,5-åring. Så är min erfarenhet i alla fall!
 
Jag har hört om barn med liknande bekymmer där ylleplagg har förenklat "fighten" då de tydligen skulle vara mer bekväma att ha på sig. Alltså inte de gamla stickiga varianterna utan tunnare sådana där det inte sticker ut vasst ludd. Jag hittade ett underställ i det materialet som är så mjukt att det knappt verkar kännas att ha på sig. Kan det vara värt att titta på såna lösningar? De ska ju kunna reglera temperaturer bra enligt vad jag hört/läst. Jag är inte så hemma på materialet själv tyvärr.

Vi kör på pyjamaskläder typ dygnet runt. :p Vår treåring hatar såna där tjocka mjukisbyxor och tjocka tröjor. Så vi har mest pyjamasbyxor (ska vi någonstans använder vi tunna bomullsbyxor som sitter slappt och ledigt och påminner om pyjamasbyxor) och långärmade T-shirts.
 
Jag undrade vad som skulle vara ett bättre sätt än att ge val, om val fungerar. Men då håller du med om att man kan ge val om barnet kan förhålla sig till konsekvensen av valet ?

Det kan vara ångestskapande med valmöjligheter, men behöver inte vara det? Lät inte så i dina tidigare svar nämligen, t.ex:





Nej det händer aldrig. Nu ger vi förvisso betydligt större valmöjlighet än så då vi låter barnet välja innekläder fritt, frukost fritt mm. Funkar klockrent för oss. Barn är olika.

Se mina andra inlägg där jag förtydligat vad jag syftar på ang val.

När barnet väljer fritt, hur gör ni då rent praktiskt? Ungen vill ha pannkakor till frukost, då lagar du det utan knot?
 
Se mina andra inlägg där jag förtydligat vad jag syftar på ang val.

När barnet väljer fritt, hur gör ni då rent praktiskt? Ungen vill ha pannkakor till frukost, då lagar du det utan knot?

Man ger väl barnet det frihet i valmöjligheter den klarar av?

Vår son får också välja frukost varje dag. Vi frågar "vad vill du ha till frukost" och han svarar 9 av 10 gånger gröt, men ibland macka eller yoghurt. Det är det enda han någonsin har ätit till frukost så fler alternativ finns väl antagligen inte i hans världsbild.

Skulle han vilja äta princesstårta till frukost varje dag skulle vi väl antagligen få hitta på ett annat koncept. Men det vore ju jättemärkligt att inte låta sonen välja frukost eftersom han en dag kanske skulle vilja ha princesstårta.
 
Man ger väl barnet det frihet i valmöjligheter den klarar av?

Vår son får också välja frukost varje dag. Vi frågar "vad vill du ha till frukost" och han svarar 9 av 10 gånger gröt, men ibland macka eller yoghurt. Det är det enda han någonsin har ätit till frukost så fler alternativ finns väl antagligen inte i hans världsbild.

Hade jag ställt den frågan hade jag fått svaret "pasta, korv och massa sylt". Därför serverar jag varje morgon gröt med lite sylt och en macka med inställningen "take it or leave it". För det går inte att låta honom bestämma, då hade jag ägnat mitt liv åt att laga mat och låta honom styra.
 
Man ger väl barnet det frihet i valmöjligheter den klarar av?

Vår son får också välja frukost varje dag. Vi frågar "vad vill du ha till frukost" och han svarar 9 av 10 gånger gröt, men ibland macka eller yoghurt. Det är det enda han någonsin har ätit till frukost så fler alternativ finns väl antagligen inte i hans världsbild.

Skulle han vilja äta princesstårta till frukost varje dag skulle vi väl antagligen få hitta på ett annat koncept. Men det vore ju jättemärkligt att inte låta sonen välja frukost eftersom han en dag kanske skulle vilja ha princesstårta.
Det verkar också väldigt enkelt att svara typ "nämen knas, prinsesstårta äter man ju inte till frukost!".
 
Det verkar också väldigt enkelt att svara typ "nämen knas, prinsesstårta äter man ju inte till frukost!".

Ja, själv får jag ibland frågan om muffins till frukost så då säger jag att nej men det äter man ju inte till frukost, vill du ha smörgås? Samtidigt håller jag fram två olika brödpåsar så hen får välja bröd själv. Ibland funkar det, ibland inte.
 
Se mina andra inlägg där jag förtydligat vad jag syftar på ang val.

När barnet väljer fritt, hur gör ni då rent praktiskt? Ungen vill ha pannkakor till frukost, då lagar du det utan knot?

Barnet väljer inte pannakakor. Vi började med att ge alternativ, gröt eller mackor. Med tiden har det utvecklats till att vi bara frågar ”vad vill du ha till frukost?”. Barnet vet vad vi menar med frukostmat och väljer något av det. Hade barnet frågat efter pannakakor hade jag nog svarat ”det äter vi ju inte till frukost, men vi kan göra det till lunch om du vill. Till frukost kan du få gröt eller mackor.” Eller något liknande. Kan barnet verkligen inte hantera valmöjligheter så får man anpassa det efter barnet såklart och höja ribban med tiden.
 
Barnet väljer inte pannakakor. Vi började med att ge alternativ, gröt eller mackor. Med tiden har det utvecklats till att vi bara frågar ”vad vill du ha till frukost?”. Barnet vet vad vi menar med frukostmat och väljer något av det. Hade barnet frågat efter pannakakor hade jag nog svarat ”det äter vi ju inte till frukost, men vi kan göra det till lunch om du vill. Till frukost kan du få gröt eller mackor.” Eller något liknande. Kan barnet verkligen inte hantera valmöjligheter så får man anpassa det efter barnet såklart och höja ribban med tiden.

Tror du ts bekymmer hade löst sig om hon bara sa "tunna kläder har vi inne, vill du ha overall eller täckbyxor ute?".
 
Tror du ts bekymmer hade löst sig om hon bara sa "tunna kläder har vi inne, vill du ha overall eller täckbyxor ute?".

Pratar jag om TS barn eller mitt eget tro?

Det var du som kom med påståendet att val är ångestskapande. Du svarade då @Emelie381 som lät sitt barn välja och tyckte det fungerade bra. Vi använder en likande strategi och det fungerar på vårt barn med. Har aldrig påstått att det fungerar på alla treåringar.
 
Så att det inte skulle fungera för TS är ett arguement för att @Sedna inte ska låta sitt barn välja frukost?

Det är väl ingen som har påstått att TS problem skulle lösa sig om hon bara gav barnet alternativ?

Nu blir den här diskussionen supersnurrig. TS barn vill inte ha kläder, några säger att "ge hen inte något val utan ta beslutet". Då säger ni "jo val funkar superbra". Gör det?
 
Fast det där var ju inte ens nästan en korrekt återgivning av diskussionen.

Då är vi tydligen i olika diskussioner. Mitt svar till Emelie var att ge ett barn som är i ts barns situation en massa val kommer skapa oro och ångest. Ts återger att de gett val, de har inte fallit ut bra.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 790
Senast: Lingon
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 616
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 342
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 742
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Löptik
  • Forl kostnad?
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp