3-åring som vägrar kläder

Fast grejen är ju att det inte går så långt när det är klargjort från början att tandborstning inte är förhandlingsbart.

Att köra in nån borste med våld hoppas jag inte nån gör.

Fast så funkar det nog inte på alla barn, att bara en "klargjort från början" så slipper en diskussioner sen. Mitt rätt så resonabla barn brukar gilla att borsta tänderna. Vi borstar alltid tänderna morgon och kväll, och har så gjort sen hon fick sin första tand. Ändå blir det ibland långa diskussioner om tandborstningens nödvändighet. ibland rena härdsmältor. Och ibland går det helt smärtfritt utan nån som helst diskussion. Det beror ju på dagsform, utveckling och allt möjligt.
 
Tillägg, att val skapar oro och stress är väl knappast något nytt? Lyfts fram varje gång barns stress diskuteras, det gäller inte bara små barn utan även de äldre som ska välja högstadie osv.

Gäller ju även vuxna då, men val är något som man behöver lära sig hantera. Man får ju ge barn valmöjlighet utifrån vad de klarar av, vilket är olika från individ till individ. Att ”skydda” barn från att göra val, för att de kanske kan bli stressade, låter bakvänt för mig. Utgångspunkten måste ju vara att barnet ska lära sig göra val, som förälder får man hitta nivån och vägleda. Livet blir bra jobbigt om man inte tillåts träna på dylikt.
 
Fast så funkar det nog inte på alla barn, att bara en "klargjort från början" så slipper en diskussioner sen. Mitt rätt så resonabla barn brukar gilla att borsta tänderna. Vi borstar alltid tänderna morgon och kväll, och har så gjort sen hon fick sin första tand. Ändå blir det ibland långa diskussioner om tandborstningens nödvändighet. ibland rena härdsmältor. Och ibland går det helt smärtfritt utan nån som helst diskussion. Det beror ju på dagsform, utveckling och allt möjligt.

Det blir härdsmältor här med ibland men aldrig avslutar vi med att barnet slipper. Tänderna borstas, även om det tar 1 timme och tänder gnisslas. Dock väldigt sällan det blir sådana diskussioner, barnet vet att vi inte ger med oss.
 
Gäller ju även vuxna då, men val är något som man behöver lära sig hantera. Man får ju ge barn valmöjlighet utifrån vad de klarar av, vilket är olika från individ till individ. Att ”skydda” barn från att göra val, för att de kanske kan bli stressade, låter bakvänt för mig. Utgångspunkten måste ju vara att barnet ska lära sig göra val, som förälder får man hitta nivån och vägleda. Livet blir bra jobbigt om man inte tillåts träna på dylikt.

Det håller jag med om. Men jag anser att man därför låter barnet välja i enkla fall, tex "vill du ha mjölk" och inte i "vill du ha kläder på dig".
 
Det blir härdsmältor här med ibland men aldrig avslutar vi med att barnet slipper. Tänderna borstas, även om det tar 1 timme och tänder gnisslas. Dock väldigt sällan det blir sådana diskussioner, barnet vet att vi inte ger med oss.

Det har hittills aldrig slutat med noll tandborstning här heller, utan vi har hittat en lösning som föräldrar och barn kunnat leva med, men aldrig att jag hade lagt en timme på att bråka om det. Hade det blivit en sån stor grej så hade vi nog löst det på nåt annat sätt. Men som sagt, trots att vi alltid fått borsta till slut så diskuteras frågan ändå med regelbundenhet hos oss.
 
Det har hittills aldrig slutat med noll tandborstning här heller, utan vi har hittat en lösning som föräldrar och barn kunnat leva med, men aldrig att jag hade lagt en timme på att bråka om det. Hade det blivit en sån stor grej så hade vi nog löst det på nåt annat sätt. Men som sagt, trots att vi alltid fått borsta till slut så diskuteras frågan ändå med regelbundenhet hos oss.

Nej inte här heller, det är nog mest att det känns så för mig ibland.
 
Det håller jag med om. Men jag anser att man därför låter barnet välja i enkla fall, tex "vill du ha mjölk" och inte i "vill du ha kläder på dig".

Jag tycker det är en dålig frågeställning då det enkelt ger ett fastlåst ”nej”. Vi började med mjölk eller vatten och det fungerade bättre. Nu fungerar ”vad vill du dricka?”. Men barn är olika som sagt. Håller med om att börja enkelt och utöka i takt med att det fungerar.
 
Hur gör du rent praktiskt när du säger att det inte finns förhandlingsutrymme med t ex tandborstningen? Håller fast och öppnar munnen med våld och kör in tandborsten?
Fast då blir problemet att de håller för munnen med båda händerna och biter ihop och skakar på huvudet samtidigt. Att då bända upp näbben när man samtidigt håller tandborsten i ena näven är svårt, omöjligt. Har provat i mina värsta stunder och känt mig som Hitler ungefär.
 
Är din uppfattning att det är momentet att klä på sig som är det jobbiga eller är det att ha kläderna på sig? Släpper han det när (om) han väl får på sig kläderna?

Ha kläderna på sig. Han släpper det definitivt inte om man mot förmodan skulle få på honom nåt han inte vill ha. Har ju lyckats nån gång när han varit djupt försjunken i nåt på TVn, men det har ju bara tagit nån minut tills han märker att tröjan inte är svart...
 
Ha kläderna på sig. Han släpper det definitivt inte om man mot förmodan skulle få på honom nåt han inte vill ha. Har ju lyckats nån gång när han varit djupt försjunken i nåt på TVn, men det har ju bara tagit nån minut tills han märker att tröjan inte är svart...

Finns tröjan han accepterar i annan färg än svart? Exakt samma modell och material menar jag då. Då kan du ju testa om det faktiskt är hur tröjan känns på huden eller om det är färgen. Är det färgen så köp mer svart. Är det tyget så köp fler tröjor av den modellen fast i olika färger.
 
Senast ändrad:
Ja precis, han är väldigt känslig för hur kläderna sitter. För korta byxor och t-shirts går absolut inte. Tumlar alltid hans kläder så de är mjuka och klipper bort lappar för de stör honom ibland. Väldigt noga med färg också då. Endast svart eller möjligtvis mörkblått. Inga tryck. Bra tips med skorna!
Menar inte att jag gillar att han är känslig. Men du verkar hantera det bra ❤
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Till TS @Eli - är ungen så verbal att ni kan prata om kläder och hur kläder känns när ni inte är i situationen där det blir upprörda känslor?

Njäe, inte hur det känns tror jag inte han har orden för men vi pratade lite igår när vi skulle ut i regnet och han inte ville ha ytterkläder. Han blev såklart ledsen så fort jag plockade fram överdragsbyxorna men då pratade vi om hur roligt det är att hoppa i vattenpölar och det kan man ju inte göra utan stövlar och regnkläder, det skulle ju bli jättetokigt. Och då gick byxorna bra, men ingen regnjacka. Bara fleecejacka och överdragsbyxor, men det fick gå.
 
Finns tröjan han accepterar i annan färg än svart? Exakt samma modell och material menar jag då. Då kan du ju testa om det faktiskt är hur tröjan känns på huden eller om det är färgen. Är det färgen så köp mer svart. Är det tyget så köp fler tröjor av den modellen fast i olika färger.

Det är bara färgen det hänger på när det gäller tröjor. Där har vi egentligen inget problem för han accepterar alla tröjor, bara de är helsvarta långärmade t-shirts. Byxor däremot använder han bara svarta leggings, skulle gärna fått på honom någon mer rejäl byxa ibland. Men det är tvärnej, där hänger det nog mycket på känslan. Han gillar inte bylsiga kläder. Tjocktröja och mjukisbyxor funkar inte.
 
Tack för alla svar jag fått. Jag tror det kommer att lösa sig med tiden, man blir ju bara så frustrerad när alla andra barn är klädda i fina, hela kläder och hela utomhuskittet när ens eget barn tvärvägrar. Skönt att höra att det finns fler :D
 
Tack för alla svar jag fått. Jag tror det kommer att lösa sig med tiden, man blir ju bara så frustrerad när alla andra barn är klädda i fina, hela kläder och hela utomhuskittet när ens eget barn tvärvägrar. Skönt att höra att det finns fler :D
Jag tror också det kommer lösa sig för er!
Vi hade iaf 6 månader där hon vägrade trosor, men nu är det inga problem alls. Förstår att det inte alls är lika stort problem som när dom vägrar jacka osv, men vill ge lite hopp om att det iaf kan lösa sig med tiden :heart
 
Jag tror också det kommer lösa sig för er!
Vi hade iaf 6 månader där hon vägrade trosor, men nu är det inga problem alls. Förstår att det inte alls är lika stort problem som när dom vägrar jacka osv, men vill ge lite hopp om att det iaf kan lösa sig med tiden :heart

Det halvåret har vi också gjort :D, och typ kommit över. Det kanske krävs ett halvår per plagg? :idea::p
 
Åh vad jag håller med! Hon kom själv på lösningen. @kolja vilket smart barn du har!
Hon är smart. Och envis och med mycket integritet. Utmanande på alla möjliga spännande vis och hon behöver nästan alltid känna att hon inte är kontrollerad utan gör sina egna val. Jag tror att väldigt många barn funkar så och att trixet väldigt ofta blir att bekräfta deras känslor och ge dem möjlighet och utrymme att fatta rätt beslut. Det görs dock inte så lätt i stressade situationer när det som mest behövs tyvärr...

Rent krasst är det inte så många situationer små barn kan påverka så mycket själva - det är ju typ kläder och mat. Klart att det då blir kamp kring det.
 
Fast då blir problemet att de håller för munnen med båda händerna och biter ihop och skakar på huvudet samtidigt. Att då bända upp näbben när man samtidigt håller tandborsten i ena näven är svårt, omöjligt. Har provat i mina värsta stunder och känt mig som Hitler ungefär.

Skyll dig själv. Du skulle klargjort från början att det inte var förhandlingsbart. Eller nåt.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 791
Senast: Lingon
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 616
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 342
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 742
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp