Jamen precisJag fattar inte vem som har så mycket tårta hemma så ofta att en sådan regel behövs. Vi kan lika gärna säga att det är en regel att vi inte äter hummer varje dag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jamen precisJag fattar inte vem som har så mycket tårta hemma så ofta att en sådan regel behövs. Vi kan lika gärna säga att det är en regel att vi inte äter hummer varje dag.
Det har vi nog alla haft men för en 3åring är x månader väldigt diffust. Jag har hela riden sagt att avledning är bästa metoden, men fortfarande är det en regel jag har att tårta äts inte till frukost.
Jag fattar inte vem som har så mycket tårta hemma så ofta att en sådan regel behövs. Vi kan lika gärna säga att det är en regel att vi inte äter hummer varje dag.
I vilka situationer är avledning bästa metoden menar du?
Jag tycker man ska använda avledning med eftertänksamhet. Risken är att barnet inte blir tillräckligt bekräftad och barnet då upplever sig ignorerad.
När barnet är på väg att fastna och det eskalerar. Jag upplever inte att barnet upplever sig ignorerad, då har man inte lyckats avleda och fått barnet på andra tankar.
Ser du bara de två alternativen eller ge upp?
nu blir det halmdockor. Det handlar inte om tårta i sig. Med ert resonemang kan ts bara säga till sin son att han ska ha jacka, de kan resonera lite och sen är saken klar. Toppen.
Det är bara färgen det hänger på när det gäller tröjor. Där har vi egentligen inget problem för han accepterar alla tröjor, bara de är helsvarta långärmade t-shirts. Byxor däremot använder han bara svarta leggings, skulle gärna fått på honom någon mer rejäl byxa ibland. Men det är tvärnej, där hänger det nog mycket på känslan. Han gillar inte bylsiga kläder. Tjocktröja och mjukisbyxor funkar inte.
Du ser alltså inte den enorma skillnaden?nu blir det halmdockor. Det handlar inte om tårta i sig. Med ert resonemang kan ts bara säga till sin son att han ska ha jacka, de kan resonera lite och sen är saken klar. Toppen.
Känner ni att tröjorna inte är något problem så hade jag nog låtit det vara.
Svarta skinnyjeans och jeggings är ju lite rejälare. Jag hade fortsatt testa där.
Sonen har leggingsen från Ossoami som du blivit tipsad om innan. De är mycket tjockare än alla andra leggings och förstärkningen på knäna har gjort att de har hållt mer än ett år nu. Tyvärr så har jag läst att de har problem med produktionen av tyget till leggingsen så de har stoppat den för tillfället. Men när den startats igen så är det ett hett tips. Deras andra byxor är också superbra. Sonen nöter knän nått galet, men inte deras.
Sonen är för övrigt hopplös att gå i affärer med, men att titta på bilder av kläderna i telefonen och webshoppa funkar väldigt bra.
Har ni testat att webshoppa med honom? Eller är han helt ointresserad?
Ni har löst det på ett kanonbra sätt. Barnet är påklätt och problemet har inte lämpats över på förskolan. Sådana strategier tror jag vi alla får ta till. För mig är innebörden ändå att barnet har tagit på sig kläder vilket var vad du ville. Hen har inte gått naken eller suttit hemma hela vintern.
Avledning och kringgående är oftast enklaste metoden.
Jag tror inte nån här menar direkt konflikt varje gång utan att ja, det kan behövas andra tillvägagångsätt men i slutändan blir det som föräldrarna har bestämt.
Det här beskriver ju hur lätta barn är. Vissa barn skulle gå nakna i -25 om de kunde, kläder hade inte varit ett alternativ helt enkelt. Det är de barnen vi pratar om i denna tråd. Hur gör man då om man inte vill brotta ned barnet, hålla fast det och tvinga på kläder, hota, skamma etc?
Lite så. Här serveras det, om önskemål finns, tårta till frukost 4 ggr/år. Det är så många vi är i familjen, det är helt ok för oss att äta frukost-tårta de gånger vi har en födelsedag att fira. I övrigt är det ytterst sällan vi har tårta hemma. Om vi ska ha något firande av något slag möjligtvis. Tror inte vi dör av detJag fattar inte vem som har så mycket tårta hemma så ofta att en sådan regel behövs. Vi kan lika gärna säga att det är en regel att vi inte äter hummer varje dag.
Lite så. Här serveras det, om önskemål finns, tårta till frukost 4 ggr/år. Det är så många vi är i familjen, det är helt ok för oss att äta frukost-tårta de gånger vi har en födelsedag att fira. I övrigt är det ytterst sällan vi har tårta hemma. Om vi ska ha något firande av något slag möjligtvis. Tror inte vi dör av det
Men alltså...jag vet inte faktiskt hur jag ska bemöta det där riktigt. Hela vårt hem kan bli sönderslaget vid utbrott. Jag tror inte riktigt du förstår vidden av problematiken. Jag tycker också det är dumt att kategorisera barn som du skriver klokt, men då måste man förstå hur vissa har det.Ja precis, jag förklarade att vi inte haft problem på den nivån, med just påklädning. Men ville dela med mig av min erfarenhet att mycket kan bli lättare runt 3,5-årsåldern då många barn i den åldern verkar bli lättare att resonera med. Med vissa saker har vi nämligen gjort just så, väntat ut det lite så har det ibland inte varit ett problem längre.
Jag har för övrigt väldigt svårt för uppdelningen i ”lätta” och ”svåra” barn. Dels tycker jag det är rätt hemskt att kategorisera barn på det sättet (ungefär som vissa som frågar om bebisen är ”snäll”, som att skrikiga barn skulle vara ”dumma”), dels tycker jag det är rätt nedlåtande både mot barnen och föräldrarna (som att det alltid är en dans på rosor att uppfostra ett i era ögon ”lätt” barn och att man inte har något att tillföra diskussionen).
Dessutom känner jag inte igen mig särskilt mycket. Jag har tre barn själv och erfarenhet av ett stort antal barn och håller absolut med om att barn har olika personlighet och temperament. Och att barn med särskilda behov kräver mer av sina föräldrar kan jag absolut förstå. Men framför allt går barn igenom otroligt många faser och perioder som kan vara mer eller mindre tuffa både för barnet och föräldrarna. I dagsläget skulle ni nog kategorisera alla mina barn som ”enkla”. Men när dottern var bebis och hade kolik och gallskrek i timtal varje dag, bvc-sköterskan beskrev henne som ett barn med ”otroligt stark egen vilja och mycket temperament” och vi fick extra besök för att orka och få stöttning, tror jag knappast någon hade sagt att hon var ett lätt barn. Eller när hon var 2,5 och hade utbrott som varade i flera timmar och precis allt kunde göra henne rosenrasande på en sekund. Eller mellanbarnet i höstas när han var djupt sårad och besviken över att en lillebror dök upp i familjen och tog plats och uppmärksamhet, och därför avreagerade sig med all kraft som han bara kunde uppbåda på mig. Så där att folk i omgivningen började spekulera i diverse diagnoser. Och nu, världens mest harmoniska och lugna ungar! Har massor med exempel på samma sak från min bekantskapskrets. Så nej, jag vet inte ens hur jag skulle kategorisera ett enda av barnen i min bekantskapskrets, varför jag nu skulle vilja göra det.
Jag ser inte ens nödvändigheten i att strida om det.
Du skrev ”en timme”. Jag skulle aldrig lägga en timme på dylikt och gav bara nåt exempel.
Du ser alltså inte den enorma skillnaden?