3-åring som vägrar kläder

Jag svarar lite generellt här nu utan att ta ställning till tidigare i lägg. Det verkar vara ganska vanligt att folk slår knut på sig själva för att undvika alla konflikter med barnet eftersom det (självklart!) gör ont i hjärtat då deras barn är ledsna. Det är en fin tanke men det gör det väldigt svårt för barnet i längden.
Jag tänker att man kan lära barnet konflikthantering utan att det leder till bråk. Likväl som jag vet vad som skulle få min sambo att skrika på mig och bli ledsen så vet jag också hur mitt barn fungerar. För mig är det lika självklart att undvika att göra min sambo ledsen som att undvika att göra mitt barn ledsen.
Det går att lösa konflikter på olika sätt.
 
Har inte läst hela tråden så ursäktar om jag missat nå viktigt. Men det är svårt att se hela bilden när man inte är IRL och därför tro jag många tips blir fel också då det blir väldigt svart eller vitt.

Jag kan bara tipsa om hur vi gör här hemma.
Vi har en väldigt trotsig 2 åring och vi väljer absolut våra strider Men vi kör stenhårt med att vi Alltid ger honom 2 val (aldrig mer än 2 val för det blir för svårt)

Exempelis Hundarna måste ut och kissa på morgonen. Valet är att klä på sig och följa med ut eller stanna ensam inne.

Att kissa innan vi ska fara långt i bil är inte förhandlingsbart. Men han får välja om han vill kissa på pottan eller toaletten.

Vi har kläder på oss när vi far på förskolan men han kan får bestämma om han ska ha overall eller jacka.

När han svara att han inte vill så säger vi "det var inte frågan, frågan va: (upprepar valmöjligheterna)"
Vägrar han välja så blir valet att antingen tar han ett beslut eller så beslutar den vuxna.

Vi har tränat detta länge. Och om det är ett alternativ för er skulle jag nog införa metoden på mindre laddade situationer först så barnet förstår konsekvenstänket med det hela.

Fundering
Klagar han annars på kläderna typ att lappar kliar, blixtlås gör ont osv?
 
Ja det kan absolut funka! Han är bra på att kommunicera men just nu vill han inte gå in i klädaffärer alls. Min man försökte senast igår. Hoppas på att det blir bättre till hösten när det är dags för nya ytterkläder.
Kanske kan det ge något att redan nu förbereda honom för det? Nämna det nu och då, peka ut affärer som säkert har jackor, prata om färger som kan finnas och hur de kan kännas så det blir som en del av vardagen så kanske det inte blir en chock på samma sätt när hösten kommer.
 
Har inte läst hela tråden så ursäktar om jag missat nå viktigt. Men det är svårt att se hela bilden när man inte är IRL och därför tro jag många tips blir fel också då det blir väldigt svart eller vitt.

Jag kan bara tipsa om hur vi gör här hemma.
Vi har en väldigt trotsig 2 åring och vi väljer absolut våra strider Men vi kör stenhårt med att vi Alltid ger honom 2 val (aldrig mer än 2 val för det blir för svårt)

Exempelis Hundarna måste ut och kissa på morgonen. Valet är att klä på sig och följa med ut eller stanna ensam inne.

Att kissa innan vi ska fara långt i bil är inte förhandlingsbart. Men han får välja om han vill kissa på pottan eller toaletten.

Vi har kläder på oss när vi far på förskolan men han kan får bestämma om han ska ha overall eller jacka.

När han svara att han inte vill så säger vi "det var inte frågan, frågan va: (upprepar valmöjligheterna)"
Vägrar han välja så blir valet att antingen tar han ett beslut eller så beslutar den vuxna.

Vi har tränat detta länge. Och om det är ett alternativ för er skulle jag nog införa metoden på mindre laddade situationer först så barnet förstår konsekvenstänket med det hela.

Fundering
Klagar han annars på kläderna typ att lappar kliar, blixtlås gör ont osv?

Vi ger också ett begränsat antal val men vår son är mycket väl medveten om att det finns fler val än så så han nöjer sig liksom inte med bara det. Han måste ha en rimlig förklaring till varför också. Tex har vi nyligen haft en diskussion om dricka. Efter en sjukdomsperiod när den enda vätska vi fick i honom var äppeljuice ville han fortsätta dricka det som enda dryck. Först försökte vi med "äppeljuicen är slut, mjölk eller vatten?" Han blev rasande, menade att det visst fanns eller så kunde vi åka och köpa. Vägrade dricka nåt alls. Sen förklarade vi att man får hål i tänderna av äppeljuice men han kan få det på helgen när han inte går på förskolan. Han lyssnade och sen gick det bra.

Han har i perioder klagat på lappar i kläderna men där är han inkonsekvent. Ofta klagat på lappar i kalsongerna och velat ta av dem, men sen att det är lapp i byxorna har han inte brytt sig om. Lappar i tröjorna har han jämt varit känslig för så dom har jag alltid tagit bort, eller köpt tröjor utan lappar. Stör mig själv mycket på lappar i tröjor, varför finns dom??
 
Kanske kan det ge något att redan nu förbereda honom för det? Nämna det nu och då, peka ut affärer som säkert har jackor, prata om färger som kan finnas och hur de kan kännas så det blir som en del av vardagen så kanske det inte blir en chock på samma sätt när hösten kommer.

Ja precis, det ska jag absolut göra. Jättebra tips!
 
Jag tänker att man kan lära barnet konflikthantering utan att det leder till bråk. Likväl som jag vet vad som skulle få min sambo att skrika på mig och bli ledsen så vet jag också hur mitt barn fungerar. För mig är det lika självklart att undvika att göra min sambo ledsen som att undvika att göra mitt barn ledsen.
Det går att lösa konflikter på olika sätt.
Självklart kan man! Jag har aldrig förespråkat bråk. Jag menar att det finns föräldrar som är rädda för att barnet ska bli besviken, nånsin. Och ingen av oss kommer att komma undan besvikelser. Det är något som man behöver lära sig hantera.
(jag vet fall där mamman lämnar den nylagadd maten på bordet för att barnet vill ja pizza och gå på äventyrsbad, så då gör de det för annars blir barnet ledset, och andra fall där barnet får tre nya vinterjackor trots att de knappt har råd med en, för barnet vill.)
 
Självklart kan man! Jag har aldrig förespråkat bråk. Jag menar att det finns föräldrar som är rädda för att barnet ska bli besviken, nånsin. Och ingen av oss kommer att komma undan besvikelser. Det är något som man behöver lära sig hantera.
(jag vet fall där mamman lämnar den nylagadd maten på bordet för att barnet vill ja pizza och gå på äventyrsbad, så då gör de det för annars blir barnet ledset, och andra fall där barnet får tre nya vinterjackor trots att de knappt har råd med en, för barnet vill.)
Tror du att det där har något alls att göra med treåringen som inte vill ha kläder, och hans föräldrar?
 
Fast mitt inlägg som du svarade på handlade väldigt specifikt om vad dom skrivits och inte i den här tråden. Jag vet att du skrev att du snarade generellt och inte utifrån inläggen i tråden men det har ju fortfarande lika lite med tråden att göra
Ja men så blir det i diskussioner ibland. Man spinner vidare och ämnet spretar.
 
Ibland behöver man, som trött och sliten förälder, bara påminnas om att det är tryggheten som ger barnet utrymme att bråka, testa konflikter och testa gränser.

Jag vill tacka @Eli och vissa andra i den här tråden om den påminnelsen.
Kan bara hålla med!
Mitt barn är en ängel, i alla andras ögon. Går med på allt på förskolan, säger aldrig emot någon annan vuxen än dom hon är trygga med. Det dom andra ser är inte hennes riktiga jag. Hemma har vi en tjej med vilja av stål och som vet vad hon inte vill, men det är det ingen som kan tro.
Dom tuffa stunderna försöker jag använda mantrat att hon är trygg med oss ;)
 
Kan bara hålla med!
Mitt barn är en ängel, i alla andras ögon. Går med på allt på förskolan, säger aldrig emot någon annan vuxen än dom hon är trygga med. Det dom andra ser är inte hennes riktiga jag. Hemma har vi en tjej med vilja av stål och som vet vad hon inte vill, men det är det ingen som kan tro.
Dom tuffa stunderna försöker jag använda mantrat att hon är trygg med oss ;)
Det är just precis så som det är!
 
Vi ger också ett begränsat antal val men vår son är mycket väl medveten om att det finns fler val än så så han nöjer sig liksom inte med bara det. Han måste ha en rimlig förklaring till varför också. Tex har vi nyligen haft en diskussion om dricka. Efter en sjukdomsperiod när den enda vätska vi fick i honom var äppeljuice ville han fortsätta dricka det som enda dryck. Först försökte vi med "äppeljuicen är slut, mjölk eller vatten?" Han blev rasande, menade att det visst fanns eller så kunde vi åka och köpa. Vägrade dricka nåt alls. Sen förklarade vi att man får hål i tänderna av äppeljuice men han kan få det på helgen när han inte går på förskolan. Han lyssnade och sen gick det bra.

Han har i perioder klagat på lappar i kläderna men där är han inkonsekvent. Ofta klagat på lappar i kalsongerna och velat ta av dem, men sen att det är lapp i byxorna har han inte brytt sig om. Lappar i tröjorna har han jämt varit känslig för så dom har jag alltid tagit bort, eller köpt tröjor utan lappar. Stör mig själv mycket på lappar i tröjor, varför finns dom??

Tips angående lappar i kläderna; ibland är de ju svåra att ta bort helt, eller så vill man inte, och då kan man bära plagget ut och in.
 
Något jag reagerar på i den här tråden är att så många tycks vara obekväma/rädda/undvikande/frustrerade gentemot att barn gråter? Det är faktiskt okey att få meltdowns när man inte får som man vill. Att ständigt avleda, muta, trolla bort konflikter tror jag i långa loppet är en otjänst gentemot barn och ungdomar. Även konflikthantering och konsekvenser är något som är viktigt och utvecklande. Man behöver inte sitta på barn, skrika elaka ord och få ett eget utbrott bara för att man tar tag i en jobbig konflikt. Tonen ifrån ts tycks vara att allt redan är förbestämt; inget fungerar, inget går, jag tänker inte brottas osv.
att undvika meltdowns är mycket bra, egentligen därför att ingen inlärning kan ske när barnet är affekt. Således är det bara slöseri med tid och energi för att inte tala om vilken destruktiv inverkan det har på relationen på längre sikt.
 
Han kanske skulle föredra en cape eller poncho? Går det att få honom att svepa in sig i en filt när ni åker till förskolan så kan ni ta med ytterkläderna i en påse. Så slipper ni striden på morgonen när alla är stressade och trötta.

Ingen dum idé till när det blir kallare och vi åker bil. Just nu cyklar vi. Han cyklar på egen cykel.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 790
Senast: Lingon
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 616
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 342
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 742
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp