Ja precis, jag förklarade att vi inte haft problem på den nivån, med just påklädning. Men ville dela med mig av min erfarenhet att mycket kan bli lättare runt 3,5-årsåldern då många barn i den åldern verkar bli lättare att resonera med. Med vissa saker har vi nämligen gjort just så, väntat ut det lite så har det ibland inte varit ett problem längre.
Jag har för övrigt väldigt svårt för uppdelningen i ”lätta” och ”svåra” barn. Dels tycker jag det är rätt hemskt att kategorisera barn på det sättet (ungefär som vissa som frågar om bebisen är ”snäll”, som att skrikiga barn skulle vara ”dumma”), dels tycker jag det är rätt nedlåtande både mot barnen och föräldrarna (som att det alltid är en dans på rosor att uppfostra ett i era ögon ”lätt” barn och att man inte har något att tillföra diskussionen).
Dessutom känner jag inte igen mig särskilt mycket. Jag har tre barn själv och erfarenhet av ett stort antal barn och håller absolut med om att barn har olika personlighet och temperament. Och att barn med särskilda behov kräver mer av sina föräldrar kan jag absolut förstå. Men framför allt går barn igenom otroligt många faser och perioder som kan vara mer eller mindre tuffa både för barnet och föräldrarna. I dagsläget skulle ni nog kategorisera alla mina barn som ”enkla”. Men när dottern var bebis och hade kolik och gallskrek i timtal varje dag, bvc-sköterskan beskrev henne som ett barn med ”otroligt stark egen vilja och mycket temperament” och vi fick extra besök för att orka och få stöttning, tror jag knappast någon hade sagt att hon var ett lätt barn. Eller när hon var 2,5 och hade utbrott som varade i flera timmar och precis allt kunde göra henne rosenrasande på en sekund. Eller mellanbarnet i höstas när han var djupt sårad och besviken över att en lillebror dök upp i familjen och tog plats och uppmärksamhet, och därför avreagerade sig med all kraft som han bara kunde uppbåda på mig. Så där att folk i omgivningen började spekulera i diverse diagnoser. Och nu, världens mest harmoniska och lugna ungar! Har massor med exempel på samma sak från min bekantskapskrets. Så nej, jag vet inte ens hur jag skulle kategorisera ett enda av barnen i min bekantskapskrets, varför jag nu skulle vilja göra det.