2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Din fråga gällde att medföra våg till påskbordet. Det signalerar ätstörning oavsett vad du väger just nu.

Att säga att något signalerar ätstörning är inte att ställa diagnos.
Varför signalerar det ätstörning? Vad hade skillnaden varit om jag vägt maten hemma? Eller har alla som använder kcal-app ätstörningar? Andra som bestämmer sig för att tex äta enligt lchf försöker väl äta lchf även borta? Skillnaden är att jag behöver en våg om jag kör lifesum. Självklart struntar jag ibland i detta om jag äter ute då det är en omöjlighet.

Imorgon ska vi iväg på spa i Tällberg! Ska bli så skönt. 3 rätters middag på kvällen och helkropps-skrubb-behandling. Dom har även ett gym som jag skall kika in, kan vara kul å träna på lite nya maskiner :banana:

Jag hade uppfattat det som mycket ätstört och svårt att hantera och som att du VILLE visa upp din ätstörning. (Ska jag låtsas att jag inte ser det?)

Riktigt ätstörda personer vill dock absolut inte skylta med sin ätstörning... de låtsas som absolut ingenting, att ta med en våg tex skulle aldrig hända. Enligt min erfarenhet av att umgås rätt mkt med ätstörda personer..

Kaosdag idag matmässigt. Men var på ett italienskt hak ikväll för middag och kände mig ändå rätt duktig som hoppade pizzan och istället beställde tunt hyvlad carpaccio med tryffelolja, parmesan och ruccola. Sprängde garanterat min dagliga kcal- nivå ändå men gött var det!

17931844_1988190068133173_5584245267701432320_n.jpg

Riktigt ätstörda personer vill dock absolut inte skylta med sin ätstörning... de låtsas som absolut ingenting, att ta med en våg tex skulle aldrig hända. Enligt min erfarenhet av att umgås rätt mkt med ätstörda personer..
Jag skrev väl som om man ville skylta. Det fenomenet har jag tyckt mig se, men jag tror att det står för något annat för den ätstörde själv.

Jag skrev väl som om man ville skylta. Det fenomenet har jag tyckt mig se, men jag tror att det står för något annat för den ätstörde själv.

Och min erfarenhet är att det sista en riktigt ätstörd person vill är att skylta med att de bryr sig. Ser snarare att ätstörda personer låtsas som att de äter massor, de pratar gärna om mat, gärna också om hur mkt de äter. Att visa att de faktiskt kontrollerar sitt intag är det sista de vill ska komma fram till omgivningen. Fasaden är enormt viktigt.

Och min erfarenhet är att det sista en riktigt ätstörd person vill är att skylta med att de bryr sig. Ser snarare att ätstörda personer låtsas som att de äter massor, de pratar gärna om mat, gärna också om hur mkt de äter. Att visa att de faktiskt kontrollerar sitt intag är det sista de vill ska komma fram till omgivningen. Fasaden är enormt viktigt.
Jag vet det där. Men jag tycker mig alltså även se saker som låter sig tolkas i annan riktning.

Oavsett så framstår en medtagen våg vid en påskmåltid som klart oroande för mig. Det är ett väldigt underligt beteende.

Jag vet det där. Men jag tycker mig alltså även se saker som låter sig tolkas i annan riktning.

Oavsett så framstår en medtagen våg vid en påskmåltid som klart oroande för mig. Det är ett väldigt underligt beteende.

Ja kan hålla med om att det är ett underligt beteende. Dock signalerar det inte anorektiker för mig. Men märkligt, absolut! En anorektiker hade svultit sig själv typ 2 dygn innan måltiden och sedan försökt låtsas som ingenting, möjligen dragit en story om att hen precis spontant blivit bjuden på en påskbuffé innan och därför är proppmätt men såklart offrar sig lite pga att hen är ju en sån gottegris...

@_FiA_ Jag har inga problem med att gå ner i vikt som normalviktig, det är ett projekt jag håller på med själv.

Det jag kommenterade var att ta med sig en våg till ett påskfirande. Det är inte friskt beteende tycker jag. Och som petruska skrev behöver inte ätstörda beteenden vara detsamma som en diagnos.

Känns ju tråkigt om tråden nu spårar ur och riktar in sig på att jag har/kommer få en ätstörning . Jag mår bra och har inga sådana tankar/problem ni kan chilla nu och lämna det spåret.

Kaosdag idag matmässigt. Men var på ett italienskt hak ikväll för middag och kände mig ändå rätt duktig som hoppade pizzan och istället beställde tunt hyvlad carpaccio med tryffelolja, parmesan och ruccola. Sprängde garanterat min dagliga kcal- nivå ändå men gött var det!

17931844_1988190068133173_5584245267701432320_n.jpg
Det där ser sjukt gott ut! Pizza brukar kunna ränna iväg fort. Bra jobbat :p

Jag läser vad dom skriver, dom skriver att det finns andra tecken till ätstörningar, att det inte bara behöver handla om anorexi, att det är udda att ta med en våg, osv.

När man vet att någonting inte stämmer som andra läser in i text på nätet så blir man ju lite frustrerad det kan du kanske förstå?
Men det är ju fint att folk bryr sig absolut! Men när det gäller nätet skall man inte läsa för mycket in i vad folk skriver, man bildar sin uppfattning kring saker efter saker man själv upplevt och gör kopplingar som kanske inte alls stämmer.

Är det något annat du tycker jag missförstår?

Jag har tagit påskledigt från att äta enligt plan. +1,5 kg sen i tisdags. Ikväll ska jag ut och äta, igen. Sen får det vara nog med restaurangmat, efterrätter och vin. Men gott som tusan så jag ångrar inget. :)

Känns ju tråkigt om tråden nu spårar ur och riktar in sig på att jag har/kommer få en ätstörning . Jag mår bra och har inga sådana tankar/problem ni kan chilla nu och lämna det spåret.

Jag förstår dig fullt ut! Hade min familj haft mer förståelse för mitt sockerberoende hade jag lätt tagit med mig vågen. Nu blir det att jag inte kan säga nej när det serveras socker (både av beroende och artighetsskäl). Tänker att har jag väl börjat så spelar det ingen roll, vilket ofta resulterar i 2 veckors okontrollerad hetsätning innan jag orkar ta mig upp på banan igen.
Med vågen hade jag nog kunnat hålla mig, just pga att jag vet såfort jag spräcker gränsen där.
Vet jag inte vart gränsen får blir jag just gränslös...

Jag förstår dig fullt ut! Hade min familj haft mer förståelse för mitt sockerberoende hade jag lätt tagit med mig vågen. Nu blir det att jag inte kan säga nej när det serveras socker (både av beroende och artighetsskäl). Tänker att har jag väl börjat så spelar det ingen roll, vilket ofta resulterar i 2 veckors okontrollerad hetsätning innan jag orkar ta mig upp på banan igen.
Med vågen hade jag nog kunnat hålla mig, just pga att jag vet såfort jag spräcker gränsen där.
Vet jag inte vart gränsen får blir jag just gränslös...
Tack! Precis man blir omotiverad och tappar lätt spåret om det går för mycket upp och ner eftersom jag inte bryr mig så jätte mycket om dom här 5 kg, men det hade varit trevligt om jag hann gå ner till sommaren och det lättaste är helt enkelt att hålla sig till planen. Alla fungerar ju olika men så fungerar jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar