2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla välkomna! :bump:
Tack!
Jag känner att jag behöver hitta hit igen :cautious:

Jag tror att jag äter vettigt och inte för stora portioner, motionerar en del och har ett rörligt jobb - ändå händer inget med vikten. Läser ibland i veckotidningar att det är svårare att gå ner i vikt i medelåldern, jag kan meddela att det stämmer!
Det finns ju kaloriräknar-appar har jag hört. Är dom bra? Funkar det för er som provat?
Något fel gör jag ju, jag måste bara hitta vad... :crazy:

Något fel gör jag ju, jag måste bara hitta vad... :crazy:

Samma "fel" som alla, underskattar hur mycket du äter och överskattar hur mycket du gör av med i fråga om kcal.

Det svåra är att hitta sin egen kcal-balans. Man kan använda diverse appar/program för att får fram en ungefärlig kcal-siffra och utgå från den och sen justera om det behövs. Går man ner upp till ~0,5 kg per vecka så ligger man på ett lämpligt kcal-underskott. Går man inte ner (eller går upp) så kan man 1) dra ner på kcal eller 2) motionera/träna avsevärt mer än man gör.

Eftersom jag gjorde det idiotiska valet att käka en bulle och dricka ett glas juice efter lunchen så fick jag idag ingen middag. Kommer snart börja hallucinera att pizzor flyger förbi :nailbiting::arghh:

Eftersom jag gjorde det idiotiska valet att käka en bulle och dricka ett glas juice efter lunchen så fick jag idag ingen middag. Kommer snart börja hallucinera att pizzor flyger förbi :nailbiting::arghh:
I feel ya sistha! Jag tyckte det var en jätte smart ide att äta hamburgare och pommes till lunch och har inte heller något kvar till middag. Magen skriker, och jag småäter på annat som jag inte borde äta på ..:cool:

I feel ya sistha! Jag tyckte det var en jätte smart ide att äta hamburgare och pommes till lunch och har inte heller något kvar till middag. Magen skriker, och jag småäter på annat som jag inte borde äta på ..:cool:

Det var inte heller direkt gott, bullen var typ torr och trist buhuu :wtf:
Hade sååå mkt hellre haft kvar 450 kcal till en god middag!

Det var inte heller direkt gott, bullen var typ torr och trist buhuu :wtf:
Hade sååå mkt hellre haft kvar 450 kcal till en god middag!

men åh! samma här, innan lunchen så var jag helt lyrisk! Åååh hamburgare å feta pommes muuums! Men när jag väl åt så var det bara helt okej, och efteråt kändes det ovärt :crazy::banghead:

Hej allihopa!
Jag hoppar in här då jag nyligen har börjat min resa till ett aktivare liv. Jag är väl egentligen lite för ung för Vuxna, men vad tusan. Ni sa att alla var välkomna! :D

Sedan jag flyttade hemifrån för cirka 1,5 år sedan så blev mitt liv avsevärt mer stillasittande då jag fick sluta med ridningen. Detta i kombination med för stora matportioner har gjort att jag har gått upp en del i vikt, men jag har inte orkat göra någonting åt det... förrän nu! Jag fick ett litet wake-up call för några veckor sedan, åkte iväg till en sportbutik och handlade träningskläder, laddade ner en app, och gav mig ut för att börja jogga.

Appen jag laddade ner var Couch to 5k, så allting började lugnt och fint och har sedan trappats upp allt eftersom. Jag har gett mig ut tre dagar i veckan för att jogga (i intervaller), och idag avslutade jag vecka 4, dag 3. Jag har även försökt tänka på att äta mindre portioner, men har ändå tillåtit mig själv äta lite godis på helgerna. Tyvärr har det blivit lite si och så med maten ibland p.g.a. besök, men jag känner ändå att jag är på rätt väg.

Jag har ingen våg (jag hade ändå inte vågat använda den!) men använder däremot måttband, och det syns verkligen resultat redan! På dessa fyra veckorna har jag, utan överdriven ansträngning (mer än en döende känsla när jag joggar :p), tappat 6-7 cm runt midjan! Det är i alla fall jag väldigt nöjd med, då det känns som en väldigt bra början. :bump:

Mat och godis har för stor betydelse för mig. Har några kilon som ska bort men jag är inte tillräckligt motiverad trots att jag inte är nöjd med varken vikt eller förhållande till ätbart.

Veckans som gått har jag promenerat 16.6 km. Cyklat 14 km och simmat 2 km. Kört träningsprogrammet enligt schemat. Dock inte ridit en enda gång, annat har kommit emellan varenda gång jag varit på väg. Men jag är mycket nöjd ändå.

Målet för nästa vecka är att fortsätta med träningsprogrammet, promenera minst 10 km och cykla minst 10 km. Simmat minst 1 km, gärna 3, men jag får se vad jag hinner. Rida 2 gånger.
Förra veckan funkade helt enligt plan. 10 km promenad, 10 km cykel, 1 km simning. Och 4 ridpass. :up: Och så körde jag mitt lilla tiominuters pass varje dag.

Den här veckan har jag planerat in en massa träning. Men väderprognosen för påskhelgen ser inte ut att vara på min sida. :mad:

Planen är i alla fall 20 km vardera promenad och cykel. Tror inte det blir någon simning. Ridningen lämnas också öppen, vet inte riktigt hur jag och tonåringen kommer fördela stallet mellan oss när hon går på påsklov. Och så kör jag vidare med styrketräningen. Den har gett vissa resultat märkte jag igår när jag kunde göra fem riktiga armhävningar på tårna för första gången på åratal. :up:

Ansluter mig till tråden... har samlat på mig kilon över ett antal år men ligger inte på mitt högsta nu men vill gärna komma ner i vikt inför sommaren. Ligger på cirkus 75 kg vilket är 15 kg för mycket till min längd.

Har hittat träningsglädjen igen och springer gärna (upptäckt att Desperate housewifes visas på tvn framför löpbanden på morgonen på det lokala gymmet :laugh::D vilket kan vara en bidragande faktor). Har svårt med rutiner och struktur runt mitt ätande då jag tidigare jobbade väldigt mycket och framförallt jobbade jag natt. Resultatet var att jag visserligen var smal men åt ett mål om dagen då det inte fanns tid att äta på jobb och när man var hemma sov jag. Det ständiga problemet är att jag äter alltför mycket eller alltför lite.

Yäääääy! Har tangerat 55! Pendlar ju lite upp och ner men det känns ändå gött att se siffran på vågen. Känner mig mer in shape och lättare i kroppen. De där jästa semesterkilona efter Jamaica-resan är äntligen väck! :banana:

Jag har inget intresse av att gå ner till vikten jag hade för typ ett år sedan utan siktar på att ligga på runt 52-54 ungefär inom det spannet. Snart där!

Alltså dagens middag: havregrynsgröt med äppelmos (bäst före 2014 :p ) och en slatt rödvin till det.
Blev sjukt sugen på havregrynsgröt :D

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg
11/3 66,3 kg
12/3 66,3 kg
14/3 66.1 kg
15/3 65,5 kg
16/3 65,8 kg
17/3 65,9 kg
18/3 65,8 kg
20/3 65,4 kg
21/3 65 kg
22/3 65,1 kg
25/3 66,7 kg
26/3 66,2 kg
27/3 65,2 kg
31/3 65,8 kg
3/4 66,1 kg
5/4 65,4 kg
6/4 65,2 kg
7/4 64.8 kg
10/4 65 kg
12/4 65,7 kg
:meh:
Har inte varit på toa och pysslat med nummer 2 på 3 dygn nu så jag gissar att det delvis har med det att göra, och att mensen är på gång. Hoppas inte att det har någon koppling till min synde-dag i förrgår. :angel::cry:

+0,5 kg. Har inte räknat en kalori på hela veckan så är inte så förvånad. Jag är omotiverad för tillfället. Jag har så svårt för att gå ner i vikt trots att jag väger 20-30 kg för mycket. Det borde ju vara lätt då. Min kropp är felaktig. :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar