2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som fixerar vid "väga & räkna" och helt havererar viktnedgång utan vågen tillhands, lär ni er inte att uppskatta ca-kcal genom att titta på portionsstorlekarna?

@_FiA_ Ätstörda personer ser sig ofta inte som just det i början (eller kanske aldrig). Hade jag funderat på att ta med mig en matvåg till ett påskbord hade jag sett till att ha några dagar utan kaloriräkning. Och tvingat mig själv att äta obehindrat på påskbordet. För mig hade det varit en tydlig signal att det behövdes.

Hög igenkänningsfaktor på det också. Omgivningen insåg att jag var dålig LÅNGT innan jag insåg det.

Okej i morgon är första dagen i resten av mitt liv! NO EXCUSES!!! :sneaky:

Jag slutade jobba för 5 månader sedan och har väl sedan dess inte rört på mig lika mycket som jag gjorde på jobbet (full time hästjobb, så jag var verkligen fit). Nu har jag nog gått upp 6-7kg och känner mig pluffsig!

Så ja, om 3 månader ska jag på ett bröllop och vara brudtärna, så det får bli min motivation!
Jag är väligt LAT. Och jag älskar mat! Inte dålig, onyttig mat eller ens godis och snacks MEN jag gillar att småäta hela tiden typ. Men det kan vara morötter, tomater, gurka osv...

Men ja, jag är 165cm och väger nu förmodligen runt 65-66kg och på 3 månader vill jag ner till 59-60kg. Så ja, min resa startar i morgon.
Jag har laddat ner en kalori-app till telefonen för att hjälpa mig lite! :bump:

@_FiA_ Tagga nästa gång! Hade ingen aning om att du svarat mig.

I och med att du skrev "Känns ju tråkigt om tråden nu spårar ur och riktar in sig på att jag har/kommer få en ätstörning" så har du ju uppenbarligen inte fattat vad de skriver. Du FRÅGAR om det är udda att ta med sig en våg till en middag varpå ett par användare svarar "ja, för mig hade det signalerat ett ätstört beteende". Det var allt. Ingen sitter och spekulerar i huruvida du har en ätstörning eller om du kommer få en, de svarar bara rakt upp och ned på frågan du ställt angående vågen. För dem hade det varit märkligt ja och signalerat ätstört beteende att ta med en våg - oavsett vem som tog med den. Så förstår jag dem. Det har alltså inte med dig specifikt att göra.

Så tolkar i alla fall jag @Petruska och @Wysiwyg .

@_FiA_ Alltså jag sa ju ingenting om dig eller din viktnedgång. Som @niphredil skrev kommenterade jag bara din fråga om vågen.

Men: Du går sedan på om att det minsann är okej att gå ner i vikt som normalviktig och vad är det för fel på att vara dedikerad, utan att någon ens kommenterat det hela. Det ger mig vibbar och misstankar om att din inställning kanske inte är så okomplicerad som du tror.

@_FiA_ Alltså jag sa ju ingenting om dig eller din viktnedgång. Som @niphredil skrev kommenterade jag bara din fråga om vågen.

Men: Du går sedan på om att det minsann är okej att gå ner i vikt som normalviktig och vad är det för fel på att vara dedikerad, utan att någon ens kommenterat det hela. Det ger mig vibbar och misstankar om att din inställning kanske inte är så okomplicerad som du tror.
Så läser jag också. Den starka reaktionen är också som en signal.

@Petruska yada yada, starka reaktion hit och starka reaktion dit. Anledningen till reaktionen är väl för att man möts av fördomar just när det gäller viktnedgång som normalviktig, alltså blir jag provocerad. Har inget med att göra om det är "sant" eller inte. Jag är en rätt passionerad person som gärna tar en diskussion om jag vet att jag har rätt eller känner en viss sak.

Mjo visst ni kommenterade vågen, kanske tolkar det fel men hintar om ätstörning fanns ju där och det var väl det jag reagerade på. Ingen vill väl bli misstänkt för ätstörningar om man inte lider av det, ganska naturligt.

och jo den är så okoplicerad som jag "tror" (vet) :)

Fast det med att folk reagerar på att du vill gå ner fast du är normalviktig kan du nog släppa, jag tror inte att det är någon här som ser något konstigt i att vilja gå ner ett par kilo även som normalviktig. Själv kommer jag att ha 8-10 kilo kvar att gå ner när jag nått övre gränsen för normalt BMI, och jag vet att flera i tråden är med för att de antingen vill gå ner ett par kilo eller hålla sig viktstabila.

Nu skriver jag allmänt här:

Det som ringer varningsklockor i mina öron är när viktminskningsmetoden blir för rigid och viktig för någon och avsteg, eller uteblivna resultat på vågen, blir en oproportionerligt stor grej. Då ligger det nära till hands att misstänka att det finns annan problematik inblandad, som hand i hand med bantning kan accelerera och spåra ur. Det behöver inte nödvändigtvis röra sig om klassiska ätstörningar, det kan ändå hänga ihop med ångest och liknande problem. Det är inte bra när man tappar distansen till viktminskningsmetoden och den blir en ritual som inte får brytas.

Att över huvud taget ha en vikttråd på Bukefalos, där det finns väldigt många människor som mår psykiskt dåligt, är på gränsen till olämpligt eftersom det kan trigga både det ena och det andra. Vi är några användare som är väldigt väl medvetna om det, men som har god hjälp av tråden och därför vill ha den kvar. Men vi håller inte tyst när varningsklockorna ringer. Och anledningen till att vi inte håller tyst är att vi är oroliga och bryr oss.

@svea Mjo tyvärr finns dom fördomarna överallt, även i denna tråd. Fick en sådan kommentar i början från en användare, men det betyder ju såklart inte att alla känner så :) , men vissa gör tyvärr det!

Nu skall jag dra iväg på SPA, skall bli så skönt med denna onda mensmage att bara få vila upp sig och ligga i en jacuzzi utomhus och kika på vackra vyer.

Ni som fixerar vid "väga & räkna" och helt havererar viktnedgång utan vågen tillhands, lär ni er inte att uppskatta ca-kcal genom att titta på portionsstorlekarna?

Jopp, men att jag är säker på mängden jag får i mig gör mig lugn och kontrollerad.
Höftar jag blir jag osäker och så fort jag väl passerat en viss kalorigräns finns det ingen återvändo (ångest och hets).

Jopp, men att jag är säker på mängden jag får i mig gör mig lugn och kontrollerad.
Höftar jag blir jag osäker och så fort jag väl passerat en viss kalorigräns finns det ingen återvändo (ångest och hets).
Men det där tycker du väl själv att det handlar om någon form av ätstörning? Ett rätt stört förhållande till mat?

Får du någon hjälp?

Men det där tycker du väl själv att det handlar om någon form av ätstörning? Ett rätt stört förhållande till mat?

Får du någon hjälp?

Ja jag är ätstörd pga hetsätning som utlöses av att jag är sockerberoende. Kan inte äta "normalt", måste utesluta allt socker för att inte hetsa. Ibland kan jag smyga in nån banan eller en halv dl havregryn men det är en chansning.

Det har alltid varit så mycket annat som har varit värre med mitt mående så maten har inte varit i fokus, använder dock mat/socker som ångestdämpande så det hänger ju ihop. Men ska börja en ny KBT-omgång om 3 veckor och försöka fokusera på både ångest och ätning.

Ja jag är ätstörd pga hetsätning som utlöses av att jag är sockerberoende. Kan inte äta "normalt", måste utesluta allt socker för att inte hetsa. Ibland kan jag smyga in nån banan eller en halv dl havregryn men det är en chansning.

Det har alltid varit så mycket annat som har varit värre med mitt mående så maten har inte varit i fokus, använder dock mat/socker som ångestdämpande så det hänger ju ihop. Men ska börja en ny KBT-omgång om 3 veckor och försöka fokusera på både ångest och ätning.
Det låter ju inte bra, men du verkar medveten och du får hjälp. Det är bra. Hoppas du får må bättre snart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter