2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Veckans mål:

Delrapport. Jag har gått 6.95 km. Simmat 1 km och ridit ett pass än så länge den här veckan. Ska rida imorgon och fredag. Simma 2 km på lördag och 1 på söndag. Borde kunna få in en promenad under helgen. Det fjärde ridpass ett kanske jag får hoppa över, ska lämna in sadeln på omstoppning på lördag. Och så ska jag cykla också. När jag ni ska hinna det.
Nästa rapport. Red torsdag och fredag. Cyklade 1 mil i morse och simmade 2 km. Håller mig till planen. :up:

Imorgon ska jag simma 1 km, promenera minst 5 km och ev rida. Om jag hittar någon sadel som ligger ok som jag kan låna.

Samma vikt denna vecka, men får vara nöjd ändå, var fest på jobbet förra veckan och slarvat en hel del, så får vara nöjd med inte ett endaste gram upp alla fall

Vad bra det verkar gå för många i tråden! Heja er!

Själv är jag påväg upp i vikt igen. Var nere och nosade på 70 men släppte allt och nu äter jag ALLT varje dag. Klarar inte av att utesluta kolhydrater, är inte vidare bra på kaloriräkning (ork, intresse, tid osv). Funderar på om 5:2 kan vara något för mig. En kollega berättade igår om hur hon körde på viktväktarnas färdigrätter hennes 5:2-dagar och det lät ju onekligen bekvämt.

Ska ge det en månads försök och se vad som händer. Här kommer jag, hypoglykemi!

Jag har använt 5:2 dieten i 1,5 månad nu och har gått ner lite över 4 kilo. Tycker den fungerar bra. Kör fastedagar när jag har fridagar. Vid lunchtid blir det ett kokt eller pocherat ägg, 100 gram proteinkeso och 40 gram bär, dricker mycket te och citronvatten dessa dagar. På kvällen blir det en omelett eller 100 gram rökt / gravad lax eller kyckling med råa grönsaker och en clementin. Övriga dagar äter jag som vanligt.
När det gäller bra recept så försök att få tag i pocketboken Viktväktarnas kokbok från 1992 på 440 sidor med massor av bra recept, alla är kaloriräknade vilket hjälper mig mycket.

Jag har använt 5:2 i snart ett år. I början räknade jag kalorier alla dagar, men nu äter jag vad som helst de fem "andra" dagarna. Även glass och vin... :d De två dagarna med 500 kalorier brukar jag fördela ungefär så här: Frukost ett kokt ägg och lite lättfil. Te med lättmjölk. Lunch t ex grönsakssoppa med lite linser i (jag har kokat ihop ett eget recept och beräknar en portion till 130 kcl), eller 100 g minikeso + 50 g rostbiff. Middag ofta Varma koppen och några Finn Crisp. Jag fuskar lite med att lägga till lite tomater och gurka och dessutom slinker det ner en hel del kaffe med mjölk så det kanske blir mer än 500 kcl på det sättet. Jag är inte helt manisk 5:2:are; ska jag göra något speciellt en normal fastedag hoppar jag över dieten. Likaså i somras. Lyckas ändå hålla vikten nu trots en hel del försyndelser. Är 167 lång och väger 57-58 kg vilket känns perfekt.

Någon som mätt fettprocent och kg muskler? Vad är er erfarenhet kring det?

Jag tar det som jag gör med BMI, som en fingervisning. Ligger just nu enligt kalkylatorn länkad nedan på ca 25% kroppsfett, vilket placerar mig inom normalen och det är även vad BMI och spegeln säger.

Går att få en uppfattning (~ +-3%) om var man ligger här och där ser man även bilder på skillnaderna i de olika fett%.

För övrigt åkte jag på nån seglivad förkylning och har hostat mig genom de senaste veckorna och således inte kunnat träna ordentligt och även om vågen står på samma så känner jag mig mer plufsig och ur form, men jag hoppas eländet ger med sig snart :)

Efter att ha haft en vecka med mycket fuskande (fick mens igår så har varit hopplöst sugen på allt sött) ska jag från idag ta nya tag. Dags att komma igång ordentligt med träningen också. Har som mål att gå minst en mil den här veckan, simma 4 km, cykla någon mil och rida minst fyra pass.
Slutrapport.

Promenerat 16.95 km. Cyklat 9.87 km. Simmat 4 km och ridit tre pass. Absolut nöjd. :up:

Mål för nästa vecka: Promenera minst en mil. Cykla minst en mil. Simma 3 km. Ridningen får vara lite fri, vet inte när sadeln blir klar och jag har tid att hämta ut den.

Har sedan i somras mätt ett antal punkter på kroppen en hångla i veckan. Tycker inte själv att det hänt så himla mycket, speciellt inte på benen. Men när jag nu gick tillbaka och jämförde. O_o

Överarm minskat 5.5 cm.
Underarm minskat 5.5 cm.
Byst minskat 22 cm.
Midja minskat 32 cm.
Höft minskat 25 cm.
Rumpa minskat 28 cm.
Lår minskat 17 cm.
Vad minskat 7 cm.

Hoppas man får hoppa in här för lite frågor, ni som har koll på detta ;)

Jag är 168 cm, har inte vågat väga mig på ett tag men gissar typ 64 kg, vill gärna väga 60 eller lite under. Har rätt mycket muskler, men skulle vilja Vera mer deffad. Jag har rätt bra disciplin i perioder, typ just nu. Äter normalt, undviker dock pasta, potatis, ris, mjukt bröd och socker förstås. Ett mål riktig mat/dag till lunchen. Mellanmål fm och em. Typ knäcke/kvarg/ägg till middag. Har testat strikt LCHF förut i 3 månader, gick inte ner ett gram och var helt slutkörd så det gick inte. Har även testat att svulla järnet i perioder utan nån skillnad heller, känns som jag fastnat här. På gott och ont då...

"Problemet" är min aktiva vardag, jag tycker att det gör att jag inte kan äta hur lite som helst. Jobbar heltid på ridskola med 40 hästar, mockar över 100 boxar/vecka tex och ligger på 25000-30000 steg/dag. Tränar olika gympass 1-3 ggr/veckan, rider lektion 2-4 ggr/vecka. Jag borde ju göra av med en del kalorier? Har testat löpträning, inte min grej tyvärr. Kan det vara problemet att jag inte går ner, att jag måste ha mer pulshöjande aktiviteter? Eller ändra nåt med maten? Hjälp! :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar