Sv: 1åring som slåss
Håller med om att det blir outhärdligt att ta alla bråk till sin spets, men just därför tycker jag att man bör ha klart för sig i vilka frågor man inte ger sig. Att slåss är en sån fråga för min del, där är det nolltolerans. Man hjälper inte barnet att lära sig hantera konflikter genom att låta det slippa dem och som vuxen lär man sig heller inte att jämka med sitt barn i lagom utsträckning. Det är inte bara barnet som behöver tränas.
Fast det finns ju olika sätt att ta en konflikt, att "ta en konflikt" måste inte innebära att man blir helt rasande och skriker. Jag vet inte hur det är för andra föräldrar, men i min föräldravardag tycker jag inte det råder någon som helst brist på konfliktsituationer som inte går att undvika, och där man tvingas ta konflikten, och mer eller mindre tvinga barnet att handla mot sin vilja. Blöjbyten, dags att åka, ta på sig ytterkläderna, osv osv.
Jag tänker nog också att träningen i konflikthantering bör vara lite åldersanpassad. För min tvååring blir det uppenbart för svårt att hantera en konflikt med en helt rasande förälder, han pallar inte, helt enkelt. Blir ledsen, gråter, och är lite småarg en lång stund efteråt, vilket bäddar för nya konflikter vilket lätt utvecklas till en ond cirkel.
Vi tolererar inte heller att barnet slåss, men det finns ju andra sätt att markera det än just att bli helt rasande. Efter att ha testat lite olika sätt så gör vi så att om situationen är sådan att man kan gå därifrån (t ex om leken urartar till att barnet sparkas), så säger vi nej, och går sedan. Om man slår den man leker med så leder det till att den man leker med inte vill vara med längre. Om det är en situation man inte kan lämna, t ex ett blöjbyte, som ju måste genomföras oavsett eftersom barnet inte kan gå runt med en gammal bajsblöja, så säger vi nej, frågar barnet om vi ska hålla fast eller om det vill sluta sparkas, om det fortsätter sparkas, så håller vi fast benen, och byter ändå. Men utan att bli topptunnor rasande. Både att gå därifrån och att hålla fast är en tydlig markering, tycker jag, och leder till att barnet inte kan fortsätta slåss. Däremot innebär ingen av alternativen en rasande förälder och helt förkrossad unge.