18 år och bor hemma...

Sv: 18 år och bor hemma...

Jag håller med resten och tycker han ska bidra hemma om han bor hemma! Annars får han flytta till eget om han inte vill det! Dagens hårda liv och skola idag! Någon gång måste han ju lära sig att man kan inte bara flyta fram på hur mycket pengar som helst.

När jag gick gymnasiet på annan ort, så fick jag leva på det studiebidrag och inackorderingstillägg som gick att få. Det skulle räcka till mitt studentrum, resan hem vid loven och mat på helgerna. Mitt barnbidrag som på den tiden inte var speciellt högt, hade mamma hand om men hon skickade för varje vecka upp till mig för helgens mat oftast runt hundra kronor, ibland lite mer när det behövdes toapapper eller andra toalettprodukter. Tror att sista året (var bara tvåårig linje) så fick jag pengarna direkt, och då fick jag klara mig helt själv. När pappa var hemma och kunde, skickade han lite pengar. Första året till mamma och sedan andra året skickade han direkt till mig. Andra året då blev jag tvungen att stå mer på egna ben än tidigare. Då skulle allt det som kom in räcka till helgmat, studentrummets hyra (full inackordering dvs frukost, mellanmål och middag vardagar), resor för praktiken och hem på loven och eventuella saker jag ville ha tex prenumeration på något. Det var inte lätt alla gånger.
Efter studenten så blev det tufft för mig hemma att bo och anpassa mig. Mina bröder och min mor hade fått en gemenskap under de år jag varit på annan ort. Kände även av detta när jag var hem på lov. Alltså flyttade jag ganska snart till en lägenhet och fick klara mig själv igen på något sätt, via ungdomspraktik eller sociala. En period kunde jag även ha bostadsbidrag. Ibland var det så ont om pengar att jag levde på enbart TE. Inget att rekommdera, för dina blodvärden rasar, men jag hade flyttat hemifrån och kunde ju inte begära att mamma skulle rycka in hela tiden. Även om pappa kunde hjälpa mig någon gång när jag hade fått för stora skulder. Visst någon helg i månaden var jag hem till mamma och då åt jag middag där, men det var inte speciellt ofta. Livet är tufft och man lär sig ofta av misstag m.m. :cool:
Jag vet att när jag var liten och till att jag hade min första ungdomspraktik innan gymnasiet, så fick jag veckopeng som var tio kronor och för det måste jag städa vissa områden i huset och mitt rum, samt hjälpa till i trädgården när det behövdes. Gjordes inte det så blev det ingen veckopeng. När jag fick sedan ungdomspraktiklön skulle lite betalas hemma och sedan skulle det sparas inför studierna om det behövdes inhandlas något speciellt då. Resten fick jag ta hand om för resor till praktikplatsen och för lunchpengar.
 
Senast ändrad:
Sv: 18 år och bor hemma...

Om du inte visste det så finns det faktiskt jeans som kostar betydligt mindre.

(Eller du kanske var ironisk?)
Nej jag var inte ironisk. Och hur kul är det att gå runt med jeans från typ dressman? Men en förälder tjänar ju minst 20 000 och då har man ju råd med massor av dyra kläder till sina barn
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Pja, mig spelar det ingen roll i alla fall. Så länge jeansen är snygga struntar jag fullkomligt i varifrån de kommer. Jeans för 1 500 skulle jag aldrig köpa, även om jag hade råd.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

*rotfl* Han får väl köpa billligare jeans eller spara.
Välkommen tillbaka till verkligheten när du betalt hyra och mat för en tonårskille.

Eller äta sina jeans, de kanske går ner om man sätter lite smör på:angel:
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Nej jag var inte ironisk. Och hur kul är det att gå runt med jeans från typ dressman? Men en förälder tjänar ju minst 20 000 och då har man ju råd med massor av dyra kläder till sina barn


Tjänar alla föräldrar 20 000?det var ngt nytt:smirk:
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Nej jag är inget troll. Räknas man som det om man har åsikter som inte stämmer överrens med övriga medlemmar?
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Nej jag är inget troll. Räknas man som det om man har åsikter som inte stämmer överrens med övriga medlemmar?
Nejdå, det räcker inte för att uppfattas som troll.
Men om man har aparta åsikter och dessutom framför dem på ett sätt som framstår som uppenbart flame-bait så uppfattas man som ett troll.

När du skriver "Och hur kul är det att gå runt i jeans från typ dressman? Men en förälder tjänar ju minst 20 000 och då har man ju råd med massor av dyra kläder till sina barn" och medvetet bortser från det faktum att många tonårsföräldrar är jävligt glada om de kan ekipera sina ungar ens på Dressman - för att inte tala om sig själva - så signalerar det att du antingen a) inte har en susning om hur verkligheten ser ut, b) har en litet speciell människosyn i och med ditt värdeladdade omdöme om Dressman eller c) bara är ute efter att skapa onödigt heta diskussioner. Som troll gör.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Eftersom jag jobbat halvtid sedan jag var 12 år så är jag faktiskt medveten om hur verkligheten ser ut. Och eftersom jag som 12-åring kunde köpa jeans för 1500 bara tar jag för givet att en vuxen också kan det. Borde jag skämmas för att jag har råd att köpa det jag vill?
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Eftersom jag jobbat halvtid sedan jag var 12 år så är jag faktiskt medveten om hur verkligheten ser ut. Och eftersom jag som 12-åring kunde köpa jeans för 1500 bara tar jag för givet att en vuxen också kan det.
På så sätt. Knappast på laglig väg i det här landet, men det behöver vi absolut inte spekulera i.
Men hursomhelst kanske det kan vara en värdefull upplysning för dig att du var en extremt ovanlig tolvåring i den aspekten. Det, samt insikten om att en förälder normalt även har andra utgiftsposter än märkesjeans till sina barn att fördela sina eventuella 20 000 i inkomst på.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

På så sätt. Knappast på laglig väg i det här landet, men det behöver vi absolut inte spekulera i.
Men hursomhelst kanske det kan vara en värdefull upplysning för dig att du var en extremt ovanlig tolvåring i den aspekten. Det, samt insikten om att en förälder normalt även har andra utgiftsposter än märkesjeans till sina barn att fördela sina eventuella 20 000 i inkomst på.

Kanske är jag lite trångsynt eftersom jag bor i en liten finare kommun eller hur man ska uttrycka det. Här tjänar de flesta föräldrar tillräckligt med pengar för att ge sina barn både det ena och det andra dyra plagget. Men visst jag förstår att inte alla tjänar miljoner om året och det är tråkigt. Men låt inte barnen lida för det!!!!
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Inte :devil: lider barn/ungdomar för att de inte har jeans för 1500:- + per par i alla fall!!

Lider man pga en sådan skitsak, har man nog en hel del andra problem att jobba på :cool:
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Ja jag skulle tycka att det var jobbigt, inte minst eftersom alla kompisar har det och dessutom kanske man tycker att dom jeansen är 1000 gånger snyggare än hm-jeans. Och då vill man atomatiskt ha dom snyggare jeansen. Man dör ju inte direkt om man inte får dom men man blir glad om ens förälder ger en ett par :)
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag kanske inte direkt jobbade halvtid men jag fick lön för det av min pappa. Sedan jobbade jag kanske lite mindre, helger och någon kväll. Så jag har i allafall fått jobba för mina pengar.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jahapp, men det är ju du det. Och för övrigt är jag av den uppfattningen att priset inte avgör hur snygga ett par jeans är.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

*KL*

Ett par Jeans för 1500 kr är väl ändå relativt billiga jeans? Visst finns det byxliknande jeans på H&M och liknande ställen som inte kostar så mycket men finns det någon som köper dem?

Måste npg hålla med hovkrats och tycka att om ungen vill ha ett par "dyra" jeans, så köp ett par...
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Menar såklart jenasliknande byxor
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 649
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 720
Senast: Trott
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp