18 år och bor hemma...

Sv: 18 år och bor hemma...

Vilket bra inlägg!
För jag har precis börjat fundera på hur jag ska göra,då min "minsting" nu blir 18 i mars..

Jag är inne på att ta tillbaka 1000kr av underhållet!

Så då får hon 1050kr i studiebidrag och 273kr kvar av underhållet,drygt 1300 i månaden i fickpeng!
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Ja! Så tänkte jag oxå. 1000 kr är ju billigt med tanke på vad som ingår i det liksom. Men vad gör man för att få pengarna? Om han säger att jag har försörjningsplikt mot honom, vilket jag ju har. Jag fattar inte varför pengarna går in på sonens konto? Jag för verkligen inte det. För han kommer garanterat att ta varje krona o handla upp dom i samma veva som dom kommit in. Och då står jag ju där....:angel:
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Om han säger att jag har försörjningsplikt mot honom, vilket jag ju har. Jag fattar inte varför pengarna går in på sonens konto? Jag för verkligen inte det.

Det går in på hans konto för att han är myndig, helt enkelt. Och då kan man ju inte heller säga att han är skyldig att ge dig pengarna i juridisk mening.

Men har du pratat med honom? Med min son har det inte varit några problem alls att få honom att föra över pengar till mig direkt när de kommer. Han var på banken och ordnade med internetbank etc i samband med att han blev myndig.

Ofta underlättar det om man pratar med ungdomarna som om de var vettiga människor, har jag märkt. :D
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag kommer brja betala om jag bor hemma när jag börjar jobba (fyllde 19 i feb) jobbar så gott jag kan och hinner brevid skolan och hästen, men nu finns de inte en chans att jag kan betala nåt hemma eftersom de går till att kunna köpa kläder/bensin eftersom de är otroligt beroende av att ha bil här ute i skogen som är nästan helt utan bussar
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Sen undrar jag vad är alla dessa underhållspengar?
Jag får 1050kr i månaden i studiebidrag de övriga pengara är sånt jag jobbar in
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Min son blir arton i maj och vi har redan diskuterat det här med underhåll och så.
Jag kan tyvärr inte "ge bort" underhållet, om jag hade kunnat det så hade han gärna fått de pengarna.
För oss så blir det ingen skillnad, han för över pengarna till mitt konto då han vet vad de pengarna har gått till tidigare.

Om de skulle behålla pengarna själva så skulle man i teorin kunna ge dem samma summa som underhållet och kräva att de betalar allt som de behöver, och det vet ju alla med tonåringar att de pengarna hade inte ens räckt till mat;) 2346 kr är inte mycket att komma med, skulle de betala sin del av hyran/elen/telefon/internet/försäkringar/mat osv. osv. så går de back ganska mycket varje månad, för om man lägger fram det så så tror jag inte att någon artonåring väljer att få pengarna själv och betala vad det kostar, utan de ger nog gladeligen pengarna till den förälder de bor hos och är glada att de blir sponsrade några år till:)
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Prata med honom och vägrar han så är det väl helt enkelt så att du för börja skära i kostnaderna för honom. Handla mat till honom men inga extravaganta saker utan det blir det du har råd att ge honom, ge honom tak över huvudet och eventuella andra saker som du har skyldighet att betala för. Sen får han stå för resten. Men förhoppningsvis så förstår han om du visar honom en konkret budget över vad allt kostar och vad pengarna går till. Sätt er ner och prata någon kväll i lugn och ro, jag tror han förstår om du förklarar lugnt och sakligt.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Just de jag betalkr min egen telefon räkning och mina egna övriga räkningar
 
Sv: 18 år och bor hemma...

KL

Hemma hos oss gjorde vi så att från det att jag var 14 fick jag själv mitt studiebidrag (eller 500:- av det, resten, 250:- då, la mamma undan för att betala tävlingar). Det skulle räcka till vissa kläder och nöjen. Så länge jag studerade bodde jag gratis hemma även fast jag hade jobb också.

Min halvbror som fick underhåll betalat från sin pappa hade samma deal som jag, alltså gick underhållet till föräldrarna och han fick behålla studiebidraget.

Vi har alltid fått betala telefonräkning (från fasta telefonen till mobil och våra mobiltelefoner) och internet själva.

Så fort vi har jobbat men ändå bott hemma har vi betalat hyra som har varit rimlig i förhållande till inkomst. Innan jag fyllde arton och hade körkort så körde mamma och pappa till sommar- och helgjobbet och då behövde jag inte betala hyra men betalade bensinpengarna.

Jag tror på kommunikation och låta sonen vara med och ta ansvar för inköp av mat osv för att få en känsla för vad det kostar om han inte redan har det. Lägg upp en budget tillsammans och diskutera er fram till lämplig lösning och "hyra".
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag "fick alla pengarna", men betalade 1000:- i hyra (eller vad man nu ska kalla det) per månad.
Plus att jag köpte det mesta jag behövde själv.
Visste ju att jag ändå kostade mer än så...

Det var en bra deal tyckte jag, och fann det helt i sin ordning.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Sen undrar jag vad är alla dessa underhållspengar?
Jag får 1050kr i månaden i studiebidrag de övriga pengara är sånt jag jobbar in

Underhållsbidrag är vad den förälder som barnet inte bor hos betalar till boendeföräldern, med ev. avdrag för de dagar som barnet spenderar hos umgängesföräldern.

Alltså, ts är skild, barnet bor hos denne och den andra föräldern betalar en viss summa som ska täcka mat,kläder,hyra,busskort osv.
När barnet är 18 hamnar pengarna istället till denne.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jaha ja okej ja de har ja inte behövt få :D
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Min 16-åring (snart 17) disponerar fritt sitt studiebidrag. Motprestaionen är ju att han studerar på gymnasiet och har "arbetsdagar" från 06:20 - 17:20 med restiden inräknad.

Men alltså hur klarar han sig :confused: Studiebidraget räcker ju inte till något, bara ett par jeans kostar ju 1500. och om han har så långa dagar kan han ju inte heller extrajobba?? :crazy:
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Men alltså hur klarar han sig :confused: Studiebidraget räcker ju inte till något, bara ett par jeans kostar ju 1500. och om han har så långa dagar kan han ju inte heller extrajobba?? :crazy:
Enkelt... om våra tonåringar inte kan extrajobba får de rätta munnen efter matsäcken och ge fan i 1500-kronorsjeansen precis som vi föräldrar får göra.:angel:
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Men alltså hur klarar han sig :confused: Studiebidraget räcker ju inte till något, bara ett par jeans kostar ju 1500. och om han har så långa dagar kan han ju inte heller extrajobba?? :crazy:

Skojar du eller? Man får väl låta bli att köpa 1500 kr jeans varje månad och istället se till att spara ihop till dom. Rätta munnen efter magsäcken finns det något som heter.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Men alltså hur klarar han sig :confused: Studiebidraget räcker ju inte till något, bara ett par jeans kostar ju 1500. och om han har så långa dagar kan han ju inte heller extrajobba?? :crazy:

*rotfl* Han får väl köpa billligare jeans eller spara.
Välkommen tillbaka till verkligheten när du betalt hyra och mat för en tonårskille.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag tycker absolut att du ska ha underhållsbidraget.Mat o dylikt är ju inte gratis eller hur.Nu vet jag inte hur ni har det upplagt hos er med vardagssysslor men ser det som rimligt att ha studiebidraget som "fickpeng".Att du skulle ta ett jobb till:crazy:då hoppas jag att du skämtade
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Fem par minst, och JC brukar ha erbjudande om 2 par för 499 kr så då får man 6 par och det är ju minst 10 års jeanskonsumtion...

Vad gäller underhållsbidrag och studiebidrag, mina bröder är 19 år och förra året fick de både och, en del av summan fick de betala till mamma, som "hyra" typ...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 649
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 720
Senast: Trott
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp