18 år och bor hemma...

Sv: 18 år och bor hemma...

Måste npg hålla med hovkrats och tycka att om ungen vill ha ett par "dyra" jeans, så köp ett par...
Självklart.
Jag utgår från att din livsvisdom även tillåter mig som förälder att köpa en M3 cab om jag får lust, utan moraliska betänkligheter gentemot övriga hushållet.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Nu skrev jag väl iofs om att jag tycker att man ska köpa det barnen vill ha. Men visst, vill du ha en M3 cab så tycker jag du ska unna dig själv det. Vem behöver sina sparade pengar när man ligger i kistan?
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Men visst, vill du ha en M3 cab så tycker jag du ska unna dig själv det.
Är du och hovkrats samma person? Som båda på något fascinerande verklighetsfrämmande vis utgår rakt av från att ekonomiska tillgångar aldrig är begränsade utan bara finns där som genom magi? Från att alla svenska hushåll har inkomster som medger obegränsad konsumtion, och sparade medel som tillåter impulsköp oavsett magnitud? Låt mig fråga... vilken planet kommer du från?
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Nej vi är inte samma person, som tur är :smirk: Jag är inte så orealistisk att jag tror att folk kan köpa dyra bilar hur som helst. Alla i sverige har inte råd att köra bmw, merca, lexus utan får kanske nöja sig med en volvo och det är ju bra att man i allafall har en bil :)
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Ja det är verkligen jättesynd om barn som inte får jeans för 1500:smirk:
För det är ju mycket bättre att de får ett par jeans än att de får mat och någonstans att bo:angel:

Välkommen hem till mej och min ekonomi, i mina ögon har jag superbra ekonomi nu, bättre än någonsin faktiskt, jag får ca 11000 kr/månad, det försörjer jag mej och två tonåriga barn på.

Dessutom är jag så dum att jag har två hästar (en är dotterns) och två hundar och ett gäng katter...

Tror du att jag någonsin har ägt ett par jeans för 1500 kr?

Kliv ur din fantasi värld och välkommen in i den riktiga:)
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Nja, jag må vara lite speciell men jag är inte schizofren. Så, nej, vi är inte samma person.

Hur var det man brukade skriva på vykorten när man var liten?
Danderyd
Sverige
Norden
Europa
Världen
Universum

Så, jag är från jorden. Men har väl aldrig behövt bekymra mig om pengar. Önskar att alla hade det så. Om jag var du så skulle jag i alla fall alvarligt tänka över det här med en M3 cab, om jag verkligen ville ha det och tyckte att det skulle höja min livskvalitet avsevärt.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Underhållet försvinner väl när han fyller 18?
Det är ju bara studiebidrag han får...

Och när jag var 18år behövde jag varenda öre som jag fick av studiebidraget, det var dock lägre under den tiden + att jag jobbade och bodde hemma...
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Ja det är verkligen jättesynd om barn som inte får jeans för 1500:smirk:
För det är ju mycket bättre att de får ett par jeans än att de får mat och någonstans att bo:angel:

Välkommen hem till mej och min ekonomi, i mina ögon har jag superbra ekonomi nu, bättre än någonsin faktiskt, jag får ca 11000 kr/månad, det försörjer jag mej och två tonåriga barn på.

Dessutom är jag så dum att jag har två hästar (en är dotterns) och två hundar och ett gäng katter...

Tror du att jag någonsin har ägt ett par jeans för 1500 kr?

Kliv ur din fantasi värld och välkommen in i den riktiga:)

oj, jag skulle behöva lära mig av dig :o
Jag har samma lön, bor själöv och har häst... och ja det är knepigt att få allt att gå ihop!
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag tycker att jag lever i den riktiga världen, det är kanske du som borde kliva ur din fantasi värld där du tycker att 11000 kr i månaden är bra. Visst jag inser att alla inte kan ha en superlön men har man jobbat hårt i skolan, går på en bra utbildning, tex. handels, chalmers mm så får man hyffsad lön. Min pappa har jobbat hårt för att kunna ge mig det jag behöver och jag kommer göra samma för mina barn.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Oj, hur får du det att gå ihop?
11000 kr är vad en häst kostar mig i månaden, minst!
5000 kr stallhyra
1000 kr hovslagare
2000 kr försäkringar
1000 kr träningar
1000 kr tävlingar
1000 kr extra foder
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Underhållet försvinner väl när han fyller 18?
Det är ju bara studiebidrag han får...

Inte om barnet går kvar i gymnasiet, föräldrarna är försörjningskyldiga till 21 iså fall...
 
Sv: 18 år och bor hemma...

okej det kanske alla inte gör, men en medelsvensson tjänar väl i allafall runt 20 000.

Även om man tjänar 20 000/mån så ska man skatta för det.
Sen har man hyra,el,mat, försäkringar, akassa, telefon,internet,föräkringar,tvlicens,resa till jobb/skola ev studielån, ev bil, dagstidning och en hel massa andra saker. Ska man försörja två (mamma + barn) på det är det inte mycket över.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Inte om barnet går kvar i gymnasiet, föräldrarna är försörjningskyldiga till 21 iså fall...

Jag tänkt mer på att Barnbidraget försvinner och blir till studiebidrag...

alltså får sonen bara 1200:-/mån (eller nu hur mycket bidraget är på) och inte 2250:- som hon skrev i första inlägget...
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Ja, nu har jag några hästar och de är försäkrade från 50.000 och upp till 300.000, så det var väl ett försök till ett medelvärde. Som tur är har jag bra rabatt. :)
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Men om föräldrarna är skilda så betalar den som inte är boförälder underhåll för barnets boende mm, det + studiebidraget (barnbidraget går vell över till studiebidrag när man börjar gymnasiet?) blir 2250 kr...
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag tänkt mer på att Barnbidraget försvinner och blir till studiebidrag...

alltså får sonen bara 1200:-/mån (eller nu hur mycket bidraget är på) och inte 2250:- som hon skrev i första inlägget...

Barnet får studiebidraget + UNDERHÅLLSBIDRAG.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jo, precis, det gäller en häst. Tro inte att det kostar totalt 2000 kr i månaden att ha 5 hästar försäkrade för mellan 50.000-300.000 kr.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Ja, nu har ju inte mina premier för hästarna varit på 24000:- +/häst, så det är väl inte så märkligt att jag undrade??
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 649
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 720
Senast: Trott
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp