17 grader och sol = täcke???????

Sv: 17 grader och sol = täcke???????

Igår stod mina hästar utan täcke i ca 1½ timme i strålande sol och 6-7 grader i skuggan, sen skakade dom trots fri tillgång på hö.

Fortf det med att kolla på väderprognosen, det är rätt svårt eftersom byn inte finns på väderkartan ens.

Alla har inte vår nu.

:)

Jag säger inte att man får exakt prognos men man får en hint om hur det blir, står det att det ska bli 15 grader med en stor sol på hela dagen så brukar det inte bli så fel. Även om man inte får prognosen precis över stallet så finns det väl förhoppningsvis något ställe i närheten där det står vad det ska bli.

Och ärligt talat, hade min häst stått och skakat i 7 grader i skuggan och sol då hade iallafall jag blivit ganska orolig. Är det 7 grader i skuggan är det väl iallafall 10 11 i solen, minst. Om det nu inte blåser storm, då kan det kännas kallare.

Men är klart, har hästen haft riktigt tjocka täcken hela vintern och man bara plockar av dom sådär så visst då kanske det kan bli en liten chock för hästen.
Men man hoppas ju att folk plockar av vintertäckerna när det börjar bli plusgrader så hästarna slipper få antingen eller och blir så väldigt känsliga för lite kyla.

Senast ändrad av en moderator:

Åh vad orättvist! Här uppe har vi fortfarande minusgrader och en meter snö :(

Jag är nyss hemkommen från en visit kring din stad. Flyttade därifrån senaste gången 2007. Jag lovar dig att när du kommer hit och ser vår lerhöst och lervår och däremellan lervinter, då tycker du en meter snö är lyx ;) Det tycker jag iaf, jag längtar hem trots att jag bara åkte ner för en vecka sen...:o

Igår stod mina hästar utan täcke i ca 1½ timme i strålande sol och 6-7 grader i skuggan, sen skakade dom trots fri tillgång på hö.

:)

Vad är det för hästar du har? På alla år jag har haft hästar så frös en häst en gång så att den skakade. Men det är en annan och lång historia om hur den blev totalt blöt vid 0 grader och blåst.

Tycker att det är konstigt att friska hästar med fri tillgång till hö står och fryser vid 7 grader i skuggan för då är det ju betydligt varmare i solen.

Precis, då måste väl nästan hästen vara sjuk eller? ELLER...så har den en ägare som förmänskligar den ngt väldigt :cool:

Är vi skåningar så hemska:cry: inget grovfoder får våra hästar...bara en massa täcke...;) mina hästar har aldrig täcke på sig (undantag, eksemtäcke på sommaren) och får MYCKET grovfoder!! skämt o sido,förstår vad du menar,det finns allt för många som har täcke på när det faktiskt är alldeles för varmt för det. MEN det gäller inte bara i Skåne!
Gud JA, skåningar ÄR hemsk! Djurplågare hela bunten.. :( :D Jag kan ingenting säga om hur andra människor gör i andra län, och jag vet heller inte hur klimatet är där mer än vad jag kan se på nyheterna. Generellt skulle jag tro att folk i mina trakter ser Skåne som en plats där satsande storfräsare bor med dyra hästar som är ute i ett par timmar om dagen och äter lite grov- och mycket kraftfoder. Självklart inser jag ju själv också att det bara är en skev och påhittad bild, även om det förekommer mycket mer och dyrt neröver då det ofta finns andra förutsättningar för träning/tävling där.

Men det skulle jag väl likna ungefär med något som att ni söderöver tror att det finns isbjörnar och är snö året runt här! :cool: :D

Det borde vara förbjudet att helklippa hästar.:mad:

Varför gör man det egentligen? Vad är det som är så farligt med att svettas?? :confused:

Gud JA, skåningar ÄR hemsk! Djurplågare hela bunten.. :( :D Jag kan ingenting säga om hur andra människor gör i andra län, och jag vet heller inte hur klimatet är där mer än vad jag kan se på nyheterna. Generellt skulle jag tro att folk i mina trakter ser Skåne som en plats där satsande storfräsare bor med dyra hästar som är ute i ett par timmar om dagen och äter lite grov- och mycket kraftfoder. Självklart inser jag ju själv också att det bara är en skev och påhittad bild, även om det förekommer mycket mer och dyrt neröver då det ofta finns andra förutsättningar för träning/tävling där.

Men det skulle jag väl likna ungefär med något som att ni söderöver tror att det finns isbjörnar och är snö året runt här! :cool: :D

Klart är vi här nere storfräsare med super dyra hästar :D :rofl:

(skämt)

Just där jag bor (NV skåne) så vad jag vet går nästan alla hästarna runt om mig utan täcke eller med flug/eksem täcken ;)

KL

Jag hade utsläppet i lördags (det var under dagen +19 i Stockholm, vindstilla och strålande sol): satte enligt några hästägares anvisningar på fleecetäcke + fodrat regntäcke på en häst, vintertäcke på tre stycken, och fodrat regntäcke på ytterligare ett gäng. Intressant nog kom hästägarna själva traskande omkring i bara kortärmat...

Min valack ger mig inte mkt att välja på. när det började bli ca 4-5 + ute så tog han helt sonika av sig täcket själv! Fick han inte av sig det så blev det ist demolerat. Han tog hjälp av hag kompisen oxå, som fick agera drag hjälp..hahaha:D Har aldrig haft en häst som gjort så tidigare!

O jag som brukar säga att valacker är lite mer korkade :love:

men din är smart :rofl: ( kan bli något dyrt i längden bara )

Kl
Jag har en fråga.
På sommaren- om det är riktigt varmt o hästen har stått inne, så reser sig pälsen då med när den kommer ut i gasset.
Vad beror det på?

Mina hästar är fullt friska.
Står man i totalt lä så det inte blåser nåntng alls då är det rätt varmt men är man nere på ängen där hästarna går där är det väldigt öppet så där blåser det en del (det är väldigt bra på sommarn) så då blir dt kallt.

Det är väl betydligt bättre att hästen är klippt och har täcken på sig än att bli dyngblöt av svett varje gång man rider? Det tkr inte jag är särskilt schyst mot hästen då det tar väldigt lång tid för hästen att torka och jag vill inte släppa ut en genomsvettig häst i -25 grader. Vilket är en vanlig vintertemp här uppe. Tränar man flera ggr i vecka i ridhus och hästen blir svettig bara av att komma in i ridhuset hur har du då tänkt att man ska kunna komma till någon vettig ridning innan hästen är helt utslut pga värmen?
Och nej, det är inte någon direkt värme på vad jag vet men det är mkt aktivitet som gör att det blir varmt där inne.

Jag håller med dig att tränar man sina hästar regelbundet så att de svettas så ska de klippas på vintern. Tycker det är synd om hästar med lång päls som ska stå blöta i flera timmar. Då är det väl smidigare att klippa så är de torra på några minuter.

Men snälla, ge dig!:grin:

Ja, en sak som kan vara farligt med att svettas när det är kallt är är att hästen kan bli sjuk?

Min häst står i utebox och han får päls som en isbjörn. Då tycker jag inte det känns snällt mot honom att först rida/träna så han blir toksvettig, och sen ställa honom i en kall box.

Men det tycker du skulle vara bättre då det tydligen är djurplågeri att klippa hästen?

Kl
Jag har en fråga.
På sommaren- om det är riktigt varmt o hästen har stått inne, så reser sig pälsen då med när den kommer ut i gasset.
Vad beror det på?

Det är väl ett sätt att skydda sej från värmen också, pälsen skyddar ju både mot värme och kyla.

Mina hästar är fullt friska.
Står man i totalt lä så det inte blåser nåntng alls då är det rätt varmt men är man nere på ängen där hästarna går där är det väldigt öppet så där blåser det en del (det är väldigt bra på sommarn) så då blir dt kallt.

Tycker det är himla tråkigt om aveln har gjort att hästar fryser pga att det blåser lite, hästar är endå gjorda att gå på öppna ytor där det blåser en hel del. Klarar inte hästen av det i runt 10 graders värme då tycker jag iallafall det är ganska hemskt. Jag har aldrig någonsin mött en häst som fryser pga blåsten, min häst tycker snarare att det är ganska så skönt när det blåser och det är sol. Blåst och småregn visst, då är det inget konstigt att dom fryser. Men visst dom är ju individer...

Varför gör man det egentligen? Vad är det som är så farligt med att svettas?? :confused:

Att klippa hästen när den blir svettig av att bara skritta eller när den blir dyblöt av lättare arbete, då tycker jag det är helt okej att klippa. Men jag tycker det är onödigt att klippa hästar som torkar fort, jag klipper aldrig min häst och visst svettas han, men det är först vid lite hårdare arbete och han torkar väldigt fort, så jag lägger hellre den tiden på avskrittningen än klipper honom.

Har man inte tiden att vänta tills dom är torra så tycker jag det är fullt förståeligt att man klipper, vissa hästar torkar ju aldrig nästan medans vissa torkar väldigt snabbt trots mycket svettande.

Du har helt rätt i din reflektion. svaret är att dagens hästägare i hästsverige blivit så paniskt rädda för att deras hästar ska bli kalla, att det är den enda måttstock som finns. att djurskyddet lagt till en paragraf om täcken sen förra året är bara en punkt som visar att problemet uppmärksammats, tyvärr verkar det inte hjälpa.
eftersom hästen har en komfortzon på nästan 20 grader, så är det betydligt bättre att den är lite sval ngra timmar om det sen ska bli varmare på dagen. Än tvärtom.
att stå inpackad i en dunjacka i gassande sol, utan chans att komma undan den, är djurplågeri. Lika mycket som det är att stänga in sin hund i en bil i solen.
Men när det gäller hästen är det få som bryr sig eller fattar hur det känns.

och även ett regntäcke, om det inte är special anpassat för varmgrader, (tex bucas sunshower med UV skydd) blir supervarmt i 17 graders värme och sol. det blir galon isolering ÄVEN om täcket tekniskt sett "andas".

alla borde lära sig hur en lagom varm häst ska kännas, och hur en sådan även beter sig.
bor i östergötland, och här står det hästar i hagar med vinterfodrade täcken den här tiden på året. svettiga under täckena, och står apatiska i solen och hänger. fruktansvärt.

Caught my words!:bump::bump::bump:!

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
K
Hästvård Nu på förmiddagen har jag varit ute på en liten åktur. Det är runt 10 grader varmt och solen skiner. Trots detta så var ungefär 75% av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
14 558
Senast: mackan
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka