Täcken dessa underbara soliga dagar

Sv: Täcken dessa underbara soliga dagar

ja precis och det talar ju dessutom bara för hur obscent förvrängt hela grejen blivit med täckningshysteri och hästars förmåga att hålla värmen/isolera sig. Pälsen är den största mest avancerade uppfinningen som finns för att fixa detta, dvs den isolerar lika mycket mot värme som den gör mot kyla och det har folk missat och glömt bort eller aldrig lärt sig liksom...

man har ju just med anledning av detta gjort studier på hur temperaturen inne vid huden skiljer sig mot utanpå pälsen hos hästar med vinterpäls under olika förhållanden och kunnat konstatera att det skiljer sig 5-10 GRADER under olika förhållanden! Folk numera får ju hysteri om hästen är kall utanpå vinterpälsen. Herrejisses. Jag tycker uppriktigt sagt det är fruktansvärt när det går så långt, och samma folk som hysteriar över detta har samtidigt inte den blekaste om hur hästens isoleringsförmåga fungerar ö.h.t.

läs på och läs rätt. det skulle lugna rätt många och ffa vara en stor tjänst mot våra hästar.

Fast det är ju lite skillnad på trav/galoppsporten och ryttare på elitnivå.

Fast jag vill ändå fråga, har du testat att lämna päls över ryggen?

Hur menar du att det är skillnad på travsporten och elitnivå inom ridsporten?

Jag har testat det en gång för några år sedan, hon var fortfarande väldigt känslig i ryggen. Denna ponny kunde knappt ta ett rent travsteg för 4 år sedan, nu travar hon som en klocka och har sänkt sitt travrekord med flera sekunder som helklippt. Jag är övertygad att hennes rygg har varit ett stort problem för henne, jag håller efter med arnika, BoT, regelbunden massage av massör, arbete från marken och framför allt ser jag till att hon aldrig blir kall!

du har ju alldeles rätt ;)
egentligen är jag ute efter att de får mer tuggtid...
och att man som hästägare försöker lära sig hur hästen fungerar helt av sig själv utan att vi är där och slår ut deras egna förmågor...:)

Vart är jag arg??

Jag tycker bara det är konstigt att folk kastar sten i sitt eget glashus.

Håller med totalt.

KL
Om hästen fryser så den skakar, varför klipper man den?

En annan reflektion.
Min hypohidrosis-häst går nu med eksemtäcke på. Jag har varit helnojig, tänk om han blir för varm! Men igår när det var sol och fint märkte jag en sak. Han var mycket svalare över rygg och rumpa där han har vinterpäls kvar, än vad han var där han var rakad sen ultraljudet för en månad sen!

Fast har inte det att göra med att det är svårt att avgöra den verkliga temperaturen på klippt/oklippt?

När min häst är lagom varm är han sval/kall på vinterpälsen och sval/ljummen på klippt päls. När han är varm så kan vinterpälsen fortf kännas sval (spec om han går otäckad) medan den klippta pälsen är varm/het.

Igår kväll missade de sin middag (första gången på 21 år...) och gick således ute från 13 - 20.30 utan mat (visserligen kuperad skogshage) pga lite olyckliga omständigheter på den fälttävlan vi hjälpte till på. De hade båda ofodrade täcken på iom väderleken, att vi tänkte rida när vi kom hem och att middagen kanske skulle blir liiite försenad.

ca 7 grader, vi frös som hundar alla timmar vi satt på hinder och min häst var ljummen/varm över hela den helklippta kroppen vid intag. Han hade lätt gått otäckad!

Hur menar du att det är skillnad på travsporten och elitnivå inom ridsporten?

Jag har testat det en gång för några år sedan, hon var fortfarande väldigt känslig i ryggen. Denna ponny kunde knappt ta ett rent travsteg för 4 år sedan, nu travar hon som en klocka och har sänkt sitt travrekord med flera sekunder som helklippt. Jag är övertygad att hennes rygg har varit ett stort problem för henne, jag håller efter med arnika, BoT, regelbunden massage av massör, arbete från marken och framför allt ser jag till att hon aldrig blir kall!

Sorry, det blev lite otydligt :) Jag menade att det är skillnad på trav/galoppsporten och ridsporten på elitnivå vs. "vanliga" tävlingsryttare/hobbyryttare. Trav/galopp och ridsport på elitnivå ser jag som jämförbara, trav/galopp tror jag utnyttjar betydligt mer av hästens kapacitet än "vanliga" tävlingsryttare under elitnivå. Alltså tror jag att "gemene man" inom trav/galopp har mer anledning att faktiskt helklippa än "gemene man" på normal nivå i ridsporten. Så menade jag :D

Min ena ponny har haft täcke i vinter, men är nu naken sen några veckor tillbaka oavsett väder. Och jag håller på sätt och vis med dig, jag skulle inte vilja lägga på henne täcke när det är bortåt 10-15 plusgrader och strålande solsken, hon skulle svettas ihjäl.

Men. Min andra ponny, som jag bara haft sen i januari, var, tyvärr, klippt när hon kom och har stått med täcke både ute och inne i vinter. Vi har succesivt bantat ner till först stalltäcke + tunnare regntäcke, sen bara ett tjockare regntäcke och nu ska hon få bara det tunna regntäcket igen. Hon går ut vid 06 på morgonen och in vid 21-tiden på kvällen, det finns tidpunkter under den tiden när hon inte skulle klara sig utan täcket och det finns ingen möjlighet att åka fram och tillbaka x antal gånger/dag för att byta täcke på henne, då jag dels är i skolan om vardagarna och dels har en bra bit att köra till stallet. Dock kommer hon inte klippas nästa år.

Sorry, det blev lite otydligt :) Jag menade att det är skillnad på trav/galoppsporten och ridsporten på elitnivå vs. "vanliga" tävlingsryttare/hobbyryttare. Trav/galopp och ridsport på elitnivå ser jag som jämförbara, trav/galopp tror jag utnyttjar betydligt mer av hästens kapacitet än "vanliga" tävlingsryttare under elitnivå. Alltså tror jag att "gemene man" inom trav/galopp har mer anledning att faktiskt helklippa än "gemene man" på normal nivå i ridsporten. Så menade jag :D

Aha .. nu förstår jag :D Och det kan jag hålla med om.

*knapplån*
Senaste dagarna har varit strålande sol o ingen blåst här i norra stockholm .Vi har gått i t-shirt o temperaturerna har legat runt 15-17 plus.
I grannstallen står hästarna med fodrade täcken mitt i solgasset i små skitrutor!! O hästarna är EJ klippta + att deras ägare går i kortärmat .
O inte nog med det hästarna tas in kl 15 ! Jag vill kalla dessa hästägare för rena djurplågare . Alla hästarna är typiska vanliga stora bruna hästar .
Att folk inte har skam i kroppen att behandla sina djur så .Jag lider verkligen med dessa hästar .

I den här typen av trådar tenderar allt att bli väldigt svartvitt. Tråden handlar ju om varför väldigt många hästar går med både 1 och 2 täcken på sig dagar som det är nu, soligt och vårvarmt. Jag har ibland fått frågan från icke "hästiga" bekanta som undrat vad detta kan tänkas vara för hyperkänsliga djur som måste kläs in trots vårvärme och sol. En helt berättigad fråga tycker jag!

När det gäller foder så förutsatte jag att folk i gemen brukar ge sina hästar hö eller hösilage ute i hagen på morgonen. Inte behövs det några enorma mängder för att hästen ska ha att göra ett par morgongtimmar tills solen börjat värma. Eller hur fort äter era hästar egentligen? 15 kg i timmen?

Ingen ifrågasätter väl täckesanvändning vid kyla, blåst och allmänt ruskväder osv. Eller till det fåtalet hästar som faktiskt pga fysiska problem behöver det. (Personligen tror jag dock den andelen hästar är lika liten som den andel hästar som inte tål havre...)

:bow::bow::bow:

Instämmer! Bor själv söder om Sthlm, just nu varmt som attan och hästarna står ömsom med bredsidan mot solen och njuter, ömsom rullar de sig i den numera torra marken. De är soltrötta och dammiga som f-n när de kommer in men de är glada.

Glada är inte vad jag kan kalla det fåtal hästar som står fullt täckade i skuggan...de är svettiga under täcket...jag frågade deras ägare varför hästarna är täckade när det är runt 20 grader ute, och det unisona svaret var att de vill komma till en ren häst när de kommer till stallet. !!!

Att behöva rykta en timme eller två ingår tydligen inte i vissas syn på hästhållning - man vill kunna sadla på direkt när man kommer till stallet. Som nån sa handlar det ofta inte om att täcka för att hålla kyla eller regn/snö borta, utan just det jag skrev ovan: man vill kunna sitta på hästen inom en kvart efter det att man kommer till stallet. Visst finns det undantag (inför träning/tävling, vid kroniska hälsoproblem etc.) men i stort måste hästar få vara hästar.

Att ryktning dessutom stimulerar blodcirkulationen är ju inte helt fel...:)

Vi hade också vindstilla, strålande sol och 18 grader igår...
Ändå gick hälften av hästarna med TERMOTÄCKEN eller dubbla!!!
Min ena häst som gick utan var svettig av bara det när hon hade sprungit lite.. (känsligt varmblod)
Min andra häst (welsh/fullblod/halvblod) har haft stora problem med ländryggen och även han klarar detta alldeles utomordentligt! Han gick ut utan täcke på morgonen när det var fem grader också och han har inte dött ännu! ;)
Sen är han skimmel också, så det är ju inte så skoj att borsta honom... Men gillar han det så gillar jag det! :D

Vi hade också vindstilla, strålande sol och 18 grader igår...
Ändå gick hälften av hästarna med TERMOTÄCKEN eller dubbla!!!
Min ena häst som gick utan var svettig av bara det när hon hade sprungit lite.. (känsligt varmblod)
Min andra häst (welsh/fullblod/halvblod) har haft stora problem med ländryggen och även han klarar detta alldeles utomordentligt! Han gick ut utan täcke på morgonen när det var fem grader också och han har inte dött ännu! ;)
Sen är han skimmel också, så det är ju inte så skoj att borsta honom... Men gillar han det så gillar jag det! :D

Blir så arg när jag hör sånt. Det ÄR faktiskt en form av djurplågeri!OK om man lägger på ett flugtäcke för att man inte vill att den ska bli smutsig om det nu är så farligt. Men fodrade täcken?Sådana människor borde man skicka till Cypern med 3 vinterjackor och thermobyxor:idea:

Blir så arg när jag hör sånt. Det ÄR faktiskt en form av djurplågeri!OK om man lägger på ett flugtäcke för att man inte vill att den ska bli smutsig om det nu är så farligt. Men fodrade täcken?Sådana människor borde man skicka till Cypern med 3 vinterjackor och thermobyxor:idea:
Det är inte bara en form av, det är djurplågeri. Jag förstår fortfarande inte hur folk är funtade???

I

Att behöva rykta en timme eller två ingår tydligen inte i vissas syn på hästhållning - man vill kunna sadla på direkt när man kommer till stallet. Som nån sa handlar det ofta inte om att täcka för att hålla kyla eller regn/snö borta, utan just det jag skrev ovan: man vill kunna sitta på hästen inom en kvart efter det att man kommer till stallet. Visst finns det undantag (inför träning/tävling, vid kroniska hälsoproblem etc.) men i stort måste hästar få vara hästar.

Att ryktning dessutom stimulerar blodcirkulationen är ju inte helt fel...:)

Rykta i en timme eller två? Det har jag aldrig gjort under mina 20 år som hästmänniska och skulle aldrig ens få för mig att göra det heller.

Varför ska man göra det? För att hästen gått utan täcke ute och fått lite damm på kroppen? Jag kan faktiskt erkänna att jag aldrig ryktat min nuvarande häst trots att jag ägt henne i 1½ år nu ;)

Men jag håller i övrig med dig ang det du skriver om täckena och det är vansinnigt att låta hästarna gå med termotäcken i denna värme!

Eller hur?! När vi går runt utan jacka och tjocktröja, så får hästarna gå med 300g täcken... *Suck*
En i vårat stall ska ha täcke hela sommaren! Regntäcke för att hästen inte ska bli smutsig / få gräsfläckar... Denna häst var genomsvettig idag under täcket när jag kände på den! (tunnt ofodrat regntäcke och ca: 18 grader varmt ute!)

Igår blev jag jättearg!!
Vi diskuterade just denna hästen om de skulle ta på ett täcke eller ej..
Tjejen sa då: Jag vill inte att han blir smutsig!
Jag: Men skärp dig! Det är en häst!
Då säger hennes syster: Men har du släppt ut din vita häst utan täcke då?!
Jag: Ja, han har gått utan länge nu!
Då säger en kvinna som är med dem: Nähe, då är det något fel på den hästen om den fortfarande är så vit! *fnyser lite åt att jag "påstår" att han går utan täcke!*
De finns något som kallas rykt, vilket uppenbarligen fungerar även på min skimmel som alltid väljer de dammigaste fläckarna att rulla sig i! ;)

KL*

Jag har inte läst hela tråden, men jag kan säga att min häst har gått utan täcke sedan februari. Alltså sen det blev plusgrader. Nu har det varit sommarvärme
här hos oss i två dagar (Jag har ridit i linne ca kl 18 på kvällarna)
och jag blir så otroligt glad att se alla nakna hästar här på området. Men mindre
glad blir jag väl av att se de stackars ridskolehästarna som går med
Vintertäcken i detta fina väder, jag har tom sett dem gå med tjocka
täcken så sent i sena Maj när solen har gassat som i Juli. :(
Dom står och hänger som levande döda i skuggan...

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 317
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: chippen86
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar