Täcken dessa underbara soliga dagar

Sv: Täcken dessa underbara soliga dagar

Mitt fullblod som aldrig sätter en riktig vinterpäls har gått utan täcke i -28 grader. Jag har aldig sett henne frysa så länge det är sol, vindstilla och regn/snöfritt.

Så fort det blåser eller snöar/regnar så får hon sitt tunna vintertäcke på sig och på sommar/vår får hon sitt regntäcke.

Jag har förut gjort det stora misstaget att ha täcke på henne vid +10 grader och det var en mycket överhettad häst även fast hon har en mycket kort vårpäls.

Jag anser att det är djurplågeri. Täcken syns inte på några av våra hästar om det verkligen inte behövs.

Jag tror inte ens en lag kan ändra detta beteende hos okunniga hästägare tyvärr.
Dessa ägare har nollkoll när det gäller det mest grundlärande i hästkunskap.
Och dessutom är de hos hästen på em när den är intagen och ser aldrig hur överhettad hästen är.
Här hos mig är det 22 grader i skuggan, mina raskatter som har väldigt tunn päls ligger utslagna i skuggan eller går in. Bebisar har enbart blöjor och T-shirt.
Hästarna däremot har täcke, står i en mikroskopisk grushage mitt i solen, helt vindstilla utan skugga . Som tur är så är dom inte ute så länge så man får bara hoppas att de slipper täcke inne.

Nja...1-2 timmars ryktning, jag tänkte nog på häst som gått utan täcke, rullat sig, gått in och torkat och blivit begåvad med ett tjockt lager torkad lera...då tar det sin lilla tid att rykta...skulle väl kanske ha utvecklat lite :)

kl

Jag bor i västra götaland, här har det i minst en vecka varit uppåt +20 grader och strålande sol. På nätterna är det dock lite kyligt fortfarande, som kallast runt +5 grader. Min märr på 26 bast går ute naken dygnet runt nu, hon tycker det är såå skönt och inte har hon ont av de kyliga nätterna heller trots att hon är ganska smal. Fast hon har ju fri tillgång på hösilage för att hålla värmen och äta upp sig :)

Lägger bara täcke på henne när det regnar eller blåser mycket, det är enda tillfällena hon fryser. En solig dag med minusgrader, eller vindstilla snöfall, njuter hon bara av att vara utan täcke i :) Jag tycker synd om hästar som går med täcke här i krokarna nu när det är så underbart väder, visst de kan ha problem med ryggen och det ena med det andra med det tredje, men jag tycker fortfarande synd om dem när de står och hänger med huvet i värmen. Hade jag lagt bara ett tunt ofodrat regntäcke på min häst en dag som denna hade hon fått värmeeksem över hela ryggen...

kl

Jag bor i västra götaland, här har det i minst en vecka varit uppåt +20 grader och strålande sol. På nätterna är det dock lite kyligt fortfarande, som kallast runt +5 grader. Min märr på 26 bast går ute naken dygnet runt nu, hon tycker det är såå skönt och inte har hon ont av de kyliga nätterna heller trots att hon är ganska smal. Fast hon har ju fri tillgång på hösilage för att hålla värmen och äta upp sig :)

Lägger bara täcke på henne när det regnar eller blåser mycket, det är enda tillfällena hon fryser. En solig dag med minusgrader, eller vindstilla snöfall, njuter hon bara av att vara utan täcke i :) Jag tycker synd om hästar som går med täcke här i krokarna nu när det är så underbart väder, visst de kan ha problem med ryggen och det ena med det andra med det tredje, men jag tycker fortfarande synd om dem när de står och hänger med huvet i värmen. Hade jag lagt bara ett tunt ofodrat regntäcke på min häst en dag som denna hade hon fått värmeeksem över hela ryggen...

:bow::bow::bow:

*KL*
Det är inte många hästar som lider av ett täcke. Och dem som gör det är det nog ytterst få som lider några större men. Det är nog väldigt få fall där man kan tala om djurplågeri. Täckestalibaner, lägg energi på nåt bättre.

Det menade jag absolut inte heller!
Min häst har täcke när det regnar/blåser/är kallt eftersom han har känslig rygg... Tycker bara att det lät som ett väldigt bra hästliv att få gå ute dygnet runt med fri tillgång till mat, utan täcke! (så naturligt en häst i fångenskap kan få det)
Men sen tycker jag att det är lite överdrivet att ha ett 300 grams täcke på när det är 20 grader varmt ute! Speciellt när svetten rinner under!

Knapplån

Hörde en berättelse från en bekant om just detta med täcken i värmen, detta var på vintern, stallet var några plusgrader varmt och samtliga hästar stod med MINST 2 täcken. Det vanligaste var ett duntäcke (som folk har) och ett stalltäcke (2-300 g) och ett utetäcke (lika varmt). En av hästarna fick värmeutslag, hur mycket som helst och dessa försvann inte förrän ett HALVÅR senare.... (det var dock fler som fick utslag..) Här snackar vi plågeri på riktigt! där hästarna stod och kokade..

Tyvärr ska jag säga, är det alltför sällan som hästarna får såna tydliga fysiska bekräftelser på övertäckning som det fall du beskriver.Betydligt vanligare är att de bara står och smälter i värmen och blir allmänt slöa pga överhettning, vilket hästägaren som täckat så extremt pga okunnighet, därmed inte fattar bättre av för den skull....

Jag tror att det finns känsliga hästar - absolut tror jag det. Men med tanke på hur många täckade hästar man ser trots varmt och fint väder så undrar man ju till sin förskräckelse om det utbrutit någon slags "epedemi" med ryggdåliga pållar!?? :confused:

Däremot tror jag att en häst mycket väl kan bli känslig pga ägarens överdrivna "omvårdnad" eller olust att borsta lerig häst.

När vi köpte vår kallblodstravare för ca 8 år sedan så var han världens fryshöna! Om det var under 12 + grader och regnade så frös han så mycket att han skakade som ett asplöv. Han blev så stel i hela rygg- och bakpartiet att man blev rädd.

Jag har i gamla trådar beskrivit hur han frös och försvarat mitt täckesanvändande.

Efter hand genom åren har han fått gå mer och mer utan täcke och för två vintrar sedan upptäckte jag av en slump att han faktiskt inte var så frusen mer.

Numera har han faktiskt aldrig täcke - det kan vara runt noll grader, blåsa och regna men han fryser verkligen inte mer. Vinterpälsen har blivit helt fantastisk - han kan vara dyngsur på ytan men borrar man in fingrarna i pälsen så är han i princip snus torr. Ungefär som när vattnet rinner av en gås :)

Vill förstås tillägga att vi inte längre klipper honom på vintern utan han får utveckla full vinterpäls.

:bow:
Mycket trevlig inställning! Och jag är övertygad om att det går att göra exakt samma sak på många andra "täckeshästar".

KL En frisk häst som inte klarar ett par timmars regn i flera plusgrader finns inte i min värld.
Vid så allvarliga ryggproblem bör man se över grundorsaken innan mn jobbar vidare med hästen.
PL

Jag håller med veterinären.

kan inte heller låta bli att konstatera att "rygghästar" tycks ha blivit ett nytt fenomen senaste 10 åren och halkar alltid med i täckes diskussionerna.
Är det ingen som ifrågasatt varför hästen har ryggproblem? i 90% av fallen handlar det ju om dålig ridning, inte kroniska åkommor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: chippen86
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025